Eka kerta vaa’alla kolmeen vuoteen: painan 138 kg
Ja olen 29 vuotias nainen ja 68 cm pitkä. Kolmessa vuodessa paino 96—> 138 kg.
Mitäs nyt?
Kommentit (55)
Ensin lopetat ylimääräiset sokerit ja totuttelet siihen kuukauden pari. Pelkästään se laittaa painoa jo tippumaan. Sen jälkeen vaihdat kaikki einekset pois ja alat tekemään ruokasi itse: lohta, vähärasvaista jauhelihaa, kanaa ja sen sellaista. Lisukkeena voi olla perunaa, mutta vain puolet mitä ennen. Lisäksi opettelet syömään ainakin vähän salaattia, vaikka edes kurkkua siinä lautasen reunalla. Liikut pari kertaa viikossa alkuun, sen jälkeen kolmesti. Ei tarvitse olla kummempaa, kunhan askeleita kertyy jonkin verran. Pelkkä hyötyliikunta auttaa pitkälle (auto kotiin). Herkkuhimoon esimerkiksi mandariineja. Muista kaikessa säännöllisyys.
Näin tein itse. Aloitusspeksit: 125 kiloa. Tulos 8 kuukauden jälkeen: 98 kiloa. Ihan käsittämätöntä, eikä nälkää alun kropan totuttelun jälkeen ollenkaan. Liikunta on lisääntynyt ihan vahingossa, herkkuja ei tee mieli.
Kyllä se onnistuu!
Vierailija kirjoitti:
Ai että! AP et ehkä tiedä mut kun painoa on noin paljon, se lähtee hurjalla vauhdilla tippumaan. Saat siitä 20-30 kiloa pois jo puolessa vuodessa eikä tarvi edes kituuttaa. Tee se syömällä vähemmän/pätkäpaastoten (mikä sulle sopiikaan) ja sit kesällä viilaa ruokavaliota terveellisemmäksi ja lisää liikuntaa terveyden takia. Liikunnalla ei juuri laihdu, eikä se kannata liian painavana ainakaan kovin voimallisesti, ettet revi kehoasi. Kävelyä voi kuitenkin harjoittaa koko ajan.
Jos olet ensi tammikuussa sellainen 90 kiloinen niin se on kuule jo aika mukava näky. Siihen vielä 2022 tiristelyvuosi päälle ja olet upea.
Siitä sitten vaan ylläpitoa suunnittelemaan.
Se on juuri näin.
Olisi ihan hyvä käydä vaa’alla joka aamu. Itse huomaan jo parin kilon nousun painossa. Nyt joulun mässäilyn jälkeen 4 kiloa liikaa ja otan parissa kuukaudessa tuon pois.
Olin itse parikymmentä vuotta sitten samasa tilanteessa aloittajan kanssa. Sitten mukava lääkäri sanoi, että käyt kerran kuussa punnituksessa terkkarin luona ja painon pitää pudota kilo kuukaudessa. Ei ollut hirveän vaikeaa. Sataseen päästyä jatkoin itse ja olen nyt ollu jo kauan hyvin lähellä normaalipainoa. Kyllä se onnistuu, mutta aikaa menee hukkaan, jos kokeilee kaikenlaisia nopeita pikakuureja, ja saa sitten lisien kanssa takaisin ne nopeasti pudotetut kilot. Kyllä tuli lähes kaikki ihmekuurit kokeiltua ja aina lihoin takaisin ja some more.
Syön nyt ihan normaalia hyvää ruokaa, mutta en liikaa. Silti maha tulee täyteen, kun järkeviin annoskokoihin tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala, ihanko 68cm pitkä? ;) Mä oon marraskuussa alkanut pudottaa painoa tuosta 96:sta (ehkä 1-1,5kg lähtenyt) ja oon sentään kymmenen senttiä lyhyempi. Ikää onkin sitten se kymppi enempi.
Aika huono tahti sulla.
No varmaan jos kaikki epäkohdat muuttaisi kylmiltään kerralla olisi tahti nopeampi mutta taatusti luovuttaisin hetken päästä. Jotain on kuitenkin tapahtumassa kun vielä vuosi sitten piukalta tuntuneet 44-koon työhousut kiristää enää pukiessa/riisuessa lantiolta muttei vyötäröltä ja muutenkin turvonnut olo alkaa olla vähenemään päin.
Mikäli olet laihtunut 'ehkä kilon' niin se mitä on tapahtunut on että kuminauha on housuista löystynyt vanhuuttaan, ei muuta.
Kyllä alkaa turvottelukin poistumaan kehosta melko nopsaan, jos aloittaa terveellisemmän ruokavalion laihdutusmielessä.
Yleensä ekalla/ekoilla viikolla lähtee jo 1-3 kg pelkkää turvotusta syömällä kevyesti ja terveellisesti. Vasta sitten aletaan laihduttamaan rasvaa pois.
Ap osta vaaka ja punnitse itsesi kerran viikossa aamulla. Aina samana viikonpäivänä samaan aikaan tyhjällä vatsalla. Siitä huomaat heti eron ja etenkin pudotus saa hymyn huulille ja motivoi pudottamaan seuraavan viikon punnitusta varten lisää. Jos on noussut niin tiedät muuttaa jotain. Sen useammin ei kannata punnita, koska paino heittelee päivänkin aikana todella paljon. Tsemppiä!
Kyllä jokaisessa taloudessa pitäisi olla vaaka! Olen itse normaalipainoinen ja punnitsen itseni joka ikinen aamu. Ai miksi? No koska kilo tai kaksi on paljon helpompi saada pois kuin 5, 10 tai jopa 30!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokaisessa taloudessa pitäisi olla vaaka! Olen itse normaalipainoinen ja punnitsen itseni joka ikinen aamu. Ai miksi? No koska kilo tai kaksi on paljon helpompi saada pois kuin 5, 10 tai jopa 30!
Tuollainen on neuroottista, muutaman kerran vuodessa riittää paitsi silloin kun on raskaana.
Minä en kauhistu kilomäärääsi yhtään, ap. Tiedän omakohtaisesti miten salakavalasti se käy. Itsellä oli 1,5v sitten sama tilanne. Kävin eka kertaa pariin vuoteen vaa’alla ja 113,5 näytti. Itkin koko päivän, olin niin järkyttynyt.
Sisuunnuin siitä hetkestä, nyt painan 66 kg. Sinäkin pystyt siihen!! Minulla on vielä paljon tekemistä pään kanssa ja syömishäiriöajatukset valitettavasti vallitsevat (taistellut niiden kanssa jo 20v. painosta riippumatta). Mutta itse painon pudotus oli yllättävän helppoa, turhaan luulin, ettei minusta olisi siihen. Sinäkin onnistut halutessasi ihan varmasti! Löydä sulle toimivat jutut. Mulla se oli kalorilaskenta ja hiilarien jonkinasteinen rajoittaminen (ei keto kuitenkaan).
Omalle koolleen tulee sokeaksi ajan mittaan, ja painoaan ei tiedä jos ei vaa’alla käy. Laihduttaminen on hyödyllistä terveyden kannalta jos ylipainoa on. Liikakilot pysyvät varmemmin poissa jos laihdutustahti on maltillinen, mutta ap:n tapauksessa alkuvaiheessa kiloja lähtee varmasti enemmän. Kalorien laskeminen on oiva keino laihdutukseen. Vaaka ja mittanauha auttavat tulosten seurannassa.
Hoikistuminen on hidasta mutta palkitsevaa työtä. Maltillisessakin tahdissa, ap, pystyt vuodessa pudottamaan yli kymmenen kiloa. Ja tottuessasi elämäntapamuutokseesi on luontevaa jatkaa sinulle sopivaan painoon ja sitten ylläpitää sitä. Pystyt siihen kyllä :)
Pitkäaikaisella työkaverillani oli hämärtynyt käsitys omasta kropastaan. Hän oli tuolloin ylipainoinen, ja minä normaalipainon alarajoilla. Tilasimme työvaatteita, ja hän pohti että meillä on varmasti vain yhden vaatekoon ero. Kävi ilmi, että eroa oli huomattavasti enemmän. Sittemmin hän on laihduttanut rauhallisessa tahdissa ja on terveemmän näköinen. Nostan hattua, sillä on varmasti kova paikka jos oman kehon muutos tulee järkytyksenä, ja vaatii sisua kääntää kurssi kohti parempaa. Siihen voi kuitenkin useimmiten vaikuttaa, vaikka se ei helppoa olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sairaallollisen ylipainoinen. Mätät ruokaa järjettömät määrät suuhusi joka päivä. Miten ehdit?
No jos lihoo helposti, kuten aloittaja, niin ei siinä ole mitään ehtimistä. Itse olen mies, joka on 175 cm pitkä ja painan yli 130kg. Esim 8 tunnin työpaivän aikana syön usein vain kaksi palaa leipää. Kotona sitten syön kaksi lautasellista ruokaa ja illalla kahvit sekä pullat, ja painoa vain tulee.
Pullan/leivän tilalle munakas kanelilla, ilman suolaa!
https://www.testinglab.fi/kananmunien-terveyshyodyt/
Oma syysi. Olisi kannattanut käydä vaa'alla.
Vain lihava toimii noin. Ei halua tietää painoaan, että voi kuvitella itsensä hoikemmaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen on neuroottista, muutaman kerran vuodessa riittää paitsi silloin kun on raskaana.
Mulle punnitus on päivittäinen rutiini, ei neuroosi. +-kilo on normaali vaihteluväli mutta jos lukema nousee enemmän syön päivän aikana vähän vähemmän. Helppoa kuin mikä!
Vierailija kirjoitti:
Oma syysi. Olisi kannattanut käydä vaa'alla.
Vain lihava toimii noin. Ei halua tietää painoaan, että voi kuvitella itsensä hoikemmaksi!
Suoraan sanottu, mutta tottahan tuo on. Itsekin kusetin itseäni pitkään enkä punninnut itseäni. Peilistä näkee mitä sieltä haluaa nähdä ja esimerkiksi vaatteiden jääminen pieneksi on helppo ohittaa ostamalla isompia ja unohtaa. Mutta lopulta se totuus iskee kuitenkin. Itselläni se kävi sillä tavalla yllättäen, kun kävin valittamassa selkäkipuja työterveydessä. Lääkäri teki testejä ja ohimennen laittoi puntariin. Painoa oli omiin kuvitelmiin nähden +20 kiloa. Sillä sekunnilla suomut tippuivat silmiltä, tuli lamaannuttava masennus, häpeä ja lopulta raivo itseä kohtaan. Mikä oikein olin kuvitellut olevani? Pelkkä possu, eikä mitään muuta. No, tämä tunne antoi sitten voimia laihduttamiseen ja lähtihän ne läskitkin siitä sitten itkun ja raivon avulla. Nykyisin puntari on ahkerassa käytössä, pari kertaa viikossa tsekkaus. Koen itseni kyllä nyt enemmän lihavaksi kun 25 kiloa sitten, mutta semmoinen on ihmismieli.
Ai että! AP et ehkä tiedä mut kun painoa on noin paljon, se lähtee hurjalla vauhdilla tippumaan. Saat siitä 20-30 kiloa pois jo puolessa vuodessa eikä tarvi edes kituuttaa. Tee se syömällä vähemmän/pätkäpaastoten (mikä sulle sopiikaan) ja sit kesällä viilaa ruokavaliota terveellisemmäksi ja lisää liikuntaa terveyden takia. Liikunnalla ei juuri laihdu, eikä se kannata liian painavana ainakaan kovin voimallisesti, ettet revi kehoasi. Kävelyä voi kuitenkin harjoittaa koko ajan.
Jos olet ensi tammikuussa sellainen 90 kiloinen niin se on kuule jo aika mukava näky. Siihen vielä 2022 tiristelyvuosi päälle ja olet upea.
Siitä sitten vaan ylläpitoa suunnittelemaan.