Muuttamassa töiden perässä Helsinkiin - mitä ottaa huomioon/minne alueelle muuttaa?
Olen muuttamassa ensimmäistä kertaa Hki, työpaikka sijaitsee Töölössä. Haluaisin rauhallisemmalle alueelle, mutta toisaalta en haluaisi mitään tunnin työmatkoja. Taitanee olla mahdoton yhtälö löytää asunto? Muuttaa voin toki myöhemminkin, mutta isoon osaan vuokra-asunnoista vaaditaan vähintään vuoden sopimus.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun muualla, en siis tiedä pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen hintoja. Mutta eikö kulkemiseen sinne työpaikalle mene myös rahaa?
Jos saa edullisemman asunnon kauempaa niin rahaa menee sitten vastaavasti matkoihin. Ja aikaa. Palvelut siellä?
Toki saa verotuksessa vissiin matkavähennyksiin, muuta ensin pitää ensin olla rahaa maksaa.Itse tykkäisin asua lähellä työpaikkaa ja melko keskustassa. Kaikki lähellä.
Mutta tämä siis minun mielipiteeni, viisaammat tietää paremmin.Juuri näin on asia. Parasta on asua lähellä työpaikkaa että voi kävellä töihin.
Matkavähennyksen omavastuu on 600 euroa eli sitä ei käytännössä saa PKS sisällä.
Etelä-Haaga, ei niin tiukkaan rakennettu kuin keskusta ja keskupuisto antaa lisää ulkoilumahdollisuuksia. Julkisilla helposti Töölöön.
Itse saattaisin muuttaa mielummin Espoon tai Vantaan puolelle ja kulkisin sieltä, toki kulkuajat vaihtelee liikenneyhteyden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Asun muualla, en siis tiedä pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen hintoja. Mutta eikö kulkemiseen sinne työpaikalle mene myös rahaa?
Jos saa edullisemman asunnon kauempaa niin rahaa menee sitten vastaavasti matkoihin. Ja aikaa. Palvelut siellä?
Toki saa verotuksessa vissiin matkavähennyksiin, muuta ensin pitää ensin olla rahaa maksaa.Itse tykkäisin asua lähellä työpaikkaa ja melko keskustassa. Kaikki lähellä.
Mutta tämä siis minun mielipiteeni, viisaammat tietää paremmin.
Koko Helsingin alueella maksat saman hinnan matkustamisesta. Tämä on kertaostona n. 60 €/kk, jatkuvana tilauksena halvempi. Mikäli matkustat Helsingin ulkopuolelta, joudut mahdollisesti ostamaan kalliimman lipun. Mutta lähtökohta on se, että julkisen liikenteen osalta hinta on sama koko HKI kaupungin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä siis minun mielipiteeni, viisaammat tietää paremmin.
Niin tykkää moni muukin ja siksi lähellä keskustaa on järjettömän kalliit vuokrat. AB-vyöhykkeen kuukausilippu maksaa 53€ ja ABC-vyöhykkeen 83€. Tuo 30€:n erotus on niin pieni vuokriin verrattuna, että aina on edullisempaa asua kauempana, ellei laske menetetylle vapaa-ajalle kovaa tuntihintaa. Sitäpaitsi edes siitä ABC-vyöhykkeen lipusta ei vielä saa verovähennystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumolta saat asunnon Töölöstä toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla. Halpa se ei kyllä ole.
Jatkan vielä, itse valitsin juurikin tuolta asunnon Helsinkiin muuttaessani ennen kuin ostin oman. Yksiön vuokra oli reilu tonni sisältäen veden ja (hitaan) netin. Autopaikat kadunvarressa asukaspysäköinnillä 30 e/kk.
Toinen samantapainen vaihtoehto on Sato. Siellä on nyt Töölössä 800-900 € yksiöitä vapaana. Kalliita toki, mutta ei vuoden määräaikaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä siis minun mielipiteeni, viisaammat tietää paremmin.Koko Helsingin alueella maksat saman hinnan matkustamisesta. Tämä on kertaostona n. 60 €/kk, jatkuvana tilauksena halvempi. Mikäli matkustat Helsingin ulkopuolelta, joudut mahdollisesti ostamaan kalliimman lipun. Mutta lähtökohta on se, että julkisen liikenteen osalta hinta on sama koko HKI kaupungin sisällä.
Ylläoleva ei pidä paikkaansa, vaan matkalipun hinta määräytyy vyöhykkeiden mukaan. Karkeasti ottaen mitä kauempaa keskustaan matkustat, sitä enemmän maksat. Riippumatta siitä onko lähtöpaikka Helsingin vai jonkin muun kunnan alueella.
Jos todellakin olet tulossa hoitajaksi, niin onhan Hussilla omia vuokra-asuntoja esim. Niemenmäessä, josta ratikkayhteys.
Itse tekisin niin, että hakisin Helsingin kaupungilta (Stadin asunnot - nimi muuttuu kohta) vaikka väliaikaisen vuokra-asunnon aluksi. Näin olisi hyvä katsella sitten paikan päältä. Heilläkin ovat kiireisimmässä järjestyksessä sellaiset, joilla on työpaikka täällä, mutta ei asuntoa. https://www.hel.fi/kv/stadinasunnot-fi.
Täällä oli mm. muutama yksiö alle 800, jopa Töölössä. https://www.kiinteistomaailma.fi/haku
Minäkin suosittelen Haagaa. Jos ei tosiaan töölössä halua asua. Itse asun ja tämähän on ihan paras paikka.
Vierailija kirjoitti:
Jos todellakin olet tulossa hoitajaksi, niin onhan Hussilla omia vuokra-asuntoja esim. Niemenmäessä, josta ratikkayhteys.
Itse tekisin niin, että hakisin Helsingin kaupungilta (Stadin asunnot - nimi muuttuu kohta) vaikka väliaikaisen vuokra-asunnon aluksi. Näin olisi hyvä katsella sitten paikan päältä. Heilläkin ovat kiireisimmässä järjestyksessä sellaiset, joilla on työpaikka täällä, mutta ei asuntoa. https://www.hel.fi/kv/stadinasunnot-fi.
Täällä oli mm. muutama yksiö alle 800, jopa Töölössä. https://www.kiinteistomaailma.fi/haku
Helsingissä on jumalaton määrä toisten nurkissa asuvia asunnottomia, joten sinkun on käytännössä mahdotonta saada Hekan asuntoa. HUS:in ja muiden asunnot sitten erikseen.
Helsinkiläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin kävelymatkan tai ratikkareitin varrelle. Älä ainakaan muuta minnekään mistä kuvittelet kulkevasi autolla työmatkat.
Silläkin on merkitystä onko kyse Etu-, Keski- vai Taka-Töölöstä. Vaikuttaa liikkumiseen yllättävän paljon noinkin pienellä alueella.
Missä on Keski-Töölö? Hesperianpuistossako? Olen toki kuullut kiinteistövälittäjien nimittäneen Taka-Töölöä Keski-Töölöksi. Aivan kuin nimittävät Vallilaa Taka-Kallioksi. 😂
Kaveri asui Itä-Pasilassa, mutta kertoi kaikille asuvansa Pohjois-Vallilassa :D.
Pähkinärinne Länsi-Vantaalla. Sijaitsee AB-vyöhykkeellä, joten bussiliput aika halpoja. Bussit täältä kulkevat Mannerheimintietä pitkin, joten Töölö on siinä matkan varrella. Asunnot täällä maksavat n. 2000 €/m2, mikä on itse asiassa halvempaa kuin monessa pikkukaupungissa. Väljästi rakennettu ja luonnonläheinen lähiö, jossa mahtavat ulkoilumahdollisuudet. Itse ainakin viihdyn täällä loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä siis minun mielipiteeni, viisaammat tietää paremmin.Koko Helsingin alueella maksat saman hinnan matkustamisesta. Tämä on kertaostona n. 60 €/kk, jatkuvana tilauksena halvempi. Mikäli matkustat Helsingin ulkopuolelta, joudut mahdollisesti ostamaan kalliimman lipun. Mutta lähtökohta on se, että julkisen liikenteen osalta hinta on sama koko HKI kaupungin sisällä.
Ylläoleva ei pidä paikkaansa, vaan matkalipun hinta määräytyy vyöhykkeiden mukaan. Karkeasti ottaen mitä kauempaa keskustaan matkustat, sitä enemmän maksat. Riippumatta siitä onko lähtöpaikka Helsingin vai jonkin muun kunnan alueella.
Pahoittelut, korjaan, että Helsinki kuuluu AB-vyöhykkeeseen pois lukien seuraavat Itä-Helsingin alueet:
Ultuna
Östersundom
Karhusaari
Talosaari
Salmenkallio
Mutta muilta osin Helsingissä ei ole hinta-eroa, sillä pelkkää yhden vyöhykkeen lippua ei voi ostaa.
Mistä tämä hoitaja-arvailu lähti? AP ei ole ainut missään näin vihjata.
Oletko siis hoitaja? Jos menet kaupungille duuniin, hae työsuhdeasuntoa. Kämppiä on hyvillä sijainneilla, yksityisistä taloyhtiöistäkin, ja alle markkinahinnan. Erittäin hyvä etu ja ulkopaikkakunnalta muuttajana olet jonon kärjessä. Itse asuin työsuhdekämpässä Kalliossa ja myöhemmin juuri Töölössä. Taloyhtiön jäärätkin suhtautuivat hyvin, kun tiesivät että kyseessä on työsuhdekämppä ja hoitajille tarkoitettu.
Niin tykkää moni muukin ja siksi lähellä keskustaa on järjettömän kalliit vuokrat. AB-vyöhykkeen kuukausilippu maksaa 53€ ja ABC-vyöhykkeen 83€. Tuo 30€:n erotus on niin pieni vuokriin verrattuna, että aina on edullisempaa asua kauempana, ellei laske menetetylle vapaa-ajalle kovaa tuntihintaa. Sitäpaitsi edes siitä ABC-vyöhykkeen lipusta ei vielä saa verovähennystä.[/quote]
Tottakai saa verohyödyn 83 x 11 = 913 euroa, tästä pois omavastuu 750 eli 163 euroa/kk saa vähentää.
Esim. se että vaikka matkat ei ole pitkät niin ruuhkat tekee matka-ajoista joskus yllättävän pitkiä (ja ärsyttäviä). Samoin joukkoliikennettä kulkee ehkä joka puolelle mutta siinäkin on rajoja mistä pääsee minnekin helposti ja joihinkin peräkulmiin vuoroja menee yllättävän harvoin. Yöllä on turha kuvitella menevänsä joukkoliikenteellä muutamaan harvaa reittiä lukuunottamatta. Eli jos on menossa joukkoliikenteellä töihin niin kannattaa katsella reittiopasta etukäteen. Vyöhykkeet reitillä määrittää lipun hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Niin tykkää moni muukin ja siksi lähellä keskustaa on järjettömän kalliit vuokrat. AB-vyöhykkeen kuukausilippu maksaa 53€ ja ABC-vyöhykkeen 83€. Tuo 30€:n erotus on niin pieni vuokriin verrattuna, että aina on edullisempaa asua kauempana, ellei laske menetetylle vapaa-ajalle kovaa tuntihintaa. Sitäpaitsi edes siitä ABC-vyöhykkeen lipusta ei vielä saa verovähennystä.
Tottakai saa verohyödyn 83 x 11 = 913 euroa, tästä pois omavastuu 750 eli 163 euroa/kk saa vähentää.
Mitähän sä lasket? se on 163 euroa yhteensä 11 kuukaudessa, eli 14 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon kirjoitti:
Ihan joka paikkaan ei Helsingissäkään niin vai muuteta vaikka pätäkkääkin olisi. Ns. parempien alueiden taloyhtiöiden asukkaat voivat päättää ketkä heidän taloihinsa hyväksytään asumaan.
Tuollaisesta taloyhtiöstä kannattaa pysyä kyllä kaukana 😅.
Jos kuuluu itse kyseiseen ryhmään niin tuollainen yhtiö on just paras. Harva kuuluu, siksi sinne ei kuka tahansa pääsekään. Vähän ohis, keskellä Helsinkiä on kerrostalo, jossa asuu vain tiettyyn sukuun kuuluvia. Sieltä et saa millään rahalla asuntoa vaikka miten itkisit.
Missä on se taloyhtiö, josta ei voi asuntoa ostaa ilman naapurien suostumusta? Siis jos on rahaa, eikä kukaan nykyinen osakkeenomistaja käytä etuosto-oikeuttaan, mikä on vielä joidenkin taloyhtiöiden yhtiöjärjestyksessä. Toki asunnon pitää olla myynnissä, joten sikäli tuo esimerkkisi on vähän hassu.
Tuon kysymyksen takana on "lunastuslauseke". Oletko kuullut sellaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin kävelymatkan tai ratikkareitin varrelle. Älä ainakaan muuta minnekään mistä kuvittelet kulkevasi autolla työmatkat.
Silläkin on merkitystä onko kyse Etu-, Keski- vai Taka-Töölöstä. Vaikuttaa liikkumiseen yllättävän paljon noinkin pienellä alueella.
Missä on Keski-Töölö? Hesperianpuistossako? Olen toki kuullut kiinteistövälittäjien nimittäneen Taka-Töölöä Keski-Töölöksi. Aivan kuin nimittävät Vallilaa Taka-Kallioksi. 😂
Kaveri asui Itä-Pasilassa, mutta kertoi kaikille asuvansa Pohjois-Vallilassa :D.
Ja kiinteistönvälittäjien mielestä Eiraa on kaikki Bulevardin-Esplanadin eteläpuolella oleva.
Todellisuudessa Eiraa on vain Tehtaankatu-Laivurinkatu-Merikatu ja pätkä Telakkakatua.
Kuukausilippu AB-alueella on n. 50e tai n. 60e eli ei nyt kovin paha. AB-alue on kans melko iso, että voisi luulla että siltä löytyisi asunto.
Mut työmatkavähennyksen alarajaa noilla ei vielä saavuta. Valitettavasti.