Työkaveri tuo omaa hyvyyttään ja paremmuuttaan koko ajan esiin. Alkaa jo rasittaa!
Aloitettiin samaan aikaan samassa firmassa syksyllä. Ehdittiin olla perehdytysjakson verran eli muutama viikko työpaikalla ennen kuin meidät määrättiin etätöihin. Ollaan oltu vähän kuin vertaistukena tässä toisillemme ja viestitelty muutaman viestin verran lähes päivittäin. Nyt minua alkaa kuitenkin ottamaan päähän se sävy, jolla työkaveri tuo itseään ja arvojaan esille.
- Jos puhumme mistään syömiseen viittaavasta, hän jaksaa joka kerta mainita keto-ruokavaliostaan ja siitä kuinka se on parantanut kaikki hänen sairautensa ja laihduttanut useita kiloja. Ulkopuolisen korvaan ja silmään ruokavalio tuntuu pakkomielteeltä ja syömishäiriöiltä. En ole sanonut aiheesta mitään, koska koen sen tungettelevaksi, kun emme tunne töiden ulkopuolella. Hän sen sijaa muistaa aina mainita, että esim. astmani johtuu vain ruokavaliostani (90% kasvisruokaa, joskus kalaa).
- jos puhumme liikkumisesta, saan aina saarnan liikkumisen ja aktiivisuuden tärkeydestä. Olen tuonut keskusteluissa esiin, että olen entinen kilpaurheilija ja liikun edelleen paljon. Silti neuvoja ja saarnoja satelee.
- mihin tahansa yleiseen aiheeseen saa aina, jonkun psykologiseen teoriaan nojaavan neuvon. Väsymykseni johtuu masennuksesta ja masennukseni siitä, etten ehdi perheellisenä ihmisenä kävellä joka päivä 12t askelta ja meditoida. (Työkaveri on sinkku ja näiden juttujen jälkeen en ihmettele, että miksi)
Alkaa kaduttaa, että ikinä aloin edes puhumaan muita kuin työasioita. Viime aikoina en ole tehnyt itse kertaakaan aloitetta juttelun suhteen, koska vertaistuki on tipotiessään ja tilalla on vaan paasaamista ja sama levy toistuu. En tiedä miten pystyn enää suhtautumaan tähän työkaveriin neutraalisti, kun joskus palaamme työpaikalle. Hän on selkeästi kontrollifriikki ja vähän ahdistaa ajatella millaista hänen kanssaan on työskennellä livenä. Miten pääsisin näistä fiiliksistä yli, että yhdessä työskenteleminen ei olisi vaivaannuttavaa livenä? Etäisyyttä olen jo ottanut, mutta täysin en voi olla olematta tekemisissä.
Kommentit (5)
Puhu vain työhön liittyvää asiaa. Älä kommentoi mihinkään muuhun.
No on kyllä ihan karmea tuollainen tyyppi. Kannattaa tosiaan pitää etäisyyttä eikä kertoa mitään, puhua ainoastaan pakollisista työasioista. Ihan pimeitä juttuja sillä.
Hankala tilanne. Mutta parhaat neuvot sait jo. Älä reagoi niihin paasauksiin. Ole ihan kuin niitä ei olisi tullutkaan/sanittukaan. Sitten vaan jatkat jossain kohtaa työasioilla. Näin saat suhteen kammettua oikealle uralle. Tai jos tämä ei toimi (eli toinen on oikeasti vaikea ihminen), on ehkä pakko yrittää puhua asiasta.
Vankilassa saisit olla rauhassa.