Lenkkeilen paljon ja päivittäin tulee vastaan runsaasti sauvakävelijöitä. Havaintojeni mukaan max 20% heistä osaa sauvakävellä
Itse en sauvakävele, mutta tunnustan sen kyllä itse harrastamaani kävelyä tehokkaammaksi liikuntamuodoksi. En siis halua ketään morkata tai mitään sellaista. Suurin osa vastaantulevista sauvakävelijöistä ei kuitenkaan käytä sauvoja järkevästi. Erikoista.
Kommentit (46)
Olen sauvakävelyn harrastaja ja olen saanut siihen asiantuntijan ohjauksen. On typerää puuttua toisten kävelytyyleihin, mutta nyt syyllistyn siihen itsekkin. Kertokaa, miksi kävelevät ihmiset eivät juurikaan liikuta jalkojaan lonkista lähtien. Polvista koukistetaan ja näin kävellään töpötellen. Mitä vanhempi ihminen, sitä jäykemmät lonkat ja polvitöpötyksellä eteenpäin. Ei ihme, että polvinivelet kuluvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämmösten aloitusten takia ei huvita lähteä sohvalta minnekään.
Mikä tässä avauksessa aiheuttaa moisen tunteen? Itse olisin onnellinen, jos joku kertoisi minulle, mikäli kåvelen tms. väärin/haitallisesti. Ap
Olisin just tullut kysymään ohjeita oikein kävelemisen ja neuvon, että missä sen voi oppia? Mielestäni ketjussa ei ole ollut muuta kuin kritiikkiä. Ei neuvoja jaa kohdennetaan sanomiset vain väärin tekemiseen. Teissä ei ainakaan valmentajan ainesta.
Tämä oli esimerkki kommenttien tyylistä. Vie fiiliksen koko asialta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olen huomannut saman. Toinen paikka missä n.10% tekee oikein, on vesijuoksurata. Kiva kun mummot harrastaa, tykkään heidän kanssa jutella ja saunaan kannan aina vedet. Siellä altaassa sitten.. Todellisuudessa moni uiskentelee hiljakseen siinä kelluke vyöllään ja höpöttelee parin kolmen mukaan tulleen vesijuoksijan kanssa.. sitten kun ohitat tämän seurueen, niin katsovat silmiä pyöritellen ja ainakin kerran on sanottu että olis tuolla uintiradallakin tilaa! Niin mutta kun minä vesijuoksen! Sopu sijaa antaa :)
Hah.
Tiesitkö, että vesijuoksu on siitä hassu laji, että siinä pääsee "kovaa" ihan vaan lepsuillen. Ja mitä kovemmin pyrit pysymään pystyasennossa ja käytät käsiä ja jalkoja, sitä varmemmin pysyt vaan enimmäkseen paikoillasi. Eli hyvä tekniikka ei tarkoita kovaa vauhtia.
Olen nähnyt paljon vesijuoksijoita, jotka "juoksevat" melkein makuuasennossa, siis uivat. Nämä sekoittavat kaikki radat, kun heidän pitää päästä kaikista ohi.
Olen melko aktiivinen urheilija, ja pari kertaa joutunut kuntouttamaan itseni vesijuoksulla. Saan erittäin hyvän sykkeen ja treenin sinänsä hiljaisella etenemisvauhdilla, jonka sitä paitsi olen aina erinomaisen hyvin pystynyt sopeuttamaan niihin kelluvien ja juttelevien mummojen vauhtiin. Ainoa mikä erottaa minut kelluvista juttelevista mummoista noin pinnan päältä on hikinen ja punainen naamani sekä hengästyneisyys.
Aivan! Näitä vaakatasossa uivia tarkoitan, ja monia muita vääriä variaatioita miten ihmiset vesijuoksee aivan hassusti. Noin 90% väärin.
Se on vaikeaa kyllä olla ohittamatta jos mummokerho jää aivan paikalleen altaaseen pohtimaan miksei Tarmo vie pojalleen lainaksi kalastusvälineitä. Sitten on vielä ne jotka eivät malta kummassakaan altaan päässä käydä vaan tekevät pientä rinkiä ja oikaisevat suoraan nenän eteen. Meitä on moneksi. Pääasia että lähtee liikkeelle, eikä vaan jää kotisohvalle keksimään selityksiä.
Tunnustan, etten osaa sauvakävellä. Minua on fysiotetapeuttikin neuvonut, mutta aina oli hänen mielestään minulla joko vasen jalka tai oikea jalka väärässä asennossa askellettaessa tai sauvat liikkuivat väärin. Kun keskityin sauvojen liikkeeseen, niin jalan liikekaari meni väärin, kun jalan liikekaari ja varpaiden suunta saatiin kuntoon, niin sauvat menivät väärin.
Se laji on minulle ihan liian vaikea ja monimutkainen, mutta eikö tärkeintä kuitenkin ole, että liikkuu edes jotenkin.
Sauvakävelen useana päivänä viikossa. Minua keljuttaa eniten se, että hiekkateillä sauvat lipsuvat, toki voisin ottaa kumitassut, mutta ovat melko tiukassa. Sitten kun tulen asfalttitielle niin tassut taas "irvistäen" paikoilleen. Menee kävelyn ilo jo siinä. Kysyisin teiltä sauvakävelyn harrastajat, miten te toimitte, vai onko keksitty hyviä sauvoja jotka toimivat sekä asfaltti et hiekkateillä. Monesti samalla lenkillä on molempia tarjolla.
Bravo! Oma äitini kävelee sauvojen avulla pitkiä lenkkejä, jaloissa ja tasapainossa on häikkää niin sauvat jeesaa kävelyä. Aivan sama miten kävelee, kunhan pysyy tolpillaan.