Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko nämä oireet muka selittyä pelkällä stressillä?

Vierailija
11.01.2021 |

-2/3 hiuksia lähtenyt päästä lyhyessä ajassa
-ruokahalu kadoksissa
-aivosumu ja outo sekava olo
-muistihäiriöt
-sanat ei meinaa löytyä ja puhe kulkea
-puutumisen tunnetta ympäri kehoa (myös pari varvasta toisesta jalasta puutuu usein, aina samat)
-ihan perus kävelylenkin jäljiltä jalat tärisee ja vapisee
-kokonaisvaltainen voimakkuus ja heikkous
-kovat päänsäryt
-viiltävät kivut ympäri vartaloa ihankuin jossain syvällä ja nivelissä
-hengenahdistus
-lihasnykinä, pieniä elohiiriä ympäri vuorokauden
-uni ei auta väsymykseen
-jatkuva kova palelu, kädet ja jalat aivan jääkylmät vaatetuksesta ja ympäristön lämpötilasta huolimatta
-tinnitus, nyt pari päivää toinen korva ollut outo ja ikäänkuin lukossa ja äänet kaikuu
-alaselän kovat kipuilut ilman rasitusta tai tapaturmaa

Mulla todettiin joskus vuosia sitten masennus ja ahdistuneisuushäiriö, jonka jälkeen KAIKKI mahdollinen on laitettu sen piikkiin. Kokeiltu lukuisat mielialalääkkeet, rauhoittavat, perus kipulääkkeet, ei ole ollut apua. Suuri osa oireista ollut jo useamman vuoden, mutta olo vaan pahenee ja tullut nyt tuota nykimistä ja korvavaivaa, aikaisemmin jaksoin sentään urheilla ja tehdä asioita mutta nyt kroppa ei vaan enää meinaa jaksaa yhtään mitään. :( Ylipainoinen en ole joten siihen ei tarvitse vedota. Kilpirauhasarvot esimerkisi katsottu vuosien mittaan monta kertaa, eikä veriarvoissa ole koskaan muutenkaan ollut häikkää. Pistin merkille, että ferritiiniarvo on 27, se ilmeisesti on aika alhainen mutta ei kai semmoinen voisi oireita selittää? Kokemuksia vastaavasta oireistosta? Suoraansanottuna kirjaan itseni psykiatriseen hoitoon, jos tämän kaiken voi muka vaan kuvitella.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti yksilöllistä toi ferritiini. Mulla se oli 8 eikä ollut mitään oireita.

Vierailija
42/48 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli juuri kattava juttu raudasta, kannattaa lukea. Tiivistelmä on että rauta osallistuu jokaisen solun toimintaan.

Kannattaa kokeilla eri valmisteita, tutkia mistä ruoasta sitä saa ja mikä estää imeytymisen. Fakta on että olo ei parane ennen kuin löytyy tapa korjata tilanne. Hesarin jutussa oli hyvä koonti.

Olen käynyt läpi samantyyppisiä asioita. Olo on parantunut siitä kun aloin syömään rautaa mutta arvon nousu on ollut hidasta. Hakeuduinkin lopulta lääkärille koska oireita oli edelleen ja raudan syöntiä alkoi olla jo vuosia takana. Rauta katsottiin ja lääkäri totesi että siitä ei ole kyse, arvo on hyvä. Viitearvo näyttää olevan 15 -> ja oma arvo oli hitusen yli 30.

Esimerkiksi tämän aamuisessa lehtijutussa kuitenkin sanotaan että oireet alkaa tai väistyy kun arvo alkaa olla 50-60 kohdalla ja tavoitearvo hoidossa on 100.

Omalla vauhdilla oireet poistuu parin vuoden päästä ja tavoitearvossa ollaan kuuden vuoden päästä. Joidenkin lääkärien tulkinnoilla tutkimatta jättäminen on ok, oireet yhdistettynä alhaiseen arvoon on ok, raudan syönnin lopettaminen oireisena arvojen ollessa kolmasosa tavoitteesta on hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä, jos ferritiinin viitearvot naisilla ovat:

Naiset >16 v: 10-150 µg/l

niin miten alarajaa lähellä olevat arvot edes voisivat olla "hyvät"? Kyllä ferritiinin pitäisi olla reippaasti enemmän ja mielellään puolivälissä viitearvoja, jos loogisesti ajattelee. Ferritiiniin ei suhtauduta vakavasti, koska sen puute on naistesairaus.

Tämäpä tämä. Logiikka vaikuttaa erikoiselta kun viitervo alkaa kymmenestä mutta oireet alkaa hälvetä vasta 50 kohdalla, alle 70 arvolla puutos saattaa vielä aiheuttaa levottomia jalkoja ja vasta arvon ollessa 100 puutos voidaan sulkea pois.

100 on kuitenkin kymmenen kertaa enemmän kuin 10. Vai meneeköhän normaalin rajoihin jos vielä on sen verran virtaa ja elintoimintoja jäljellä että pystyy hengittämään astmalääkkeiden avulla.

Vierailija
44/48 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo laskee myös aivotoiminnan tasoa eli jos alkaa tuntua, että on jotenkin tyhmentynyt, kannattaa nostaa arvo tuonne sadan kieppeille. 

Vierailija
45/48 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itseasiassa ollut täysin kasvissyöntilinjalla viimeiset pari vuotta, mutta tuon rauta-arvon tsekkauksen myötä oon palannut sekasyöntiin jos siitä olisi apua. Pari kuukautta vasta lihaa ottanut kuvioihin, etten tiedä miten siitä on apua. En tiedä tuosta muotidiagnoosista, mutta omat tasot on olleet aina maksimissaan 50 luokkaa (omakannasta katsottuna jostain 2016 lähtien kun joissain yhteyksissä katsottu)

Ap

Olethan kasvissyöjänä syönyt B12-vitamiinilisää sekä foolihappoa?

Mulla kans aiheutti raudanpuutos monia oireita vuosien ajan. Eli tuon rauta-arvon nostamiseen kannattaa panostaa, ei siinä mitään menetä kuitenkaan. Toki pitää ottaa kontrolliarvo esim. 3 kk päästä, jotta näkee nouseeko arvo. Jos ei nouse (ja oireet jatkuu), niin vaatii jo tarkempia tutkimuksia.

Olen syönyt joo, mutta aikoja kyllä myös kun en ole muistanut syödä kummemmin mitään lisää. Tommoista vegemultivitaa olen ottanut. Taidan lähteä apteekista kyselemään valmisteista, Floravitaa olen nyt pari pulloa ottanut mutta ei kummemmin muutosta olossa (paitsi nykinöihin pieni helpotus) ja rautamäärä taitaa olla aika minimaalinen tuossakin..

Ap

Rautavaraston nostaminen on hidasta, kokemusta löytyy. Pitää siis jaksaa syödä rautalisää pitempään (kontrolli esim. 3 kk välein), samalla toki kiinnittäen huomiota ruokavalioon. Itsellä meni n. puoli vuotta, että hiustenlähtö loppui ja aivosumu alkoi helpottua, ja pikkuhiljaa myös hengenahdistus (en pystynyt aiemmin esim. pyöräilemään).

Ferritiinistä sanotaan, että se olisi hyvä olla lähempänä sataa arvoltaan. Eli sen vuoksi tuo kontrolli säännöllisesti, jotta tietää missä mennään. Ja jos ei saa itse tuota arvoa nousemaan, niin pitää jo tutkituttaa syyt tuolle matalalle arvolle.

Mutta tosiaan hyvä, että olet palannut takaisin sekasyöjäksi. Hyvinkin mahdollista, että joku puutostila päällä, ferritiini tai joku muu. Syy löytyy kyllä, tsemppiä kovasti :)

Vierailija
46/48 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa oli juuri kattava juttu raudasta, kannattaa lukea. Tiivistelmä on että rauta osallistuu jokaisen solun toimintaan.

Kannattaa kokeilla eri valmisteita, tutkia mistä ruoasta sitä saa ja mikä estää imeytymisen. Fakta on että olo ei parane ennen kuin löytyy tapa korjata tilanne. Hesarin jutussa oli hyvä koonti.

Olen käynyt läpi samantyyppisiä asioita. Olo on parantunut siitä kun aloin syömään rautaa mutta arvon nousu on ollut hidasta. Hakeuduinkin lopulta lääkärille koska oireita oli edelleen ja raudan syöntiä alkoi olla jo vuosia takana. Rauta katsottiin ja lääkäri totesi että siitä ei ole kyse, arvo on hyvä. Viitearvo näyttää olevan 15 -> ja oma arvo oli hitusen yli 30.

Esimerkiksi tämän aamuisessa lehtijutussa kuitenkin sanotaan että oireet alkaa tai väistyy kun arvo alkaa olla 50-60 kohdalla ja tavoitearvo hoidossa on 100.

Omalla vauhdilla oireet poistuu parin vuoden päästä ja tavoitearvossa ollaan kuuden vuoden päästä. Joidenkin lääkärien tulkinnoilla tutkimatta jättäminen on ok, oireet yhdistettynä alhaiseen arvoon on ok, raudan syönnin lopettaminen oireisena arvojen ollessa kolmasosa tavoitteesta on hyvä.

Mulla meni samalla tavalla eli lääkärin mielestä arvo ok, kun on viiterajojen sisällä. Arvo oli alimmillaan 20. Onneksi yhdellä kaverilla oli ollut samanlaisia oireita ja käynyt erikoislääkärillä asian tiimoilta ja sai sieltä hyvät hoito-ohjeet. Tärkeimpänä tuo, että arvon tulisi olla lähempänä sataa, jokaisella toki yksilöllinen tuo tavoitearvo. Mutta 60-100 välimaastoon olisi hyvä saada.

Yksi yleislääkäri muuten vinkkasi, että rautaa ei kannata ottaa lisänä ihan joka päivä: keho siis ottaa sen paremmin vastaan, jos sitä ei ole koko ajan saatavilla. Jos taas koko ajan saatavilla, niin keho tottuu siihen, että sitä lisärautaa ei tarvitse hyödyntää eli varastoida. Eli hyvällä tavalla ns. shokkihoitoa elimistölle :)

Tärkeä pointti myös tuo, että rauta lisäravinteena tulee ottaa niin, ettei mikään muu aine estä sitä imeytymästä. Sama pätee toki muihinkin vitamiineihin ja lisiin. Tästä syystä nuo monivitamiinit ei oo oikein tehokkaita, kun kaikkia vitamiineja ja lisiä ei suositella otettavan samaan aikaan, ja osa parempi ottaa muutenkin aamulla ja osa illalla. Eli kannattaa perehtyä aiheeseen kunnolla, ettei turhan takia nappaile lisiä ja niistä ei olekaan hyötyä, pahimmassa tapauksessa vain haittaa (esim. vatsa ei kestä).

/45

Vierailija
47/48 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä kaikille! Olen vasta reippaan kuukauden ottanut tuota nestemäistä rautaa, mutta tosiaan siinä sitä rautaa on vähän.. Isompia annoksia jos sitä ottaisi, niin tulisi järkyttävän kalliiksi eli joku toinen sopiva valmiste olis hyvä löytää. Olisikohan mitään vahvempaa nestemäistä?

Ja siis kyllä, tunnen itseni jotenkin tyhmäksi. Siis nimenomaan ettei aivot pelaa. Keskittymään ei pysty jne ja näin on ollut jo pitkään. Unohtuu se mitä olen tekemässä, en muista kääntyä oikeaan suuntaan kulkiessani sun muuta.

Ap

Vierailija
48/48 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä kaikille! Olen vasta reippaan kuukauden ottanut tuota nestemäistä rautaa, mutta tosiaan siinä sitä rautaa on vähän.. Isompia annoksia jos sitä ottaisi, niin tulisi järkyttävän kalliiksi eli joku toinen sopiva valmiste olis hyvä löytää. Olisikohan mitään vahvempaa nestemäistä?

Ja siis kyllä, tunnen itseni jotenkin tyhmäksi. Siis nimenomaan ettei aivot pelaa. Keskittymään ei pysty jne ja näin on ollut jo pitkään. Unohtuu se mitä olen tekemässä, en muista kääntyä oikeaan suuntaan kulkiessani sun muuta.

Ap

Mulle joku joskus suositteli Elivon rautalisää, tabletti on tuo siis. Tuon pitäisi olla mahaystävällinen. Itse pystyn tuota käyttämään, vaikka on IBS vaivana. Eli suosittelen kokeilemaan, kun ei kovin kallis oo :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi