Muita vanhempia jotka olette lopettaneet Wilman seuraamisen ja käytön?
Itselle riitti kun joka päivä oli vilma täynnä merkityksettömiä viestejä. Tuollaista viestintäkanavaa pitäisi käyttää vain kun oikeasti tärkeää asiaa, ei siihen että muistutetaan joka aamu sään mukaisesta pukeutumisesta, varoitetaan liukkaudesta liikenteessä ja pyydetään huolehtimaan että lapsi pesee kädet kotonaan ja että lapsi saa kotona terveellistä ja monipuolista ruokaa.
Kommentit (106)
Minä olen lakannut Wilman lukemisen niin että luen harvakseltaan n. 1 tai 2 viikossa, jos sitäkään. Lapsen luokan opettaja ei ehdotuksesta huolimatta ymmärrä olla spämmäämättä kauhean pitkillä 'lässyn lää' viesteillä, josta hyvin pieni osa on mitään järkevää tai minulle kuuluvaa asiaa. Sinne kauhean pitkän sepustuksen sekaan heittelee sattumanvaraiseseti jotain tärkeämpiä tietoja, kun en jaksa enää lukea.
Miksi ei voi laittaa esim. niitä kokeita ja koealueita sinne 'kokeet' osioon? Miksi minulle pitää kertoa, mitä on tullut läksyksi ja miksi ei kerro suoraan lapsille? Lisäksi kovasti antaa ohjeita ja tehtäviä myös vanhemmille. Valittaa, kuinka hänellä on niin vaikeaa ja paljon töitä ja kuinka lapset ei usko häntä tms ja hän on ihan neuvoton. Tulee sellainen olo, että miksi sitten on opettaja ja pitäisikö minun lähteä sinne koululle häntä auttamaan ja jättää omat työt sikseen.
Kylläpä omat vanhempani pääsivät helpolla, kun opettajiin oltiin yhteydessä vain vanhempien iltoina, jos silloinkaan. Kerran taisi olla keskustelu opettajan ja vanhempien välillä koululla. Allekirjoitukset kokeisiin ja johonkin vihkoon. Opettaja hoiti muut asiat kuten kokeet ja läksyt oppilaiden kanssa keskenään. Tarvittaessa vietiin joku muistutuslappu kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko kasvattaa ne lapset, niin ei tulisi kahta viestiä päivässä per lapsi?
Ei mullekaan tule just minun lapsia koskevia viestejä, vaan yleisesti koko koululle tai luokalle laitettuja viestejä, en varmaankaan voi oikein vaikuttaa kasvatuksella niiden tulemiseen? Osa viesteistä koskee vain osaa luokan oppilaista (yhdysluokan toista puolta, tai poissaolleita), mutta silti opettajat laittaa ne koko luokan vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mm näin: Lapsi etäkoulussa kotona, kesken päivän joutui hakemaan matskuja koululta luokanvalvojalta, myöhästyi siksi etätunnilta neljä minuuttia. Sanoi opettajalle että oli käynyt koululla tapaamassa luokanvalvojaa. Opettaja lätkäisi silti Wilma-merkinnän ja vielä tarkennuksen, että "en tavoittanut tunnin alussa".
Jouduin käymään kuuden viestin viestirumban setviäkseni ne neljä minuuttia, jotka opettaja olisi ihan itse voinut tarkistaa siltä luokanvalvojalta, jos ei usko oppilasta.
Typerintä on se, että ylenesä kaikilla tunneilla etäoppilas joutuu odottamana alussa paljon kauemmin kuin neljä minuuttia. Osa opettajista jopa unohti hänet.
Miksi sen merkintä oli niin tärkeä poistaa että käytit siihen tuon ajan? Mä olisin antanut olla, eipä se yksi myöhästymismerkintä nyt mitään merkkaa. Se on vaan merkintä, ei sen enempää.
Koska se oli väärin.
No voi voi sentään. Elämä ei ilmeisesti jatku jos ei saa väärää merkintää pois wilmasta 🤦🏻♀️
Kyllä muakin jäi vähän nyppimään, kun opettaja laittoi viestiä missä väitti ysiluokkalaiseni juovan energiajuomaa tunnilla. Se oli Pepsi Maxia fyi.
Viestin pointtina tais olla se, että tunnilla ei juoda, ei energiajuomaa eikä edes sitä pepsiä. Tunnilla tehdään kouluhommia.
Ai niinkö, enpä arvannut millään, kiva kun täsmensit. Ja kyllä, kielsin ettei saa kiusata opettajaa enempää.
Koulusta muistutetaan kerta viikkoon että pitäisi pitää kasvisruokapäivä myös kotona ja tarjota kunnolla terveellistä ruokaa myls viikonloppuna. Kuulema pieni osa lapsista tulee maanantaina kouluun nälkäisinä. Muutoin ei mitään turhia viestejä ei Wilman tule.
Kun ei vanhemmat osaa kasvattaa omia lapsiaan kun ovat niin uusavuttomia niin pitää opettajien sekin tehdä, muistuttaa ja hyysätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko kasvattaa ne lapset, niin ei tulisi kahta viestiä päivässä per lapsi?
Ei mullekaan tule just minun lapsia koskevia viestejä, vaan yleisesti koko koululle tai luokalle laitettuja viestejä, en varmaankaan voi oikein vaikuttaa kasvatuksella niiden tulemiseen? Osa viesteistä koskee vain osaa luokan oppilaista (yhdysluokan toista puolta, tai poissaolleita), mutta silti opettajat laittaa ne koko luokan vanhemmille.
Täsmennän vielä, että osa opettajista ei osaa otsikoida viestejä niin, että näkee heti mitä asia koskee, joten niitä on pakko avata, vaikka viesti ei koskisi omaa lasta. Pahimmat eivät osaa kirjoittaa edes siihe viestin sisältöön, ketä asia koskee, vaan joudun itse selvittämään senkin itse.
Jaa. Minulla kolme lasta alakoulussa. Eskarissa, toisella ja viidennellä. Ei keltään heistä tule viestejä usein. Eskariopettajalta on tässä viiden kuukauden aikana tullut neljä viestiä, tokalta luokalta kuusi ja viidenneltä kaksi.
Lisäksi pari viestiä rehtorilta eäkouluun liittyen, jota käytiin yhdessä vaiheessa syksyllä vitosluokkalaisen osalta.
Eli yksi viesti kerran kahdessa tai kolmessa viikossa per lapsi. Ja osalle tuokin olisi liikaa.
Olen ilmoittanut että lapsi käy koulua, en minä.
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsesi saa lintsata vaikka viikkoja putkeen, pahoinpidellä toisia oppilaita, rikkoa paikkoja yms.? Harmi vaan, että Suomen lainsäädäntö on eri linjoilla kanssasi.
Koronaan liittyvää tiedotusta tullut ja se on ollut relevanttia, poikkeuspäivistä jne. En koe Wilmaa häiritsevänä. Ilmoitusasetuksista voi myös säätää, ettei tule sähköpostiin viestinä, jos ei halua. Lapsi pitää itse vastuuttaa myös ihan alaluokista asti katsomaan omat viestinsä. Hän on se päähenkilö kuitenkin.
Wilmasta valittavat häirikköjen vanhemmat ja ne, jotka haluavat pestä kätensä lapsensa koulunkäynnistä. Muut ovat tyytyväisiä, kun tieto kulkee söhköisesti eikä lippujen ja lappujen kautta
Koronaohjeistuksesta, käsiempesusta, turvaväleistä, maskeista ja käsidesin käytöstä laitetaan sama tiedote joka kouluaamu jotta vanhemmat eivät unohtaisi.
Lapseni (2) ovat seiskalla ja ysillä. Olen aukaissut Wilman ehkä yhteensä 10 kertaa koko heidän koulu-uransa aikana ja silloinkin katselin lähinnä arvosteluja.
Minua ei oikeastaan juurikaan kiinnosta mitä mieltä opettajat ovat lapsieni osaamistasosta. Seurailen lapsieni osaamista itse, tämän opin kun lapset olivat ala-asteella(vai mikä lie alakoulu).
Ala-asteella todistuksessa ei edes ollut numeroita, vaan jotain 'olet kehittynyt hienosti' diipadaapaa. Jos ei opettajat pysty edes numeroa antamaan niin mitä virkaa niillä sepustuksilla oikein on, itse jouduin valvomaan että lapset oppivat asiat.
Niin, ja jos joku siellä nyt säikähti niin kerrottakoon että toisen lapsen ka oli viime todistuksessa 9.8 ja toisella kasin pinnassa, molemmilla kuitenkin matikka kymppi (mikä on tärkeintä).
Wilmasta pitäisi saada ilmoitus vain niistä viesteistä, jotka opettaja on kirjoittanut henkilökohtaisesti juuri meidän oppilasta varten. Muista riittäisi koonti esim. kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tästä kannattanee olla yhteydessä sen opettajan esimieheen, että hoitaa opettajalle koulutusta wilman käyttöön, jos ihan et vaan otsikko lukemalla voi todeta, että ei koske mua ja lopettaa lukemista siihen? Huomauttaminen ihan auttaa, yhtene aikaan meilälkin tuli kaikki viesti niin momeen kertaan mitä lapsia oli samassa koulussa, kun huomautin asiasta vaihtoivat sen niin, että vain nuorin lapsi samasta perheestä saa sen viestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsesi saa lintsata vaikka viikkoja putkeen, pahoinpidellä toisia oppilaita, rikkoa paikkoja yms.? Harmi vaan, että Suomen lainsäädäntö on eri linjoilla kanssasi.
Kuule, eiköhän minulla ole huomattavasti paremmin asiat hallussa kuin sinulla. On keksitty sellainen asia kuin puhelin ja sitä osaa käyttää niin opettajat kuin minäkin. Lapseni ei myöskään ole häiriintynyt sekopää niin kuin sinun vaan pidetty oppilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mm näin: Lapsi etäkoulussa kotona, kesken päivän joutui hakemaan matskuja koululta luokanvalvojalta, myöhästyi siksi etätunnilta neljä minuuttia. Sanoi opettajalle että oli käynyt koululla tapaamassa luokanvalvojaa. Opettaja lätkäisi silti Wilma-merkinnän ja vielä tarkennuksen, että "en tavoittanut tunnin alussa".
Jouduin käymään kuuden viestin viestirumban setviäkseni ne neljä minuuttia, jotka opettaja olisi ihan itse voinut tarkistaa siltä luokanvalvojalta, jos ei usko oppilasta.
Typerintä on se, että ylenesä kaikilla tunneilla etäoppilas joutuu odottamana alussa paljon kauemmin kuin neljä minuuttia. Osa opettajista jopa unohti hänet.
Miksi sen merkintä oli niin tärkeä poistaa että käytit siihen tuon ajan? Mä olisin antanut olla, eipä se yksi myöhästymismerkintä nyt mitään merkkaa. Se on vaan merkintä, ei sen enempää.
Koska se oli väärin.
Eihän ollut. Lapsesi oli myöhässä, vaikkakin hyvästä syystä. Myöhästymismerkintä ei ole rangaistus vaan toteamus että tili paikalle myöhemmin. Lopettakaa tuo nilitys. Aikuiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon on lapsia epäsopivissa vaatteissa, että en ihmettele, jos opettajat laittaa viestiä. Heillä saattaa olla jopa velvollisuus huomauttaa asiasta.
Kertokaa muuten teineillenne, että he näyttävät ihan resupekoilta kesätennareissaan ja ilman pipoa tuolla lumituiskussa. Ja ostakaa niille ne talvikengät.
Teinillä on talvikengät ja talvilenkkarit. Nyt on onneksi siirtynyt muotitietoisesti valkoisiin tennissukkiin ja leveälahkeisiin ehjiin farkkuihin. Lapsen ollessa pienempi luulin minäkin teiniparkojen liikkuvan vähissä vaatteissa perheen rahanpuutteen vuoksi. Todellisuudessa teini pistää päälle kaapistaan sellaiset vaatteet mitkä häntä miellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se oli väärin.
Eihän ollut. Lapsesi oli myöhässä, vaikkakin hyvästä syystä. Myöhästymismerkintä ei ole rangaistus vaan toteamus että tili paikalle myöhemmin. Lopettakaa tuo nilitys. Aikuiset ihmiset.
Meillä koulussa on ollut ainakin käytäntö että viidestä myöhästymismerkinnöstä tulee jälki-istunto.
Tulevaisuudessa on katsos se työtön köyhällistö joka tekee työt ja kaikki perus askareet heidän puolestaan vähän samaan tapaan kuin ennen oli kartanoissa palvelijoita ja roomalaisilla orjia.