Perinnöstä - muille käynyt näin?
Onko kukaan muu täällä saanut tai saamassa yllätysperintöä henkilöltä, joka on käytännössä tuntematon ja jonka kanssa ei ole ollut tekemisissä vuosi kausiin?
Äitini kuoli 9 v sitten ja äskettäin kuoli äidin ainoa sisar joka oli lapseton eikä ollut myöskään naimisissa. Hänen koko omaisuus tulee nyt veljelleni ja mulle. Rahaa noin 100 000 € ja asunto Helsingissä Caloniuksenkadulla. Perintöveroonhan tuosta menee iso osa ja asunnosta on vielä lopullinen arvio tulematta. En ole tuota ihmistä tavannut kuin pikkutyttönä viimeksi enkä koskaan tuossa asunnossa hänen luonaan käynyt. Veli käynyt kerran. Outo tunne. Ikinä ajatellutkaan että voisin jonkun tuollaisen periä. Äidiltä ei juuri perittävää jäänyt eikä jää isältäkään.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti teidän pitää todennäköisesti laittaa tuo asunto heti myyntiin kun verot ovat niin kovat, että niitä ei pysty muuten maksamaan. Nyt asuntojen myyntihinnat ovat kuitenkin laskussa, joten on lisäksi huono aikakin myydä asuntoa.
Kyllä tuosta silti hyvät rahat aloittajalle ja hänen veljelleen jää.
Hehän eivät menetä yhtään mitään. Se menetys menee tuosta perintösummasta joka ei ole tähänkään asti ollut heidän hallussaan. He saavat joka tapauksessa jotakin, mitä heillä ei ole aikaisemmin ollut. Sehän on positiivinen tilanne.
Näin minä sen näen.
Ennen kuin nuolaisette, niin onhan siis varmistettu, ettei testamenttia ole? Ihmettelen nimittäin suuresti, mikäli ei tuossa tilanteessa ole.
On,. sain mummoni siskon tytöltä eli isäni serkulta perinnön.
Olin kyllä hänen kanssaan tekemisissä mutta yllättynyt olin silti.
En usko että pääsen koskaan kokemaan tuollaista. Sukua on kyllä paljon mutta en ole heitä tavannut kuin joskus vaahtosammuttimen mittaisena. Serkkuja ja muita on välissä, joten arpaonni taitaa osua jollekkin näistä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti teidän pitää todennäköisesti laittaa tuo asunto heti myyntiin kun verot ovat niin kovat, että niitä ei pysty muuten maksamaan. Nyt asuntojen myyntihinnat ovat kuitenkin laskussa, joten on lisäksi huono aikakin myydä asuntoa.
Etkö muuta keksinyt?😆 Tyyppi saa joka tapauksessa yllättäen hyvät rahat. Kiitos tädille tästä!
Vierailija kirjoitti:
Vain suomalainen keksii jotain negatiivista kun kuulee jonkun toisen saaneen 500 000-1 mil perinnön.
Vaimoni sai joltakin Ruotsissa asuneelta tädiltään satojatuhansia. Kyllä tätä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin nuolaisette, niin onhan siis varmistettu, ettei testamenttia ole? Ihmettelen nimittäin suuresti, mikäli ei tuossa tilanteessa ole.
Miksi ihmeessä tämä saa näin paljon alapeukkuja? Asia ei selvinnyt aloituksesta, ja on melko epäuskottavaa ettei varakas töölöläoismummo ilman puolisoa ja rintaperillisiä olisi tehnyt testamenttia. Testamenttausoikeus on erittäin vahva, ja tällaisessa tilanteessa tulisi kääntää kaikki kivet ja kannot mahdollisen testamentin löytämiseksi. Helpoimmillaan, ja toivottavasti, se on pankin säilytyksessä, mutta se voi olla vaikka sukkalaatikossa tai kirjan välissä ja tulla vastaan vasta asuntoa tyhjennettäessä. Testamentin hävittäminen on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole testamenttia, se on varmaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pankista on tullut asiakkuusotteet, ja asunto on tutkittu lattiasta kattoon? Hyvä, sitten voin onnitella! Tunne on tosiaan varmasti outo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pankista on tullut asiakkuusotteet, ja asunto on tutkittu lattiasta kattoon? Hyvä, sitten voin onnitella! Tunne on tosiaan varmasti outo.
Voihan se testamentti olla testamentinsaajankin hallussa. Esim. seurakunnan tai yhdistyksen, ellei yksityishenkilön. Jos kuolemasta on kovin vähän aikaa ei asia ole vielä välttämättä tullut kaikkien tietoon.
Ap käynyt nyysimässä testamentin ja repinyt sen. Toivottavasti jäävät kiinni ja saavat rangaistuksen. Nämä muka testamentittömät mummojen kuolemat pitäisi aina viedä poliisin tutkittaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap käynyt nyysimässä testamentin ja repinyt sen. Toivottavasti jäävät kiinni ja saavat rangaistuksen. Nämä muka testamentittömät mummojen kuolemat pitäisi aina viedä poliisin tutkittaviksi.
Tämän mahdollisuuden takia olisi todella tärkeää, että testamentit säilytettäisiin pankin tallelokerossa tai asiakirjasäilytyksessä. Se on ainut tapa varmistaa, ettei sitä tuhota. Pakollinen maistraatin rekisteröinti olisi kyllä hyvä, ihme miksei sitä Suomeen saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain suomalainen keksii jotain negatiivista kun kuulee jonkun toisen saaneen 500 000-1 mil perinnön.
Noh, itsekin sain parikymppisenä perintöä tuota läheisempää sukua olleiden sukulaisten kuoltua. Valitettavasti tilanne oli silloin se, että olin työtön ja karenssissa, enkä saanut yhtään rahaa mistään, joten jouduin käyttämään rahat elämiseen. Toinen sukulainen ei suostunut auttamaan noiden rahojen kätkemisessä eli että olisin siirtänyt nuo rahat tuon nimissä olevalle tilille saadakseni edes toimeentulotukea. Joo, petoshan tuo olisi ollut, mutta harmitti vain todella paljon, että jouduin käyttämään nuo rahat elämiseen kun köyhänä olisin saanut kuitenkin edes toimeentulotukea. Kyse oli kuitenkin sellaisesta summasta, että ei sitä oikein voinut automaatista nostaa ja jos olisin nostanut tilini tyhjäksi pankin konttorista olisin vain pelännyt, että joku varastaa ne kotoani tai kotonani syttyy tulipalo. Tietysti nuo rahat kuluivat sitten nopeasti ruokaan, kännykkälaskuihin ja muuhun peruselämiseen.
Joo. Sain perintöä biologisen isän veljeltä. Hän oli jättänyt minulle testamentissaan ihan huomattavan osuuden. Oli perustellut asiaa, että koki vain tämän oikeaksi ja halusi näin.
Biologinen isä kuoli kun olin 7v., mutta hän ei ollut oikeastaan ollut elämässäni sen jälkeen kun olin taapero. Isäni adoptoi minut kun olin koululainen. Mitään yhteyksiä biologisen isän sukuun ei pidetty, ainoastaan biologisen isän isän vaimo ilmoitti biologisen isän isän kuolemasta 2000-luvun alussa. Olin silloin 12v. Siksi koko asia oli aikamoinen yllätys.
Samalla toki tuntuu vähän oudolta, mutta toisaalta minulla on ihan hyvät muistot tästä ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testamenttia ei ole ja sen tiesi kertoa jo virkaholhoaja eli tädin edunvalvoja. Ei mua tai veljeä ollut edes mihinkään tädin papereihin lähiomaisiksi merkitty vaan edunvalvoja, jonka homma loppui tädin kuolemaan. Me ei kyllä veljen kanssa tiedetä mitään tädin elämästä että minne ja kenelle olis voinu testamentin tehdä mut kyllä me uskalletaan olettaa, että pankki hoitaa asian lain mukaan. Kuolinpesän selvittäjä on pankin juristi. T. Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Ahneimmat putsaa kyllä iäkkäät ja dementoituneet sukulaisensa jo ennen näiden kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, itsekin sain parikymppisenä perintöä tuota läheisempää sukua olleiden sukulaisten kuoltua. Valitettavasti tilanne oli silloin se, että olin työtön ja karenssissa, enkä saanut yhtään rahaa mistään, joten jouduin käyttämään rahat elämiseen. Toinen sukulainen ei suostunut auttamaan noiden rahojen kätkemisessä eli että olisin siirtänyt nuo rahat tuon nimissä olevalle tilille saadakseni edes toimeentulotukea. Joo, petoshan tuo olisi ollut, mutta harmitti vain todella paljon, että jouduin käyttämään nuo rahat elämiseen kun köyhänä olisin saanut kuitenkin edes toimeentulotukea. Kyse oli kuitenkin sellaisesta summasta, että ei sitä oikein voinut automaatista nostaa ja jos olisin nostanut tilini tyhjäksi pankin konttorista olisin vain pelännyt, että joku varastaa ne kotoani tai kotonani syttyy tulipalo. Tietysti nuo rahat kuluivat sitten nopeasti ruokaan, kännykkälaskuihin ja muuhun peruselämiseen.
Miksi meidän veromaksajien olisi pitänyt sinua elättää, vaikka sinulla itselläsikin oli rahaa.