Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vahvasti vanhempien koulutustaso periytyy?

Vierailija
13.01.2021 |

Vastaako teidän oma koulutustaso vanhempienne? Minun jäin alle, koska elämä vei, enkä saanut mitään tukea opiskeluun.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vanhempien asenteista. Osalla on valitettavasti sellainen ajatusmalli, että koulutus on turhaa ajanhaaskausta. Ja sitä sitten kun toitotetaan monta vuotta, niin lapsikin alkaa siihen uskoa.

Vierailija
62/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä oli akateeminen ja johtajana eräässä valtion virastossa, äiti sote-alalla johtajana, mutta ei akateemista loppututkintoa. Itselläni on tohtorin tutkinto, mies on akateeminen ja lapsi on myös akateeminen, työskentelee arvostetulla ja hyvin palkatulla alalla. Meidän kohdalla siis koulutustaso on periytynyt ja myös tulotaso. Tosin lapsella on huomattavasti parempi palkka kuin meillä hänen iässään.

Voi jumankauta... Mä siis todella ällistelen, että ihan tohtoriksi väitelleet viihtyvät vauva.fi:ssä!

Todella akateemista seuraa!

Täältähän löytyy aina ne hulluimmat aiheet ja typerimmät kysymykset. Hauskaa väliaikaviihdettä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vanhempien asenteista. Osalla on valitettavasti sellainen ajatusmalli, että koulutus on turhaa ajanhaaskausta. Ja sitä sitten kun toitotetaan monta vuotta, niin lapsikin alkaa siihen uskoa.

Tämä on kyllä niin surullista. Yksi (etäinen) tuttavaperhe oli juuri tällainen. Neljä lasta, joista yksi selvästi muita älykkäämpi, jolla olisi ollut eväitä vaikka mihin. Kaikista tuli kuitenkin saman koulutustason asentajia sillä kodin asenne oli juuri tämä.

Vierailija
64/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat käyneet vain kansakoulun. Molemmat työelämään 15 vuotiaina. Sota vaikutti tähän. Olivat lopulta maanviljelijöitä. Molemmat lapset ylioppilaita, molemmilla korkeakoulututkinto. Mun lapsista toinen korkeakoulussa ja toinen mennee lukioon. Kotona aina kannustettiin opiskeluun ja tuettiin myös rahallisesti, vaikka pientilallisella olikin tiukkaa.

Luulen, että se tuki kotoa on kaikkein tärkeintä ja myös kodin malli, että yleensä ollaan ahkeria. Koitetaan parantaa omaa asemaa esim. Kovalla työnteolla.

Vierailija
65/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on väärä. Oikea kysymys on että periytyykö älykkyys?

Kysyn ja vastaan itse että periytyy hyvinkin voimakkaasti. Tästä johtuen akateemisille vanhemmille tulee yleensä akateemisia lapsia ja varakkaiden vanhempien lapset ovat varakkaita riippumatta siitä ovatko saaneet perintöä tai onko kotona kannustettu opiskeluun. Kääntäen on myös niin että tyhmien vanhempien lapset ovat yleensä tyhmiä, kouluttamattomia ja köyhiä,

Pelkästään matemaattis-loogiset ominaisuudet ovat genetiikaltaan niin monimutkianen kokonaisuus ja kykyihin varmastikin vaikuttaa niin monet muut tekijät (vaikkapa kyky keskittyä), että vanhemmat voivat vaikuttaa suorastaan vajaa-älyisiltä ja heidän jälkeläisensä läpäisee mensa-testin puolihuolimattomasti vasemmalla kädellä.

Vierailija
66/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä akateeminen ja äidillä opistotason koulutus. Minä ja veljeni amiksia, sisar ylioppilas ja opistotason ammattikoulutus. Eli ei kovin vahvasti periytynyt vanhempien koulutustaso meidän perheessä. 

Opiskeluun kyllä kannustettiin meitä lapsia ja koulutusta arvostettiin, mutta näin siinä vaan kävi.   😁

Vierailija
67/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat olivat duunareita kunnes terveys petti. Mä olen ollut duunari kunnes terveys petti. Mä opiskelin toisen ammatin. Sisarukset eivät ole työelämässä.

Vierailija
68/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinten jalostus ei suinkaan ole mitään eksaktia tiedettä, vaan huippuvanhemmista syntyy niin huippuja, keskinkertaisuuksia kuin teurasjätettäkin. Suuremmassa mittakaavassa kuitenkin evoluutiota tapahtuu, kun "hyvät yksilöt" lisääntyvät.

Vierailija
69/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä oli akateeminen ja johtajana eräässä valtion virastossa, äiti sote-alalla johtajana, mutta ei akateemista loppututkintoa. Itselläni on tohtorin tutkinto, mies on akateeminen ja lapsi on myös akateeminen, työskentelee arvostetulla ja hyvin palkatulla alalla. Meidän kohdalla siis koulutustaso on periytynyt ja myös tulotaso. Tosin lapsella on huomattavasti parempi palkka kuin meillä hänen iässään.

Voi jumankauta... Mä siis todella ällistelen, että ihan tohtoriksi väitelleet viihtyvät vauva.fi:ssä!

Todella akateemista seuraa![/quote

WAU! Maisterit, tuplamaisterit, tekniikan tohtorit, professorit, arkkitehdit jne.jne. ovat heitä, jotka vauva.fi:ssä päivittäin keskustelevat. Teemat vaihtelevat laidasta laitaan; tietopohjaa täytyy siis olla. Enpä enää yhtään ihmettele!;)

Vierailija
70/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periytyy erittäin voimakkaasti ja nimenomaan niin, että äidin koulutus periytyy.

Vierailija
71/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ja vastaan itse että periytyy hyvinkin voimakkaasti. Tästä johtuen akateemisille vanhemmille tulee yleensä akateemisia lapsia ja varakkaiden vanhempien lapset ovat varakkaita riippumatta siitä ovatko saaneet perintöä tai onko kotona kannustettu opiskeluun. Kääntäen on myös niin että tyhmien vanhempien lapset ovat yleensä tyhmiä, kouluttamattomia ja köyhiä,

Äly periytyy äidiltä.

No ei aina. Olen mensalainen ja äitini on tyhmä kuin vasemman jalan saapas, äo ehkä joku 60-70.

Kyllä periytyy, aina. Vaikka äitisi on saapas, hänen perimässään on pakko olla äly, koska se periytyy äidiltä. Voi olla, että sinun mensalaisuutesi ei vielä riitä käsittämään perinnöllisyystiedettä, mutta asia on todistettu ja täysin varma.

Vierailija
72/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään matemaattis-loogiset ominaisuudet ovat genetiikaltaan niin monimutkianen kokonaisuus ja kykyihin varmastikin vaikuttaa niin monet muut tekijät (vaikkapa kyky keskittyä), että vanhemmat voivat vaikuttaa suorastaan vajaa-älyisiltä ja heidän jälkeläisensä läpäisee mensa-testin puolihuolimattomasti vasemmalla kädellä.

Tämä on totta.

Mieheni isä ei osaa kahta lausetta kirjoittaa ilman virhettä ja hän on juuri ja juuri kansakoulun käynyt. Keittiöpsykologin tittelilläni arvioiden, aivan selvä adhd + lukihäiriö -tapaus. Hänen jälkeläisillään osalla on vastaavat diagnoosit ja osa on näitä "mensalaisia".

Vierailija
73/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä ja isällä sekä veljelläni akateeminen loppututkinto. Minä keskityin nuorena aivan muihin asioihin ja vasta hieman vanhempana opistoasteen koulutus. Omat lapseni seuraavat isovanhempiaan ja ovat jo yliopistossa.

Vierailija
74/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äly periytyy äidiltä.

No ei aina. Olen mensalainen ja äitini on tyhmä kuin vasemman jalan saapas, äo ehkä joku 60-70.

Kyllä periytyy, aina. Vaikka äitisi on saapas, hänen perimässään on pakko olla äly, koska se periytyy äidiltä. Voi olla, että sinun mensalaisuutesi ei vielä riitä käsittämään perinnöllisyystiedettä, mutta asia on todistettu ja täysin varma.

Ainoa varma asia tieteessä kun tieteessä on se, että mikään ei ole varmaa. 

Tai ehkä fyysikan lait on nyt melko varmoja, mutta kuka tietää miten hyvin niiden lainalaisuudet ovat voimassa sadan vuoden kuluttua...

Vierailija
75/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni suku on vanha pappissuku jossa on ollut akateemisesti koulutettuja jo monta vuosisataa.

Isäni oli agrologi eli ei akateeminen mutta koulutettu kuitenkin ja myöhemmin myös neuvos.

Äitini on ihan saapas. Ei ole käynyt kouluja.

Minä olen akateeminen.

Vierailija
76/76 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne koulunkäyntiin (ja työntekoon) periytyy. Vanhempani ovat aina kannustaneet hoitamaan kunnolla kaiken mihin ryhtyy. Minä olen valmistunut maisteriksi yliopistosta ja sisarukseni ovat käyneet toinen ammattikoulun ja toinen ammattikorkeakoulun. Kukin hyvällä opintomenestyksellä ja erityisesti tämä "vain" ammattikoulun käynyt sisarukseni on oikea työmyyrä ja todella hyvä siinä mitä tekee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi