Ketä nämä laturaivoajat oikein on?
Herranjestas! Lapsille huudetaan ja käsketään pois hiihtämästä. Mä olen luullut että latuja tehdään just lapsia varten.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a2f4e375-1272-461e-9a63-47f6aeac3cb2
Kommentit (242)
Netissä nimettömänä esitetyt vihanpurkaukset ja huono käytös siirtyvät vähitellen tosielämään laduille, kuntosaleille, kaupan kassoille.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mikään laduille rajoittuva ilmiö. Nämä ovat ihan niitä samoja ihmisiä, jotka raivovat kävelyteillä ja pyöräteillä hitaammilleen ja kävelevät päin, vaikka itse olisivat väärässä reunassa tai kulkevat kolme rinnan väistämättä, mutta tuhisevat sille ohi juoksijalle, kun ei kierrä tarpeeksi kaukaa. Samoja, jotka autolla ajaessaan vähän kouluttavat niitä hitaampiaan ja väärin ajavia, välkyttelevät valojaan ja kiilaavat eteen, kaasuttavat vauhdilla ohi ja näyttävät vähän menemisen mallia ja samalla karjuvat siellä ratin takana ja näyttävät keskaria. Samoja, jotka kaupan kassajonossa tuhisevat ja tyrkkivät ostoskärryillä nilkoille, jos mummulla menee liian kauan maksamiseen tai pappa ei tarpeeksi nopeasti lapa niitä ostoksiaan hihnalle. Niitä, jotka alkavat lihatiskillä huutaa ja sättiä, jos joku vahingossa erehtyy heidän vuorollaan asioimaan ja liikeneenvälineissä tunkevat kyynärpäätaktiikalla tönien ohi, jos jollain ei ole silmiä selässä niin, että tajuaisi edestä pois laota. Eli niitä ihmisiä, joilla on mielestään vain oikeuksia ja nekin kaikki etuoikeuksia. Yhtään velvollisuutta ei heillä ole, ainakaan ketään muuta ottaa huomioon, mutta kaikilla muilla toki on velvollisuus toimia niin, että he voivat kaikki ansaitsemansa etuoikeudet täysin hyödyntää. Ja jos ei näin käy, tilanteessa kuin tilanteessa haukutaan ne muut. Eli niitä arkipäivän kusipäitä, joihin törmää tilanteessa kuin tilanteessa. Onneksi kuitenkin valtaosa niin hiihtäjistä kuin muistakin ihmisistä on vielä tolkullisia ja nämä raivopäät ovat se poikkeus säännössä.
Karen!
pikkulapset ja etenkään hiihtotaidottomat eivät todellakaan kuulu laduille missä menee meitä tavoittellisesti treenavia urheilijoita, syntyy vain vaara tilanteita joten pysykää poissa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ostamaan gopro-kameran ja laittamaan sen nauhoittamaan kun lähtee hiihtämään.
Sitten voikin hymyillen kuunnella laturaivoajien huudot ja julkaista videon somessa... Tai vielä parempi, lähettää videon keltaiselle lehdistölle. Varsinkin jos kasvot näkyvät videolla selkeästi.
Saisivat raivoajat nenilleen.
Ja tämän kommentin kirjoittajako pitää itseään fiksuna? No, itsepetoksessa on hyvä elää.
Kommentoija varmaan metsästelee koko ajan käsi kameralla jotain seuraavaa "risumies"-videota, jolla saisi jonkun ihmisen nolattua loppu elämäksi.
Laturaivoaminen on tuomittavaa kyllä, mutta pitäiskö silti pitää joku suhteellisuudentaju päässä..
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin lapsi, ei ollut hulluja laturaivoajia, kaikki antoivat tilaa toisilleen. Nykyään ihmisillä ei ole mitään käytöstapoja, junttius on lisääntynyt.
Nainen50
Kyllä. Tämä näkyy myös yleisesti joka puolella, esim asiakaspalvelussa (siis ne asiakkaat...) jne.
Vierailija kirjoitti:
pikkulapset ja etenkään hiihtotaidottomat eivät todellakaan kuulu laduille missä menee meitä tavoittellisesti treenavia urheilijoita, syntyy vain vaara tilanteita joten pysykää poissa.
Ne ladut eivät ole vain teitä oman elämänne juhamietoja varten vaan ihan kaikkia. Pysykää itse poissa, jos ette tätä asiaa tajua.
Joka vuosi olen tuhonnut ladut jos yksikin hiihtäjä on huutanut tai huitonut sauvalla, ei ole idiootti hiihtäjien omia maita.
Vierailija kirjoitti:
Näin siinä tapauksessa, jos tarjolla on sekä vaikeaa latua että tasaista harjoittelumaastoa. Silloin hiihtotaidottomat harjoittelevat tasaisella ja hiihtotaitoiset vaikeammissa maastoissa. Mutta tässä eilisessä Paloheinän tapauksessa tarjolla ei ollut kuin tasaista tykkilumilatua puoli kilometriä suuntaansa. Useimmiten raivoajat kaiken lisäksi hyökkäilevät juuri niillä helpoilla, erityisesti lapsiperheille ja vanhuksille sopivilla laduilla.
On kyllä harvinaisen typerää käytöstä näiltä akoilta. Pilata pikkulasten liikunnanilo, kun ei voi muutamaksi sekunniksi hiljentää ja ohittaa normaalisti. Minä, minä, minä ja minun latu ja minun liikunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ylivoimaisen vaikeaa tehdä hiihtotaidottomille lapsille oma parisataa metrinen latua? Ilmeisesti.
Mikäli oikein facebookin paikallisryhmästä ymmärsin, niin nämä lapset olivat hiihtäneet 1 km tasaisella lenkillä ns. stadionalueella, eli eivät olleet lähteneet millekään pururadan "oikeille laduille". Jokainen meistä Paloheinässä hiihtävistä tietää, että tuolla stadionalueella on kaiken tasoista menijää ja jokaisen pitäisi osata se oma tahti tuolla alueella niin sovittaa, että pystyy turvallisesti ohittamaan. Siellä metsän siimekseksessä "oikeilla laduilla" voi sitten päästellä niin kovaa kuin haluaa ilman pelkoa koululuokista ladulla. En tiedä, mitä vaihdevuosioireista kärsiviä oman elämänsa Marjo Matikaisia nuo kaksi taulapäätä ovat olleet, mutta toivon todella, että he ovat Paloheinän alueen hiihtäjien facebook-ryhmän jäseniä, niin ovat eilen ja tänään saaneet lukea, mitä mieltä muut latujen käyttäjät heidän käytöksestään ovat.
Huvittava yleistys. Eivät ne vaihdevuosi-ikäiset naiset ole pahimpia laturaivoajia. Miehet syyllistyvät väkivaltaan (verbaalinen väkivalta, fyysinen väkivalta) paljon enemmän kuin naiset. Testosteroni tekee miehet raivohulluiksi. Huvittavaa kyllä, myös testosteronin vähyys aiheuttaa raivoamista: viisikymppiset vihaiset setämiehet ovat ladulla räyhäämässä usein.
Ei ole yleistys, vaan koski ihan tasan tarkkaan juuri tätä kyseistä tapausta, jossa nuo huutajat olivat olleet kaksi reippaasti keski-ikäistä naista. Miksi tulkitsi tuon yleistykseksi?
Me oltiin Ylläksellä. 3v kokeili ensimmäisen kerran suksia ja hyvin meni, 2km hiihti putkeen. 3v:n vauhtia tosin. Mutta eiköhän pian tullut keski-ikäinen pari hiihtoasussaan ja vyölaukussaan ja kovaan ääneen kohdalla valitti että ei pääse rytmiin kun on niin monenkuntoista hiihtäjää. Ketään muista ei ollut edes näkyvillä joten ahdasta ei ollut. Kai se pitäs 3v antaa latua hyvissä ajoin tai hiihtää samaa vauhtia kuin he.
Onko kukaan törmännyt tällaisiin k*sipäihin henkilökohtaisesti? Mitä sanoitte/teitte?
Itse tiedän tasan tarkkaan, että menettäisin malttini ja huutaisin takaisin vähintään yhtä törkeästi, vaikka tiedän, ettei se kannata.
Huh! Luulin että ovat trikoopyöräilijämiehiä jotka siirtyneet suksille, mutta nuohan olivatkin naisia! Täytyy sanoa että odotin naisilta parempaa käytöstä. Hulluja, surullista!!! :(
Vierailija kirjoitti:
Huh! Luulin että ovat trikoopyöräilijämiehiä jotka siirtyneet suksille, mutta nuohan olivatkin naisia! Täytyy sanoa että odotin naisilta parempaa käytöstä. Hulluja, surullista!!! :(
Ei se idioottimaisuus valitettavasti sukupuolta katso. Huonokäytöksistä sakkia löytyy yhtä paljon naisista kuin miehistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan törmännyt tällaisiin k*sipäihin henkilökohtaisesti? Mitä sanoitte/teitte?
Itse tiedän tasan tarkkaan, että menettäisin malttini ja huutaisin takaisin vähintään yhtä törkeästi, vaikka tiedän, ettei se kannata.
Pari kertaa. Ensimmäisellä kerralla provosoiduin ja huusin yhtä törkeästi takaisin, toisella kerralla jatkoin matkaa reagoimatta mitenkään. Useimmat heistä ilmeisesti oikein hakeutuvat tilanteisiin joissa voi raivota muille, joten ikävintä mitä heille voi tehdä on jättää huomiotta.
Fitnessmimmitkö lähtisivät hiihtämään? Älä unta nää!
Huono on hiihtäjän hiihdellä kun on sukset ja sauvat poikki.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin lapsi, ei ollut hulluja laturaivoajia, kaikki antoivat tilaa toisilleen. Nykyään ihmisillä ei ole mitään käytöstapoja, junttius on lisääntynyt.
Nainen50
On näitä ollu aina. Meillä oli aikanaan 1980-luvulla jo näitä aikuisia, jotka huuteli lapsille. Lisäks oli yks koiranainen, joka ulkoilutti kävellen koiraansa ladulla. Häntä ei olis saanu edes ohittaa. Kunnan puolesta kävivät hälle kertomassa, että latu ei ole mikään koirantaluttamisväylä. Usko vasta kun kolmannen kerran ottivat yhteyttä ja ilmoittivat, että seuraavaksi asiaan palaa poliisi.
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin Ylläksellä. 3v kokeili ensimmäisen kerran suksia ja hyvin meni, 2km hiihti putkeen. 3v:n vauhtia tosin. Mutta eiköhän pian tullut keski-ikäinen pari hiihtoasussaan ja vyölaukussaan ja kovaan ääneen kohdalla valitti että ei pääse rytmiin kun on niin monenkuntoista hiihtäjää. Ketään muista ei ollut edes näkyvillä joten ahdasta ei ollut. Kai se pitäs 3v antaa latua hyvissä ajoin tai hiihtää samaa vauhtia kuin he.
Harmi :( Aivan varmasti muut näkemänne tykkäsivät kun ladulla oli pieni hiihtäjä. Minusta ainakin ne alle metrin mittaiset taapertajat ovat todella söpöjä. Arvostan kovasti vanhempia, jotka vievät lapset ladulle ihan pienestä pitäen.
Ei heitä mitenkään erityisesti hiihtäjissä ole, mutta jostain syystä juuri hiihtäjistä halutaan tehdä näyttäviä juttuja. Yhtä lailla raivoajan voi löytää uimahallista, pyörätieltä, bussista, autotieltä, ruokakaupasta, ihan mistä vaan. Ketään ei vaan kiinnosta, vaikka joku raivoaisi bussissa siitä että lapset istuu ja aikuiset seisoo, eikä sen perusteella leimata ip-lehdissä kaikkia bussilla matkustavia aikuisia raivoajiksi ja tehdä isoja juttuja bussiraivosta. Suurin osa ihmisistä osaa käyttäytyä sekä ladulla että sen ulkopuolella.