Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ketä nämä laturaivoajat oikein on?

Vierailija
11.01.2021 |

Herranjestas! Lapsille huudetaan ja käsketään pois hiihtämästä. Mä olen luullut että latuja tehdään just lapsia varten.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a2f4e375-1272-461e-9a63-47f6aeac3cb2

Kommentit (242)

Vierailija
121/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisit voi kutsua paikalle, jos joku uhkailee lapsia tai sohii sauvoilla, täyttää rikoksen tunnusmerkit. Siinä voi sitten raivoajat miettiä kannattiko niin kallis hiihtoreissu.

Vierailija
122/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla Paloheinässä ei ole mäkeä mitä laskea suksilla. Ihan vaan aika tasaista latua. Taidat vaan yrittää oikeuttaa omaa laturaivoamistasi. Ja kyllä niitä mäkiäkin pitää jossain vaiheessa oppia laskemaan. Voithan sinä itse ennakoida ja älä laske mäkiä niin kovaa vauhtia alas. Mikäs hiihtäjä se sinä olet kun et osaa yhtään vauhtiasi sovittaa?

==========

Paloheinässä on sekä peltolatuja että metsälatuja, joissa on mäkiä.

Kolmen kilometrin ladulla mäet eivät ole jyrkkiä, ne ovat hyviä opetteluun. Kokenut hiihtäjä osaa siirtyä keskialueelle "auraamaan", jos edessä on vaikka joku kaatunut. Viitosen ladulla ei yleensä ole koululaisia, siellä voi painaa menemään niin paljon kuin sielu sietää.

Tänä talvena siellä ei ole ollut vielä muita latuja kuin tuo tasaisen lyhyt tykkilumipätkä, ilmeisesti eilen on jo ajettu jotain muitakin lenkkejä. Kaikkien halukkaiden pitää siis mahtua samalle ladulle. Ja tietenkin, jos koululaiset rikkovat latusääntöjä, ts. hiihtävät vierekkäin kun pitäisi hiihtää peräkkäin, tai hiihtävät väärään suuntaan, kaikilla on oikeus huomauttaa asiasta, mutta tietenkin se pitää tehdä asiallisesti, ei huutaen ja raivoten. Latusääntöjen neuvomisen lisäksi opettajan tehtävä on varmistaa, että oppilaat eivät lähde liian vaativille laduille, siis silloin kun muutkin ladut ovat käytössä.

Eilen ei ole pystynyt muita latuja kuin tykkilumetettuja hiihtämään, ehkä on oletettu lumentulon vuoksi.

Ei pidä paikkansa. Jo ennen eilistä on voinut hiihtää pidempaa lenkkiä, Niskalaan päin menevällä osuudella. Eli ei ole rajoittunut vain majan läheisyyteen..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten pitää antaa opetelka, mutta samalla heille pitää opettaa latuetiketti tämän suomalaiset ennen osasivat selkärangasta.

Nopeampi ohittaa hitaamman hitaamman ei siis tarvitse hyppiä ladun sivuun.

Ladulla ei kävellä, eikä ulkoiluteta koiraa

Varusteet kiinnitetään ennen latua myös lapsille.

Ladulle ei tule pysähtyä,ei varsinkaan mutkaan tai mäkeen, jos pitää pysähtyä niin pois ladulta.

Ladulla ei olla ryhmässä seisaksissa, vaan ladun sivulla.

Noudatetaan hiihtosuuntaa joka on usein merkitty.

Nauti luonnosta.

Hyviä ja asiallisia ohjeit, mutta ikävä kyllä täysin vieraita tämän päivän pääkaupunkilaisille.

Tämän takana täytyy olla lähialueen asukkaiden valtaus pyrkimykset.

Vierailija
124/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mikään laduille rajoittuva ilmiö. Nämä ovat ihan niitä samoja ihmisiä, jotka raivovat kävelyteillä ja pyöräteillä hitaammilleen ja kävelevät päin, vaikka itse olisivat väärässä reunassa tai kulkevat kolme rinnan väistämättä, mutta tuhisevat sille ohi juoksijalle, kun ei kierrä tarpeeksi kaukaa. Samoja, jotka autolla ajaessaan vähän kouluttavat niitä hitaampiaan ja väärin ajavia, välkyttelevät valojaan ja kiilaavat eteen, kaasuttavat vauhdilla ohi ja näyttävät vähän menemisen mallia ja samalla karjuvat siellä ratin takana ja näyttävät keskaria. Samoja, jotka kaupan kassajonossa tuhisevat ja tyrkkivät ostoskärryillä nilkoille, jos mummulla menee liian kauan maksamiseen tai pappa ei tarpeeksi nopeasti lapa niitä ostoksiaan hihnalle. Niitä, jotka alkavat lihatiskillä huutaa ja sättiä, jos joku vahingossa erehtyy heidän vuorollaan asioimaan ja liikeneenvälineissä tunkevat kyynärpäätaktiikalla tönien ohi, jos jollain ei ole silmiä selässä niin, että tajuaisi edestä pois laota. Eli niitä ihmisiä, joilla on mielestään vain oikeuksia ja nekin kaikki etuoikeuksia. Yhtään velvollisuutta ei heillä ole, ainakaan ketään muuta ottaa huomioon, mutta kaikilla muilla toki on velvollisuus toimia niin, että he voivat kaikki ansaitsemansa etuoikeudet täysin hyödyntää. Ja jos ei näin käy, tilanteessa kuin tilanteessa haukutaan ne muut. Eli niitä arkipäivän kusipäitä, joihin törmää tilanteessa kuin tilanteessa. Onneksi kuitenkin valtaosa niin hiihtäjistä kuin muistakin ihmisistä on vielä tolkullisia ja nämä raivopäät ovat se poikkeus säännössä.

Ja viime keväänä ne kokoontuivat tahallaan, koska virusrajoitukset oli tehty heidän kiusakseen.

Ja heitä syyllistettiin niiden avulla.

Odottelinkin Oittaalla hiihtäessä (ennen kuin Paloheinään saatiin ladut), että milloin joku laittaa jonkun kuvan ip-lehteem ja ladut suljetaan "someraivon" vuoksi. Porukkaa oli Oittaalla hiihtämässä joulun jälkeisinä välipäivinä tuplasti sen, mitä Paloheinässä oli silloin kun se keväällä suljettiin. Missä ne tartuntaryppäät laduilta ovat? Niitä ei ole, koska ulkoilma ei ole suljettu tila.

Juu. Kiitos niille, jotka saivat toimillaan ladut suljettua. Johan siellä samana keväisenä viikonloppuna porukka käveli ladulla. Joka muuten oli ainoa latu, eli 800 metriä kymmenien kilometrien maastossa. Ilmeisesti stoimivat näin saadakseen jonkun huomauttamaan asiasta. Sitten olisivat saaneet hyödynnettyä laturaivon näppärästi samalla iltapäivälehteen.

Kumma kyllä Paloheinän ja Malminkartanon portaita ei suljettu, vaikka niissä juoksi keväällä yhtä lähekkäin paljon porukkaa. Joku kyllä oli yrittänyt sitäkin.

Vierailija
125/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääosin samoja spandexeja, jotka raivoaa nitten fillareittensa kanssa.

Ja rullaluistimien ja sauvojen. Yleensä ne on vanhemmanpuoleisia miehiä.  Muistan miten karmeeta oli kulkea Länärin varren kevyenliikenteenväylää rattaissa istuvien pilttien kanssa, kun nämä suhahti luistellen ohi ja sauvat heiluivat juuri siinä lasten silmien tasalla.  Luisteva rullahiihtäjä/-luistelija sauvoineen täyttää köykäisesti koko väylän leveyssuunnassa.

Vierailija
126/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laturaivoajat ovat oikeasti mt-ongelmaisia. Pari vuotta sitten olin harjoittelemassa hiihtämistä fysioterapeuttini kanssa. Olen sairastanut aivoinfarktin, mikä näkyy liikkumisessa. Olimme yleisellä ladulla, kun paikalle rynnisti tällainen raivoaja. Huusi mm. v&ttu pois tieltä ja kaatoi minut tahallaan nurin. Enpä ole sen jälkeen uskaltanut mennä ladulle.

Vierailija
127/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla koululiikunhta päiväaikaan. Eiköhän ne oo Vireitä eläkeläisukkoja ja mummoja. 

Vierailija
128/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee samaan melkein samaan kategoriaan spandex-pellejen kanssa.

Oikeastaan nämä ovat juuri samoja spandexeja. Kesällä spandex ja pyöräraivo, talvella laturaivo.

N.50v 'sporttisia' miehiä.

Vierailija
129/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ostamaan gopro-kameran ja laittamaan sen nauhoittamaan kun lähtee hiihtämään.

Sitten voikin hymyillen kuunnella laturaivoajien huudot ja julkaista videon somessa... Tai vielä parempi, lähettää videon keltaiselle lehdistölle. Varsinkin jos kasvot näkyvät videolla selkeästi.

Saisivat raivoajat nenilleen.

Vierailija
130/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen ostamaan gopro-kameran ja laittamaan sen nauhoittamaan kun lähtee hiihtämään.

Sitten voikin hymyillen kuunnella laturaivoajien huudot ja julkaista videon somessa... Tai vielä parempi, lähettää videon keltaiselle lehdistölle. Varsinkin jos kasvot näkyvät videolla selkeästi.

Saisivat raivoajat nenilleen.

Nimenomaan, kaikenlainen solvaaminen ja huutaminen kannattaa nauhoittaa. Ihan siltäkin varalta jos huutelijat käyvät kimmppuun ja pitää tehdä rikosilmoitus.

Vierailija
131/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latuja tehdään just lapsia varten?

No höpö höpö. Ne on tehty ihan kaikille. Vaaditaan vain hyviä käytöstapoja - sekä aikuisilta että lapsilta.

Vierailija
132/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämään kyllästyneitä, keski-ikäisiä mammoja. Miksei nämä käy joko aamulla tai iltapäivän - illan puolella hiihtämässä? Varmasti on tiedossa, että lasten kouluaikaan liikuntatunnit menossa, miksi sinne ladulle pitää silloin työntyä?

Kyllä siellä laduilla saavat hiihtää kyseiseen aikaan muutkin kuin lapset. Käytöstapoja pitää tietysti olla ja raivoajilta nämä puuttuvat ikään ja sukupuoleen katsomatta.

Vierailija
133/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laturaivoajat ovat paatuneita minä minä minä-ihmisiä, ihan niitä samoja jotka ohittelee kassajonossa, tönii lastenvaunuja ja vaatii että kaikki tänne minulle heti...

Heillä ei selvästi ole kaikki asiat kunnossa, kun kerran aggressiota pitää purkaa muihin ihmisiin jatkuvasti...

Vierailija
134/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänän kävin hiihtämässä Paloheinässä ja oikein mukavaa sakkia oli. Tervehtivät ja antoivat minulle tietä, kun  toiset tulivat latua väärään suuntaan. Kukaan ei mutissut tai huudellut. Päinvastoin, tsempattiin toisiamme kun tässä kelissä hiihtämään lähdetty. En kiellä etteikö Paloheinässä olisi lapsille huudeltu mutta tänään oli mukavaa sakkia liikenteessä.

Vierailija
135/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänän kävin hiihtämässä Paloheinässä ja oikein mukavaa sakkia oli. Tervehtivät ja antoivat minulle tietä, kun  toiset tulivat latua väärään suuntaan. Kukaan ei mutissut tai huudellut. Päinvastoin, tsempattiin toisiamme kun tässä kelissä hiihtämään lähdetty. En kiellä etteikö Paloheinässä olisi lapsille huudeltu mutta tänään oli mukavaa sakkia liikenteessä.

Lisään vielä, että olen rapakuntoinen ja toppavaatteissa hiihtävä voitelemattomilla suksilla, eli en todellakaan mikään kovaa hiihtävä atleetti :D 

Vierailija
136/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, nuo on mielenterveysongelmaisia. En tiedä miksi heitä on juuri hiihtäjissä.. Mutta esimerkiksi sukulaiseni on samanlainen raivoa, mutta raivoaa vaan liikenteessä koska ei hiihdä. Eikä hän ole ollenkaan terve. Näyttää keskaria ihmisille ja raivoaa ääneen jos siltä tuntuu. 

Jospa hiihto on sellainen yksinäinen laji, niin siihen hakeutuu noita hulluja. Eiväthän tuollaiset pärjää missään joukkuelajeissa millään. Ja on latu on yksi kulkuväylä. Lenkkipolulla on helpompi ohittaa. Olen itsekin siis sellainen joka tykkää yksin suoritettavista lajeista ja terve mutta siis mietin vaan tätä laturaivoa.

Vierailija
137/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laturaivoajat ovat oikeasti mt-ongelmaisia. Pari vuotta sitten olin harjoittelemassa hiihtämistä fysioterapeuttini kanssa. Olen sairastanut aivoinfarktin, mikä näkyy liikkumisessa. Olimme yleisellä ladulla, kun paikalle rynnisti tällainen raivoaja. Huusi mm. v&ttu pois tieltä ja kaatoi minut tahallaan nurin. Enpä ole sen jälkeen uskaltanut mennä ladulle.

Minuakin joku tönäisi ja tein rikosilmoituksen. Raivostutti niin paljon ja tuo nyt vaan on väärin. Ne sai selville henkilön nimen koska siellä oli kameroitakin ja annoin hyvät tuntomerkit. Ei siitä mitään seurannut, mutta periaatekysymys. Ohikulkijoita ei tönitä, lyödä, yms kadulla, hiihtoladulla tai missään. Tuo tönijä oli ainakin ilmeisesti päihdeongelmainen ja syrjäytynyt, muuta en tiedä.

Vierailija
138/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla Paloheinässä ei ole mäkeä mitä laskea suksilla. Ihan vaan aika tasaista latua. Taidat vaan yrittää oikeuttaa omaa laturaivoamistasi. Ja kyllä niitä mäkiäkin pitää jossain vaiheessa oppia laskemaan. Voithan sinä itse ennakoida ja älä laske mäkiä niin kovaa vauhtia alas. Mikäs hiihtäjä se sinä olet kun et osaa yhtään vauhtiasi sovittaa?

==========

Paloheinässä on sekä peltolatuja että metsälatuja, joissa on mäkiä.

Kolmen kilometrin ladulla mäet eivät ole jyrkkiä, ne ovat hyviä opetteluun. Kokenut hiihtäjä osaa siirtyä keskialueelle "auraamaan", jos edessä on vaikka joku kaatunut. Viitosen ladulla ei yleensä ole koululaisia, siellä voi painaa menemään niin paljon kuin sielu sietää.

Tänä talvena siellä ei ole ollut vielä muita latuja kuin tuo tasaisen lyhyt tykkilumipätkä, ilmeisesti eilen on jo ajettu jotain muitakin lenkkejä. Kaikkien halukkaiden pitää siis mahtua samalle ladulle. Ja tietenkin, jos koululaiset rikkovat latusääntöjä, ts. hiihtävät vierekkäin kun pitäisi hiihtää peräkkäin, tai hiihtävät väärään suuntaan, kaikilla on oikeus huomauttaa asiasta, mutta tietenkin se pitää tehdä asiallisesti, ei huutaen ja raivoten. Latusääntöjen neuvomisen lisäksi opettajan tehtävä on varmistaa, että oppilaat eivät lähde liian vaativille laduille, siis silloin kun muutkin ladut ovat käytössä.

Eilen ei ole pystynyt muita latuja kuin tykkilumetettuja hiihtämään, ehkä on oletettu lumentulon vuoksi.

Ei pidä paikkansa. Jo ennen eilistä on voinut hiihtää pidempaa lenkkiä, Niskalaan päin menevällä osuudella. Eli ei ole rajoittunut vain majan läheisyyteen..

On voinut olla, mutta ei luonnonlumella, koska varvikko näkyi siellä ja se mitä viime viikonlopun aikana satoi, oli vielä semmoista pehmeää jolle ei kunnollista latua vielä saa. Itselleni ei olisi tullut mieleenkään mennä hiihtämään, kamalan liukastakin. 

Laittaisivat sinne kyltit että mihin käyttöön on mikäkin reitti aiottu. Ja koulut voisivat ilmoittaa julkisesti omat käyttöaikansa, ei liene mahdoton yhtälö sovittaa eri käyttäjäryhmille silloin kun on välttämätöntä käyttää vain niitä vähiä tykkilumetettuja. 

Tosin täysin en nyt ymmärrä tuohtumuksen määrää aiheutettuun mielipahaan.

Vierailija
139/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ihmiseläimen psyyke ei ole vieläkään kehittynyt nykyajan tasolle, aina jos ollaan kovassa vauhdissa jonkilaisella kulkupelillä niin syntyy raivoreaktioita muuten ihan fiksuillekin ihmisille.

Vierailija
140/242 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on katkeroituneita, todennäköisesti lapsettomia 60-v mammoja. Itse törmäsin noihin raivoajiin nuorempana muuallakin kuin ladulla: olin 14v, oli kesäpäivä ja kävelin sortseissa ja topissa kaupungilla. Vastaantuleva rouva huusi, että "hyi miltä luurangolta näytät." Toisella kertaa joku rouva huusi, että "kato nyt miten olet pukeutunut, noissa vaatteissa ei ole kirkkoon asiaa!" (en ollut lähelläkään kirkkoa?). Muutama vuosi sitten kun olin aamulenkillä, nainen karjui ilkikurisesti kun menin ohitse, että "juokse nyt, juokse kovempaa!" Lisättäköön vielä, että olen asiakaspalveluammatissa, ja törkeintä puhetta siellä kuulee nimenomaan noiden mammojen suusta. Täytyy olla sama ihmisryhmä, joka siellä laduilla,  uimahallissa ja pyöräteilläkin raivoaa.