Lenkkeilen paljon ja päivittäin tulee vastaan runsaasti sauvakävelijöitä. Havaintojeni mukaan max 20% heistä osaa sauvakävellä
Itse en sauvakävele, mutta tunnustan sen kyllä itse harrastamaani kävelyä tehokkaammaksi liikuntamuodoksi. En siis halua ketään morkata tai mitään sellaista. Suurin osa vastaantulevista sauvakävelijöistä ei kuitenkaan käytä sauvoja järkevästi. Erikoista.
Kommentit (46)
Kepakkomiehet on ikäviä kapeilla pyöräteillä, vaativat nelinkertaisen tilan ja kepakko voi heilahtaa metrikaupalla pyöräilijään.
Vierailija kirjoitti:
Ootko tyytyväinen, ap, kun saat pahan mielen toisille kävelijöille?
Minäkin sauvakävelen paljon. Olen saanut siihen parikin eri opastusta, mutta ohjaukset oli keskenään erilaiset, vaikka ohjaajista kumpikin oli ammatiltaan liikuntaneuvoja. Olen sitten kävellyt milloin niin ja milloin näin, siten miten tuntuu hyvältä.
Tuntuu tosi pahalta kuulla, että joku toinen lenkkeilijä kyttää ja kritisoi sitä miten kävelen. Ei tosiaan tee mieli juuri edes lähteä, kun kävelypolkujen valtias siellä kyttäilee ja tulee sitten tänne valittamaan että kävelen väärin.
Aloituksen tarkoitus ei ole saada kenellekään pahaa mieltä. Harmi, jos sinä saat tästä mielipahaa. Ap
Sauvakävelytekniikka - Suomen Latu
Se oikea tekniikka saattaa asiaa ymmärtämättömän silmiin näyttää vähän sauvojen perässä laahaamiselta. Oikea tekniikka ei ole heilua olkapäät korvissa jännittyneinä.
Mutta jos ei hartiat satu "väärin kävellessä", niin sou what. Pääasia olisi, että ihmiset liikkuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Silloin kun joku käyttää sauvoja oikein, hän on melko suurella varmuudella nuorehko ja urheilullinen. Mahdollisesti aktiivinen hiihtäjä. Näin siis lenkkipoluilla, kaupunkialueilla voi olla toisinkin, en tiedä. Vanhuksilla näkee paljon sitä, että sauvoja pidetään suorina edessä, piikki ei koskaan mene jalkaterän taakse. Liukkaalla varmasti hyvä lisäapu pystyssä pysymiseen, mutta kuntoilun kannalta merkityksetöntä.
No ei todella ole merkityksetöntä, että esimerkiksi ihminen, joka selkävaivojensa tai huimauksensa vuoksi ei pystyisi kävelemään lenkkiä muuten, lähtee lenkille sauvojen kanssa - vaikka sitten kaikkitietävien näsäviisaiden kyttäjien mielestä "väärin" kävellen. Jokainen otettu askel on merkityksellinen. Tämän aloituksen tyyppiset latistavat hölötykset sen sijaan ovat merkityksetöntä somesaastetta, josta ei kannata välittää p-kaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Silloin kun joku käyttää sauvoja oikein, hän on melko suurella varmuudella nuorehko ja urheilullinen. Mahdollisesti aktiivinen hiihtäjä. Näin siis lenkkipoluilla, kaupunkialueilla voi olla toisinkin, en tiedä. Vanhuksilla näkee paljon sitä, että sauvoja pidetään suorina edessä, piikki ei koskaan mene jalkaterän taakse. Liukkaalla varmasti hyvä lisäapu pystyssä pysymiseen, mutta kuntoilun kannalta merkityksetöntä.
No ei todella ole merkityksetöntä, että esimerkiksi ihminen, joka selkävaivojensa tai huimauksensa vuoksi ei pystyisi kävelemään lenkkiä muuten, lähtee lenkille sauvojen kanssa - vaikka sitten kaikkitietävien näsäviisaiden kyttäjien mielestä "väärin" kävellen. Jokainen otettu askel on merkityksellinen. Tämän aloituksen tyyppiset latistavat hölötykset sen sijaan ovat merkityksetöntä somesaastetta, josta ei kannata välittää p-kaan.
Korjataan sitten sen verran, että varmaan hyvä apu pystyssä pysymiseen muulloinkin kuin liukkailla, mutta sauvojen tukena pitäminen ei vaan ole sauvakävelyä, vaikka sen sanominen kuinka harmittaisi. Eikä siinä, jokainen tavallaan, ja jos ulkoilu jäisi ilman tukikeppejä tekemättä, niin ilman muuta parempi ulkoilla tukikeppien kanssa.
Ihan sama! Mitä väliä miten kukin kävelee, jos on kykynevä kävelemään. Jos sauvat auttaa edes lähtemään ulos, niin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ja se kaamea meteli joka särkee tärykalvon kilometrin säteellä, kun ihminen paiskoo niitä sauvoja maahan, hiekalle tai asfaltille. Ovatkohan itse kuuroja? En käsitä miten joku voi tehdä kävelylenkkejä itse tuota meteliä tuottaen! Eikö moinen tärähdys maahan jo satu hartioihin?!
"meteli joka särkee tärykalvon kilometrin säteellä"
Ei voi olla totta, mikä ihmisiä nykyään vaivaa? Tuostako sinulla menee tärykalvot :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko tyytyväinen, ap, kun saat pahan mielen toisille kävelijöille?
Minäkin sauvakävelen paljon. Olen saanut siihen parikin eri opastusta, mutta ohjaukset oli keskenään erilaiset, vaikka ohjaajista kumpikin oli ammatiltaan liikuntaneuvoja. Olen sitten kävellyt milloin niin ja milloin näin, siten miten tuntuu hyvältä.
Tuntuu tosi pahalta kuulla, että joku toinen lenkkeilijä kyttää ja kritisoi sitä miten kävelen. Ei tosiaan tee mieli juuri edes lähteä, kun kävelypolkujen valtias siellä kyttäilee ja tulee sitten tänne valittamaan että kävelen väärin.
Aloituksen tarkoitus ei ole saada kenellekään pahaa mieltä. Harmi, jos sinä saat tästä mielipahaa. Ap
Et sinä mitenkään rakentavasti otsikoinut. Vain 20% osaa tehdä fiksun aloituksen, 80% onnistuu vain suututtamaan lukijat.
Kunnon survominen ei onnistu tavallisilla kaupan sauvoilla. Niitä pitää vähän tuunata, parin sentin naula on hyvä kärki.
Vierailija kirjoitti:
Ja se kaamea meteli joka särkee tärykalvon kilometrin säteellä, kun ihminen paiskoo niitä sauvoja maahan, hiekalle tai asfaltille. Ovatkohan itse kuuroja? En käsitä miten joku voi tehdä kävelylenkkejä itse tuota meteliä tuottaen! Eikö moinen tärähdys maahan jo satu hartioihin?!
Ääni rytmittää ja auttaa flow tilaan pääsyyn.
Tavallisella kävelylenkilla hartioitani alkaa pakottamaan, sauvakävellessä oiretta ei esiinny.
Valitettavasti kaikki sauvojen kanssa kävelevät eivät tee sitä urheilun takia vaan siksi että kadut ovat liukkaita. Varsinkin monet mummot ja vammaiset ottavat sauvat mukaan liukkauden takia, joten siksi sauvatekniikka on erilainen.
Itsekin tasan viikko sitten harkitsin ensimmäisillä liukkailla sauvojen ottamista mukaan, mutten ottanut. Luotin vaan että kadut on hiekoitettu ja saappaissa on Grip+ -pohjat. Juu, vedin sitten suoraan katuun pitkälleni ja takaraivo jymähti katuun ja muitakin vammoja tuli.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kaikki sauvojen kanssa kävelevät eivät tee sitä urheilun takia vaan siksi että kadut ovat liukkaita. Varsinkin monet mummot ja vammaiset ottavat sauvat mukaan liukkauden takia, joten siksi sauvatekniikka on erilainen.
Itsekin tasan viikko sitten harkitsin ensimmäisillä liukkailla sauvojen ottamista mukaan, mutten ottanut. Luotin vaan että kadut on hiekoitettu ja saappaissa on Grip+ -pohjat. Juu, vedin sitten suoraan katuun pitkälleni ja takaraivo jymähti katuun ja muitakin vammoja tuli.
Ei auta liukastumista vastaan, on oma tuntuma.
Ap olen huomannut saman. Toinen paikka missä n.10% tekee oikein, on vesijuoksurata. Kiva kun mummot harrastaa, tykkään heidän kanssa jutella ja saunaan kannan aina vedet. Siellä altaassa sitten.. Todellisuudessa moni uiskentelee hiljakseen siinä kelluke vyöllään ja höpöttelee parin kolmen mukaan tulleen vesijuoksijan kanssa.. sitten kun ohitat tämän seurueen, niin katsovat silmiä pyöritellen ja ainakin kerran on sanottu että olis tuolla uintiradallakin tilaa! Niin mutta kun minä vesijuoksen! Sopu sijaa antaa :)
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama! Mitä väliä miten kukin kävelee, jos on kykynevä kävelemään. Jos sauvat auttaa edes lähtemään ulos, niin hyvä.
No kun se ei ole ihan sama. Asia erikseen on se, jos on jokin vaiva tai vamma ja tarvitsee sauvoista tukea, tai ne auttavat pysymään pystyssä liukkaalla.
Muutoin huonossa asennossa, väärällä tekniikalla liikkuminen ja virheellisten liikeratojen toistaminen aiheuttaa kipuja ja kulumia. Siihen on syynsä, miksi ihmiskehon oikeaoppinen ryhti on millainen on, ja omat lihasryhmänsä, jotka pitävät ryhdin kasassa. Jos pystyy vaan mitenkään tekemään liikkeitä oikein, ne kannattaa tehdä oikein. Sama pätee ihan kaikkeen liikkumiseen, niin saliharjoitteluun kuin kävelyyn. Väärin tekemällä voi saada aikaiseksi vammoja ja kipuja.
Tehoton sauvakävely johtuu usein siitä, etteivät sauvojen päät pidä. Asvaltilla ei voi käyttää teriä, ja yllättävän moni hiekkatiekin on niille liian kova: kärjet kirskuvat ja tärähtävät alustaan epämukavasti. Kumipäät taas lipsuvat helposti. Joten kävelijä päätyy raahaamaan sauvoja perässään tai jotenkin sipsuttelemaan niiden kanssa ja toivomaan, että väylä muuttuisi pian sopivammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap olen huomannut saman. Toinen paikka missä n.10% tekee oikein, on vesijuoksurata. Kiva kun mummot harrastaa, tykkään heidän kanssa jutella ja saunaan kannan aina vedet. Siellä altaassa sitten.. Todellisuudessa moni uiskentelee hiljakseen siinä kelluke vyöllään ja höpöttelee parin kolmen mukaan tulleen vesijuoksijan kanssa.. sitten kun ohitat tämän seurueen, niin katsovat silmiä pyöritellen ja ainakin kerran on sanottu että olis tuolla uintiradallakin tilaa! Niin mutta kun minä vesijuoksen! Sopu sijaa antaa :)
Hah.
Tiesitkö, että vesijuoksu on siitä hassu laji, että siinä pääsee "kovaa" ihan vaan lepsuillen. Ja mitä kovemmin pyrit pysymään pystyasennossa ja käytät käsiä ja jalkoja, sitä varmemmin pysyt vaan enimmäkseen paikoillasi. Eli hyvä tekniikka ei tarkoita kovaa vauhtia.
Olen nähnyt paljon vesijuoksijoita, jotka "juoksevat" melkein makuuasennossa, siis uivat. Nämä sekoittavat kaikki radat, kun heidän pitää päästä kaikista ohi.
Olen melko aktiivinen urheilija, ja pari kertaa joutunut kuntouttamaan itseni vesijuoksulla. Saan erittäin hyvän sykkeen ja treenin sinänsä hiljaisella etenemisvauhdilla, jonka sitä paitsi olen aina erinomaisen hyvin pystynyt sopeuttamaan niihin kelluvien ja juttelevien mummojen vauhtiin. Ainoa mikä erottaa minut kelluvista juttelevista mummoista noin pinnan päältä on hikinen ja punainen naamani sekä hengästyneisyys.
Monelle vanhukselle ne ovat ihan vaan tuki ja turva mutta tulee siinä hieman liikettä yläkropallekin. Heillä usein näkee hiihtosauvoja ja nehän ovat liian pitkät. Mutta itse ajattelen että tärkeintä on se että liikkuvat.
Sauvat ovat joskus hankalat vaikka osaisikin sen tekniikan. Alusta jolla kävelet merkkaa aika paljon. Minusta sauvakävely olisi parasta sellaisella "pehmeällä" maalla, pururata tms. Asfaltilla ja kovalla hiekkaisella tiellä se on helposti sellaista lipsumista tai töksähtelevää vaikka kuinka on kumitassua tai terävää päätä.
Sauvakävely on hyvää liikuntaa etenkin jos on hartiavaivoja. Siinä ryhti pysyy hyvässä asennossa ja usein kävelytahtikin on nopeampaa.
Jaahas, enpä taida harrastaa enää edes kävelyä,,kun senkin voi tehdä niin totaalisen väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah.
Tiesitkö, että vesijuoksu on siitä hassu laji, että siinä pääsee "kovaa" ihan vaan lepsuillen. Ja mitä kovemmin pyrit pysymään pystyasennossa ja käytät käsiä ja jalkoja, sitä varmemmin pysyt vaan enimmäkseen paikoillasi. Eli hyvä tekniikka ei tarkoita kovaa vauhtia.
Olen nähnyt paljon vesijuoksijoita, jotka "juoksevat" melkein makuuasennossa, siis uivat. Nämä sekoittavat kaikki radat, kun heidän pitää päästä kaikista ohi.
Olen melko aktiivinen urheilija, ja pari kertaa joutunut kuntouttamaan itseni vesijuoksulla. Saan erittäin hyvän sykkeen ja treenin sinänsä hiljaisella etenemisvauhdilla, jonka sitä paitsi olen aina erinomaisen hyvin pystynyt sopeuttamaan niihin kelluvien ja juttelevien mummojen vauhtiin. Ainoa mikä erottaa minut kelluvista juttelevista mummoista noin pinnan päältä on hikinen ja punainen naamani sekä hengästyneisyys.
Aivan. Lisäksi nämä makuuasennossa vesijuoksevat vievät altaasta tilaa paljon enemmän kuin oikeaoppisesti pystyasennossa juoksevat.
Sauvakävekyn oikeaoppisuudesta en todellakaan jaksaisi ottaa intohimoa. Kun nyt ihmiset ensin oppisivat rullaamaan jalkateränsä ja käyttämään polveaan oikein askeltaessaan, niin mietitään niitä keppitekniikoita sitten; siihen asti kunhan sauvat eivät heilu toisiin kanssakulkijoihin, niin aivan jees.