Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolaina ulosotossa

Vierailija
13.01.2021 |

Voiko tästä kaikesta vielä selvitä? Vai pitääkö hyväksyä että itselle jäi paska arpa elämässä ja parempi vaan elää työttömänä pummina koko loppuelämä, turha yrittää mitään kun mikään ei näemmä onnistu. Ei opiskelu, ei työllistyminen, ei mikään. Jäin myös parisuhteettomaksi ja perheettöksi tämän köyhyyden vuoksi.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi opintolainaa niin hövelisti myöntää kaikille mielenterveyskuntoutujille ja nepsynapsuille. Ei se siitä miksikään muutu kuitenkaan.

Tai sitten sen opintolainen voisi antaa (ainakin osittain) anteeksi, mikäli opiskelija ei valmistuttuaan työllisty. Lisäksi niille, joiden on vaikea saattaa opintojaan loppuun olisi tarjottava paremmin tukitoimia. Monille ei ole opintolainan nostamatta jättäminen vaihtoehto, eikä siitä tulisi niin ylettömästi rangaista, että joutuu lopuneläämänsä elää velkavankeudessa/ulosotossa. Valtio voisi avustaa näitä, joiden kanssa pankki ei suostu neuvottelemaan maksusuunnitelmasta. Joskin ulosottoakin voi sellaisena tavallaan pitää. Kenen etu se kuitenkin sitten on?

Opintolainan voi saada anteeksi vain ja ainoastaan jos on ollut vähintään 5 vuotta työttömänä. Kohdallani tämä ei toteudu, sillä olen opiskelija ja olen satunnaisesti tehnyt alani töitä pätkätöinä. 

Vierailija
22/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tiennyt, että laina on aina maksettava takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se opintolaina ole valtion takaamaa? Eli jos et pysty maksamaan, valtio maksaa? Vai onko valtio takaajana jotenkin eri asia kuin henkilötakaus? Eli jos lainallasi olisi henkilötakaus, maksaisi takaajat lainasi, mikäli et itse pystyisi maksamaan. Miten se menee valtiontakauksen osalta? Jos et pysty maksamaan, menee ulosottoon, ei takaajalle? Mitä virkaa sellaisella takaajalla on?

Pitää olla ollut 5 vuotta työttömänä jotta voi saada opintolainan anteeksi. Ei koske muita köyhiä, työttömiä tai sairaita. 

Vierailija
24/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait opintolainan ulosottoon? Itselläkään ei ollut varaa maksaa takaisin niin makselen nyt pienempiä lyhennyksiä kerran kuussa.

Pankki ei suostunut lyhennysvapaaseen tai siihen että maksaisin pienemmän summan kerrallaan. 

Etkä osannut ottaa yhteyttä Kelaan, joka on myöntänyt lainallesi valtiontakauksen. Tai sitten sulla on tuloja ja olet ylittänyt budjettisi.

Nyt kiinnostaa, onko mitään sellaista itsestäsi johtumatonta tekijää, joka tämän selittäisi?

Vaikea sairaus voisi selittää. Läheisen kuolema tai rikoksen uhriksi joutuminen voisi selittää.

Kela pisti ulosottoon. Tuloina on ollut viime vuosina lähinnä kuntotutusraha, sairauspäiväraha, toimeentulotuki ja satunnaiset työt. 

Vierailija
25/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se opintolaina ole valtion takaamaa? Eli jos et pysty maksamaan, valtio maksaa? Vai onko valtio takaajana jotenkin eri asia kuin henkilötakaus? Eli jos lainallasi olisi henkilötakaus, maksaisi takaajat lainasi, mikäli et itse pystyisi maksamaan. Miten se menee valtiontakauksen osalta? Jos et pysty maksamaan, menee ulosottoon, ei takaajalle? Mitä virkaa sellaisella takaajalla on?

Ap ei kerro kaikkea. Nimenomaan valtio maksaa, jos ihminen sairastuu, vammautuu, joutuu vanhempainvapaalle tai ei saa töitä, ts. on työtön työnhakija. Näistä pitää toki olla näyttö.

Työ- tai pääomatuloa saava tai varakas maksaa itse, tai itkee ja maksaa. Ja sekin maksaa itse, joka ei ole hoitanut em. asioitaan lailliselle tolalle.

Aina ihmetyttää, kun ihmiset olettavat, että etuus tai eläke myönnetään tuosta vain, eikä itse tarte mitään tehdä.

Ei, vaan pitää olla ollut vähintään 5 vuotta työttömänä. Eli ei koske muita köyhiä tämä kohta. Miksi valehtelet?

Vierailija
26/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko opinnot vielä kesken?

On. Mutta ei enää ne opinnot joihin olin saanut tuon aiemman opintolainan. 

Eli olet jättänyt ilmoittamatta olosuhdemuutoksista?

?

Olen edelleen opiskelija, vaikka opiskelupaikka vaihtui. 

Vierailija
27/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko alkaa vähitellen uskomaan että maailmassa on kirjoittamattomiakin sääntöjä. Aikuistuvan ihmisen on otettava vastuu omasta tekemisestään. Ei voi enää vedota siihen että ei huvita nuo opinnot.

Tokihan voit aina vedota johonkin masennukseen mutta kun se johtuu ainoastaan siitä että kukaan ei opiskellutkaan sitä ammattia sinulle valmiiksi.

Revi siitä sitten ja elä köyhyydessä. Tulet elämään pitkältä tuntuvan ja kituuttavan elämän jossain lähiössä mikäli sitä selkärankaa ei ala jo löytymään.

Vierailija
28/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiennyt, että laina on aina maksettava takaisin.

Tiesin, mutta en suunnitellut sairastuvani. Ja olin siinä luulossa että lyhennysvapaata voi saada niin kauan kunnes opinnot ovat valmiit. Olin väärässä. 

Vierailija
29/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehdin kerryttää opintolainaa korkoineen 18 000€ ennen kuin sain Add-diagnoosin ja ammatin. Ekan lainan nostin 2000, vikan kai 2008. Mua oltiin jo ohjaamassa masennuksen vuoksi eläkkeelle ja Takuusäätiön kautta järjestelyyn mutta koska olen itse lainat ottanut ja ne käyttänyt, haluan ne myös maksaa takaisin.

60€ kuussa olen tätä lyhentänyt ja saamani 6000€ perinnön käytin lainanmaksuun myös. Nyt jäljellä 4500€. Tämä on ollut hyvä elämä velasta ja masennuskausista huolimatta. Olen nyt 40-vuotias ja koen, että mahdollisuuksia on vaikka mihin.

Tsemppiä sinulle asioittesi hoitoon.

Vierailija
30/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko alkaa vähitellen uskomaan että maailmassa on kirjoittamattomiakin sääntöjä. Aikuistuvan ihmisen on otettava vastuu omasta tekemisestään. Ei voi enää vedota siihen että ei huvita nuo opinnot.

Tokihan voit aina vedota johonkin masennukseen mutta kun se johtuu ainoastaan siitä että kukaan ei opiskellutkaan sitä ammattia sinulle valmiiksi.

Revi siitä sitten ja elä köyhyydessä. Tulet elämään pitkältä tuntuvan ja kituuttavan elämän jossain lähiössä mikäli sitä selkärankaa ei ala jo löytymään.

Opinnot huvittaa mutta en oikeasti kykene täyspäiväiseen työskentelyyn niiden ohella. Hyvä kun jaksan opiskella edes 40% teholla. 

Sille se vaikuttaa, että edessä on pelkkää köyhyyttä, kurjuutta ja sairautta. Kun ei köyhänä pääse edes sinne psykoterapiaan, kun ei ole varaa. 

Vierailija
31/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdin kerryttää opintolainaa korkoineen 18 000€ ennen kuin sain Add-diagnoosin ja ammatin. Ekan lainan nostin 2000, vikan kai 2008. Mua oltiin jo ohjaamassa masennuksen vuoksi eläkkeelle ja Takuusäätiön kautta järjestelyyn mutta koska olen itse lainat ottanut ja ne käyttänyt, haluan ne myös maksaa takaisin.

60€ kuussa olen tätä lyhentänyt ja saamani 6000€ perinnön käytin lainanmaksuun myös. Nyt jäljellä 4500€. Tämä on ollut hyvä elämä velasta ja masennuskausista huolimatta. Olen nyt 40-vuotias ja koen, että mahdollisuuksia on vaikka mihin.

Tsemppiä sinulle asioittesi hoitoon.

Ohoh, olet sisukas! Tsemppiä. Oma elämä tuntuu jo niin solmuisalle, että näen pelkkiä umpikujia enää. Vielä vuosi sitten näkyi sellaisia pieniä koloja joista yritin ryömiä eteenpäin. Nyt ei ole enää niitäkään. Ei taida olla enää mitään tulossa. Vois käyttää viimeiset rahat netflix tunnuksiin, niin saisi edes hetkeksi jotain muuta mietittävää. 

Vierailija
32/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä tiedä mitä ajatella kun makselee toimeentulotuesta joka kuukausi 150 euroa opintolainan lyhennystä opinnoista jotka ei ole vielä edes valmiit. Aina puhutaan miten lainaa ei tarvii maksaa takaisin ennen kuin valmistuu. Aina vaan tahtoo unohtua se että tuo koskee sitä että valmistuu tavoiteaikojen puitteissa. Pankki ei suostu laina-ajan pidentämiseen tai erän pienentämiseen ja jos annan mennä Kelan huoleksi Kela ei suostu puhumaan takaisinmaksusta koska saan toimeentulotukea eli lopputulos on se että laina päätyisi ulosottoon viimeistään Kelan laittamana.

Nykyopiskelijoilla voi olla yli 30 000 euroa ja lyhennykset tulee olemaan 15 vuoden laina-ajallakin 200 euron tienoilla. Mielenkiinnolla odotan millä ihmiset maksaa tuommoset summat jos töitä ei ole.

Vierailija
33/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi opintolainaa niin hövelisti myöntää kaikille mielenterveyskuntoutujille ja nepsynapsuille. Ei se siitä miksikään muutu kuitenkaan.

Tai sitten sen opintolainen voisi antaa (ainakin osittain) anteeksi, mikäli opiskelija ei valmistuttuaan työllisty. Lisäksi niille, joiden on vaikea saattaa opintojaan loppuun olisi tarjottava paremmin tukitoimia. Monille ei ole opintolainan nostamatta jättäminen vaihtoehto, eikä siitä tulisi niin ylettömästi rangaista, että joutuu lopuneläämänsä elää velkavankeudessa/ulosotossa. Valtio voisi avustaa näitä, joiden kanssa pankki ei suostu neuvottelemaan maksusuunnitelmasta. Joskin ulosottoakin voi sellaisena tavallaan pitää. Kenen etu se kuitenkin sitten on?

Kela maksaa jos opintolaina menee ulosottoon. Mutta mikäli velallinen on pitkäaikaistyötön tai muuten pitkäaikaisesti sairas, niin hakemuksesta Kela voi luopua takaisinperinnästä ts. antaa velat anteeksi. Itseltäkin jäi perimättä opintolainan jämät ( ~1200 €) tällä perusteella. Että ei kannata heittää kirvestä kaivoon ihan heti.

Vierailija
34/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä tiedä mitä ajatella kun makselee toimeentulotuesta joka kuukausi 150 euroa opintolainan lyhennystä opinnoista jotka ei ole vielä edes valmiit. Aina puhutaan miten lainaa ei tarvii maksaa takaisin ennen kuin valmistuu. Aina vaan tahtoo unohtua se että tuo koskee sitä että valmistuu tavoiteaikojen puitteissa. Pankki ei suostu laina-ajan pidentämiseen tai erän pienentämiseen ja jos annan mennä Kelan huoleksi Kela ei suostu puhumaan takaisinmaksusta koska saan toimeentulotukea eli lopputulos on se että laina päätyisi ulosottoon viimeistään Kelan laittamana.

Nykyopiskelijoilla voi olla yli 30 000 euroa ja lyhennykset tulee olemaan 15 vuoden laina-ajallakin 200 euron tienoilla. Mielenkiinnolla odotan millä ihmiset maksaa tuommoset summat jos töitä ei ole.

Samoja mietteitä. Pitäisi aktiivisesti varoitella uusia opiskelijoita että opintolainaa EI PIDÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OTTAA. Koska kukaan ei tiedä mitenkä nämä maailman suhtanteet jatkossa menee, ei tätä pandemiaakaan olisi kukaan voinut ennustaa ja nyt on monet köyhyydessä ja kurjuudessa. Parempi sekin että myy vaikka itseään torilla jos ei oikeasti mitään muuta löydy kuin että on ikuisesti pankin kanssa naimisissa. 

Myös sitä pitäisi painottaa enemmän joka ikiselle ettei opintolainan maksuun voi saada toimeentulotukea, ei edes vaikka asuntosi olisi palanut tai vaikka olisi syöpä tai vaikka koko perheesi kuolisi onnettomuudessa. 

Vierailija
35/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opinnot huvittaa mutta en oikeasti kykene täyspäiväiseen työskentelyyn niiden ohella. Hyvä kun jaksan opiskella edes 40% teholla. 

Sille se vaikuttaa, että edessä on pelkkää köyhyyttä, kurjuutta ja sairautta. Kun ei köyhänä pääse edes sinne psykoterapiaan, kun ei ole varaa. 

Jos ei voimat riitä opiskeluun, hakeudu sairauslomalle. Jos et kuntoudu takaisin opiskelukuntoon, ei muuta kuin mt-syistä eläkkeelle. Jos kykenet palaamaan kouluun, teet sen tutkinnon ja katsot sitten, riittävätkö voimat kokoaikatyöhön. Jos ei riitä, tee osa-aikatöitä tai hakeudu eläkkeelle.

Nyt kuulostaa tosiaan siltä, ettet halua yleisten sääntöjen koskevan sinua. Aika moni painii samojen asioiden kanssa ja uhriutumisen/luovuttamisen sijaan kasvattaa luonnettaan.

T. Se kroonisesti masentunut, joka sai ammatin neljännellä yrityksellä ja on maksellut kohta 14 000 € lainoja sairauspäivärahoista, työttömyysturvasta ja osa-aikatyön palkasta (plus siitä pienestä perinnöstä)

Vierailija
36/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa jos opintolaina menee ulosottoon. Mutta mikäli velallinen on pitkäaikaistyötön tai muuten pitkäaikaisesti sairas, niin hakemuksesta Kela voi luopua takaisinperinnästä ts. antaa velat anteeksi. Itseltäkin jäi perimättä opintolainan jämät ( ~1200 €) tällä perusteella. Että ei kannata heittää kirvestä kaivoon ihan heti.

Laina menee pankista Kelaan. Kela maksaa lainan ja alkaa periä sitä sinulta. Jos kuitenkin olet esim. toimeentulotuella neuvottelu takaisinmaksusta ei välttämättä onnistu koska viimesijaisen etuuden ei haluta valuvan lyhennyksiin ja laina laitetaan ulosottoon.

Vierailija
37/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi selvitä.

Terv. 50k opintolainoja ja muita nuoruuden hölmöilyjä ulosoton kautta maksellut. Tein oman työn (ja niiden opiskelujen loppuunsaattamisen...) lisäksi vielä milloin mitäkin lisäduunia siivouksesta pitsojen kuljettamiseen päästäkseni veloista mahd. nopeasti eroon, se ulosoton korko kun ei mistään pienimmästä päästä ole... Viime vuonna palautuivat luottotiedot ja nyt asuntoon käsirahaa säästellessä.

Valitettava totuus on että se on itsestä kiinni, luovuttaako vai haluaako nähdä vaivaa saadakseen asiansa järjestykseen. Älä luovuta.

Kauanko tuohon meni? Minulla on keskivaikea masennus mikä vaikeuttaa tällä hetkellä entisestään että saisin joko yliopiston loppuun tai että pystyisin edes tekemään täyttä työpäivää yliopiston päälle. Sen lisäksi ei varaa psykoterapiaan. 

About 5v, välillä oli maksusuunnitelmaa hiukan pienemmällä kiinteellä erällä ja välillä lähti sit 2/3 suoraan tuloista... Mielenterveysongelmien takiahan itelläkin tuo maksukasa oli päässyt kertymään.

Tein osa-aikaisesti oman alani työtä ja opiskelua, oman alan töitä 1-2pv/vk ja opiskelua toiset 2pv, mutta koin jotenkin nuo ns. paskahommat suht stressivapaaksi tavaksi hommata lisärahaa velkojen maksuun, ei olis ollut varmaan itelläkään henkisiä paukkuja tehdä oman alan hommia tota enempää viikossa vaikka paremmin rahaa olisi saanutkin.

Sain safkaa kuskaamalla ja toimistosiivoojana keskimäärin sen 500-1000e kuukaudessa joka meni käytännössä suoraan ulosottoon. Oman alan duuneilla sain sitten just ja just rahoitettua elämiseni.

Vierailija
38/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoja mietteitä. Pitäisi aktiivisesti varoitella uusia opiskelijoita että opintolainaa EI PIDÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OTTAA. Koska kukaan ei tiedä mitenkä nämä maailman suhtanteet jatkossa menee, ei tätä pandemiaakaan olisi kukaan voinut ennustaa ja nyt on monet köyhyydessä ja kurjuudessa. Parempi sekin että myy vaikka itseään torilla jos ei oikeasti mitään muuta löydy kuin että on ikuisesti pankin kanssa naimisissa. 

Myös sitä pitäisi painottaa enemmän joka ikiselle ettei opintolainan maksuun voi saada toimeentulotukea, ei edes vaikka asuntosi olisi palanut tai vaikka olisi syöpä tai vaikka koko perheesi kuolisi onnettomuudessa. 

Minusta pitäisi olla joku raja minkä verran opintolainan lyhennys saa maksimissaan olla jos ihmisen tulot ovat luokkaa toimeentulotuki. Minulla ei ole mitään sitä vastaan että laina pitää maksaa takaisin mutta jos ihmisen tilanne on se että on oikeutettu toimeentulotukeen ovat opintolainan suuret lyhennykset hieman kohtuuttomat.

Pelkään todella mitä tulevaisuudessa tapahtuu kun opintolainan määrä on nykyään monta sataa euroa enemmän kuin minun opiskeluaikana. Jos ei ala löytymään ihmisille töitä ollaan ongelmissa. Ei tuistaan opintolainoja maksavat kuluta juuri mihinkään ylimääräiseen ja talous ei pyöri jos ihmiset eivät kuluta kuin aivan välttämättömään.

Vierailija
39/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei voimat riitä opiskeluun, hakeudu sairauslomalle. Jos et kuntoudu takaisin opiskelukuntoon, ei muuta kuin mt-syistä eläkkeelle. Jos kykenet palaamaan kouluun, teet sen tutkinnon ja katsot sitten, riittävätkö voimat kokoaikatyöhön. Jos ei riitä, tee osa-aikatöitä tai hakeudu eläkkeelle.

Nyt kuulostaa tosiaan siltä, ettet halua yleisten sääntöjen koskevan sinua. Aika moni painii samojen asioiden kanssa ja uhriutumisen/luovuttamisen sijaan kasvattaa luonnettaan.

T. Se kroonisesti masentunut, joka sai ammatin neljännellä yrityksellä ja on maksellut kohta 14 000 € lainoja sairauspäivärahoista, työttömyysturvasta ja osa-aikatyön palkasta (plus siitä pienestä perinnöstä)

Olen välillä saanut kuntoutusrahaa ja sillä opiskellut normaalia hitaammin, mutta nyt ei jostain syysta taas mennyt kelalle hakemus läpi. Yksi aikaisempikin hakemus hylättiin ensin 2 kertaa ennen kuin kolmas hakemus hyväksyttiin. Pelkästään tämä kelan kanssa taistelu tuntuu tosi uuvuttavalle ja turhalle kun haluaisin käyttää tämän ajan mielummin siihen opiskeluun. 

Kiitos että haluat löydä lyötyä. Toivottavasti sinulle tulee siitä parempi olo. Itse en jaksa enää edes välittää. 

Vierailija
40/96 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laina-aika on 30 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi