Opintolaina ulosotossa
Voiko tästä kaikesta vielä selvitä? Vai pitääkö hyväksyä että itselle jäi paska arpa elämässä ja parempi vaan elää työttömänä pummina koko loppuelämä, turha yrittää mitään kun mikään ei näemmä onnistu. Ei opiskelu, ei työllistyminen, ei mikään. Jäin myös parisuhteettomaksi ja perheettöksi tämän köyhyyden vuoksi.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen opintolainan takaisinmaksuprosessi on muutenkin erikoinen. Sivistysmaissa maksuerät riippuvat tuloista. Sen lisäksi maksuaika on myös monissa maissa huomattavasti Suomea pidempi, esim. noin 30 vuotta.
Näin pitäisi olla suomessakin.
Kyllä Suomessakin maksueriä saa muutettua, tytär maksaa nyt satasen kuussa ja on töissä, työttömänähän ei tarvi maksaa kuin korot. Ulkomailla on pidempi maksuaika koska siellä luultavasti summatkin on paljon isompia kuin meillä. Suomessa on harvinaista että olisi 30 000€ enempää, monilla on alle kymppitonni, kyllä sen maksaa määräajassa jos töissä on, ja aikaa saa neuvottelemalla lisää.
Ei saa tai riippuu pankista. Ja kyllä ihmiset joutuu noita opintolainoja maksamaan työttöminä tai silloin kun ovat toimeentulotuella. Ja toimeentulotukea ei voi saada lainojen lyhentämiseen, vaan se raha on silloin esim ruoasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen opintolainan takaisinmaksuprosessi on muutenkin erikoinen. Sivistysmaissa maksuerät riippuvat tuloista. Sen lisäksi maksuaika on myös monissa maissa huomattavasti Suomea pidempi, esim. noin 30 vuotta.
Niiiin tämä! Asun Hollannissa ja täällä maksu-aika on ilmeisesti joku 35v. Paikallisella poikaystävälläni on minua yli tuplasti isompi opintolaina mutta hänen kk-vähennykset ovat silti reilusti pienemmät kun mulla:D
Hollanti on selkeästi sivistysvaltio kun ei haluta että kukaan joutuu ulosottoon opintolainan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi selvitä.
Terv. 50k opintolainoja ja muita nuoruuden hölmöilyjä ulosoton kautta maksellut. Tein oman työn (ja niiden opiskelujen loppuunsaattamisen...) lisäksi vielä milloin mitäkin lisäduunia siivouksesta pitsojen kuljettamiseen päästäkseni veloista mahd. nopeasti eroon, se ulosoton korko kun ei mistään pienimmästä päästä ole... Viime vuonna palautuivat luottotiedot ja nyt asuntoon käsirahaa säästellessä.
Valitettava totuus on että se on itsestä kiinni, luovuttaako vai haluaako nähdä vaivaa saadakseen asiansa järjestykseen. Älä luovuta.
Kauanko tuohon meni? Minulla on keskivaikea masennus mikä vaikeuttaa tällä hetkellä entisestään että saisin joko yliopiston loppuun tai että pystyisin edes tekemään täyttä työpäivää yliopiston päälle. Sen lisäksi ei varaa psykoterapiaan.
About 5v, välillä oli maksusuunnitelmaa hiukan pienemmällä kiinteellä erällä ja välillä lähti sit 2/3 suoraan tuloista... Mielenterveysongelmien takiahan itelläkin tuo maksukasa oli päässyt kertymään.
Tein osa-aikaisesti oman alani työtä ja opiskelua, oman alan töitä 1-2pv/vk ja opiskelua toiset 2pv, mutta koin jotenkin nuo ns. paskahommat suht stressivapaaksi tavaksi hommata lisärahaa velkojen maksuun, ei olis ollut varmaan itelläkään henkisiä paukkuja tehdä oman alan hommia tota enempää viikossa vaikka paremmin rahaa olisi saanutkin.
Sain safkaa kuskaamalla ja toimistosiivoojana keskimäärin sen 500-1000e kuukaudessa joka meni käytännössä suoraan ulosottoon. Oman alan duuneilla sain sitten just ja just rahoitettua elämiseni.
Eli palkka lähti ulosottoon? Saitko mitään tukia sitten tuohon päälle vai miten ihmeessä pysyit elossa?
Ulosotossa on suojaosa ja vain sen ylittävästä osastasta ulosmitataan.
"Ulosmitattava määrä
Jos palkka on pienempi kuin suojaosuus, siitä ei ulosmitata mitään.
Jos palkka ylittää suojaosuuden, mutta on enintään kaksi kertaa suojaosuus, ulosmitataan suojaosuuden ylittävästä palkasta kaksi kolmasosaa (tulorajaulosmittaus 2/3 x (palkka – suojaosuus)).
Jos palkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus, mutta enintään neljä kertaa suojaosuus, ulosmitataan nettopalkasta yksi kolmasosa (1/3).
Jos palkka on suurempi kuin neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrä ulosmitataan yksi kolmasosa neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrää vastaavasta palkanosasta ja lisäksi neljä viidesosaa sen ylittävästä palkanosasta. Palkasta ulosmitataan kuitenkin enintään puolet."
Millaisia nuo suojaosuudet on käytännössä ja huomioidaanko niissä elinkuluja, esim täällä pk-seudulla on huomattavasti korkeammat vuokrat kuin monissa muissa kaupungeissa (mutta esim toimeentulotukea ei saa silti yhtään sen enempää ja asumistukikin on sama kuin muualla suomessa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä tiedä mitä ajatella kun makselee toimeentulotuesta joka kuukausi 150 euroa opintolainan lyhennystä opinnoista jotka ei ole vielä edes valmiit. Aina puhutaan miten lainaa ei tarvii maksaa takaisin ennen kuin valmistuu. Aina vaan tahtoo unohtua se että tuo koskee sitä että valmistuu tavoiteaikojen puitteissa. Pankki ei suostu laina-ajan pidentämiseen tai erän pienentämiseen ja jos annan mennä Kelan huoleksi Kela ei suostu puhumaan takaisinmaksusta koska saan toimeentulotukea eli lopputulos on se että laina päätyisi ulosottoon viimeistään Kelan laittamana.
Nykyopiskelijoilla voi olla yli 30 000 euroa ja lyhennykset tulee olemaan 15 vuoden laina-ajallakin 200 euron tienoilla. Mielenkiinnolla odotan millä ihmiset maksaa tuommoset summat jos töitä ei ole.
Samoja mietteitä. Pitäisi aktiivisesti varoitella uusia opiskelijoita että opintolainaa EI PIDÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OTTAA. Koska kukaan ei tiedä mitenkä nämä maailman suhtanteet jatkossa menee, ei tätä pandemiaakaan olisi kukaan voinut ennustaa ja nyt on monet köyhyydessä ja kurjuudessa. Parempi sekin että myy vaikka itseään torilla jos ei oikeasti mitään muuta löydy kuin että on ikuisesti pankin kanssa naimisissa.
Myös sitä pitäisi painottaa enemmän joka ikiselle ettei opintolainan maksuun voi saada toimeentulotukea, ei edes vaikka asuntosi olisi palanut tai vaikka olisi syöpä tai vaikka koko perheesi kuolisi onnettomuudessa.
Minusta pitäisi olla joku raja minkä verran opintolainan lyhennys saa maksimissaan olla jos ihmisen tulot ovat luokkaa toimeentulotuki. Minulla ei ole mitään sitä vastaan että laina pitää maksaa takaisin mutta jos ihmisen tilanne on se että on oikeutettu toimeentulotukeen ovat opintolainan suuret lyhennykset hieman kohtuuttomat.
Pelkään todella mitä tulevaisuudessa tapahtuu kun opintolainan määrä on nykyään monta sataa euroa enemmän kuin minun opiskeluaikana. Jos ei ala löytymään ihmisille töitä ollaan ongelmissa. Ei tuistaan opintolainoja maksavat kuluta juuri mihinkään ylimääräiseen ja talous ei pyöri jos ihmiset eivät kuluta kuin aivan välttämättömään.
Näinpä. Pitäisi olla mahdollisuus neuvotella elämäntilanteen mukainen summa minkä maksaa. Jos sattuu työllistymään heti opintojen jälkeen ja haluaa sillä hetkellä maksaa enemmän niin hyvä. Jos sairastuu eikä pysty juuri sillä hetkellä maksamaan niin summa mahdollisimman pieneksi. En ymmärrä miksei tämä onnistu suomalaisten pankkien kanssa.
Kyllä yleensä onnistuu neuvotella, ihan samalla tavalla kuin muidenkin lainojen kanssa.
Ei, vaan kun on 2 vuotta siitä kun on valmistunut kyseisestä opinahjosta maksaminen on PAKKO aloittaa, siitäkin huolimatta vaikka opiskelisi jossain muualla. Typerimmillään maksetaan toisella opintolainalla toista opintolainaa pois. Ei mitään järkeä. Ja tuo opintolaina lasketaan tuloksi vaikka sillä maksaisi toista velkaa pois, eli silloin ei voi myöskään saada toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku että miten paljon opintolainaa pitää maksaa jos on työttömyystuella omaehtoinen opiskelija? Tulee tänä vuonna valmistumisesta se 2 vuotta, eli lainaa pitäisi alkaa maksaa takaisin. En vaan työllistynyt niillä papereilla, joten olen saanut työkkäristä luvan omaehtoiseen opiskeluun toiselle hyvin työllistävälle alalle työttömyystuella.
Hieman miettinyt miten rahat riittää? En haluaisi ulosottoon...
Joudut lyhentämään sitä velkaa vaikka olet työtön :(
Laina on laina, ilmaista rahaa ei ole olemassakaan. Otetaanko opintolainaa liian hövelisti?
Voi kun peruskouluun saisi jotain talousopetusta. En ymmärrä mihin sitä opintolainaa edes tarvitsee? Opiskelija saa asumistukea ja opintorahaa. Opiskelijalla on mahdollisuus asua halvassa opiskelija-asunnossa. Koulusta saa parilla eurolla täyttävän aterian päivittäin. Mihin sitä rahaa oikein menee? Lomilla töihin kerryttämään säästöjä.
Pölhö järjestelmä. käytännössä velkaa on pakko ottaa, mutta nykyään oikeastaan yhtään millään alalla ei voi luottaa työllistyvänsä oikeasti. Sitä paitsi kenelle vaan voi tulla sairaus jonka seurauksena ei pysty enää tekemään sitä ammattia mihin opiskelee. Esim puhkeaa krooninen migreeni, selkä menee jne.
Vierailija kirjoitti:
Laina on laina, ilmaista rahaa ei ole olemassakaan. Otetaanko opintolainaa liian hövelisti?
Voi kun peruskouluun saisi jotain talousopetusta. En ymmärrä mihin sitä opintolainaa edes tarvitsee? Opiskelija saa asumistukea ja opintorahaa. Opiskelijalla on mahdollisuus asua halvassa opiskelija-asunnossa. Koulusta saa parilla eurolla täyttävän aterian päivittäin. Mihin sitä rahaa oikein menee? Lomilla töihin kerryttämään säästöjä.
Mene ylikselle antamaan turhia "neuvojasi", joista ei ole mitään apua. Kyllä jokainen tietää, että velka tarkoitta lainaa, eli se pitää maksaa takaisin. Siitä ei ole nyt kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko opinnot vielä kesken?
On. Mutta ei enää ne opinnot joihin olin saanut tuon aiemman opintolainan.
Eli olet jättänyt ilmoittamatta olosuhdemuutoksista?
?
Olen edelleen opiskelija, vaikka opiskelupaikka vaihtui.
Ei opiskelijana tai työttömänä tarvitse maksaa opintolainaa, vasta pari vuotta valmistumisen jälkeen. Ja valtio maksaa jos ei saa maksettua, mutta tottakai valtio perii sen sulta jollain konstilla. Neuvottelemalla saa kyllä sen hoidettua, mutta pakko siinä on tosiaan itse olla vähän asialla, ei automaattisesti mene.
Olen aloittanut korkeakouluopinnot 2012. Joulukuussa 2019 alkoi automaattisesti lähteä lyhennykset vaikka olen tänäkin päivänä opiskelija ja opiskelen yhä noita samoja 2012 alkaneita opintoja. Lainan lyhennys alkoi kun viimeisestä opintotuesta oli kulunut 2 vuotta ihan riippumatta siitä olinko valmistunut, opiskelija vai työtön.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei elä pelkällä lounaalla. Kaikki eivät todellakaan saa töitä tai harjoittelupaikkoja. Opiskelijatkin ansaitsevat lomaa. Miksi työttömillä menee tässä maassa taloudellisesti paremmin kuin opiskelijoilla?
Suomesta on tullut lyhyessä uskomattoman ankea suoritusyhteiskunta, ja kaikesta tästä johtuvat mielenterveysongelmat ovat se todellinen aikapommi. Ja tässä oli ainoastaan puhe maan ns. "hyväosaisista" eli kouluttautuneista. Mites ne kaikki kymmenet tuhannet syrjäytyneet nuoret miehet....?
Tik tok....tik tok
Vierailija kirjoitti:
Esim helsingissä opiskelija-asunnot ei todellakaan ole mitään halpoja vaikka asuisi jossain kontulassa. Vaan pakko ottaa opintolainaa silti tai tehdä täys työpäivä vielä opiskelupäivän päälle. Viime vuosina on myös ollut aika epävakaat suhdanteet, läheskään kaikki opiskelijat ei löydä/saa kesätöitä vaan yrittävät sitten mielummin kesälläkin vääntää opintoja niillä minimituilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Ei opiskelijana tai työttömänä tarvitse maksaa opintolainaa, vasta pari vuotta valmistumisen jälkeen. Ja valtio maksaa jos ei saa maksettua, mutta tottakai valtio perii sen sulta jollain konstilla. Neuvottelemalla saa kyllä sen hoidettua, mutta pakko siinä on tosiaan itse olla vähän asialla, ei automaattisesti mene.
Olen aloittanut korkeakouluopinnot 2012. Joulukuussa 2019 alkoi automaattisesti lähteä lyhennykset vaikka olen tänäkin päivänä opiskelija ja opiskelen yhä noita samoja 2012 alkaneita opintoja. Lainan lyhennys alkoi kun viimeisestä opintotuesta oli kulunut 2 vuotta ihan riippumatta siitä olinko valmistunut, opiskelija vai työtön.
Kuulostaapa tutulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Kukahan se oli se paukapää joka keksi rajoitetun opintotuen... Ai niin, Matti Vanhasen hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa opintolainojen suuruus kasvaa huimaa tahtia. Parin vuoden päästä 30k alkaa olla normi. Päättäjät toki nukkuu ruususen unta tämänkin asian kohdalla.
Ja mitähän tapahtuu sille paljon puhutulle syntyvyyden laskulle mikäli opintolainojen kehitys jatkuu tällaisena? Monilla on rahaa perustaa perhe vasta sitten joskus 45-50 vuotiaana.......
Vierailija kirjoitti:
Eikös se opintolaina ole valtion takaamaa? Eli jos et pysty maksamaan, valtio maksaa? Vai onko valtio takaajana jotenkin eri asia kuin henkilötakaus? Eli jos lainallasi olisi henkilötakaus, maksaisi takaajat lainasi, mikäli et itse pystyisi maksamaan. Miten se menee valtiontakauksen osalta? Jos et pysty maksamaan, menee ulosottoon, ei takaajalle? Mitä virkaa sellaisella takaajalla on?
Valtio takaa = jos et pysty maksamaan, valtio maksaa opintolainan pankille ja perii sen sinulta kun maksukykyä taas on.
Näin se menee henkilötakauksessakin, jos takaaja joutuu maksamaan olet sen jälkeen velkaa takaajalle, paitsi valtiolla on vähän isommat rahkeet periä saataviaan.
Valtiontakauksella on se virka, että saadaan pankit tarjoamaan persaukisille nuorille matalakorkoista lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ehkä ihan näinkään. Kyllä sen koulun aterian lisäksi muitakin menoja on.
Ap:n tapauksessa kuitenkin lainahanat ilmeisesti vedetty ihan tappiin, lyhennys ei muuten olisi niin suuri. Pankkihan on todella suopea myöntämään helpotuksia opintolainoihin, mutta loputtomiin ei pankinkaan kärsivällisyys kestä.
Eli ymmärrän kyllä lainan oton, jos se on maltillista ja tarpeeseen otettua, mutta näitä jättimäisiä opintolainoja en ymmärrä. Itse sinnittelin omat opinnot ilman lainaa, koska takeita kohtuupalkkaisesta työstä ei ollut.
Ulosoton suojaosuus on yksin asuvalla 678,90e/kk sen yli menevästä ulosmitataan eikä se vaikuta missä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa opintolainojen suuruus kasvaa huimaa tahtia. Parin vuoden päästä 30k alkaa olla normi. Päättäjät toki nukkuu ruususen unta tämänkin asian kohdalla.
Ja mitähän tapahtuu sille paljon puhutulle syntyvyyden laskulle mikäli opintolainojen kehitys jatkuu tällaisena? Monilla on rahaa perustaa perhe vasta sitten joskus 45-50 vuotiaana.......
Niin. Tulevaisuudessa pariskunnalla voi olla jo 60 000 + pelkkiä opintolainoja ja työt voi olla silppua, pätkää tai ei oota. Harvaa varmaan innostaa perustaa perhettä tuilla eläessä ja vielä vähemmän silloin kun tuista lähtee vielä opintolainan lyhennykset. Ja jos lisääntyvät joku pääsee sitten itkemään siitä miten niin ja niin moni lapsi elä köyhyydessä ja lapsiperheiden köyhyys on ongelma.
No kerropa miksi danske bank sitten ei suostunut siihen etten lyhennä lainaa vaikka olen täyspäiväinen opiskelija? Eri pankeissa on selkeästi eri käytännöt, ne saavat itse sanella millä ehdoilla homma hoidetaan oli asiakkaalla rahaa taikka ei.