Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koira-kissa-talouksissa koiraan panostetaan enemmän?

Vierailija
12.01.2021 |

Mulla on useampi kaveri lähipiirissä joiden taloudessa on sekä koiria että kissoja. Joko molempia useampia tai 1 koira ja 1 kissa.

Se mikä on alkanut ärsyttää, on huomio siitä miten koiran/koirien kanssa tunnutaan viettävän paljon enemmän aikaa kuin kissan/kissojen. Koiria tietysti ulkoilutetaan mutta sen lisäksi niiden kanssa myös harrastetaan ja touhutaan oikeastaan jatkuvasti jotain. Yhdessäkään tällaisessa taloudessa kissat eivät pääse ulos koskaan. Vaikuttaa siltä että kissat vaan hengailevat asunnossa mutta eivät varsinaisesti ole osa isäntäväen elämää, toisin kuin koirat. Olen tehnyt tämän huomion myös muiden kohdalla kuin näiden tuttujen.

Millä ihminen perustelee itselleen sen että koira pääsee ulos monta kertaa päivässä, ja kissa vain jos se siirretään kuljetuskopassa autoon lääkärireissua varten? Miksi pitää ottaa useampia lemmikkejä jos ei rahkeet riitä kaikkien aktivointiin ja hyvinvoinnista huolehtimiseen? Kissa ei ole mikään sohvatyyny vaan koiraa vähemmän kesy petoeläin.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään muulla samansuuntaisia havaintoja?

Ap

Vierailija
2/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no koska kuka niitä kissoja muka sietää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no koska kuka niitä kissoja muka sietää?

Kaikki eivät siedä eikä tarvitsekaan, mutta miksi sellainen pitää sitten hommata lemmikiksi?

Ap

Vierailija
4/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat nuolee enemmän isäntää/emäntää.

Vierailija
5/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira lihoo ja sairastuu, jos ei ole tarpeeksi aktiivinen?

Vierailija
6/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira lihoo ja sairastuu, jos ei ole tarpeeksi aktiivinen?

Sama pätee niin koiriin, kissoihin kuin ihmisiinkin.

Ap

Vierailija
7/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koira ja kaksi kissaa. Niihin panostetaan eri tavoin, koska ovat eri eläinlajeja ja eri eläinlajeilla on eri vaatimukset. Meidän sisätilat on sisustettu kissoja varten, koska varsinkaan talvella eivät ulkoile. Koiralla ei ole asiaa yläkertaan eikä sänkyihin, kissat saavat olla yläkerrassa ja sängyssä.

Eläimet itse valikoivat missä ovat. Nyt koira nukkuu eteisessä, toinen kissa kiipeilytolpan pussukassa ja toinen on liimautunut mun kylkeen.

Koiran kanssa harrastetaan ulkoilua, näyttelyitä ja erästä rodullle ominaista lajia. Kissoja leikitetään leluilla, heijastuksilla ja varjoilla.

Kaikki saavat laadukasta ruokaa ja kissat laadukasta hiekkaa, koiralla laadukkaat välineet ulkoiluun ja harrastuksiin.

Jokaiselle tarpeen mukaan.

Vierailija
8/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen enemmän koiraihminen mutta myös ihmetellyt monesti sitä, miten siitä tehdään paljon suurempi haloo että koirat saa viettää mahd. lajille tyypillistä elämää ja että koirat saisi liikuntaa mutta ketään ei kiinnosta että kissat saisi viettä lajityypillistä elämää tai että saisi liikuntaa. Koirat on kai sen verran avuttomampia ja hellyttävämpiä että niitä kohtaan vaan tunnetaan enemmän empatiaa. Kissa näyttää siltä että se pärjää, vaikka se ei saisikaan elää hyvää elämää. Vähän niin kuin koirien oikeudet kiinnostaa yleensä enemmän kuin esim vanhusten ihmisoikeudet. Tietysti kaikkia pitää kohdella hyvin mutta miksi vain koirien kohtelusta välitetään?

Vierailija
9/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa hoitaa itse itsensä. Sille riittää, että päästät sen aamulla ulos ja taas illalla sisään.

Vierailija
10/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen enemmän koiraihminen mutta myös ihmetellyt monesti sitä, miten siitä tehdään paljon suurempi haloo että koirat saa viettää mahd. lajille tyypillistä elämää ja että koirat saisi liikuntaa mutta ketään ei kiinnosta että kissat saisi viettä lajityypillistä elämää tai että saisi liikuntaa. Koirat on kai sen verran avuttomampia ja hellyttävämpiä että niitä kohtaan vaan tunnetaan enemmän empatiaa. Kissa näyttää siltä että se pärjää, vaikka se ei saisikaan elää hyvää elämää. Vähän niin kuin koirien oikeudet kiinnostaa yleensä enemmän kuin esim vanhusten ihmisoikeudet. Tietysti kaikkia pitää kohdella hyvin mutta miksi vain koirien kohtelusta välitetään?

My point exactly. Koira on hyvinvoiva ja saa toteuttaa itseään, kun se ulkoilee säännöllisesti ja harrastaa noseworkia ja agilityä ja luoja ties vielä mitä. Kissan onnellisuus ei tunnu monen mielestä vaativan muuta kuin muutaman minuutin huiskuleluleikin päivässä.

Ap

Vierailija
11/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissa hoitaa itse itsensä. Sille riittää, että päästät sen aamulla ulos ja taas illalla sisään.

Ulkokissat ovat sinänsä asia erikseen koska ne toteuttavat tarpeitaan ulkona itsekseen. Ne saalistavat ja päivystävät reviirillään.

Mutta kyllä ulkokissankin pitäminen vaatii aika paljon enemmän kuin oven avaamisen kahdesti päivässä.

Ap

Vierailija
12/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yleistä,kaikki eivät ole tuollaisia. Ainakin meillä huomioidaan kumpaakin yhtä paljon. Meillä siis koira ja kissa.

Vierailija
13/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira vaan on niin paljon läheisempi. En tajua tätä, miksi koiria aina kadehditaan.

Vierailija
14/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä yleistä,kaikki eivät ole tuollaisia. Ainakin meillä huomioidaan kumpaakin yhtä paljon. Meillä siis koira ja kissa.

Yleistän sen perusteella mitä itse näen. Sanomattakin on selvää etteivät kaikki ihmiset toimi samoin.

Ap

Vierailija
15/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira vaan on niin paljon läheisempi. En tajua tätä, miksi koiria aina kadehditaan.

Eikö kissa kannata antaa uuteen rakastavaan kotiin jos sitä ei koe läheiseksi, ja sen vuoksi vaivannäön arvoiseksi?

En minä kadehdi koiria, minä säälin kissoja.

Ap

Vierailija
16/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirahan on ihmisen paras kaveri. 

Vierailija
17/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kissa ei ole mikään sohvatyyny vaan koiraa vähemmän kesy petoeläin."

Niin. Eivät ne sisälle kuulukaan. Tai lemmikeiksi.

Vierailija
18/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ihan allekirjoita tuota.

Meidä kisu on sisäkissa jolle on rakennettu talon seinustalle oma terassi, jossa pääsee ulkoilemaan silloin kun haluaa. Käy myös valjaissa ulkona, harvemmin, mutta aina kun pyytää. Kukkaruukussa kasvatetaan hänelle omat mutusteluheinät. Koiralla ei ole omaa terassia eikä heinää kasvamassa. Molemmat on ihan tasapuolisesti kohdeltuja.

Kissat muuten nukkuu suurimman osan päivästä, ihan lajityypillisesti.

Vierailija
19/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kissa ei ole mikään sohvatyyny vaan koiraa vähemmän kesy petoeläin."

Niin. Eivät ne sisälle kuulukaan. Tai lemmikeiksi.

No siinäkin on totuuden siemen. Tosin kissa ei vapaana pärjää Suomen luonnossa kokonaista vuottakaan, joten villieläimestä ei voida puhua.

Tuon lauseen pointti oli se, että kissallahan on koiria voimakkaammat luonnolliset vietit sillä se on viettänyt aikaa ihmisen rinnalla vasta hetkisen. Koirien vietithän ovat suurelta osin ihmisen harrastaman jalotuksen avulla ylläpidettyjä piirteitä.

Ap

Vierailija
20/24 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl on taas maailma monel taval vinos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme