Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvissyöjät, miksi nöyrrytte tekemään perheelle eri ruuat?

Vierailija
13.01.2021 |

Anteeksi turhan provosoiva aloitus, mutta: olen huomannut että moni vegeruokavaliolla oleva tuttuni on valmistanut vuosien ajan perheelleen erikseen liharuuat. Vaikka ovat taitavia vegekokkeja. Perheen "isännät" ja teinit vaativat lihaa, koska "eivät pysy terveenä" muuten - ja vastaavanlaista kvasitietoa.

Ihmeellistä että se terveys kyllä pysyy makkaraa mättämällä, mutta ei laadukkalla proteiinipitoisella kasvisruualla.

AITA, kun meillä koko perhe on kasvissyöjiä, koska minä kotona olevana vastaan pääasiassa ruokien valmistuksesta eikä tulisi pieneen mieleenkään laittaa muille eri ruokia. Koulussa ja töissä ovat sitten sekaruokailijoita jos tahtovat.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valmista, musta olisi outoa laittaa ruokaa jota en voi itse maistaa ja varmistaa että se on hyvää. Jos joku haluaa lihaa tai kalaa niin laittakoot itse. Yleensä eivät viitsi vaan syövät mukisematta mun laittamaa ruokaa, kesällä mies innostuu toisinaan grillaamaan . Lihaa ja kalaa saavat sitten koulussa, ravintolassa, kylässä tai mummolassa. 

Vierailija
22/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lihaa tarvitse joka aterialla.

Ei tarvitse mutta aika ankeaa ateria joku pihvi ilman lisukkeita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai laitan myös liharuokaa. Rakastan kokkaamista eikä haittaa yhtään laittaa sitä miehelle ja lapselle. Voin hyvin yhdistää, esim. Teen pastavuokaa (vege), kylkeen lihapullia ja salaattia. Helppoa ja toimivaa.

26 vuotta kasvissyöjänä enkä kertaakaan ole tuntenut nöyrtyväni jos kokkaan lihaa.

Vierailija
24/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies syö mitä annetaan. Hänelle on tärkeintä että nälkä lähtee, vaikka kyllä hän myös kehuu minun ruokia. On jopa sanonut että kasvisruoka on usein parempaa kuin liharuoka. Aika usein syödään kasvisruokaa siis, kun harvemmin minua enää kiinnostaa alkaa lihoja paistelemaan. Jos kuitenkin haluan olla hänelle kiltti, teen vanhasta muistista hänelle herkkuruokiansa. Pakottaminen ei ole minusta hyvä idea.

Vierailija
25/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään sekaruokaa kasvispainotteisesti.

Mutta jos jollekin ei vaikka kasviscurry kelpaisi voisi hyvin paistaa itse kalaa tai kanaa oheen. Jos kasviskeitosta jäisi nälkä (ei kyllä jää) siihen voi syödä vaikka kinkkuleivän lisäksi

Ei tarvitse tehdä ongelmaa. Meillä tosin mieskin tekee huippuhyvää ruokaa kasviksistakin

Vierailija
26/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perheen isäntä ja teen pääosin ruuan. Vaimoni on kasvissyöjä. Teen kaikille ruokia, joissa on paljon kasviksia. Itselleni ja lapselle valmistan lisäksi liharuokaa. Tulee myös edullisemmaksi ostaa vain yksi pihvi, josta minä ja lapsi syömme. Emme myöskään syö viljoja tai makeita ruokia. Kaikki on tyytyväisiä. Onneksi Suomessa on kaupoissa laaja valikoima. Jokaiselle jotakin.

Vierailija
27/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään paahdoin uunissa perunoita, porkkanoita ja paprikaa. Lisäksi oli salaattia, punajuuria ja raejuustoa. Miehelle tein kylkeen porsaansuikalekastikkeen. Mikä ongelma? Mikä oikeus minulla olisi pakottaa puolisoni kasvissyöjäksi vain siksi koska itse olen?

Vierailija
28/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai laitan myös liharuokaa. Rakastan kokkaamista eikä haittaa yhtään laittaa sitä miehelle ja lapselle. Voin hyvin yhdistää, esim. Teen pastavuokaa (vege), kylkeen lihapullia ja salaattia. Helppoa ja toimivaa.

26 vuotta kasvissyöjänä enkä kertaakaan ole tuntenut nöyrtyväni jos kokkaan lihaa.

Meillä on yhtä pitkä kasvissyöntihistoria. Ehkä se, että on neljännesvuosisadan ollut itse kasvissyöjä, on opettanut huomaamaan, ettei muita kannata yrittää muuttaa.

t. Se toinen lihaa ja kalaa puolisolleen kokkaava vege (nykyisin vegaani)

Vierailija
29/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemussuosituksissakin taitaa olla lihalle suositus max 500g viikossa.

Suositus on PUNAISELLE lihalle. Tähän päälle kana, kalkkuna yms.

Vierailija
30/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En "nöyrry" siitä että täällä on useampi ihminen jotka ajattelevat itse. Tein miehelle alkuaikoina jopa kanaa -en tietysti osaa sitä laittaa kun ei harmainta aavistusta miten pitäisi, mutta seurasin annettua ohjetta. Noniin, uskon eläinten väärinkäytön olevan moraalisesti väärin, mutta alan inttää perheelleni sitten, kun olen itse täydellinen, ja siihen ei toistaiseksi ole päästy.

Vierailija
31/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tehty kasvisruoka on maukasta, maukkaampaa kuin perus liharuoka. Meillä raavas mies ja nuoriso syö mielellään kasvisruokaa . Muuten on pari kertaa viikossa kalaruokaa. Liharuokaa teemme todella harvoin, emme edes kerran kahdessa viikossa.

Vierailija
32/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmistöllä pitäisi olla valta tässäkin asiassa. Päätätkö sä teillä myös, mitö tv:stä katsotaan tai mitä lomalla tehdään, vaikka muut olisivat toista mieltä?

Se päättää joka kokkaa, totta kai. Jos ei kelpaa niin sitten kokkaa itse. Itse en kotonani kokkaa vieraille mitään epävegaanista. En halua kuvottavia hajuja kotiini enkä ruumiita jääkaappiini tai lautasilleni. Sen sijaan käyn iäkkäille vanhemmilleni kokkailemassa jotain helppoa esim. munakasta, fetapastaa tai jotain mihin ei tarvitse lihaa käryttää. Joskus ostan lihatiskiltä valmista kypsää karjalanpaistia tai silakkapihviä tai liha/kalapullia einesosastolta. Mutta kuulema minun tekemät kasvisruoat on parhaita ja toivovat niitä eniten.

Vierailija
33/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta on ollut kyllä lihaakin syöviä miesystäviä. Kaikille miehille on kasvisruokani maistuneet, ovat sitten olleet itse millä ruokavaliolla hyvänsä. Kokkaan ja leivon itse tosi mielelläni. Pisin suhteeni oli toisen kasvissyöjän kanssa ja hän oli myös todella taitava kokki, oli ilo syödä mitä kaikkea oli milloinkin keksinyt. Jos vielä saan joskus lapsia, niin saavat kotona vain kasvisruokaa. 

Vierailija
34/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joiden tekemiä kasvisruokia on kehuttu, viitsisittekö jakaa täällä reseptin johonkin bravuuriinne?

Vierailija
35/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta olet varmaan sitten sitä mieltä, että sekasyöjä-äidin on kumminkin väännyttävä vegekokiksi jos mies tai teinit haluavat syödä vegeruokaa? 

No jaa, eiköhän kukin tee rakkaidensa kanssa miten ehtii tahtoo ja kokee oikeaksi.

Että jos nyt sinäkin himovegaani rauhoittuisit ja antaisit toisten elää ja olla miten ovat. 

Kasvissyönti tekee ilmeisen kiukkuiseksi, olen ollut huomaavinani.

Lasta ei saa pakottaa syömään lihaa tai vegaaniruokaa. Se on henkistä väkivaltaa. Vanhempi on kuitenkin vastuussa lapsen ruoasta. Lukioikäinen voi kokata omat ruokansa saati kumppani jos ei kelpaa. Minä muutin omilleni lukioikäisenä ja aloin kokata omat kasvisruokani.

Jos lihaani haukkuu ja kettuilee vegaanille ja vegaani puolustautuu niin ei se ole kiukkuilua heh. Tai itse olen jo siinä iässä että vastaan kettuiluihin jämäkästi. Minulle lihaanien on turha tulla enää kitisemään, olen siitä saanut tarpeekseni. Ruokarauha.

Vierailija
36/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos roolit olis toisinpäin niin sä olisit tyytyväinen ja söisit miehen tekemää liharuokaa?

Niin. Etpä tietenkään koska minäminäminä ja vain minun mielipiteeni ja ruokavalioni on oikea.

Raivostuttavaa tää nykylumihiutaleiden itsekkyys.

Ei kannata lihaa syödä jos se tekee noin raivokkaaksi. Ruokarauha.

Vierailija
37/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lihaa tarvitse joka aterialla.

Ei kasviksiakaan tarvitse joka aterialla.

Miksi rääkätä itseään jättämällä ihanat salaatit ja kasvisten maut pois?

Vierailija
38/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia, mutta on ollut kyllä lihaakin syöviä miesystäviä. Kaikille miehille on kasvisruokani maistuneet, ovat sitten olleet itse millä ruokavaliolla hyvänsä. Kokkaan ja leivon itse tosi mielelläni. Pisin suhteeni oli toisen kasvissyöjän kanssa ja hän oli myös todella taitava kokki, oli ilo syödä mitä kaikkea oli milloinkin keksinyt. Jos vielä saan joskus lapsia, niin saavat kotona vain kasvisruokaa. 

Minusta tuo on väärin. Lapsella pitää olla oikeus itse valita.

Kasvissyöjä-äiti joka kokkaa lapsilleen myös lihaa

Vierailija
39/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joiden tekemiä kasvisruokia on kehuttu, viitsisittekö jakaa täällä reseptin johonkin bravuuriinne?

https://jalotofu.fi/reseptit/hittiresepti-kookos-tofukorma/

tähän lisäksi basmatiriisi ja naanleipä, jonka taikinaan soijajogurttia ja päälle öljyä ja valkosipulia

ihan älyttömän herkullista. Ja helppokin.

Vierailija
40/45 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit on nat ze ja. 

Rauhotu vähän.