Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita vanhempia jotka olette lopettaneet Wilman seuraamisen ja käytön?

Vierailija
12.01.2021 |

Itselle riitti kun joka päivä oli vilma täynnä merkityksettömiä viestejä. Tuollaista viestintäkanavaa pitäisi käyttää vain kun oikeasti tärkeää asiaa, ei siihen että muistutetaan joka aamu sään mukaisesta pukeutumisesta, varoitetaan liukkaudesta liikenteessä ja pyydetään huolehtimaan että lapsi pesee kädet kotonaan ja että lapsi saa kotona terveellistä ja monipuolista ruokaa.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä seurataan lapsen jokaista liikettä tunneilla ja raportoidaan. Lapsen katse harhaili tunnilla. Lapsi ei teroittanut kynää, kynä olisi voinut olla terävämpi. Lapsi nosti hupparin hupun päähänsä. Lapsi söi tänään jotenkin oudosti (oli saanut raudat joista kyllä ilmoitettu etukäteen). Opettaja mietti että voisikohan olla jonkinlainen kehityshäiriö?!

Lapsi ei vastannut kysymykseen (ei tiennyt oikeaa vastausta,siksi ei vastannut). Lapselta unohtui kirja kotiin mutta kello 9.23 se löytyikin hyllystä jne. Minusta ihan pimeetä tämä nykyinen tapa merkata juttuja ja kytätä tauotta lapsia.

Saavatko kaikki lapset näitä viestejä vai onko kyseessä vain sinun lapsesi?

Vierailija
42/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mm näin: Lapsi etäkoulussa kotona, kesken päivän joutui hakemaan matskuja koululta luokanvalvojalta, myöhästyi siksi etätunnilta neljä minuuttia. Sanoi opettajalle että oli käynyt koululla tapaamassa luokanvalvojaa. Opettaja lätkäisi silti Wilma-merkinnän ja vielä tarkennuksen, että "en tavoittanut tunnin alussa".

Jouduin käymään kuuden viestin viestirumban setviäkseni ne neljä minuuttia, jotka opettaja olisi ihan itse voinut tarkistaa siltä luokanvalvojalta, jos ei usko oppilasta.

Typerintä on se, että ylenesä kaikilla tunneilla etäoppilas joutuu odottamana alussa paljon kauemmin kuin  neljä minuuttia. Osa opettajista jopa unohti hänet.

Miksi sen merkintä oli niin tärkeä poistaa että käytit siihen tuon ajan? Mä olisin antanut olla, eipä se yksi myöhästymismerkintä nyt mitään merkkaa. Se on vaan merkintä, ei sen enempää.

Koska se oli väärin.

No voi voi sentään. Elämä ei ilmeisesti jatku jos ei saa väärää merkintää pois wilmasta 🤦🏻‍♀️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään yhteiskunta hidastuu kun kaikki pitää viestiä. Puhuminen olisi nopeampi tapa.

Olisiko? Ensin pitäisi saada kaikki luokan 80 lapsen vanhemmat luurin päähän ja selittää heille sama asia vs laittaa Wilmaviestiä. Oletko ihan tosissasi?

Joo, olise se huvittavaa jos opettaja soittelisi aaamuisin kaikille vanhemmille että on luvattu plussaa ja aurinko paistaa niin älkää pukeko lapselle liian lämpimiä talvivaatteita tai että tänään pyryttää lunta niin laittakaa lapselle villahuivi kaulaan ja lapaset käteen.

No minkälainen helikopteriope kirjoittelee wilmaan pukeutumisneuvoja oppilaille? Minulla neljä lasta, mutta enpä ole vielä moiseen törmännyt.

Mun 16-vuotiaan ysiluokkalaisen ope esimerkiksi lähetti vanhemmille viestin että pitää olla pipo.

Eikö alkuperäisessä viestissä käsitelty tilannetta, jossa opettaja joutuisi wilma viestin sijaan soittamaan vanhemmille, että älkää laittako liian lämpimästi päälle jne? Joka aamu?

Vierailija
44/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän Wilmaa ja useimmat viestit ei ärsytä. Se hieman tökkii, että joskus sama asia tulee eri ihmisten toimesta useita kertoja. Ei siis taida olla ihan selkeää työnjakoa, että kuka mistäkin asiasta tiedottaa. No toki nää viestit on helppo jättää lukematta kun huomaa, että tismalleen sama asia luettiin just 5 min sitten jonkun toisen henkilön lähettämänä.

Musta on myös ok muistuttaa yhteisesti kertaluontoisesti esim. sään mukaisesta pukeutumisesta, mutta ei sitä joka viestissä tarvi tehdä.

Itse toivoisin enemmänkin viikkotasoisia kuulumisia koulusta, siis että mitä siellä on viikon aikana tehty. Tietty tiedän oppiaineet ja lapset kertoo kotona, mutta enempikin kiinnostaisi. Läksyt saisi myös tulla Wilmaan, jolloin kotiväen olisi helppo pysyä kartalla siitä, onko ne tehty vai ei. Eskarin puolelta tulee aina kerran viikossa kuluneen viikon asioista ja suunnitelmaa seuraavalle viikolle, mikä on mielestäni hyvä.

Vierailija
45/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mm näin: Lapsi etäkoulussa kotona, kesken päivän joutui hakemaan matskuja koululta luokanvalvojalta, myöhästyi siksi etätunnilta neljä minuuttia. Sanoi opettajalle että oli käynyt koululla tapaamassa luokanvalvojaa. Opettaja lätkäisi silti Wilma-merkinnän ja vielä tarkennuksen, että "en tavoittanut tunnin alussa".

Jouduin käymään kuuden viestin viestirumban setviäkseni ne neljä minuuttia, jotka opettaja olisi ihan itse voinut tarkistaa siltä luokanvalvojalta, jos ei usko oppilasta.

Typerintä on se, että ylenesä kaikilla tunneilla etäoppilas joutuu odottamana alussa paljon kauemmin kuin  neljä minuuttia. Osa opettajista jopa unohti hänet.

Miksi sen merkintä oli niin tärkeä poistaa että käytit siihen tuon ajan? Mä olisin antanut olla, eipä se yksi myöhästymismerkintä nyt mitään merkkaa. Se on vaan merkintä, ei sen enempää.

Koska se oli väärin.

No voi voi sentään. Elämä ei ilmeisesti jatku jos ei saa väärää merkintää pois wilmasta 🤦🏻‍♀️

Kyllä muakin jäi vähän nyppimään, kun opettaja laittoi viestiä missä väitti ysiluokkalaiseni juovan energiajuomaa tunnilla. Se oli Pepsi Maxia fyi.

Vierailija
46/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään yhteiskunta hidastuu kun kaikki pitää viestiä. Puhuminen olisi nopeampi tapa.

Olisiko? Ensin pitäisi saada kaikki luokan 80 lapsen vanhemmat luurin päähän ja selittää heille sama asia vs laittaa Wilmaviestiä. Oletko ihan tosissasi?

Ensin pitäisi miettiä että onko se asia semmoinen, että sillä tarvitsee niitä vanhempia vaivata.

Vai hoituisiko se esimerkiksi ihan itse hoitamalla.

Vai onko se itse asiassa ihan turha.

Niin että open pitäs tulla kotiin katsomaan että Tiina-Petterillä on pipo ja hanskat -20 asteen pakkasella? Ei voi laittaa vanhemmille viestiä, että kattokaa nyt vähän niitten lastenne perään kun ne värjöttelee välitunneilla aivan liian vähissä vaatteissa.

Vierailija
47/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa ihmettelen. Minä olisin antanut olla. Jos lasta häiritsee se turha merkintä, niin eikö lapsi itse olisi voinut pyytää luokanvalvojaa vahvistamaan sen myöhästymisen syyn?

Vierailija
48/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se oli väärin.

Kyllä muakin jäi vähän nyppimään, kun opettaja laittoi viestiä missä väitti ysiluokkalaiseni juovan energiajuomaa tunnilla. Se oli Pepsi Maxia fyi.

No voi jäädä nyppimään hetkeksi, mutta silti, kannattaako noin vähäpätöiseen asiaan tuhlata aikaa ja energiaa?

Vierailija
49/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mietippä ku on kolme lasta ja jokaisen wilmaan tulee vähintään 2viestiä päivässä. Puhelin ilmoittelee jatkuvasti jostakin.

Olis ihan ok jos ne viestit olis jotain oikeasti tärkeää eikä vaan jotain liirumlaarumia. Sitä paitsi mulla yleensä unohtuu heti mitä oon Wilmasta lukenu. Tykkään että tulee tieto paperille ja sen voi tarvittaessa kiinnittää jääkaapin oveen jotta muistaa. Wilma viesti unohtuu heti.

Eli 6 viestiä päivässä. Se on teistä ylivoimaista? Minusta on kiva tietää mitä koulussa tapahtuu, tärkeät asiat kirjoitan heti kalenteriin siinä samalla. Suurin osa toimistotyötätekevistä vanhemmista kykenee tekemään nämä ihan siinä työn ohessa. Ymmärrän toki jos on hävittäjälentäjä tai sairaanhoitaja ettei sitä puhelinta/konetta voi siinä sivussa pitää auki, mutta sittenkään se ei vie kun maksimissaan 10min jonka voi hoitaa vaikka vessassa istuessaan jos niikseen tulee.

Ymmärrän toki että ne tärkeät viestit voivat jäädä sinne muun viestitulvan alle ja tämä on minusta ongelma, ei niinkään se määrä mitä tulee vaan että ne tärkeät asiat olisivat selvästi sieltä poimittavissa. Itse tykkään taas juuri siitä että ei tarvitse pelätä että minkä paperin se tokaluokkalainen on nyt hävittänyt, vaan saan itse asiat koneelleni.

Täällä kanssa ihmettelen kuka jaksaa tuollaisesta valittaa? Itellä on kaksi lasta ja saan 25-30 Wilmaviestiä päivässä joten en valittaisi jos viestejä tulisi vain 2 per lapsi.

Millaisia viestejä sieltä tulee? Ihan mielenkiinnosta. Itse saan varmaan sen viestin/päivä ja lapsia on kaksi.

Esim millaista säätä on luvattu, millaiset vaatteet kannattaa pukea, mitä on koulussa ruuaksi, kenen nimipäivä on, muistutetaan kokeista ja muista tulevista tapahtumista joka päivä, muistutetaan seuraavan päivän aineista jne. Ja nämä ovat siis ryhmäviestejä jotka lähetetään kaikille oppilaiden vanhemmilla tai niin ainakin sanotaan viestin lopussa ja kuullut muilta vanhemmilta. Lisäksi sama viesti saattaa tulla useammankin kerran kun kaikki lapsen aineopettajat lähettää viestejä.

Vierailija
50/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon on lapsia epäsopivissa vaatteissa, että en ihmettele, jos opettajat laittaa viestiä. Heillä saattaa olla jopa velvollisuus huomauttaa asiasta.

Kertokaa muuten teineillenne, että he näyttävät ihan resupekoilta kesätennareissaan ja ilman pipoa tuolla lumituiskussa. Ja ostakaa niille ne talvikengät.

Vierailija
51/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se oli väärin.

Viestin pointtina tais olla se, että tunnilla ei juoda, ei energiajuomaa eikä edes sitä pepsiä. Tunnilla tehdään kouluhommia.

Vierailija
52/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko syksyn opettaja pommitti viesteillä että syökö lapsi varmasti terveellisesti ja monipuolisesti kotona, noudatetaanko me lautasmallia, saako lapsi tarpeeksi kasviksia, muistetaanko syödä 3 lämmintä ateriaa päivässä, muistetaanko pitää vege- ja kalaruokapäivät jne... Nyt keväällä en ole enää jaksanut avata ja lukea mitä se ope on tänävuonna kirjoittanut.

Vierailija
53/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mietippä ku on kolme lasta ja jokaisen wilmaan tulee vähintään 2viestiä päivässä. Puhelin ilmoittelee jatkuvasti jostakin.

Olis ihan ok jos ne viestit olis jotain oikeasti tärkeää eikä vaan jotain liirumlaarumia. Sitä paitsi mulla yleensä unohtuu heti mitä oon Wilmasta lukenu. Tykkään että tulee tieto paperille ja sen voi tarvittaessa kiinnittää jääkaapin oveen jotta muistaa. Wilma viesti unohtuu heti.

Mulla on kolme lasta koulussa, viimeisen kukauden aikana viestejä on tullut yhteensä 10kpl, joista 8 yleisiä tiedotteita (viimeisen kouluviikon aikatauluja, koronaviestejä jne) ja kaksi tuntimerkintää (molemmat positiivisia). Kannattaisiko kasvattaa ne lapset, niin ei tulisi kahta viestiä päivässä per lapsi?

Vierailija
54/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP lapsi kuuluisi tarkkailuluokalle.

Typerys.mitään tarkkailuluokkia ei ole.

Vierailija
55/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson Wilmasta tiedon pitääkö olla luistimet/sukset/eväät/liikkapussi tmvs mukana tiettynä päivänä. Muuta kautta näistä ei infota ja ekaluokkalainen ei välttämättä muista päiviä ulkoa oikein. Viestejä tulee max kerran viikkoon.

Paljon on muuttunut sitten oman peruskouluaikani (70-luku). Silloin opettaja sanoi tunnilla, että seuraavaksi kerraksi sitten luistimet mukaan. Jokainen kirjoitti asian ylös ja piti itse huolta, että ne varusteet oli seuraavalla kerralla mukana. Ymmärtääkseni tällä kasvatettiin lapset siihen, että omista asioista on huolehdittava itse, eikä niin, että vanhemmat huolehtii ne varusteet ja eväät mukaan.

Miten nykypäivän lapset oppii mitään jos joku muu tekee ne asiat heidän puolestaan?

Vierailija
56/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin opettaja jaksoi aina valittaa kun lapsi näprää sormillaan aina kaikkea tunnilla milloin pyörittää pyyhekumia ja milloin naputtaa kynää. Sitten lääkäri määräsi pojalle stressipallon oireisiin ja nykyään opettaja sitten valittaa kun lapsi näprää ja puristelee tunnilla sitä stressipalloa.

Vierailija
57/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän olla katsomatta. Ärsyttää. Ikävä reissuvihkoja :)

Vierailija
58/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meill on toisin päin ongelma, opettaja välttelee Wilman käyttöä ja että se on hankalaa. Viestejä ei tule kuin muutama koko lukukauden aikana ja opettaja vastaa wilmaviesteihin tyyliin vain joka toinen kerta, tuki-lomakkeet tekemättä edelleen syksyltä.

Olkaa iloisia jos teidän lasten opettajat viitsiin wilmaan kirjoittaa.

Vierailija
59/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin paljon on lapsia epäsopivissa vaatteissa, että en ihmettele, jos opettajat laittaa viestiä. Heillä saattaa olla jopa velvollisuus huomauttaa asiasta.

Kertokaa muuten teineillenne, että he näyttävät ihan resupekoilta kesätennareissaan ja ilman pipoa tuolla lumituiskussa. Ja ostakaa niille ne talvikengät.

Itse katsoin työmatkalla kun koulun pihassa oli yläasteelaisia. Ihmettelin että missä ovat TALVIHAALARIT! Tuonne ulos helkutti jäätyy ioman kunnon talvivaatteita, pitää olla kanssa kunnon pipo, kunnon hanskat, kunnon liina kaulaan ja talvikengät jalkaan!

Vierailija
60/106 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katson Wilmasta tiedon pitääkö olla luistimet/sukset/eväät/liikkapussi tmvs mukana tiettynä päivänä. Muuta kautta näistä ei infota ja ekaluokkalainen ei välttämättä muista päiviä ulkoa oikein. Viestejä tulee max kerran viikkoon.

Paljon on muuttunut sitten oman peruskouluaikani (70-luku). Silloin opettaja sanoi tunnilla, että seuraavaksi kerraksi sitten luistimet mukaan. Jokainen kirjoitti asian ylös ja piti itse huolta, että ne varusteet oli seuraavalla kerralla mukana. Ymmärtääkseni tällä kasvatettiin lapset siihen, että omista asioista on huolehdittava itse, eikä niin, että vanhemmat huolehtii ne varusteet ja eväät mukaan.

Miten nykypäivän lapset oppii mitään jos joku muu tekee ne asiat heidän puolestaan?

No, meillä koitettiin koulussa ensin sitä että lapset itse huolehtivat kaikesta ja mistään ei kerrottu vanhemmille. Nyt tokaluokalla ovat jo hiukan oppineet, että ekaluokkalainen ei ole vielä täysin valmis huolehtimaan kaikesta itse, vaan sitä vastuuttamista pitää opettaa pikkuhiljaa. Meillä siis innovatiivinen ilmiökoulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi