Onko nettopalkka 2050 hyvä vai huono?
Yhden lapsen yksinhuoltajalle Pk-seudulla? Tukia ei saa muuta kuin lapsilisän ja minimielarin.
Pärjääkö hyvin vai huonosti?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle keskitulon. Mutta lapsen kanssa saa varmaan tukia. Ja moni pärjää varmasti ihan hyvin, jos ei shoppaile turhia ja osaa itse tehdä ruokaa.
Näytä minulle, missä kohtaa parin tonnin nettotulo on alle keskitulon.
Keskipalkka bruttona Suomessa on 3500. Siitä jää käteen n 2500.
Ei ole naisilla.
Varmasti pärjäätte. Oma nettoni 2400 ja samat tuet päälle kuin sinulla . Eli lapsilisä ja minimielari. Pärjätty on mainiosti. Olen maksanut kodin ja auton. Säästössä noin 50 000. Sinkkuna 12 vuotta. Olen tarkka rahan käytössä.
Tsemppiä
Itsehän sen tietää pärjääkö vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä palkka.
Suorastaan jo erinomainen.
Tuo on n. 2900 brutto. En mä nyt kumminkaan erinomaiseksi sanoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle keskitulon. Mutta lapsen kanssa saa varmaan tukia. Ja moni pärjää varmasti ihan hyvin, jos ei shoppaile turhia ja osaa itse tehdä ruokaa.
Ei ole naisilla.
No ei tuolla asenteella tule olemaankaan. Ei sukupuoli saa vaikuttaa palkkaukseen. Siksi toiseksi nuorempien ikäluokkien naiset ovat korkeammin koulutettuja kuin miehet, joten hyväpalkkaisissa töissä on paljon naisia. Itsekin ihan vain opettajana tienaan yli 4000 kuussa.
Sama netto, saan myös asumistukea. Ylsi alaikäinen lapsi
Päälle tosiaan lapsilisä ja elarit, niin ihan hyvin pärjää, jos kulutustottumukset järkevät - oikeinkin mukavasti, jos ei omista autoa.
Tiukkaa tulee taatusti myös jos on "pakko" juoda usein kahvilakahvia, omistaa tonnin kännykkä, syödä ja juoda ulkona monesti per kk, ostaa kaikki yhden kauden mahtuvat lastenvaatteet "laatua ja uusina", shoppailla itselleen "kivoja asioita", pitää useita netflix, lehti tms. tilauksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Sama netto, saan myös asumistukea. Ylsi alaikäinen lapsi
Minä en saa asumistukea, katsoin laskurista monta kertaa. Brutto on 2640 e / kk.
Miten sinä voit saada mutta minä en? Vuokrataso täällä on noin tonni kaksiosta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole naisilla.
No ei tuolla asenteella tule olemaankaan. Ei sukupuoli saa vaikuttaa palkkaukseen. Siksi toiseksi nuorempien ikäluokkien naiset ovat korkeammin koulutettuja kuin miehet, joten hyväpalkkaisissa töissä on paljon naisia. Itsekin ihan vain opettajana tienaan yli 4000 kuussa.
Millä ihmeen asenteella, totesin vaan tilastofaktan.
Mä olen pärjännyt hyvin 2150 netolla kahden lapsen kanssa, vuokra 900/kk. Lisäksi lapsilisä, elatustuki ja asumislisä tuloina. Työttömänä ollessa on mennyt tosi tiukalle.
On helppo katsella sitä europinoa ja miettiä sen hyvyyttä, mutta palkka on suhteellinen kysymys.
Minusta vastaus kysymykseesi riippuu siitä mitä työtä teet, mitkä ovat työn vaatimukset, kuinka paljon joudut antamaan itsestäsi ja olisiko sinulla parempia vaihtoehtoja nykytilanteeseen?
Minusta on turha käyttää ainakaan negatiivista energiaa palkkansa koon harmitteluun jos sitä ei pysty kanavoimaan toiminnaksi jonka tavoite on parantaa sitä omaa palkkaa.
1. Helpoin ratkaisu parantaa palkkaansa on vaihtaa työpaikkaa.
2. Tällaisena aikana palkankorotukset ovat vain harvoin niin isoja, että niillä on isoa merkitystä.
3. Jos sinulla on mielessäsi joku hyvin työllistävä unelma-ala tai ammatti johon voisit kouluttautua jollain realistisella suunnitelmalla niin tämä lienee se paras mahdollisuus jos 1. ei käy syystä tai toisesta?
Vierailija kirjoitti:
Päälle tosiaan lapsilisä ja elarit, niin ihan hyvin pärjää, jos kulutustottumukset järkevät - oikeinkin mukavasti, jos ei omista autoa.
Tiukkaa tulee taatusti myös jos on "pakko" juoda usein kahvilakahvia, omistaa tonnin kännykkä, syödä ja juoda ulkona monesti per kk, ostaa kaikki yhden kauden mahtuvat lastenvaatteet "laatua ja uusina", shoppailla itselleen "kivoja asioita", pitää useita netflix, lehti tms. tilauksia jne.
Elarit ja lapsilisä on yhteensä noin 300 €. Joten kaikki rahat netto yhteensä kuussa on silloin 2350. Jos vuokra on tonnin (plus vesimaksut ym.), niin rahaa ruokaa, autoon, vakuutuksiin, harrastuksiin vaatteisiin ym. 1300 e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pärjännyt hyvin 2150 netolla kahden lapsen kanssa, vuokra 900/kk. Lisäksi lapsilisä, elatustuki ja asumislisä tuloina. Työttömänä ollessa on mennyt tosi tiukalle.
Selittäkää miksi te muut saatte samalla palkalla elareita mutta minä en. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elarit riipu sinun palkastasi. Jos hoidat pääsääntöisesti lapsenne, saat elarit. Jos jaatte hoidon ja kulut tasan, kukaan ei saa. Jos mies ottaa päävastuun, mies saa. Summiin sitten tulot jonkin verran vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elarit riipu sinun palkastasi. Jos hoidat pääsääntöisesti lapsenne, saat elarit. Jos jaatte hoidon ja kulut tasan, kukaan ei saa. Jos mies ottaa päävastuun, mies saa. Summiin sitten tulot jonkin verran vaikuttavat.
Jaa anteeksi se oli kirjoitusvirhe, piti kirjoittaa asumistukea. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miltä se tuntuu?
Keskimääräiseen palkansaajaan nähden ihan hyvä se on.
Ei tunnu vielä miltään. Ero tulossa, vielä olen kotihoidon tuella kotona mutta pakko palata töihin ja tässä lasken rahoja. Ap
Mikä sitten on vaihtoehto? Jos tuon verran voit saada palkkaa niin sitten saat tuon verran. Eihän siinä muutakaan voi kuin laittaa elämä sen mukaan, että raha riittää. On toi nyt ainakin moniverroin enemmän kuin mitä työttömänä ollessa saisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miltä se tuntuu?
Keskimääräiseen palkansaajaan nähden ihan hyvä se on.
Ei tunnu vielä miltään. Ero tulossa, vielä olen kotihoidon tuella kotona mutta pakko palata töihin ja tässä lasken rahoja. Ap
Mikä sitten on vaihtoehto? Jos tuon verran voit saada palkkaa niin sitten saat tuon verran. Eihän siinä muutakaan voi kuin laittaa elämä sen mukaan, että raha riittää. On toi nyt ainakin moniverroin enemmän kuin mitä työttömänä ollessa saisit.
Ei ole juuri vaihtoehtoja paitsi muuttaa jonnekin kauas missä asuminen on halpaa, mutta sitten isän on vaikea tavata lastaan.
Enemmän kai kaipaan nyt jotain mielenrauhaa, ero ja raha-asiat ahdistaa.
Ap
Anteeksi tosiaan se kirjoitusvirhe elareista. Piti kysyä miksi muut saa samalla palkalla asumistukea, mutta minä en.
Osaisiko joku selittää tämän?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tosiaan se kirjoitusvirhe elareista. Piti kysyä miksi muut saa samalla palkalla asumistukea, mutta minä en.
Osaisiko joku selittää tämän?
Ap
Ap vielä tätä nostaa jos joku tietäisi.
Eräs 55v mies-tuttavani saa nettona 2300€.
Ja hää on sentään ammattimies.