Jos kuulet naapurista avunhuutoja...
... niin soita poliisille! Oikeasti, katson juuri rikostarinoita Suomesta-ohjelmaa ja naapurin todistus on että on kuullut asunnosta avunhuutoja, riitelyä ja mekkalaa. Mutta eipä ole reagoinut mitenkään. Usein näissä jutuissa toistuu tämä kaava, joku ulkopuolinen kyllä kuulee ja huomaa ,että nyt ei ole kaikki kunnossa mutta ei reagoi! Pahimmassa tapauksessa ihminen kuolee! Usein vielä kokee tuskallisen ja väkivaltaisen kuoleman.
Tietenkään omaa turvallisuutta ei pidä eikä tarvitse vaarantaa, mutta soita poliisille jos joku huutaa apua!
Kommentit (61)
Minun naapurissa asui vanhempi rouva, sieltä kuului välillä viikonloppuisin tappelun ääniä. Kerran tämä rouva alkuillasta soitti minun ovikelloa ja pyysi käymään ja hän kertoi että hänen miesystävä on humalassa väkivaltainen ja on nyt kaupungilla baarissa. Rouva sanoi että pelkää sitä, kun mies tulee kotiin. Hän pyysi, että soittaisin poliisit jos kuulen myöhemmin riitelyä/kolinaa tms.
Niinhän siinä kävi ja soitin poliisit. Mies vietiin putkaan. Kun mies pääsi putkasta, hän meni baarin kautta takaisin kotiin ja pisti rouvaa huolella turpaan. Että näin. Sama ralli jatkuu ja tämä mies huuteli minullekin tappouhkauksia seinän takaa.
Olen tehnytkin näin. Poliisi tuli ja vei sieltä asunnosta miehen pois.
Ihmettelen että kuka ei reagoisi. Eihän sitä kestä kuunnella!
Vierailija kirjoitti:
Minun naapurissa asui vanhempi rouva, sieltä kuului välillä viikonloppuisin tappelun ääniä. Kerran tämä rouva alkuillasta soitti minun ovikelloa ja pyysi käymään ja hän kertoi että hänen miesystävä on humalassa väkivaltainen ja on nyt kaupungilla baarissa. Rouva sanoi että pelkää sitä, kun mies tulee kotiin. Hän pyysi, että soittaisin poliisit jos kuulen myöhemmin riitelyä/kolinaa tms.
Niinhän siinä kävi ja soitin poliisit. Mies vietiin putkaan. Kun mies pääsi putkasta, hän meni baarin kautta takaisin kotiin ja pisti rouvaa huolella turpaan. Että näin. Sama ralli jatkuu ja tämä mies huuteli minullekin tappouhkauksia seinän takaa.
Siis jatkuu edelleen? Jos kohtaat naisen ulkona vaikka roskiksella, niin voisitko ehdottaa hänelle, että menisi vaikka turvakotiin ja sitä kautta uuteen elämään? Jos hän on vanhempi ihminen, niin ei välttämättä tiedä eikä osaa erota. Ei tiedä, että uutta alkua tuetaan.
Mietin että ei rikkaiden talossa ainakaan rakentamisessa oltu panostettu laatuun. Heikko äänieristys, kun yläpuolen asunnosta kantautuvasta puheesta/huudosta saa sanatarkkaan selvää. Tuossa Tikan tapauksessa siis. Kieltämättä hieman outo naapuri, kun kolinasta, paukkeesta ja avunhuudoista huolimatta ei soittanut poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän siinä kävi ja soitin poliisit. Mies vietiin putkaan. Kun mies pääsi putkasta, hän meni baarin kautta takaisin kotiin ja pisti rouvaa huolella turpaan. Että näin. Sama ralli jatkuu ja tämä mies huuteli minullekin tappouhkauksia seinän takaa.Siis jatkuu edelleen? Jos kohtaat naisen ulkona vaikka roskiksella, niin voisitko ehdottaa hänelle, että menisi vaikka turvakotiin ja sitä kautta uuteen elämään? Jos hän on vanhempi ihminen, niin ei välttämättä tiedä eikä osaa erota. Ei tiedä, että uutta alkua tuetaan.
Kirjoitin vähän huonosti, ei siis jatku enää. Rouva muutti pois jonkin ajan kuluttua. Käsitin, että laittoivat lusikat jakoon tällöin. Hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Mietin että ei rikkaiden talossa ainakaan rakentamisessa oltu panostettu laatuun. Heikko äänieristys, kun yläpuolen asunnosta kantautuvasta puheesta/huudosta saa sanatarkkaan selvää. Tuossa Tikan tapauksessa siis. Kieltämättä hieman outo naapuri, kun kolinasta, paukkeesta ja avunhuudoista huolimatta ei soittanut poliisille.
Kyllä! Minulle tuli tästä niin kauhea ahdistus kun tosiaan naapuri ollut niin tarkkaan selvillä tilanteesta eikä reagoi mitenkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Minulle tuli tästä niin kauhea ahdistus kun tosiaan naapuri ollut niin tarkkaan selvillä tilanteesta eikä reagoi mitenkään.
Ap
Naapuri on periaatteessa avunantajana rikoksessa. Eikös Aarniotakin syytetä m'rhasta, koska tiesi siitä, mutta ei kertonut tai yrittänyt estää. Ei nyt ihan suoraan verrannollinen tapaus, mutta vähän samansuuntainen.
Ei kuulu, hyvä niin, ei tarvitse miettiä.
Soittaisin aina poliisille tai menisin itse soittamaan ovikelloa ja kysymään mikä meno. Omaa ystävääni on pahoinpidelty omassa kodissaan useampaan kertaan ja kauheaa ajatella ettei kukaan soittanut apua, vaikka hän on huutanut kivusta. Ja rukoillut apua.
Jos tietäisin, että naapurissa asuisi väkivallan uhri, niin yrittäisin sopia hänen kanssaan jonkun signaalin, jolla hän voisi pyytää soittamaan poliisit. Esimerkiksi puhelu, jonka aikana hän yskäisee kerran. Väkivallan uhrin on itsensä äärimmäisen hankala soittaa apua, koska avuntulo voi kestää ja jos tekijä kuulee puhelun alkavan niin hän estää tai kostaa. Jos uhri pääsee esim. vessaan piiloon puhelimen kanssa, niin on turvallisempi hoitaa puhelu edelellä mainitulla tavalla. Tämän lisäksi pitäisin myös kirjaa kaikista kerroista, kun naapurista on kuulunut epämääräisiä ääniä. Jos uhri joskus voimaantuu ja menee poliisille, niin niistä voi olla suuri apu.
Auttakaa kaikki läheisiänne, jos suinkin vain voitte.
Vierailija kirjoitti:
Soittaisin aina poliisille tai menisin itse soittamaan ovikelloa ja kysymään mikä meno. Omaa ystävääni on pahoinpidelty omassa kodissaan useampaan kertaan ja kauheaa ajatella ettei kukaan soittanut apua, vaikka hän on huutanut kivusta. Ja rukoillut apua.
Jos tietäisin, että naapurissa asuisi väkivallan uhri, niin yrittäisin sopia hänen kanssaan jonkun signaalin, jolla hän voisi pyytää soittamaan poliisit. Esimerkiksi puhelu, jonka aikana hän yskäisee kerran. Väkivallan uhrin on itsensä äärimmäisen hankala soittaa apua, koska avuntulo voi kestää ja jos tekijä kuulee puhelun alkavan niin hän estää tai kostaa. Jos uhri pääsee esim. vessaan piiloon puhelimen kanssa, niin on turvallisempi hoitaa puhelu edelellä mainitulla tavalla. Tämän lisäksi pitäisin myös kirjaa kaikista kerroista, kun naapurista on kuulunut epämääräisiä ääniä. Jos uhri joskus voimaantuu ja menee poliisille, niin niistä voi olla suuri apu.
Todella hyvä idea! Olen kuullut myös että USA:ssa on joskus uhri päässyt soittamaan hätänumeroon muka tilaamalla pizzaa, hätäkeskus on tajunnut tilanteen ja lähettänyt poliisin paikalle.
Naiset: älkää asuko tai olko missään tekemisissä sellaisen JännäMaken kanssa jota aiheuttaa tilanteen että joudutte huutamaan apua.
EI SE V**TU OLE TUON VAIKEAMPAA
Taisi olla jenkeissä joku tapaus, kun joku sekopää jahtasi asuinalueella nuorta naista t*ppamistarkoituksella... Ehti puukottaa ja nainen pääsi livahtamaan karkuun, kun joku asukas huuteli ikkunasta ja jahtaaja pelästyi... Nainen pääsi jonkun pihaan turvaan, jossa oli joku ovi/portti ja pääsi terassille, jossa pyrki sisälle ja huusi apua. Kukaan ei auttanut/avannut ovea ja t*ppaja löysi hetken kuluttua uhrinsa sieltä pihasta ja mänttäsi puukolla niin, että uhri kuoli... Ihan järkyttävää :( ihmiset näki ja kuuli, mutta eivät auttaneet.
En sotkeudu toisten ihmisten ongelmiin.
Siitä saa itse vain harmia ja jatkossakin ne riitapukarit "rakastavat" toisiaan tulisesti.
Siis en voi käsittää tilannetta, että joku huutaa ihan selvästi apua ja on hädissään, mutta kuulijat ei reagoi!? Siis oikeasti mikä ihmisiä vaivaa...
Ensimmäisessä asunnossani kuulin joka viikonloppu, miten seinänaapurissa riideltiin, kolisteltiin ja nainen sai selkäänsä. Soitin lukuisia kertoja poliisit ja toivoin, että nainen tajuaisi muuttaa pois. Ei muuttanut, päätin muuttaa itse.
En tekisi yhtään mitään. Naapurin akka on hullu narsisti, joka tehtailee perättömiä ilmoituksia talonmiehelle ja isännöitsijälle. Hän syyttää naapureita "kiusaamisesta" vaikka hän itse huutaa ja riehuu kaiket yöt. Jos tuo hullu akka saisi turpaansa joltain mieheltä niin en tekisi mitään. Voisin kyllä tehdä lastensuojeluilmoituksen (anonyymisti) niin että sossutantat käy hakemassa narsistilta lapset pois.
Selektiivinen huonokuuloisuus auttaa monessa asiassa.
P..kalähiössä asuessani soitin poliisit monta kertaa. He osaavat yleensä arvioida kannattaako tulla. En soittanut mistään sellaisesta että kuului huutoa tai että rappukäytävässä oli niin paksu pilven haju että itsekin huumaantui, mutta väkivallasta ja varkauksista aina. Ja pari kertaa siitä että jollain oli ase.
Poliisit eivät kerro kuka heille ilmoitti. Mäkin sain olla ihan rauhassa eikä kukaan arvannut että se olin minä joka tarkkaili ja soitteli poliiseja. Paitsi nistinaapuri jonka savustin ulos talosta, ja hänkin lähtiessään sanoi ymmärtävänsä minua kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten auttaa kun saa uhrin tajuamaan, että suhde on lopetettava. Tuollainen soita aina poliisit kerran kuussa avukseni ei ole uhrin auttamista, vaan tekijän auttamista.
Olen soittanut jo ennen avunhuutoja. Tappelun äänet riittää.