Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nostaa hemoglobiinia ruokavaliolla? Olen sekasyöjä, syön 100mg rautaa päivässä ja hemoglobiini 117.

Vierailija
12.01.2021 |

Hemoglobiini pysyy alhaisena lisäraudasta huolimatta. Keikkuu 115-120 välillä koko ajan, koko aikuisikäni siis. On tutkittu kaikki mahdolliset syyt tälle, mutta mitään ei ole löytynyt (pois suljettu sisäiset vuodot, leukemia, syövät, autoimmuunisairaudet, keliakia..). Jonkinlainen raudan imeytymishäiriö vain, jolle ei voi tehdä mitään.

No, alhainen hemoglobiini väsyttää ja mielelläni yrittäisin sitä nostaa. Rautaa olen syönyt viimeiset 25 vuotta tuon 100mg päivittäin, eikä se nosta hemoglobiinia - sillä on vain ylläpitävä vaikutus. Jos lopetan raudan syömisen, hemoglobiini on pahimmillaan laskenut 87:ään.

Listatkaahan RUOKAVALIOLLA vaikuttavia keinoja nostaa hemoglobiinia.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syöt näiden rautapitoisten ruokien kanssa? Pidätkö riittävän, parin tunnin välin esim kahvista, teestä, maitotuotteista jne? Syötkö joka aterialla c-vitamiinipitoisia ruokia?

Vierailija
22/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda rautalääkettä. Kokeilin kolmea eri rautatuotetta apteekista ennen kuin löysin toimivan rautatuotteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri ”punaisissa” lihoissa on todella erilaiset määrät rautaa. Poro, peura ja hirvi ovat parhaita, nautakin on ok, mutta possussa ei rautaa juuri ole.

Lihan kanssa aina jotain c-vitamiinipitoista. Eikä tosiaan maitoa ruokajuomana, jos nyt edes tulisi mieleen.

Vierailija
24/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi nostaa sitä, onko sinulla puutosoireita? Mulla hemoglobiini aina ollu 110 parhaimmillaan. Eikä mitään haittaa. Taso on yksilöllinen, laajemmissa rajoissa kuin tiedetään.

Vierailija
25/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jstkan, että verilettujen kanssa kannattaa ottaa c-vitamiinia tai jotain c-vitamiinipitoista srkä välttää maitotuotteita aterian yhteydessä/lähettyvillä, maitotuotteet häiritsee raudan imeytymistä.

Googlasin heti verilettujen reseptejä ja niissä useissa lettutaikinassa oli maitoa. Voisin tehdä lettuja itse, korvaisin tuon maidon jollain muulla.

ap

Kotikalja ja olut ovat yleisiä verilettujen nesteitä. Niitä varten tosin tarvitset ostaa verta pakasteena. Helpommalla pääset verenkäsittelystä, kun ostat Tapolan Mustaa. Vereenhän sekin on tehty ja ohessa tulee ryynien vuoksi kuitujakin.

Vierailija
26/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummassa suklaassa on myös rautaa. Muista valita maidoton vaihtoehto!

Vegaaniliiton yms sivuilta löytyy erilaisia vaihtoehtoja lisätä ruokavalioon rautaa muutenkin kuin lihan avulla. Sieltä voi löytyä jotain kokeilemisen arvoista, jotta saat kehitettyä monipuolisen rautaruokavalion. Vegaanisivustoilla on esimerkiksi listattuna esimerkkiruokavalioita, joilla saa päivän rautasuosituksen täyteen. Niitä voi käyttää pohjana ja lisätä sitten annoksiin rautapitoisia liharuokia.

Raudan puute on ikävä asia. Toivottavasti saat koostettua itsellesi sopivan ruokavalion.

Vierailija
27/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile paprikaa. 

Vierailija
28/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön tummanvihreitä kasviksia, etityisesti pinaattia. Punaista lihaa, ilman marinadeja ym itse maustan. Maksaa, verilettuja harvoin mutta syön.

Vierailija
29/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaviini,toimii.

Värjää veren punaiseksi.

Vierailija
30/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangastatissa voi olla niin paljon rautaa, että sen takia suositellaan rajoituksia sen syönnissä. Varma, satoisa sieni kangasmailla ja helppo tunnistaa

Vierailija
31/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Folaatin = B9 - vitamiinin puute saattaa olla yksi vaihtoehto. Tummanvihreät kasvikset,

parsakaali, pinaatti, lehtikaali jne. hyviä lähteitä.

Vierailija
32/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mansikassa on paljon hyvin imeytyvää rautaa.Näin mulle kertoi lääkäri kun mulla oli niin hempparit kuin rautavarastotkin tosi alhaalla ja oli puhetta mitä syön ja kerroin että mansikoita syön paljon.

Sen lisäksi itse kyllä sain rautaa kerran viikossa suoraan suoneen,koska maha ei kestänyt mitään suun kautta otettavia rautalääkkeitä.Mulla oli kyllä ihan sairaus syynä mikä laski rautavarastot lähes nollaan ja hempparin alas.

Vierailija
33/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalaan punasolu ja rautatiputukseen.

Kyllä se siitä.

Aivan. Ihan tällaista ruokavaliolla toteutettavaa apua en hakenut.

ap

Nimenomaan parempi se kuin ne nappulat. Niistä tulee migreeni ja suolisto menee pilalle!

Kukaan ei pysty valittamaan niistä mut rautainfuusiolla saattaa selvitä hengissä.

Vierailija
34/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa ja veriruokia, niiden kanssa C vitamiinia.

Vierailija
35/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisperäinen rauta imeytyy huonosti ja on vielä huonommin kropan käytettävissä. Onnea vaan syödä 20 kg papuja joka päivä.

Vierailija
36/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaa ja veriruokia, niiden kanssa C vitamiinia.

Tuo on turha mantra, et tarvis niin paljon C-vitamiinia, koska sitähän on jo perunoissakin:-D

https://news.cision.com/fi/ruokavirasto/r/nakkileivissa-torjunta-aineja…

Viljatuotteet estävät raudan imeytymisen mut on ne muutenkin surkeaa ravintoa...

Vierailija
37/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisperäinen rauta imeytyy huonosti ja on vielä huonommin kropan käytettävissä. Onnea vaan syödä 20 kg papuja joka päivä.

Lektiinimyrkytys, totta!

https://www.alko.fi/tuotteet?SearchTerm=biodynaaminen

Ruokajuomissa voi olla myös syanidia, koska kuparipitoiset torunta-aineet vaatii sen käyttöä, joten tässä on ainoat vaihtoehdot viinien osalta. Niistä muista kun ei voi tietää tai niitä ei kukaan tutki?

Vierailija
38/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Folaatin = B9 - vitamiinin puute saattaa olla yksi vaihtoehto. Tummanvihreät kasvikset,

parsakaali, pinaatti, lehtikaali jne. hyviä lähteitä.

Kasvikset täytyy olla aina luomua, koska muista voi tulla sitä verenvuotoa.

https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/el…

Pinaattia en söisi enkä rukolaa ainakaan.

Vierailija
39/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös mansikassa on paljon hyvin imeytyvää rautaa.Näin mulle kertoi lääkäri kun mulla oli niin hempparit kuin rautavarastotkin tosi alhaalla ja oli puhetta mitä syön ja kerroin että mansikoita syön paljon.

Sen lisäksi itse kyllä sain rautaa kerran viikossa suoraan suoneen,koska maha ei kestänyt mitään suun kautta otettavia rautalääkkeitä.Mulla oli kyllä ihan sairaus syynä mikä laski rautavarastot lähes nollaan ja hempparin alas.

Mulla tulee maha kipeeksi tavallisista mansikoista, mutta ei niistä mitkä on kasvatettu luomusti - siis nyt vaan suunnittelemaan omaa mansikkamaata:-D

http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.display?p_lang=fi&p_card_id=0321&p…

Niissä valmiissa mansikkatuotteissa ei saa nyt olla yhtään tuota, esimerkiksi leivonnaisissa, koska se on lisäaineiden kantaja-aine ja sitä on siinä rokottteessakin. Parempi lukea tarkkaan kaikki pikkupräntit. E1520 ja linkissä sen käyttöturvallisuustiedote.

Vierailija
40/42 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta on pahamaineisen huono imeytymään ja melkein joka toinen asia tuntuu sen imeytymistä häiritsevän. C-vitamiini raudan kanssa samaan aikaan otettuna parantaa imeytymistä eli huuhdo tabletti alas vaikkapa lasillisella appelsiinimehua ruoan yhteydessä. Runsaasti kalsiumia sisältävät ruoat (ei siis pelkät maitotuotteet) pitäisi nauttia eri aikaan raudan kanssa, 4h on hyvä väli.

Hemoglobiiniin vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä rauta. Foolihappoa ja B12-vitamiinia tarvitaan hemoglobiinin muodostukseen joten kannattaa ottaa kumpaakin ravintolisänä ja kokeilla lähteekö Hb nousuun. Tuo B12 tarve normaalissa ruokavaliossa hyvin täyttyy, joten kannattaa kokeilla kuurina.

Magnesiumia ei kannata ottaa samaan aikaan raudan kanssa.  Siinä missä raudan pari on C-vitamiini, magnesium toimii hyvin kalsiumin kanssa ja kumpikin aineista estää raudan imeytymistä.