Miten suuri kynnys on antaa lapselle tukkapöllyä tai pieni luunappi?
Kuinka suuresta kiukuttelusta tai pahan teosta lähdet tähän, ettei enää sanallinen toruminen riitä? Esimerkkejä?
Kommentit (82)
Ukki opetti mulle pienenä miten luunappi
tehdään. Sit me napauteltiin niitä itsellemme ja toisillemme ja naurettiin.
En tiemnytkään että se on joku rangaistus
olevinaan. Eihän se satu, napsahtaa vain.
Joku epäilee, että hiusten leikkaamista ei ole vastoin nuoren tahtoa ikinä tapahtunut. Onkohan ihan varmasti näin? Olen kuullut toista. Mutta jos ei ole itse koskaan lähipiirissään nähnyt, niin eihän sitä sitten ole koskaan muillekaan tapahtunut.
Minua vähän hämmästytti aloittajan kysymyksen sisältö, että siinä nostettiin esiin juuri tukkapölly ja luunappi. Miellän ne 60-luvulla käytetyiksi ''kasvatus''keinoiksi, joista jotkut kolmikymppiset vanhemmat eivät edes ole ikinä kuulleet tai itse joutuneet niitä kotona saamaan. Ne olivat tosiaan ennen vanhaan yleisessä käytössä ja täysin hyväksyttäviä. Luulisin että nykylain mukaan kaikenlainen satuttaminen ja fyysinen kajoaminen on rikos.
Mutta edelleen: henkinen väkivalta on kaikkein karseinta kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasta, joista vanhin 13v. Ei ole tarvinnut käyttää väkivaltaa koskaan. Itseäni on kuritettu ja olen päättänyt, että en tule käyttämään sitä koskaan lapsiini. Hyväkäytöksisiä lapsia ja ysillä alkavat keskiarvot.
Mitä olet tehnyt siinä tapauksessa että lapset ovat tehneet jotain tosi pahaa, ja jatkavat vain vaikka sanot että ei saa ja estät tekemästä, mutta tekevät heti taas kun lopetat estämisen? Lapsi vain nauraa torumisellesi ja jatkaa pahantekoa? Lapsi vahingoittaa pahasti pienempikokoista sisarusta?
Minä luulen että sun lapset ei ole koskaan olleet niin itsepäisiä ja tehneet pahuuksia kuin jollain toisella, siksi luulet että se on kaikille niin helppoa. Jotkut lapset on luonteeltaan rauhallisia ja tottelevaisia, eikä se liity kasvatukseen mitenkään.
Minä taas luulen että se johtuu kasvatusosaamisesta. Jos taitoa ei ole, käytetään väkivaltaa ja syytetään lapsen temperamenttia.
Minulla on kaksi adhd-lasta joten luulen tietäväni mistä puhun. Näiden lasten kanssa ei auta muuta kuin olla ihan millilleen johdonmukainen ja looginen. Tarvittaessa ottaa lapsi syliin ja estää tekemästä asioita (esim lyödä sisarustaan) ja odottaa että rauhottuvat. On selitetty sen 299 kertaa miksi hellannappeja ei saa painella (ja otettu sulakkeet alas ettei mitään tapahdu).
Eipä ole tullut koskaan mieleenkään pahoinpidellä heitä millään tavalla. Se ei opeta ketään mihinkään muuhun kuin turvattomuuteen ja väkivaltaan.
No hyi! Ei saa pikku Elmeriä tukistaa. Pitää antaa sukulaatia, kun heittää kiven naapurin ikkunasta sisään.
Nykymamma kirjoitti:
No hyi! Ei saa pikku Elmeriä tukistaa. Pitää antaa sukulaatia, kun heittää kiven naapurin ikkunasta sisään.
Järkyttävää että sinusta ei ole mitään välimuotoja?
Lunappi nipnap nipistän sit reviny tukasta. lyny töniny potkassu joo mut iknä en litsaria. Mun äiti veti ana lisarin naamaa repi tukasta ja polvetnaamaassa paino lattin kun oli. mun tytöt potkinu lyö mua lyöny vasaraab mua selkää pollttanu mun ihoo ja kaikkeee
Ei tulisi mieleenkään antaa luunappia tai tukistaa. Aivan outo ajatus. En anna luunappe myöskään ystävilleni, työkavereilleni tai vieraille lapsille kaupassa.Mitä ihmettä se luunappi opettaisi? Moni sanoo, että luunappi ei satu, miksi niitä sitten annetaan? Eikö tarkoitus ole satuttaa?
Olisiko AP:stä oikein jos esimiehellä olisi oikeus vetää parit luunapit ja tukkapöllyt siinä vaiheessa, kun työyksikön meno alkaa olemaan kuin hiekkalaatikolla?
Samalla tavalla se työntekijä on alisteisessa suhteessa ja esimies vastuussa, että työyksikkö tekee tulosta ja keskittyy asiaan.
Niinpä vain jotkut kuvittelevat, että sitä kaikkein suojattominta ja puolustuskyvyttömintä on ok pahoinpidellä ja vielä löytää puolusteluja tekojensa tueksi.
Ap:n esittämät keinot eivät ole minusta vaihtoehtoja. Kun lapsi kiukuttelee tai käyttäytyy huonosti, on lapsella silloin paha olla. Otan lapsen syliin ja rauhoittelen. Siinä on turvallista lapsen olla. Kerron, että pahan olon tunteet saa näyttää, mutta ei saa tehdä esim. kiusaa toiselle lapselle (tai mikä tilanne siinä sitten on ollutkaan).
Vierailija kirjoitti:
Ukki opetti mulle pienenä miten luunappi
tehdään. Sit me napauteltiin niitä itsellemme ja toisillemme ja naurettiin.En tiemnytkään että se on joku rangaistus
olevinaan. Eihän se satu, napsahtaa vain.
Ei se satu, mutta sillä voi nöyryyttää. Sattuu siis enemmän henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kynnys on niin korkea, että lapsen henki pitäisi olla välittömässä vaarassa, mikäli en tukkapöllyä/luunappia anna. En tosin keksi yhtään esimerkkiä, missä tällainen kuritus voisi lapsen hengen pelastaa...
Molempia olen itse saanut, kynnys on yleensä ollut ihan vain äidin hermostuminen, mikä on ollut riippuvainen melkolailla tuolloin kolmivuorotyötä tehneen äitini työvuoroista... Omien lasteni ei tarvitse tätä koskaan kokea.
Ja taas kerran, verrataan sitä että antaa kohtuullisen rangaistuksen jostain mistä lapsi itsekin tietää että on tehnyt todella pahasti ja väärin, siihen että äiti vaan väsymykseltään hermostuu jostain syyttä.
Ei näillä minusta ole merkittävää eroa, lapseen kohdistettu väkivalta on mielestäni väärin, oli "syy" sitten mikä tahansa.
Ei ole kynnystä. Minua ei hakattu ikinä. Huudettiin kyllä ja olen kiitollinen siitä. Kestän tunteenvaihteluita ahdistumatta.
Säälin lapsia, joiden tunnekirjo on amputoitu vanhempien luonnehäiriön/ väsymyksen vuoksi, mutta jotka on kuitenkin opetettu käyttäytymään ajoissa.
Lapsi on pieni ihminen ja ansaitsee saman kohtelun isotkin ihmiset. Vähän kuin vaikka poliisit kohtelevat rikollisia. Ei poliisitkaan saa riehua ja hakata suutuspäissään lainrikkojia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasta, joista vanhin 13v. Ei ole tarvinnut käyttää väkivaltaa koskaan. Itseäni on kuritettu ja olen päättänyt, että en tule käyttämään sitä koskaan lapsiini. Hyväkäytöksisiä lapsia ja ysillä alkavat keskiarvot.
Kenenkään keskiarvot/koulumenestys ei kyllä liity tähän mitenkään.
Yleensä täällä rinnastetaan se, ettei kurota lapsiaan siihen, että niistä kasvaa pikkuterroristeja. Siksi laitoin tuon. Se, ettei kurita lastaan ei tarkoita rajattomuutta.
"Parempana ihmisenä" siis oletat, että kurittamatta jättäminen on siis jotenkin saanut aikaan sen, että keskiarvo on 9? Toimiiko se ajatusmallissasi myös niinpäin, että jos lapsi saa yhden luunapin, niin sen keskiarvo syöksyy sinne 5:n paikkeille ja muksusta tulee narkkari?
Tiesitkö, että aivan tutkitustikin väkivaltaa kotonaan kohdanneet lapset käyttävät väkivaltaa verrokkeja todennäköisemmin myös aikuisena? Väkivaltaa lapsiin käyttämällä kasvatetaan väkivaltaisia aikuisia.
Enkä nyt sano, että kaikista kaltoinkohdelluista lapsista tulee väkivaltaisia. Riski silti kasvaa. Väkivaltarikollisilta on löydetty geeni, joka yhdessä lapsuuden väkivaltaisen kohtelun kanssa tekee heistä aikuisina sarjarikollisia. Eli kyllä: näillä asioilla on yhteys.
- eri
En koskaan ole kokenut tarvetta kummallekkaan. Olen pitänyt kiinni ja kantanut vastoin tahtoa toiseen huoneeseen, huutanut ja joskus karjunutkin. Mutta koskaan ei ole tarvinnut tukistaa tai lyödä.
Noi saisi olla ihan laillisia keinoja, kun ei lapsi niistä rikki mene.
Itse en käytä, mutta hyvin äkkiä lähtee tenava kainaloon tai itkupotkuraivoineen jalasta tai mistä nyt otteen saa raahaten arestiin, mikä kai sekin on jo kohta lasun paikka. Mutta joo herkemmille lapsille voisi joku luunappi toimia, luultavasti omani vaan nauraisi, sen verran rajusti tappelee sisarukset keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään keskiarvot/koulumenestys ei kyllä liity tähän mitenkään.
Yleensä täällä rinnastetaan se, ettei kurota lapsiaan siihen, että niistä kasvaa pikkuterroristeja. Siksi laitoin tuon. Se, ettei kurita lastaan ei tarkoita rajattomuutta.
Tuskin jää tukkapöllyyn
"Parempana ihmisenä" siis oletat, että kurittamatta jättäminen on siis jotenkin saanut aikaan sen, että keskiarvo on 9? Toimiiko se ajatusmallissasi myös niinpäin, että jos lapsi saa yhden luunapin, niin sen keskiarvo syöksyy sinne 5:n paikkeille ja muksusta tulee narkkari?
Tiesitkö, että aivan tutkitustikin väkivaltaa kotonaan kohdanneet lapset käyttävät väkivaltaa verrokkeja todennäköisemmin myös aikuisena? Väkivaltaa lapsiin käyttämällä kasvatetaan väkivaltaisia aikuisia.
Enkä nyt sano, että kaikista kaltoinkohdelluista lapsista tulee väkivaltaisia. Riski silti kasvaa. Väkivaltarikollisilta on löydetty geeni, joka yhdessä lapsuuden väkivaltaisen kohtelun kanssa tekee heistä aikuisina sarjarikollisia. Eli kyllä: näillä asioilla on yhteys.
- eri
Mitenkäs ne monet keinot, mitä moni käyttää eikä pidä edes pahana, kuten vaikka nurkkaan seisomaan, arestia, ei pääse vaikka kolmeen päivään kaverien kanssa leikkimään ja ulos. Viikkorahaa ei saa koko kuukautena, Pelit ja vaikka jos on jo puhelin niin se takavarikoidaan vaikkapa useammaksi päiväksi. Perutaan jotain jo luvattua kivaa tekemistä. Pitää olla omassa huoneessa monta tuntia miettimässä ja rauhottumassa eikä saa tulla ennen kuin on kiltisti. Uhkaillaan kaiken laista, vaikka pelotellaan tai muuta vastaavaa. Minun mielestäni pikku tukka-pölly ei olisi niin paha verrattuna edellisiin, en tietystikään tarkoita että revittäisi niin että tuppo hiuksia irtoaa. Mutta laki on aina laki, sen mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin suuri tilanteessa, että näkee oman lapsen lyövän vierasta lasta, eikä tottele normikäskyä, niin kyllä, kyllä annoin luunapin. Lapsi 4 -vuotias.
Tässä juuri hyvä esimerkki, lapsi rinnastaa sen luunapin kipuun vaikka se ei juurikaan edes tunnu miltään, mutta lasta ei pidäkään hakata niin että tuntuu. Jolloin lapsi saattaa oppia kerrasta että ei saa toimia näin. Oman 4v kanssa näitä tilanteita on ollut useampi, kun en näitä fyysisiä keinoja käytä, koska muutkin noudatamme lakia, niin olen saanut useamman kerran ottaa lapsen syliin, kertoa että toiseen sattuu ja vaatia anteeksipyyntöä ja sitä on odoteltu ja lopulta pyydetty, kyllä olen valmis raahaamaan tenavan vaikka kaverin ovelle sen tekemään. Mutta joka tapauksessa pieni lapsi ei ymmärrä mitä kipu on kun ei ole sitä tuntenut itse.
Höpö, höpö. Täällä on hirmu vaikea keskustella tai kommentoida ihmisten kanssa, jotka tekevät suinpäin laajempia olettamuksia ja nyt vanhempana toimimisesta kysymättä tarkennuksia. Ei, en yleensä käytä fyysisiä keinoja, tässä tapauksessa kyllä, kun muut ei jostain syystä nyt auttanut ja näin, että toinen lapsi oli poikani kynsissä altavastaaja ja häneen sattui. Poikani ei luunapista traumoja, eikä mustelmia saanut.