Mihin syöpään voi kuolla alle viikossa oireiden alkamisesta??
Mietin vain tätä:
Kejonen lähti Salorannan mukaan vielä terveenä joululomille vanhempiensa luokse Kiteelle. Loppiaisen tienoilla kunnanjohtaja ilmoitti kärsivänsä kuumeesta ja pahoinvoinnista. Kun Saloranta kysyi sunnuntaina, pääseekö Kejonen palaamaan töihin maanantaina vointi oli yhä huono.
Kahden koronatestin tulokset olivat negatiivisia.
Kejonen hakeutui Joensuussa sairaalan päivystykseen sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Maanantaina Kejonen kertoi itse olevansa matkalla Meilahden sairaalaan tutkimuksiin ja Salorannan mukaan hän arveli, että kyseessä voi olla jotain vakavampaa.
– Eilen tuli viesti, että hän on Meilahdessa tutkittavana ja hänet nukutetaan. Tänään omaiset soittivat, että hän on menehtynyt illalla, Saloranta kertoo surullisena
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät oireet välttämättä liity syövän etenemiseen. Jos syöpä on kehittynyt pitkään hiljaa, voi menehtyä nopeasti.
Toisaalta nuo negatiiviset koronatestit ei sitä sano etteikö voi olla kuitenkin tartunta. Koronanhan on sanottu olevan vaarallinen esim syöpäsairaille ja syöpäähän sairastaa aina tietämättään siihen asti kun se tavalla tai toisella tulee ilmi.
Tuolla Kiteellähän oli just joulun-uudenvuoden-loppiaisen aikaan oikein kunnon koronaryvästymä.
Hyvin mahdollista. Varsinkin kun hänellä oli koronan oireista kuumetta ja vatsakipuja. Monet syöpäsairaathan kuolevat lopulta esim. keuhkokuumeeseen. Eli on tietämättään sairastanut levinnyttä syöpää, mutta koronainfektio on lopulta vienyt hengen. Vääriä negatiivisia tuloksia on aika useinkin.
Osanotto omaisille. Toivottavasti heidän takiaan kuolinsyy tutkitaan tarkkaan, sillä sen tietäminen on usein läheisille tärkeää.
En ole koko vartola magneettikuvista kuullut, mutta jos kävisi kerran vuodessa yksityisellä terveystarkastuksessa (koska suvussa paljon erilaisia syöpiä) niin mitä tutkimuksia kannattaisi pyytää? Näkyykö verikokeissa mitään?
Olen juuri ollut syöpähoidoissa (rinta) ja ennusteeni on ihan hyvä nyt. Kuitenkin, kun vähän tyylin kyselin : mitä seurantaa jne, niin hoitaja oikein tiukasti sanoi ainakin vuosittainen gynekologilla käynti. Siis yksityisellä koska kunnallisella niihin ei pääse itkemälläkään.
Samoin keuhkokuva olisi ihan hyvä. Kaikkeen ei voi varautua, mutta jotain voidaan varaltakin katsoa verikokeiden lisäksi.
Voi kuolla nopeastikin. Mä meinasin kuolla diagnosoimattoman leukemian takia infektioon, kun en saanut mitättömien oireiden takia lääkäriaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri ollut syöpähoidoissa (rinta) ja ennusteeni on ihan hyvä nyt. Kuitenkin, kun vähän tyylin kyselin : mitä seurantaa jne, niin hoitaja oikein tiukasti sanoi ainakin vuosittainen gynekologilla käynti. Siis yksityisellä koska kunnallisella niihin ei pääse itkemälläkään.
Samoin keuhkokuva olisi ihan hyvä. Kaikkeen ei voi varautua, mutta jotain voidaan varaltakin katsoa verikokeiden lisäksi.
https://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/kemialliset-tekijat/syopavaara/perima…
Tuossa on vain osa niistä, mutta esimerkiksi etyleenioksidista tehdään makrogolia, jota on aika monissa valmisteissa. Ei niitä kukaan kerro, kun ei ole heitä käsketty:-X
Oireista päätellen voisi olla akuutti leukemia tai lymfooma, ehkä valkosoluarvot vaarallisen matalalle laskeneet ja kuollut lopulta sepsikseen tms.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös sitä mieltä, että vainaja pääsi itse helpommalla noin nopealla lopulla. Hän on tuskin edes ehtinyt täysin sisäistää tilanteen vakavuutta. Omaisille se on tietysti ollut iso järkytys, mutta kenties heitä lohduttaa ettei vainaja ehtinyt kärsiä kauaa kivuista yms. Ja ilmeisesti perheetön mies, niin ei jäänyt lapsia suremaan.
Ehtiköhän vainaja edes herätä nukutuksesta?
Juuri tuollaisten tapausten pelottamina rikkaat käyvät kerran vuodessa yksityisellä otattamassa kokovartalomagneettikuvat. Rahalla saa. Mutta ei sekään täysin takaa, että kaikki huomattaisiin ajoissa.
No olen varmaan sinun mittakaavassa rikas, muttei tulisi mieleenkään käydä missään turhissa kokovartalokuvissa säännöllisesti. Ei varhaisvaiheen syövät edes näy kuvissa plus tulisi todennäköisesti aika paljon kliinisesti merkityksettömiä löydöksiä, jotka aiheuttaisivat vain turhaa huolta ja ahdistusta. Kaikilla meillä on täällä aikamme, enkä minä ainakaan halua edes elää satavuotiaaksi ja kuolla hiipumalla jonain vuodepotilaana. Suurin osa saa jossain vaiheessa jonkun syövän, kun tarpeeksi vanhaksi elää ja johonkin sitä nyt vain on kuoltava meistä jokaisen.
Vierailija kirjoitti:
Jostain kumman syystä ainakin täällä Suomessa puhutaan aina vain siitä kuinka moni paranee tai niistä jotka "urheasti taistelee" syöpää vastaan vuosia eikä ollenkaan tästä puolesta, että syöpä voi olla myös tällainen "laaki ja vainaa"-versio johon ei mikään määrä taistelutahtoa tai urheutta auta vaan se oli siinä.
Jotenkin inhottavaakin, että näitä pidempään sairastaneita glorifioidaan ja ylistetään sitä loppuun asti taistelua. Ihan kuin sellainen syöpäsairas olisi jotenkin huonompi ihminen, joka hyväksyy kohtalonsa, ei enää jaksa ja haluaa vaan jo pois.
Tuntuu, että syöpääkin on sallittua sairastaa täällä vain yhdellä, oikealla tavalla.
Eräs syöpäsairas kommentoi, kun häntä kehuttiin taistelustaan: "En minä mitään tsistele, tämä sairaus joko on, tai ei ole."
Vatsasyöpä vei tuttavani 5vrk diagnoosista. No oireilihan se tosin, närästyksenä.
Jos mä saisin agressiivisen syövän, niin mielelläni kuolisin siihen viikossa. Mun kaverin äiti sairastui melanoomaan ja kitui sen kanssa n.5 vuotta. Oli tosi raskasta läheisille katsoa sitä, puhumattakaan kuinka paljon se itse kärsi.
Oma 17-vuotias poikani meinasi menehtyä syksyllä aivokalvotulehdukseen, kun häntä juoksutettiin uudestaan ja uudestaan koronatesteissä kovan päänsäryn ja vatsakivun takia eikä otettu hoitoon.
Jos ihmisellä olisi tuollainen esim vatsasyöpä. Niin näkyisikö siitä merkkejä perus verikokeissa?
Läheiseni kärsi vuosia kivuista eikä kukaan uskonut eikä tutkittu, kunnes oireet tuli näkyvämmäksi ja menehtyi syöpään muutama viikko diagnoosin jälkeen.
Haima- ja vatsasyöpä tuli tässä mieleen. Tiedän yhden naisen jonka vatsasyöpä vei 3 viikossa. Oli kyllä oireita ollut, mutta sellaisia mitä seliteltiin kaikella muulla, koska eihän nuorella voi olla syöpää. Surullinen tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös sitä mieltä, että vainaja pääsi itse helpommalla noin nopealla lopulla. Hän on tuskin edes ehtinyt täysin sisäistää tilanteen vakavuutta. Omaisille se on tietysti ollut iso järkytys, mutta kenties heitä lohduttaa ettei vainaja ehtinyt kärsiä kauaa kivuista yms. Ja ilmeisesti perheetön mies, niin ei jäänyt lapsia suremaan.
Ehtiköhän vainaja edes herätä nukutuksesta?
Juuri tuollaisten tapausten pelottamina rikkaat käyvät kerran vuodessa yksityisellä otattamassa kokovartalomagneettikuvat. Rahalla saa. Mutta ei sekään täysin takaa, että kaikki huomattaisiin ajoissa.
No olen varmaan sinun mittakaavassa rikas, muttei tulisi mieleenkään käydä missään turhissa kokovartalokuvissa säännöllisesti. Ei varhaisvaiheen syövät edes näy kuvissa plus tulisi todennäköisesti aika paljon kliinisesti merkityksettömiä löydöksiä, jotka aiheuttaisivat vain turhaa huolta ja ahdistusta. Kaikilla meillä on täällä aikamme, enkä minä ainakaan halua edes elää satavuotiaaksi ja kuolla hiipumalla jonain vuodepotilaana. Suurin osa saa jossain vaiheessa jonkun syövän, kun tarpeeksi vanhaksi elää ja johonkin sitä nyt vain on kuoltava meistä jokaisen.
Kyllä minä haluaisin tietää. Kliinisesti merkityksettömät löydökset eivät mua pelota, enkä ota stressiä että "onko mulla nyt tuo tai tuo sairaus". Kun en ota stressiä edes asioista joista pitäisi, esim.rasvamaksastani.
Voisin valmistautua paremmin kun tietäisi. Vuodeosastot on ikäviä paikkoja, mutta en haluaisi silti kuolla ennen aikojaan.
Eri
Varmaan noista syöpätaisteluista selvinneistä raportoidaan siksi, että ennuste on kuitenkin parantunut. Sädehoitojen tarkkuus on parantuntu, solusalpaajat samoin, on immunologisisa ja muita uusia hoitomuotoja. Pitäisi olla enemmän kaikenlaisia seulontoja, monet tässä luetellut tapaukset on luultavasti havaittu usein liian myöhään.
Oma isäni kuoli seuraavana päivänä haimasyövän diagnosoinnista. Haimasyöpä lienee vaarallisin ja tappavin syöpä juuri siksi, kun sen diagnoosi on usein liian myöhässä. Olikohan haimasyöpäpotilaista 3% elossa vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto kun kamalaa.
Toisaalta mieluummin hetkessä pois kuin vuosien kituminen kivuissa.
Kolmekymppisenä syövän sairastuneena ja asiaa aika paljon pohtineena olen eri mieltä. Mielummin sairastan kroonikkona 10vuotta, kuin kuolisin vuodessa tai alle.
Omaisten luvalla kertoo, luki paikallislehdessä.