Miksi Subwayssa tilauksen teko on niin monimutkaista?
Kävin liikkeessä, oli jonoa. Jotenkin pitäisi tietää heti mitä tilaa ja kysellään kaikkea. En jäänyt tekemään tilausta 🙄
Kommentit (715)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei oo vieläkään, koko ketjun luettuani, selvinnyt mikä siinä risoo, että vastailee niihin myyjän kysymyksiin. Mikä on se varsinainen ongelma?
Mulla se ongelma on, että en tiedä, mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Jos näkisin ne jostakin kunnolla etukäteen, ei olisi mitään vaikeuksia.
Esim. se kysymys "mikä kastike?", niin vasta hiljattain hiffasin, että niitä voi valita useammankin. Missään ei ollut kerrottu, että näin on.
Perustavanlaatuinen virhe kysyä avoimella kysymyksellä vaikka valittavissa on rajalliset vaihtoehdot. Toinen virhe, että kyseessä on monivalintakysymys, vaikka se ei mistään ilmene. Kolmas virhe on, että vaikka pyynnöstä (jos tajuaa kysyä) saisi kyrpiintyneenä jankatun listauksen vaihtoehdoista, ne ovat silti luokkaa "grillikastike", "valkosipulikastike", "currykastike" joista ei kuitenkaan voi tietää, mitä ne tosiasiassa sisältävät ja miltä maistuvat. Kastikkeiden nimi voisi yhtä hyvin olla tupu, Hupu ja Lupu ja sitten pitäisi vaan vetää arvalla tai kokeilla eri ostokerroilla kaikkia ja päätellä itse, mikä toimii.
Ja sitten tämä sama virherypäs toistuu kymmenelle eri valinnalle.
Kertyy toki myyntikertoja niille fanaatikoille, jotka haluavat testata kaikki vaihtoehdot. Satunnainen asiakas on vaan pulassa eikä
välttämättä palaa, kun randomitäytteet eivät miellytä.Niin no siis siinähän lukee eriiiitttääääääin selvästi ne kastikevaihtoehdot, eli mikä nyt on se ongelma?
Ethän sä missään ravintolassa voi etukäteen tietää, miltä se maistuu.
Kun ostat kaupasta sooseja, et voi tietää miltä ne maistuu, ai kamalaa.
Ja ihanko totta et tiedä, miltä maistuu esimerkiksi valkosipulikastike, BBQ, sweet chili, majoneesi tai hunajasinappi? 😂😂
Missä lukee? Varmaan jossain on joku listaus vaihtoehdoista, mutta se häviää kyllä informaatiotulvaan. Sitä paitsi ei pelkkä nimi kerro mitään. En todellakaan voi tietää, millaista on Subwayn valkosipulikastike ellen sitä saa ensin maistaa. Kaupan kastikkeissa on se hyvä puoli, että sitä voi maistaa ENNEN kuin sen töräyttää KYMPIN arvoiseen leipään uhkiksella, jolloin voi mennä pilalle koko ateria.
Normaalissa ravintolassa taas joku keittiömestari on tehnyt juuri tietyistä aineksista sen aterian varmistaen, että kastike sopii pääraaka-aineen sekä lisukkeiden kanssa. Kastike voi olla räätälöity tismalleen sille pääraaka-aineelle. Subissahan voi kombinoida mitä vaan minkä kanssa vaan, joten on aika epätodennäköistä saada hyvää yhdistelmää ellei sitten kaikki maistu valmiiksi samalta, jolloin koko konsepti on vain kusetus.
Hukkuu informaatiotulvaan? Mitä se selität?
1. Siinä soosien kohdalla tiskissä lukee ne nimet. Siinä kohdalla ei ole muuta, vieressä vain mausteet.
2. Sinä näet ne soosit ja putelossa olevat nimet omin silmin
Yhäkään, sinä et voi muissakaan pikaruokavalintoloissa maistaa sooseja etukäteen. Et voi tietää, miltä Hesen kurkkumajo maistuu tai miltäs se El Maco -soosi maistuu.
Subin BBQ maistuu, ylläripylläri, BBQ-kastikkeelta! Valkosipuli ja hunajasinappi aika lähellä vastaavia samalla nimellä kulkevia, eikö se ole selvä?
Mikä on siis ongelma?
Ja miksi ihmeessä vertaat jotain huippukokkeja ja ala cartea vi*** LEIPÄÄN?
Ei se ole ydinfyysiikkaa miettiä, että ottaisko kinkun kassan BBQ vai valkosipuli, tuskin väärä valinta sun LEIPÄÄ pilaa, jos ylipäätään valkosipuli maistuu.
Kinkun ja kanan kanssa sopii kuule vaikka mikä soosi.
Kokin mielestä leipään voi ehdottomasti kuulua sipuli, kun minä taas vihaan sitä. Mun täydelliseen leipään tulee perusasiat, kun mun mies haluaa ekstrajalopenot ja oliivit perään.
Itse en ikinä ottaisi sekä valkosipuli- että tulistasoosia, mutta monet on onnessaan kombosta.
Se on LEIPÄ.
Voin sanoa, että subin LEIPÄÄN sopii melkein mikä vaan soosi, sillä ei ole niin väliä. Se on mättöleipä, tai simppeli leipä.
Olen maistanut ainakin tusinaa erimakuista BBQ-kastiketta. En rohkene epäillä tutustuneeni kaikkiin mahdollisiin variaatioihin, vaan pikemminkin veikkaan, että jokaisen firman tuote on enemmän tai vähemmän omanlaisensa.
BBQ ei ole mikään universaali makustandardi vaan yleistermi, kuin vaikkapa "katumaasturi". En ostaisi autoa luottaen siihen että saan haluamani, jos tilaan käytettyjen autojen myyjältä "katumaasturin" ilman sen tarkempaa tietoa.
Sama muissa kastikkeissa ja komponenteissa. Valkosipulikin jo maistuu eri tavoin käsiteltynä erilaiselta, mutta eihän se sano että muu kastike sen ympärillä on samaa. Päin vastoin, siinä voi olla lukemattomia erilaisia versioita.
Hunaja-sinappi? Hunaja ehkä joo, mutta paljonko sitä on, kuinka makeaa tai vahvaa hunajan osalta? Mikä sinappi? Jääkaapissani on tällä hetkellä kuutta täysin erilaista sinappia. Muut ainesosat? Se voi kuule olla ihan mitä vaan.
Ymmärrän kyllä jos sinusta mikä vaan sopii, makuaistisi ja kulinaristinen ymmärryksesi ei liene kummoinenkaan. Mutta yritä ymmärtää, että toiset haluavat vähän enemmän ruoaltaan.
BBQ-kastike on kyllä tietyn makuista, aina.
Savuaromia, hieman makeahkoa ehkä. Olet pihalla, jos et tätä ymmärrä. Googlaa vaikka. Pientä varianssia voi olla, mutta sellasta se on. Voit miettiä, että ei ole varmaan kovin kallista soosia pikaruokapuljussa.
”Ingredients vary, but most include vinegar, tomato paste, or mayonnaise (or a combination) as a base, as well as liquid smoke, onion powder, spices such as mustard and black pepper, and sweeteners such as sugar or molasses.”
Mene ruokakauppaan. Siellä salaatinkastikehyllyllä on HUNAJASINAPPIkastiketta esim. Felixillä. Ei se suinkaan ole Subin innovaatio!
Jos se epäilyttää, ota majo tai vaikka valkosipuli.
Ihan samalla tapaa joka ravintolassa olet tietämätön, että miltäs juuri tämä Petun Kebabin tai Hesen valkosipulisotku maistuu.
Ja ei, minusta kaikki soosit ei sovi kaiken kanssa, joten arvostan, että voin täytteestä riippuen valita sen soosin!!
Jos olet sen verran ongelmainen, ettet osaa arvioida muutamasta vaihtoehdosta, mikä SINUN mielestä sopii kinkun kanssa, niin harkitse vaikka terapiaa.
Se on leipä. Se on oikeasti hyvää, oli sulla siinä valkosipuli ja hunajasinappi, rohkeasti vaan.
Itse en ottaisi salamin kanssa hunajasinappia, mutta me kaikki tiedetään itse mistä tykätään. Joten tuskin lopputulos huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei oo vieläkään, koko ketjun luettuani, selvinnyt mikä siinä risoo, että vastailee niihin myyjän kysymyksiin. Mikä on se varsinainen ongelma?
Mulla se ongelma on, että en tiedä, mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Jos näkisin ne jostakin kunnolla etukäteen, ei olisi mitään vaikeuksia.
Esim. se kysymys "mikä kastike?", niin vasta hiljattain hiffasin, että niitä voi valita useammankin. Missään ei ollut kerrottu, että näin on.
Perustavanlaatuinen virhe kysyä avoimella kysymyksellä vaikka valittavissa on rajalliset vaihtoehdot. Toinen virhe, että kyseessä on monivalintakysymys, vaikka se ei mistään ilmene. Kolmas virhe on, että vaikka pyynnöstä (jos tajuaa kysyä) saisi kyrpiintyneenä jankatun listauksen vaihtoehdoista, ne ovat silti luokkaa "grillikastike", "valkosipulikastike", "currykastike" joista ei kuitenkaan voi tietää, mitä ne tosiasiassa sisältävät ja miltä maistuvat. Kastikkeiden nimi voisi yhtä hyvin olla tupu, Hupu ja Lupu ja sitten pitäisi vaan vetää arvalla tai kokeilla eri ostokerroilla kaikkia ja päätellä itse, mikä toimii.
Kertyy toki myyntikertoja niille fanaatikoille, jotka haluavat testata kaikki vaihtoehdot. Satunnainen asiakas on vaan pulassa eikä
välttämättä palaa, kun randomitäytteet eivät miellytä.Niin no siis siinähän lukee eriiiitttääääääin selvästi ne kastikevaihtoehdot, eli mikä nyt on se ongelma?
Ja ihanko totta et tiedä, miltä maistuu esimerkiksi valkosipulikastike, BBQ, sweet chili, majoneesi tai hunajasinappi? 😂😂
Missä lukee? Varmaan jossain on joku listaus vaihtoehdoista, mutta se häviää kyllä informaatiotulvaan. Sitä paitsi ei pelkkä nimi kerro mitään. En todellakaan voi tietää, millaista on Subwayn valkosipulikastike ellen sitä saa ensin maistaa. Kaupan kastikkeissa on se hyvä puoli, että sitä voi maistaa ENNEN kuin sen töräyttää KYMPIN arvoiseen leipään uhkiksella, jolloin voi mennä pilalle koko ateria.
Normaalissa ravintolassa taas joku keittiömestari on tehnyt juuri tietyistä aineksista sen aterian varmistaen, että kastike sopii pääraaka-aineen sekä lisukkeiden kanssa. Kastike voi olla räätälöity tismalleen sille pääraaka-aineelle. Subissahan voi kombinoida mitä vaan minkä kanssa vaan, joten on aika epätodennäköistä saada hyvää yhdistelmää ellei sitten kaikki maistu valmiiksi samalta, jolloin koko konsepti on vain kusetus.
1. Siinä soosien kohdalla tiskissä lukee ne nimet. Siinä kohdalla ei ole muuta, vieressä vain mausteet.
Yhäkään, sinä et voi muissakaan pikaruokavalintoloissa maistaa sooseja etukäteen. Et voi tietää, miltä Hesen kurkkumajo maistuu tai miltäs se El Maco -soosi maistuu.
Subin BBQ maistuu, ylläripylläri, BBQ-kastikkeelta! Valkosipuli ja hunajasinappi aika lähellä vastaavia samalla nimellä kulkevia, eikö se ole selvä?
Mikä on siis ongelma?
Ei se ole ydinfyysiikkaa miettiä, että ottaisko kinkun kassan BBQ vai valkosipuli, tuskin väärä valinta sun LEIPÄÄ pilaa, jos ylipäätään valkosipuli maistuu.
Kokin mielestä leipään voi ehdottomasti kuulua sipuli, kun minä taas vihaan sitä. Mun täydelliseen leipään tulee perusasiat, kun mun mies haluaa ekstrajalopenot ja oliivit perään.
Itse en ikinä ottaisi sekä valkosipuli- että tulistasoosia, mutta monet on onnessaan kombosta.
Se on LEIPÄ.
Voin sanoa, että subin LEIPÄÄN sopii melkein mikä vaan soosi, sillä ei ole niin väliä. Se on mättöleipä, tai simppeli leipä.
Olen maistanut ainakin tusinaa erimakuista BBQ-kastiketta. En rohkene epäillä tutustuneeni kaikkiin mahdollisiin variaatioihin, vaan pikemminkin veikkaan, että jokaisen firman tuote on enemmän tai vähemmän omanlaisensa.
BBQ ei ole mikään universaali makustandardi vaan yleistermi, kuin vaikkapa "katumaasturi". En ostaisi autoa luottaen siihen että saan haluamani, jos tilaan käytettyjen autojen myyjältä "katumaasturin" ilman sen tarkempaa tietoa.
Sama muissa kastikkeissa ja komponenteissa. Valkosipulikin jo maistuu eri tavoin käsiteltynä erilaiselta, mutta eihän se sano että muu kastike sen ympärillä on samaa. Päin vastoin, siinä voi olla lukemattomia erilaisia versioita.
Hunaja-sinappi? Hunaja ehkä joo, mutta paljonko sitä on, kuinka makeaa tai vahvaa hunajan osalta? Mikä sinappi? Jääkaapissani on tällä hetkellä kuutta täysin erilaista sinappia. Muut ainesosat? Se voi kuule olla ihan mitä vaan.
Ymmärrän kyllä jos sinusta mikä vaan sopii, makuaistisi ja kulinaristinen ymmärryksesi ei liene kummoinenkaan. Mutta yritä ymmärtää, että toiset haluavat vähän enemmän ruoaltaan.
:DD Sanoo ihminen, joka kiukuttelee kun haluaisi syödä mättöleipää mutta ei osaa sitä tilata.
Tiedoksi vaan, että ne kulinaristit huippukokitkin nauttivat subista ja mäkkäristä ilman tuollaista draamaa.
Viestistäsi unohtui pointti. Ellei se ollut asian ohi menevä eri mieltä olevan lapsellinen pilkkaaminen. Jos oli, se kertoo ainoastaan sinusta ihmisenä.
Itse et toki suinkaan puhunut negatiiviseen sävyyn toisten makumieltymyksistä. Pointti oli siinä, että turhaan tunnet ylemmyyden tunnetta kulinaristisista kyvyistäsi. Se on mättöleipää, ei huippuravintola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nirsona ihmisenä Subway on ihan täydellinen paikka! Ensimmäisen kerran kun tilasin, tein tilauksen siskoni perässä ja sainkin muuten samanlaisen leivän, mutta jätin pois ne täytteet mistä en pidä. Muissa pikaruokaravintoloissa joudun aina sanomaan että ei sipulia, tomaattia, suolakurkkua, tai sitten ronkin ne ranskalaisella tarjottimelle ja päätyvät roskiin, eikä sinne hampparin väliin lopulta paljoa jäänytkään. Subin väliin saa tasan ne täytteet ja mausteet mistä tykkää, eikä mitään mene hukkaan
Niin, Subwayn "konsepti" joka siis on lähinnä se, että reseptin laatiminen ulkoistetaan asiakkaalle, on varmasti äärimmäisen multinirson ihmisen unelma. OCD-kontrollifriikki nauttii siitä että valikoimassa on niin paljon vaihtoehtoja jotka voi jättää pois. Mutta suurin osa ihmisistä syö keskimäärin mitä tahansa poislukien allergiatyyppiset rajoitukset. Useimmilla nirsoilu kohdistuu enintään yksittäisiin ainesosiin, kuten suolakurkku tai selleri, jotka voi helposti yhdellä ydinlausella pyytää poistamaan annoksesta normaaleissa ravintoloissa ilman turhaa monimutkaistamista ja pakottamista jokaiselle asiakkaalle jokaisessa myyntitapahtumassa.
En siis epäile etteikö löydy jengiä joka nauttii siitä että kymmenessä minuutissa syöty köpöinen pikaruokavälipala vaatii tuntien perehtymistä ja suunnittelua, mutta uurimmalle osalle taviksista se nyt vaan on hitonmoinen rasite ja ärsyttävä vaatimus.
No ei se nyt taida olla, koska Subway on maailman suurin pikaruokaketju.
Tämä miljoonan kärpäsen argumentti on aina yhtä naurettava.
Totta. Kyllähän panikoivan AV-mamman mielipide on sata kertaa parempi. Pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepas mennä ala carte ravintolaan ehdottamaan, miten paljon heidän toimintansa olisi näppärämpää, jos asiakas huikkisi sinne keittiöön suoraan, millaisena haluaa pihvinsä ja mitkä lisukkeet ja kastikkeet haluaa. Eiköhän sinut naurettaisi sieltä aika äkkiä ulos.
Nimenomaan näin toimitaan jokaisessa ala carte ravintolassa. Vain jossain suomalaisessa Rossossa tai muussa S-paskassa on valmisannokset mitkä tuodaan mikron kautta pöytään.
Tiedätköhän sinä edes mikä on ala carte, jos sinusta siellä asiakas seisoo luukulla huutaen kokille, miten minkäkin ainesosan lautaselleen haluaa. Vihje: se carte viittaa ruokalistaan..
Kyllä, ja siinä cartessa on listattu yleensä listattu proteiinit leikkeen ja koon mukaan, lisukkeet, kastikkeet joista annoksesi koostat. Paitsi tietty noissa rossoissa jossa on "Mamman pasta" ja "Pappan lihapullat".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Subin idea on juuri siinä että saa itse päättää lähes kaikesta. Leipä, täyte, lisukkeet, kastike. Muutenhan sitä voi ostaa valmiin sämpylän lähikuppilasta.
Vai meneekö joku muka jäätelökioskille ja tilaa jäätelön kertomatta sen tarkempia speksejä?Jäätelökioskilla valitaan jokin eri jäätelömauista. Lista on siinä luukun vieressä. Valmistaja on kuitenkin valinnut niihin makuihin kaikki ainekset ja se tuote on aina samaa. Siinä ei aleta arpomaan että pannaanko sokeria enemmän tai käytetääntkö laktoositonta maitoa ja missä lämpötilassa jäätelö pakastetaan ja tuliko siihen suklaaseen nyt hippuja sekaan vai ei.
Samoin normaalissa ravintolassa valitaan listalta tietty ruoka-annos eikä pyydetä vaan "jotain ruokaa". Mutta Subissahan se ei onnistu, koska pyytämällä vaikkapa viikon Subin ei saa mitään vaan pitää silti valita kaikki ainekset ja mitä tahansa.
Ja vielä kerran: kyseinen toimintatapa on Subin oma valinta ja koko heidän idea perustuu siihen. Mene sellaiseen "normaaliin ravintolaan", niin elämä on kaikille vähän helpompaa.
Sitä normaalia ravintolaa nyt vaan ei välttämättä satu olemaan käsillä.
Kyllä on, älä jaksa valehdella.
Mitä ihmeen vainoharhaa podet? Juuri sen takia olen pakosta joutunut Subissa käymään, kun muuta ei ole ollut tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Subin konseptin keksijällä täytyy olla joku persoonallisuushäiriö, joko joku OCD tai sadismi tms. Ei se ihan normaali ole se systeemi.
Maailman menestynein kuitenkin.
Paskat. Viimeisen vuosikymmenen ainakin se on ollut syöksykierteessä.
No ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Subin idea on juuri siinä että saa itse päättää lähes kaikesta. Leipä, täyte, lisukkeet, kastike. Muutenhan sitä voi ostaa valmiin sämpylän lähikuppilasta.
Vai meneekö joku muka jäätelökioskille ja tilaa jäätelön kertomatta sen tarkempia speksejä?Jäätelökioskilla valitaan jokin eri jäätelömauista. Lista on siinä luukun vieressä. Valmistaja on kuitenkin valinnut niihin makuihin kaikki ainekset ja se tuote on aina samaa. Siinä ei aleta arpomaan että pannaanko sokeria enemmän tai käytetääntkö laktoositonta maitoa ja missä lämpötilassa jäätelö pakastetaan ja tuliko siihen suklaaseen nyt hippuja sekaan vai ei.
Samoin normaalissa ravintolassa valitaan listalta tietty ruoka-annos eikä pyydetä vaan "jotain ruokaa". Mutta Subissahan se ei onnistu, koska pyytämällä vaikkapa viikon Subin ei saa mitään vaan pitää silti valita kaikki ainekset ja mitä tahansa.
Ja vielä kerran: kyseinen toimintatapa on Subin oma valinta ja koko heidän idea perustuu siihen. Mene sellaiseen "normaaliin ravintolaan", niin elämä on kaikille vähän helpompaa.
Mitä ihmeen vainoharhaa podet? Juuri sen takia olen pakosta joutunut Subissa käymään, kun muuta ei ole ollut tarjolla.
Maailmassa ei ole ainuttakaan SubWay ravintolaa missä ei olisi 100 metrin säteellä jotain toistakin ravintolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä taistelu on kyllä koomista. Jollain ihmisillä on selvästi jotain pahasti hampaankolossa Subia kohtaan. Miten voikaan sämpylän tilaaminen nostattaa näin voimakkaat tunteet pintaan.
Enemmän tässä ketjussa tuntuu keuhkoavan niitä joiden mielestä Sub on maailman yksinkertaisin pikaruokapaikka ja jokainen joka muuta väittää on viallinen ihminen jonka pyllyn äiti käy pyyhkimässä.
Itselleni tuottaa vaikeuksia asioida edes pizzeriassa, jännitän kaikenlaisia ruokapaikkoja ja ravintoloja, jopa grillillä käynti on pelottavaa, en koskaan uskaltaisi astua sisään Subiin, jossa pitäisi tarkkaan tietää mitä sanotaan ja milloin otetaan askel mihinkin suuntaan. Miten on voitu edes keksiä jotain noin hankalaa. Miksei sitä tilausta voi kertoa kerralla sille myyjälle, niin muissakin paikoissa tehdään. Sanotaan heti mitä otetaan, eikä eri askelmilla aina yhtä asiaa. Toi on oikea panikoijan painajainen.
Miksi Subin pitäisi muuttaa käytäntöjään panikoijien takia? Vaihtoehtoisia ravintoloita löytyy kuitenkin paljon.
En niin tainnut vaatiakaan, pitäkööt mun puolesta ihan rauhassa sairaan systeeminsä, mutta puolet mahdollisista asiakkaista se karsii.
Olisi mukava joskus saada subin leipä, mutta ihan mahdoton ajatus mennä sinne.No sitten jää menemättä ja valitse sellaisen ravintolan tai kahvilan mistä saat valmiin leivän. Ei tämä nyt sen vaikeampaa ole.
Kuka ja missä siis on sanonut, että se olisi vaikeampaa? Miksi asiasta ei mielestäsi saa keskustella?
Saa tietenkin keskustella, mutta en vain ymmärrä miksi asiasta pitää vängätä. Jos joku yritys toimii sellaisella tavalla, että en pidä siitä, niin sitten en mene sinne. En kuitenkaan ole vaatimassa, että heidän pitää muuttaa toimintansa sellaiseksi, että se kelpaa minullekin. Tämä tilaustapa on osa alkuperäistä Subin ideaa, joten tuskin he sitä kovin helposti muuttavat.
Minä vänkään sen takia, että en ole saanut kunnon vastauksia kysymyksiini. Pahoittelut, jos sinua ahdistaa, kun joku kysyy väitteillesi perusteita. Ei sinunkaan ole pakko olla tässä keskustelussa, eikö niin.
Ja sinun kysymys on, että miksei Sub muuta käytäntöjään siksi, että sinua jännittää siellä tilaaminen? No siksi, että kyseinen järjestely on heidän valitsema konsepti ja sillä mennään.
Juu, tuossa oli nyt joku muu vastaamassa aiemmin. Minä olen siis vain kysynyt, miksi näin on ja miten se on parempi systeemi. En ole sanonut, että asia on ongelma tai että heidän pitäisi muuttaa systeemiään. Ihan liiketaloudellisessa mielessä prosessitasolla asia kiinnostaa, kun yleensä tehoja ja volyymeita haetaan nimenomaan valmiilla tuotteilla/ tuotepaketeilla/ palvelupaketeilla. Kuulostaa nurinkuriselta, että tällainen jokaisen asiakkaan räätälöinti olisikin kustannustehokkaampi tapa.
Totta, muta jotain he tekevät oikein, kosk muuten homma olisi loppunut ajat sitten. Hampparipaikat myyvät juuri samalla reseptillä tuotteensa ja asiakkaan ei tarvitse valita kuin juoma. Se on McDonaldsin veljesten visio. Mahdollisimman halvalla samaa tavaraa nopeasti asiakkaille.
Mutta jotain kuvastaa sekin, että Subin kasvanut isoimmaksi pikaruokaketjuksi. Eli kyllä jotkut tuosta systeemistä tykkää.
Eli jos jotkut tuosta systeemistä tykkää, se tarkoittaa, että edes pieni lisä palveluvalikoimassa ei sitä voi mitenkään parantaa? Kai ymmärrät, että mäkkärikin on hiton menestynyt brändi, mutta hekin muokkaavat tuotteita ja toimintatapoja ihan koko ajan. Miksi subin idea menisi pilalle, jos siellä kokeiltaisiin jotain muutakin tapaa sen nykyisen rinnalla?
Mäkkärillä on satunnaisesti jotain erikoiskampanjoita, mutta kyllä se BigMac on ollut valikoimassa vuosia. Ja koko konsepti perustuu siihen, että saat sen ihan saman hampparin Tampereella ja Timbuktussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on siis ongelma?
Se on LEIPÄ.
:DD Sanoo ihminen, joka kiukuttelee kun haluaisi syödä mättöleipää mutta ei osaa sitä tilata.
Tiedoksi vaan, että ne kulinaristit huippukokitkin nauttivat subista ja mäkkäristä ilman tuollaista draamaa.
Viestistäsi unohtui pointti. Ellei se ollut asian ohi menevä eri mieltä olevan lapsellinen pilkkaaminen. Jos oli, se kertoo ainoastaan sinusta ihmisenä.
Itse et toki suinkaan puhunut negatiiviseen sävyyn toisten makumieltymyksistä. Pointti oli siinä, että turhaan tunnet ylemmyyden tunnetta kulinaristisista kyvyistäsi. Se on mättöleipää, ei huippuravintola.
En tunne mitään ylemmyyden tunnetta. Heijastelet omia asenteitasi toisiin kait. Kerroin vaan totuuden mauista. Sille en mahda mitään jos joku toinen on "makusokea".
Ei ruoan "mättöisyys", mitä ikinä se tarkoittaakaan, oikeuta pahaa ruokaa eikä sen ajaksi voi sammuttaa makuaistia. En syö pahaa vaikka se olisi halpaa tai nopeaa, jos ei ole ihan pakko. Kuitenkin kun hyvääkin pikaruokaa on olemassa ja mahdollista tehdä. Olisi Subwayssakin, mutta eivät vaan jostain syystä halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole niin vaikeata, että olisi ylivoimaista. :)
Osaat varmasti vastata suomenkielisiin kysymyksiin. Onnistuu varmasti samalla taalla kuin muuallakin. Miksi ei onnistuisi Subwayssa?
Siellä tarjotaan vaihtoehtoja. Jos ei tarjottaisi, valittaisit siitä, että maistuu aina samalle. :D
Ei onnistu samalla tavalla kuin muualla.
Hesmäkkärissä ja missä tahansa oikeassa ravintolassa tilaat pääruoan, valitset mahdollisesti lisukkeen ja juoman ja maksat. Ei tarvitse alkaa pohtia tehdäänkö hamppari briossisämpylällä ja laitetaanko päälle seesaminsiemeniä, mikä kastike, mitkä rehut, mikä juusto jos mikään, tai miten leipä lämmitetään. Sen on tehnyt joku ammattilainen valmiiksi ja siitä helppoudesta ja laadusta maksaa mielellään.
Ilmeisesti Subissa ei voi saada hyvää ruokaa kun ainut markkinavaltti on että aina maistuu erilaiselle. Niin, monet eivät halua sattumanvaraista pikaruokaa tai sitten sitä että joutuu nähdä tunteja vaivaa ja useita kokeiluista kehitelläkseen miellyttävän reseptin.
Miksi sinä edes sitten käyt siellä Subissa. Ei kaikkien ole pakko sinne mennä. Voit ihan vapaasti valita Hesemätön, jos halua. Ja yllättävän moni haluaa hampurilaisen välistä jättää jotain tiettyjä aineksia pois.
Joitain kertoja olen asioinut Subissa siitä yksinkertaisesta syystä että oli nälkä ja kyseinen pikaruokala oli siellä missä minäkin. Jos voin vapaasti valita, valitsen tietenkin järkevän ja toimivan pikaruokalan. Aina ei voi valita, koska liikkeet nyt sattuvat sijoittumaan siten kuin sattuvat.
On sata kertaa (matemaattisesti tosi) helpompaa jättää yksi tietyistä aineksista pois valmisannoksesta kuin suunnitella kokonaan uuden annoksen reseptiikka.
No onneksi subissa ei tarvitse tehdä kumpaakaan vaan voi ottaa sen valmisannoksen juuri haluamillaan täytteillä.
Vaan kun se "haluamansa täytteet" on vain eufemismi sille, että ei sieltä mitään annosta saa jos ei luettele sen jokaista ainesosaa itse, eli siis pitää kuin pitääkin suunnitella itse koko annos alusta alkaen saatavilla olevista osasista = reseptiikka. Siellä ei ole valmisannoksia. Miksi valehtelet vai etkö ole edes käynyt koskaan Subissa?
Ei tarvitse suunnitella yhtään mitään. Sen kun vaan avaa suunsa ja tilaa.
Minua ei erityisemmin kiehdo ajatus ruoasta, joka on sekalaisesta valikoimasta täysin arpaa heittäen koottu sekasotku.
SE ON LEIPÄ.
En halua tietää, mihin LEIPÄäsi käytät, jos et ruoaksi. Mutta normaali ihminen kyllä syö Subinsa käsittääkseni, tai sitten olen tosiaan pahoin erehtynyt.
Pointti oli, että on erittäin helppoa itse, asiakkaana, koota validi leipä kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa ei ole ainuttakaan SubWay ravintolaa missä ei olisi 100 metrin säteellä jotain toistakin ravintolaa.
Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nyt väännän rautalangasta.
Subissa ei ole täysin valmista vaihtoehtoa, koska täytteitä on niin paljon.
Bullshit.
Pizzerioissa on helposti kolmekymmentä vaihtoehtoista täytettä. Silti listoilla on täysin valmiita vaihtoehtoja ja vielä viimeisenä silauksena se "Fantasia" valikointipakkomielteisille lumihiutaleille, joille mikään hyväksi havaittu ja suosittu ei kelpaa. Subia ei mikään estäisi toteuttamasta samaa konseptia, jota kutsutaan ravintolaksi.
A la carte -ravintoloiden keittiössäkin on taatusti useita kymmeniä erilaisia raaka-aineita, mutta silti voi olla vaikkapa kymmenkunta pääruoka-annosta listalla ja siinä kaikki.
Lumihiutale?
Ootko ikinä lukenut mitä niissä kebbbiloiden valmispitsoissa on?
Smetanaa, jauhelihaa, neljää eri lihaa, kinkkua ja tonnikalaa sekasin, kaikenmaailman sekametelisoppia.
Itse haluan välillä tyyliin juusto/tuplajuusto ja pepperonimakkara, tai mozzarella tomaatti rucola.
Aaaaaina joutuu ottamaan fantasian, kun ne valmiit on jotain inhottavia sekameteliräpellyksiä.
Minkähänlaisissa kebabbiloissa olet mahtanut käydä, kun ihan jokaisessa, jossa minä olen käynyt, on niitä ihan tavallisia operoita, americanoja, tropicanoja ja quattroja. Ja mikä ongelma sinulla siis on, jos saat kuitenkin sieltä sen fantasian?
eri
En söisi operaa, americanaa, tropicanoa tai quattroa, hyi.
Aika moni muu kuitenkin syö, joten etköhän sinä ole juuri se lumihiutale, jonka tuo toinen kommentoija tuolla mainitsikin.
Joo ihan hirveä lumihiutale olen, kun tykkään enemmin jenkki- tai italialaistyyliin simppeleistä pitsoista näiden neljä lihaa, smetana ja ananassotkujen sijaan.
Edelleen ihmettelen, millaisissa pizzerioissa sinä käyt, kun minä en ole koskaan käynyt pizzeriassa, jossa ei saisi ihan tavallista margaritaa. Kotipizzassakin on tuo mainitsemasi pepperonipizza ihan siellä listalla valmiina ilman mitään smetanoita ja ananaksia. Mutta kai se on sitten parempi halveksia niitä valmiita ehdotuksia ja tilata se ihan sama pizza fantasia-nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole niin vaikeata, että olisi ylivoimaista. :)
Osaat varmasti vastata suomenkielisiin kysymyksiin. Onnistuu varmasti samalla taalla kuin muuallakin. Miksi ei onnistuisi Subwayssa?
Siellä tarjotaan vaihtoehtoja. Jos ei tarjottaisi, valittaisit siitä, että maistuu aina samalle. :D
Ei onnistu samalla tavalla kuin muualla.
Hesmäkkärissä ja missä tahansa oikeassa ravintolassa tilaat pääruoan, valitset mahdollisesti lisukkeen ja juoman ja maksat. Ei tarvitse alkaa pohtia tehdäänkö hamppari briossisämpylällä ja laitetaanko päälle seesaminsiemeniä, mikä kastike, mitkä rehut, mikä juusto jos mikään, tai miten leipä lämmitetään. Sen on tehnyt joku ammattilainen valmiiksi ja siitä helppoudesta ja laadusta maksaa mielellään.
Ilmeisesti Subissa ei voi saada hyvää ruokaa kun ainut markkinavaltti on että aina maistuu erilaiselle. Niin, monet eivät halua sattumanvaraista pikaruokaa tai sitten sitä että joutuu nähdä tunteja vaivaa ja useita kokeiluista kehitelläkseen miellyttävän reseptin.
Miksi sinä edes sitten käyt siellä Subissa. Ei kaikkien ole pakko sinne mennä. Voit ihan vapaasti valita Hesemätön, jos halua. Ja yllättävän moni haluaa hampurilaisen välistä jättää jotain tiettyjä aineksia pois.
Joitain kertoja olen asioinut Subissa siitä yksinkertaisesta syystä että oli nälkä ja kyseinen pikaruokala oli siellä missä minäkin. Jos voin vapaasti valita, valitsen tietenkin järkevän ja toimivan pikaruokalan. Aina ei voi valita, koska liikkeet nyt sattuvat sijoittumaan siten kuin sattuvat.
On sata kertaa (matemaattisesti tosi) helpompaa jättää yksi tietyistä aineksista pois valmisannoksesta kuin suunnitella kokonaan uuden annoksen reseptiikka.
No onneksi subissa ei tarvitse tehdä kumpaakaan vaan voi ottaa sen valmisannoksen juuri haluamillaan täytteillä.
Vaan kun se "haluamansa täytteet" on vain eufemismi sille, että ei sieltä mitään annosta saa jos ei luettele sen jokaista ainesosaa itse, eli siis pitää kuin pitääkin suunnitella itse koko annos alusta alkaen saatavilla olevista osasista = reseptiikka. Siellä ei ole valmisannoksia. Miksi valehtelet vai etkö ole edes käynyt koskaan Subissa?
Ei tarvitse suunnitella yhtään mitään. Sen kun vaan avaa suunsa ja tilaa.
Minua ei erityisemmin kiehdo ajatus ruoasta, joka on sekalaisesta valikoimasta täysin arpaa heittäen koottu sekasotku.
SE ON LEIPÄ.
En halua tietää, mihin LEIPÄäsi käytät, jos et ruoaksi. Mutta normaali ihminen kyllä syö Subinsa käsittääkseni, tai sitten olen tosiaan pahoin erehtynyt.
Pointti oli, että on erittäin helppoa itse, asiakkaana, koota validi leipä kasaan.
Validiteetti on täysin subjektiivinen asia. Jos ei omaa makuaistia, niin varmasti satunnainenkin kelpaa. Tosin silloin ihmettelen suurta valmiiksi koottujen leipien vastustustanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoppotonttu kirjoitti:
Mitä vit... Miten tää on monilla niin tunteisiin menevä aihe :D
Itsekään en oo subissa käyny ku pari kertaa toisen ihmisen vanavedessä, yksin en ole vielä tohtinu mennä vaikka ei siinä mitään pelottavaa sinällään ollut. En silti valita, en vaan mene paikkaan jonka konsepti ei niin miellytä?Nythän näköjään kyllä pystyy tekemään tilauksen etukäteen netistä, että sitä voisi jopa kokeilla.
Tämä. Jotenkin koomista, että saadaan kauhea haloo pystyy, kun ei tykätä Subin systeemistä. Mutta ilmeisesti sinne on kuitenkin pakko päästä syömään. En keksi mitään muuta syytä tällä meuhkaamiselle.
Vaikka todennäköisesti AP on ollut menossa asioimaan Porvoon Subiin.
Minusta tässä nyt haloon nostavat nimenomaan ne, jotka pitävät tuota systeemiä ihan ylivertaisena. Joka toisessa kommentissa haukutaan ihmisiä, jotka ihan aidosti ja asiallisesti vain kritisoivat ja hämmästelevät toimintatapaa, joka näyttää hölmöltä ja tehottomalta. Miksi systeemin kritisoiminen menee noin kovasti tunteisiin?
Mitä hölmöä ja tehotonta siinä on?
Saat tasan mitä haluat ja tyyppi askel kerrallaan tekee ja kysyy.
Kysytkö tosissasi? Eikö sinusta ole mitään eroa siinä, että asiakkaalta kysytään jokainen ainesosa erikseen ja siinä, että asiakas sanoo yhden tuotteen nimen ja sen jälkeen se vain tehdään valmiin reseptin mukaan? Kokeilepas mennä ala carte ravintolaan ehdottamaan, miten paljon heidän toimintansa olisi näppärämpää, jos asiakas huikkisi sinne keittiöön suoraan, millaisena haluaa pihvinsä ja mitkä lisukkeet ja kastikkeet haluaa. Eiköhän sinut naurettaisi sieltä aika äkkiä ulos.
Eihän siitä ole kauaa kun (muistaakseni Välimäki) avautui, kuinka asiakkaat haluvat muokata loppuun hiottuja annoksia oman makunsa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on siis ongelma?
Se on LEIPÄ.
En tunne mitään ylemmyyden tunnetta. Heijastelet omia asenteitasi toisiin kait. Kerroin vaan totuuden mauista. Sille en mahda mitään jos joku toinen on "makusokea".
Ei ruoan "mättöisyys", mitä ikinä se tarkoittaakaan, oikeuta pahaa ruokaa eikä sen ajaksi voi sammuttaa makuaistia. En syö pahaa vaikka se olisi halpaa tai nopeaa, jos ei ole ihan pakko. Kuitenkin kun hyvääkin pikaruokaa on olemassa ja mahdollista tehdä. Olisi Subwayssakin, mutta eivät vaan jostain syystä halua.
Olet kyllä syyllistämisen mestari. Muilla ei ole makua ja subway ei vaan tajua vaikka vetäsee vuosittain 10 miljardin tulot.. Olisiko sittenkin ehkä todennäköisempää, että sinä olet kranttu ja kaltaistesi takia ei kannata toimivaa konseptia muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nyt väännän rautalangasta.
Subissa ei ole täysin valmista vaihtoehtoa, koska täytteitä on niin paljon.
Bullshit.
Pizzerioissa on helposti kolmekymmentä vaihtoehtoista täytettä. Silti listoilla on täysin valmiita vaihtoehtoja ja vielä viimeisenä silauksena se "Fantasia" valikointipakkomielteisille lumihiutaleille, joille mikään hyväksi havaittu ja suosittu ei kelpaa. Subia ei mikään estäisi toteuttamasta samaa konseptia, jota kutsutaan ravintolaksi.
A la carte -ravintoloiden keittiössäkin on taatusti useita kymmeniä erilaisia raaka-aineita, mutta silti voi olla vaikkapa kymmenkunta pääruoka-annosta listalla ja siinä kaikki.
Lumihiutale?
Ootko ikinä lukenut mitä niissä kebbbiloiden valmispitsoissa on?
Smetanaa, jauhelihaa, neljää eri lihaa, kinkkua ja tonnikalaa sekasin, kaikenmaailman sekametelisoppia.
Itse haluan välillä tyyliin juusto/tuplajuusto ja pepperonimakkara, tai mozzarella tomaatti rucola.
Aaaaaina joutuu ottamaan fantasian, kun ne valmiit on jotain inhottavia sekameteliräpellyksiä.
Minkähänlaisissa kebabbiloissa olet mahtanut käydä, kun ihan jokaisessa, jossa minä olen käynyt, on niitä ihan tavallisia operoita, americanoja, tropicanoja ja quattroja. Ja mikä ongelma sinulla siis on, jos saat kuitenkin sieltä sen fantasian?
eri
En söisi operaa, americanaa, tropicanoa tai quattroa, hyi.
Aika moni muu kuitenkin syö, joten etköhän sinä ole juuri se lumihiutale, jonka tuo toinen kommentoija tuolla mainitsikin.
Joo ihan hirveä lumihiutale olen, kun tykkään enemmin jenkki- tai italialaistyyliin simppeleistä pitsoista näiden neljä lihaa, smetana ja ananassotkujen sijaan.
Edelleen ihmettelen, millaisissa pizzerioissa sinä käyt, kun minä en ole koskaan käynyt pizzeriassa, jossa ei saisi ihan tavallista margaritaa. Kotipizzassakin on tuo mainitsemasi pepperonipizza ihan siellä listalla valmiina ilman mitään smetanoita ja ananaksia. Mutta kai se on sitten parempi halveksia niitä valmiita ehdotuksia ja tilata se ihan sama pizza fantasia-nimellä.
Ruokahifistelijäthän ovat sitä mieltä että itsetehty on aina verrattomasti parempaa. Uusavuton versio samasta on että saa itse valita täytteet pizzaan listalta valitsemisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Subway on täysin paska. Jostain pienestä leivän murusesta pitää maksaa 4,9€ ja siitä tulee vihaiseksi. Minä ainakin tarvisin 60cm subin 10€urolla, se passaa.
Mun mielestä subin pituus tulisi olla noin metrin luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten?
Sitä sitten, että sellaiseen tilanteeseen ei ole mahdollista joutua jossa SubWay olisi ainut mitä olisi tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten?
No sitä sitten, että jos ei ole kynevä tilamaan leipää Subissa, voi valita jonkun toisen paikan. Ketään ei ole pakotettu käymään Subissa.
Näin, mutta kun av-mamma haluaa subin, niin silloin se on saatava. Sitten jos tulee paniikki ovella, se on Subin vika. Ja mistään muualta ei voi hakea patonkia, koska (joku syy mitä en ole vielä keksinyt).