Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäriä paikalla? Pelkopotilas kyselee...

Vierailija
16.01.2021 |

Nyt olisi korkea aika laittaa hammaskalusto kuntoon mutta pelottaa niin hemmetisti...juuri kävin kipupolilla ja jo puudutuspiikin laittaminen sattuu kamalasti. Nyt puudutus ei oikein edes tehonnut ja piti laittaa kaksi piikkiä lisää ja silti välillä kipu tuikkasi ikävästi. Onko mitään puudutetta jota voisi laittaa ennen puudutuspiikkiä? Ja voiko yksityisellä hoidattaa kerralla useamman vaivan samoilla puudutteilla? Mistä saisi rauhoittavia sitä varten? Hävettää hampaiden huono kunto ja tämä pelko, olen tosi kipuherkkä 😥

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista voidetta on joka pintapuuduttaa.

Ainakin joskus ollut.

Vierailija
2/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fentanyylilaastari Tor-verkosta tai reilu annos ilokaasua. Ei puudutuspiikki ole ainoa vaihtoehto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyydät heti että esilääkettä, kyllä ne antaa, dormicum  on pillerin nimi.

Tuota on julkisella siis.

Vierailija
4/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puudutuspiikistä tiedä juuri mitään.

Vierailija
5/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puudutuspiikistä tiedä juuri mitään.

Vierailija
6/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pyydät heti että esilääkettä, kyllä ne antaa, dormicum  on pillerin nimi.

Tuota on julkisella siis.

Vaikuttaako se kuinka pitkään? Onko toivoa esim. mennä töihin illaksi jos pyytää ton esilääkityksen joskus aamupäivällä? Eri

Vierailija
7/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin hammaslääkäripelon kun ei ollut käytössä puudutteita, enää en ymmärrä.

Vierailija
8/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen pelkopotilas täällä heippa. Juuri pari päivää sitten kävin yksityisellä. Puhelimessa kerroin olevani pelkopotilas ja toivovani esilääkityksen, pyysivät paikalle 1h aiemmin. Sain lääkkeen ja sitten pyysin vielä ennen puudutusta sitä mitä lapsille laitetaan, eli sellaista tahnaa joka pintapuuduttaa ihon. En tiedä oliko siitä apua, mutta selvisin kunnialla. Puudutus ei sattunut ylivoimaisesti eikä poraaminen sattunut lainkaan. Olin hyvin tyytyväinen.

Vierailija
9/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, huolehdi siitä että pääset taitavalle lääkärille - kuvailusi puudutuksen antamisen vaikeuksista viittaavaat epätaitavuuteen. Sellainen henkilö voi satuttaa sinua tarpeettomasti. Ei sovi sinulle!!

Vierailija
10/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin hammaslääkäri pelosta tai omalla kohdalla kyse on jo fobiasta, olen esim.käynyt psykologilla 10 kerran terapian jossa on asian syytä yritetty selvittää(en siis pelkää kipua, omaan erittäin korkean kipukynnyksen ja sairastan sairautta jonka yksi oire on krooninen kipu)mutta mistään ei ole apua, ainoa keino millä olen pystynyt siinä penkissä pysymään vaadittavan ajan kun esim.tulehtunut hammas poistetaan on diapam lääkitys.. Olen kahdesti käynyt huomaamatta hammaslääkärin ranteeseen kiinni sekä kerran pyörtynyt.. Vttumainen fobia siinä mielessä että sinne on pakko aika ajoin mennä.. Jos olisi vara menisin yksityiselle jossa koko suun remppa tehtäisiin nukutuksessa,mutta on sen verran kallista lystiä ettei pysty..itseäni puistattaa jo pelkkä haju joka siellä leijuu ja joudun käyttämään jo rauhoittavia lääkkeitä jotta pystyn edes soittamaan hammaslääkärille.. Huoh, tämän kanssa vaan on pakko elää..

Vierailija
11/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutuspiikki sattui itselläni enemmän kuin hampaan paikkaus ilman puudutusta. Ja jälkeenpäin oli puoli päivää naama halvaantunut ja kuolat valui pitkin poskea.

Vierailija
12/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei kai ymmärrä, mitä fobia tarkoittaa. 

Jos viet pikkulapsen rokotettavaksi ja valehtelet hänelle - väität, ettei satu - ja käyttäydyt ahdistuneesti tai kummallisesti lapsi kokee järkytyksen, ja menettää luottamuksen. Vastaavat tilanteet voivat siten aina aiheuttaa hallinnan menettämisen tunteen, eikä asian vähättely/kauhistelu tilannetta paranna. Kun henkilö kertoo, että hänellä on jokin pelko, et voi poistaa sitä ilmoittamalla, ettei se ole järkevää; potilasta on autettava hänen ehdoillaan, niin paljon kuin mahdollista. Kivun minimointi on pieni vaiva.

Vierailija
13/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kärsin hammaslääkäri pelosta tai omalla kohdalla kyse on jo fobiasta, olen esim.käynyt psykologilla 10 kerran terapian jossa on asian syytä yritetty selvittää(en siis pelkää kipua, omaan erittäin korkean kipukynnyksen ja sairastan sairautta jonka yksi oire on krooninen kipu)mutta mistään ei ole apua, ainoa keino millä olen pystynyt siinä penkissä pysymään vaadittavan ajan kun esim.tulehtunut hammas poistetaan on diapam lääkitys.. Olen kahdesti käynyt huomaamatta hammaslääkärin ranteeseen kiinni sekä kerran pyörtynyt.. Vttumainen fobia siinä mielessä että sinne on pakko aika ajoin mennä.. Jos olisi vara menisin yksityiselle jossa koko suun remppa tehtäisiin nukutuksessa,mutta on sen verran kallista lystiä ettei pysty..itseäni puistattaa jo pelkkä haju joka siellä leijuu ja joudun käyttämään jo rauhoittavia lääkkeitä jotta pystyn edes soittamaan hammaslääkärille.. Huoh, tämän kanssa vaan on pakko elää..

Yksityinen ei poistaisi sinulta mitään tulehtunutta! Taitava lääkäri ei tuota kipua nimeksikään. Sama se on ihan jo verinäytteen ottamisessa: joku pistää sulta suonet puhki eikä millään onnistu saamaan sulta verta, toinen onnistuu ekalla eikä edes satu. 

Vierailija
14/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jutella ajanvarauksen yhteydessä, kuka olisi inäppärin lääkäri. Kaikki eivät suinkaan ole.

Vierailija
15/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselläkin voi toki olla epätaitavia henkilöitä, siksi olisi pelkopotilaana tärkeää järjestää itselleen taitavin mahdollinen.

Vierailija
16/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen puolen terveydenhoidossa saa ihan ok lääkityksen ennen purukaluston toimenpiteitä. Ilmoita etukäteen, että tarvitset. Minä sain 4 tablettia =2g antibioottia ja rauhoittavaa myös nieltävässä muodossa. Lekurikäynnillä pitää olla mukana saattaja, että pääset kotiin. Oma auto on paras vaihtoehto. Et pysty itse ajamaan. Minäkään en muista lääkäriltä lähdöstä mitään. Sen muistan, että puudutusta piti lisätä, sitten on vähän hämärä muisto siitä, että otin ulkovaattet pois päältä kotona. Sitten nukkumaan. Ei mitään krapulaa tai sellaista jälkikäteen. Jaa, poran äänen kuulin jonkin aikaa vastaanotolla. Mutta in-ear -kuulokkeilla voi kuunnella musaa. Uskoisin, että pintapuudutuskin on mahdollista, vuosia sitten olen saanut. Älä välitä ilkkujista. Itse olet tärkein,ilkkujat tehkööt mitä haluavat, voivat vaikka porata akkukoneella itseään, haha.

Vierailija
17/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sama tietysti julkisella: taidoissa voi olla suuria eroja. 

Se miksi yksityisellä ei poistettaisi tulehtunutta on että et ole "liukuhihnatavara". Teet ajanvarauksesi ajankohtaisen tarpeen mukaan, ja sinun on helppo vaihtaa aikaa täsmällisesti.

Vierailija
18/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta antibiootti ja mielialalääke on liioittelua. Mutta vahva kipulääke ja lääkäri, joka ymmärtää hermojen yksilöllisestä sijainnista.

Vierailija
19/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

dormicumin kans pitää olla saattaja,koska jotkut menee tokkuraan(ei moni)

Eli duunit jää väliin silt' päivältä aika varmasti.

Mutta se kannattaa pyytää  vaikka meniski päivän palkka, on nimittäin hyvä lääke.

Vierailija
20/21 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisellakin puolella on mahdollisuus saada lähete anestesiassa tehtävään hammashoitoon, jos pelko on niin kova, ettei toimenpiteet paikallispuudutuksesta ja esilääkityksestä huolimatta onnistu. Maksaa toki enemmän ja anestesiakelpoisuus pitää käsittääkseni arvioida ennen operointia. Kuitenkin halvempaa kuin yksityisellä.

Kannattaa kysellä pelkopotilaisiin erikoistuneita hammaslääkäreitä aikaa varatessa. Itse en sanoisi, että puudutteen heikko vaikutus ja useat puudutuspiikit olisi automaattisesti huonoa hammaslääkärityötä. Joskus kudoksen ollessa hyvin tulehtunutta ei puudutteen teho toimi normaalisti.

Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän