En oikein täysin usko siihen väitteeseen, että kovat rangaistukset eivät vähentäisi rikollisuutta
Arvostetutkin tahot kertovat, etteivät kovat rangaistukset vähennä rikollisuutta. Olen eri mieltä. Olen saanut tuomion, ja jo rikosta tehdessäni kiinnitin huomiota tekomuotoon ja selvitin rangaistusasteikon. Vältin vakavaa rikosmuotoa. Pahemmat rikokset olen jättänyt tekemättä rangaistuksen pelossa. Onhan varmasti niitäkin, joihin ei mikään rangaistus tehoa. Mutta on myös meitä, jotka tieto vankilaan joutumisesta tai suurista ulosottoon johtavista sakoista ja korvauksista saa jättämään rikokset tekemättä.
Kommentit (37)
Niin että meinaat et sun mielipide olis pätevämpi ku tutkimustieto.... jjjjust.
Minusta sekin, että pääsee loppuelämäksi esimerkiksi eroon ikävästä ihmisestä parilla vuodella ei tunnu edes kamalan pahalta rangaistukselta.
Tietenkään en silti murhaa tekisi, koska minusta se on moraalisesti väärin. Mutta, jos voisin muuten tappaa niin rangaistuksen pelossa en sitä Suomessa jättäisi tekemättä.
Selvähän se, että maissa, joissa on kovimmat rangaistukset, ollaan lainkuuliaisia. Not.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sekin, että pääsee loppuelämäksi esimerkiksi eroon ikävästä ihmisestä parilla vuodella ei tunnu edes kamalan pahalta rangaistukselta.
Tietenkään en silti murhaa tekisi, koska minusta se on moraalisesti väärin. Mutta, jos voisin muuten tappaa niin rangaistuksen pelossa en sitä Suomessa jättäisi tekemättä.
Sellaiset ihmiset, jotka tyypillisesti tekevät henkirikoksia, eivät ajattele sinun tavallasi. Yhdistävä tekijä heillä on heikko impulssikontrolli, joten mikään rangaistuksen pelko tai muukaan rationaalinen harkinta ei ole juuri missään roolissa rikoksen tekohetkellä.
Mulla oli nuorempana aivan hullut hörhöilyvuodet. En minä mitään pahaa tahtonut tehdä, mutta tein paljon kaikkea typerää. Silloin olisi ollut ihan hyvä, jos olisin joutunut kadulta muutamaksi kuukaudeksi vankilaan. Ei se olisi tarkoittanut mulle sitä että "jos teen pahaa niin saan rangaistuksen", ei se olisi toiminut mulle pelotteena, en mä pelotetta olisi alunperinkään tarvinnut koska en mä edes halunnut tehdä pahaa. Mutta se vankilapätkä olisi toiminut mulle "katkaisuna", siis mun hörhöily olisi loppunut siihen. Se olisi tarjonnut mulle tauon, jotta olisin nähnyt että olen syöksykierteessä, jotta mulla olisi ollut aikaa tulla siihen tulokseen että "mä en halua enää sekoilla, mä haluan saada asiani jotenkin järjestykseen".
Vankila olisi ollut vähän niinkuin oman elämänsuunnan miettimistauko. Valitettavasti en sitä taukoa saanut joten jatkoin hörhöilyä tosi pitkään.
Toisaalta, en mä mitään vankilaa olisi miettimistaukoon tarvinnut jos Suomessa olisi toimiva terveydenhoitojärjestelmä joka olisi jo ajat sitten auttanut mua mun mielenterveyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Selvähän se, että maissa, joissa on kovimmat rangaistukset, ollaan lainkuuliaisia. Not.
Ne ovatkin maita, joissa ihmisillä ei oikeasti ole mahdollisuutta pärjätä jos olet syntynyt väärään perheeseen. Vaikea slummista on nousta normaaliin työelämään tai jenkeissä köyhän perheen jälkikasvun kouluttautua.
Japanissa on kovat rangaistukset mutta todella vähän rikoksia.
Rikosten vähentämiseen tarvitaan 2 asiaa:
-kovat rangaistukset, esim Suomessa kevyine rangaistuksineen paljon enemmän rikoksia kuin Japanissa
-hyvä sosiaalijärjestelmä, esim USAssa monella ei vaihtoehtoja rikollisuudelle toisin kuin japanissa missä ilmainen koulutus jne
Eli kyllä kovat rangaistukset toimii, mutta rikollisuudelle pitää löytyä myös vaihtoehtoja ettei ole pakko ryhtyä rikolliseksi.
Kyllä sillä on se ns. erityisestävä vaikutus, eli että kopitettu konna ei ole talon ulkopuolella tekemässä rikoksia.
Kuolemantuomio vähentää kyllä rikoksen uusimista aivan nolliin. Esim. eräs suomalainen nimenvaihtaja sarjamurhaaja on syyllistynyt vaikka mihin tuomionsa jälkeen. USAssa äijä olisi manalassa jo.
Te jotka viittaatte tutkimuksiin ja tilastoihin, varmaan ootte samaa mieltä että kovat rangaistukset toimii kun vertaa kahta maata missä yhtä hyvä sosiaalijärjestelmä, Japani ja Suomi. Japanissa paljon kovemmat rangaistukset ja selvästi Suomea vähemmän rikollisuutta. Japani esim maailman turvallisimpia maita kulkea yöllä yksin kadulla.
Koittakaa ymmärtää että sosiaaliturba ja koulutusmahdollisuudet vaikuttaa myös, eli älkää jatkuvasti jankuttaku USAsta missä huono sosiaaliturva ja heikot koulutusmahdollisuudet.
Ei ole totta. Valtio tukee opiskelua kaikin tavoin USAssa. Se onkin sitten eri asia jos vanhemmat eivät pidä koulutusta tarpeellisena ja estävät sen.
Katsokaa vaikka kuinka Nelson Mandelalle kävi. Margaret Thatcherin ja Ronald Reaganin terroristiksi julistama juippi hakkasi kiviä pienemmäksi 27 vuotta ja niinpä hänestä tuli Nobel-palkittu rauhanmies.
Noi piraattituotteet ja väärennetyt setelit niistä voi ja tilien tyhjääjät kyllä laittaa palkattoman työhön sen verran tekevät vahinkoa . Monelta vieneet työpalkkarahat tai pienet köyhien rahat . Hävytöntä varastaa !
Rangaistusten säätö on tarkkaa työtä. Esim. Venäjällä on erittäin ankaria tuomioita, joten tavanomaiset ryöstöt kannattaakin toteuttaa ryöstömurhina (ei pidä jättää uhria henkiin mahdollisesti todistamaan tapahtuneesta).
Tuo väite perustuu lähinnä siihen miten on asian laita jenkkilässä. Ei ole otettu huomioon että siellä yhteiskunta on muutenkin erilainen.
Suomessa kovat rangaistukset vähentäisi rikollisuutta koska täällä on ilmainen kooulutus ja hyvä sosiaaliturva toisin kuin USAssa. Yhtä kovilla rangaistuksilla kuin Japanissa, Suomessakin olisi maailman vähiten rikoksia.
Kovin rangaistus pitäisi olla loppuelämän pakkotyö tai siihen saakka kunnes korvaus on maksettu. Ylläpito kustannettaisiin vankien työllä. Jos ei työ kelpaa niin tulee nälkä ja kylmä pimeys.
Vierailija kirjoitti:
Murhasta ei tosin selviä parilla vuodella.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kovat rangaistukset vähentäisi rikollisuutta koska täällä on ilmainen kooulutus ja hyvä sosiaaliturva toisin kuin USAssa. Yhtä kovilla rangaistuksilla kuin Japanissa, Suomessakin olisi maailman vähiten rikoksia.
Tarvitaan myös Yakuza. Niillä on lähes monopoli asema rikosten suhteen ja he pitävät huolta, ettei siellä pikku rikolliset perseile. Ja paljon poliisikoppeja. Niitä siellä on paljon, eikä tarvitse kuin kiljaista niin on jo virkavalta paikalla.
Eihän tuo ole mielipidekysymys, vaan tilastokysymys. Tsekkaa numerot niin ei tarvi luulla.