Voiko nämä oireet muka selittyä pelkällä stressillä?
-2/3 hiuksia lähtenyt päästä lyhyessä ajassa
-ruokahalu kadoksissa
-aivosumu ja outo sekava olo
-muistihäiriöt
-sanat ei meinaa löytyä ja puhe kulkea
-puutumisen tunnetta ympäri kehoa (myös pari varvasta toisesta jalasta puutuu usein, aina samat)
-ihan perus kävelylenkin jäljiltä jalat tärisee ja vapisee
-kokonaisvaltainen voimakkuus ja heikkous
-kovat päänsäryt
-viiltävät kivut ympäri vartaloa ihankuin jossain syvällä ja nivelissä
-hengenahdistus
-lihasnykinä, pieniä elohiiriä ympäri vuorokauden
-uni ei auta väsymykseen
-jatkuva kova palelu, kädet ja jalat aivan jääkylmät vaatetuksesta ja ympäristön lämpötilasta huolimatta
-tinnitus, nyt pari päivää toinen korva ollut outo ja ikäänkuin lukossa ja äänet kaikuu
-alaselän kovat kipuilut ilman rasitusta tai tapaturmaa
Mulla todettiin joskus vuosia sitten masennus ja ahdistuneisuushäiriö, jonka jälkeen KAIKKI mahdollinen on laitettu sen piikkiin. Kokeiltu lukuisat mielialalääkkeet, rauhoittavat, perus kipulääkkeet, ei ole ollut apua. Suuri osa oireista ollut jo useamman vuoden, mutta olo vaan pahenee ja tullut nyt tuota nykimistä ja korvavaivaa, aikaisemmin jaksoin sentään urheilla ja tehdä asioita mutta nyt kroppa ei vaan enää meinaa jaksaa yhtään mitään. :( Ylipainoinen en ole joten siihen ei tarvitse vedota. Kilpirauhasarvot esimerkisi katsottu vuosien mittaan monta kertaa, eikä veriarvoissa ole koskaan muutenkaan ollut häikkää. Pistin merkille, että ferritiiniarvo on 27, se ilmeisesti on aika alhainen mutta ei kai semmoinen voisi oireita selittää? Kokemuksia vastaavasta oireistosta? Suoraansanottuna kirjaan itseni psykiatriseen hoitoon, jos tämän kaiken voi muka vaan kuvitella.
Kommentit (48)
Kuulostaa kyllä raudanpuutteelta. Sen lisäksi voi aivan hyvin olla masennus/ahdistus omana itsenäisenä sairautenaan, mikä ei ainakaan tilannetta paranna.
Sinuna alkaisin heti ottamaan hyvin imeytyvää nestemäistä rautavalmistetta, jossa mukana myös c- ja b-vitamiineja ja foolihappoa. Ja jos tk:ssa tosiaan ei tutkita asiaa, niin varaisin ajan vaikka yksityiselle lääkärille, koska pitäähän syy selvittää. Raudanpuutteelle (jos nyt siitä on kyse) on aina joku syy. Tai sitten oireille on joku muu selitys. Kyllähän psyyken ongelmat aiheuttavat mitä moninaisimpia fyysisiä oireita (eli sekin on mahdollista), mutta fyysiset sairaudet/syyt pitää aina sulkea pois!
Vierailija kirjoitti:
Tulihan se taikasana sieltä: ferritiini.
Tuntuu, että kyseessä on kyllä kovin muotidiagnoosi. Siinä missä aikaisemmin kaikki oli kilpparivaivaa, nyt sitten uusi kaiken selittäjä on ferritiini.
Jos oikein kovasti tarkkailet aina oloasi, niin tottakai kaikkia oireita ilmaantuu. Se on itseään ruokkiva kehä. Koita saada ajatuksesi kiinni johonkin toiseen asiaan, niin olokin alkaa helpottamaan. Itse olen melkoinen stressivatsailija ja mulla on ihan tarkoituksella muutama hyvä kirja niitä öitä varten, jolloin on aivan järkyttävä olo. Kummasti vain kuitekin olo paranee, kun huomio kiinnittyy riittävän tiiviisti muualle. Tosiaan, tämä ei ollut vähättelynä.
Tulihan se taikasana: muotidiagnoosi. Raudanpuute on ihan oikea vaiva, mikä korjaantuu rautatankkauksella. Ja nykyinen alaraja 10 on ihan liian alhainen fertiili-ikäisellä naisella, tämän tunnustavat jo osa lääkäreistäkin. Ja koska olemme kaikki erilaisia, myös reagoimme kehomme toimintoihin ja puutoksiin eri tavalla. Jonkun optimi ferritiiniarvo on 40, toinen tarvitsee 100 ollakseen toimintakykyinen. Ja se oma olo unohtuu kyllä kun kaikki toimii hyvin, ei ole mitään katkaisijaa, joista oireet saa katoamaan taikaiskusta.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan vaikuttaa jo joltain hiven-tai vitamiinipuutokselta, etenkin jos ruokahalu on huono.
Jos veri ja tulehdusarvot ovat kunnossa, niin tuskin mikään vakava sairaus kyseessä.
Ja korvien tinnitus ja kylmät jalat ja kädet vaivaavat useita ihmisiä, niissä ei ole mitään kummallista.Ja mitä vähemmän liikkui, sitä huonompaan kuntoon lihakset ja nivelet menee, särkyjä tulee jo siitä, ettei ne kestä enää pientäkään rasitusta.
Vältä seuraamasta koko ajan kipujasi ja vointiasi, yritä keskittää huomioisi muihin asioihin.
Olen kyllä miettinyt jotain puutostilan mahdollisuutta, syön kyllä monivitamiinia päivittäin ja syön ruokaa huolimatta huonosta ruokahalusta aika normaalisti. Ainakin omakustanteisesti noiden vitamiininpuutoksien tutkiminen on todella kallista..
Ja tosiaan nuo kivut ympäri kroppaa oli ihan ensimmäinen vaiva joka nyt kestänyt vuosia, nyt vasta viimeisen puolen vuoden sisään alkanut tuo heikkous. Liikun kyllä päivittäin, mutta edellliseen verrattuna ainakin hitaammin. :D Aikaisemmin juoksin pitkiä matkoja ja porrastreeniä. Kivut ei hidastaneet menoa, mutta tämä muu kyllä. Inhottava sanoa, mutta oon tottunut elämään niin että kokoajan sattuu enemmän tai vähemmän.
Kirjoituksesi kuulostaa varsin järkevältä kyllä ei siinä! Kiitos.
Ap
Olen itseasiassa ollut täysin kasvissyöntilinjalla viimeiset pari vuotta, mutta tuon rauta-arvon tsekkauksen myötä oon palannut sekasyöntiin jos siitä olisi apua. Pari kuukautta vasta lihaa ottanut kuvioihin, etten tiedä miten siitä on apua. En tiedä tuosta muotidiagnoosista, mutta omat tasot on olleet aina maksimissaan 50 luokkaa (omakannasta katsottuna jostain 2016 lähtien kun joissain yhteyksissä katsottu)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että kyseessä on kyllä kovin muotidiagnoosi. Siinä missä aikaisemmin kaikki oli kilpparivaivaa, nyt sitten uusi kaiken selittäjä on ferritiini.
Jos oikein kovasti tarkkailet aina oloasi, niin tottakai kaikkia oireita ilmaantuu. Se on itseään ruokkiva kehä. Koita saada ajatuksesi kiinni johonkin toiseen asiaan, niin olokin alkaa helpottamaan. Itse olen melkoinen stressivatsailija ja mulla on ihan tarkoituksella muutama hyvä kirja niitä öitä varten, jolloin on aivan järkyttävä olo. Kummasti vain kuitekin olo paranee, kun huomio kiinnittyy riittävän tiiviisti muualle. Tosiaan, tämä ei ollut vähättelynä.
Voin kertoa sinulle, että tuossa tilassa ei todellakaan auta se, että kiinnittää huomiotaan muualle vaan nimen omaan siihen, että hoitaa itsensä kuntoon. Minulla siihen meni aika lailla vuosi, että kiinnitin prioriteetti ykkösenä huomion itseni hoitamiseen - ravintoon, lisäravinteisiin ja etsin tietoa ja ohjeita jne. Sen jälkeen elämä sitten alkoi taas palata uomaansa.
Minullekin yksityinen lääkäri sanoi, että ferritiini 15 on ok. Mutta ei niitä lääkäreitä ole pakko uskoa. Lähdin nostamaan arvoa ja työkykyni palasi.
Vierailija kirjoitti:
Olen itseasiassa ollut täysin kasvissyöntilinjalla viimeiset pari vuotta, mutta tuon rauta-arvon tsekkauksen myötä oon palannut sekasyöntiin jos siitä olisi apua. Pari kuukautta vasta lihaa ottanut kuvioihin, etten tiedä miten siitä on apua. En tiedä tuosta muotidiagnoosista, mutta omat tasot on olleet aina maksimissaan 50 luokkaa (omakannasta katsottuna jostain 2016 lähtien kun joissain yhteyksissä katsottu)
Ap
Olethan kasvissyöjänä syönyt B12-vitamiinilisää sekä foolihappoa?
Mulla kans aiheutti raudanpuutos monia oireita vuosien ajan. Eli tuon rauta-arvon nostamiseen kannattaa panostaa, ei siinä mitään menetä kuitenkaan. Toki pitää ottaa kontrolliarvo esim. 3 kk päästä, jotta näkee nouseeko arvo. Jos ei nouse (ja oireet jatkuu), niin vaatii jo tarkempia tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olethan kasvissyöjänä syönyt B12-vitamiinilisää sekä foolihappoa?
Mulla kans aiheutti raudanpuutos monia oireita vuosien ajan. Eli tuon rauta-arvon nostamiseen kannattaa panostaa, ei siinä mitään menetä kuitenkaan. Toki pitää ottaa kontrolliarvo esim. 3 kk päästä, jotta näkee nouseeko arvo. Jos ei nouse (ja oireet jatkuu), niin vaatii jo tarkempia tutkimuksia.
Olen syönyt joo, mutta aikoja kyllä myös kun en ole muistanut syödä kummemmin mitään lisää. Tommoista vegemultivitaa olen ottanut. Taidan lähteä apteekista kyselemään valmisteista, Floravitaa olen nyt pari pulloa ottanut mutta ei kummemmin muutosta olossa (paitsi nykinöihin pieni helpotus) ja rautamäärä taitaa olla aika minimaalinen tuossakin..
Ap
Millaiset ne kilpirauhasarvot oli? Stressi voisi muuten selittää oireita, mutta jos olet ollut noin pitkään saikulla, niin oireiden olisi pitänyt joko helpottaa tai hävitä kokonaan.
Sen lisäksi sinun olisi hyvä ottaa fosfolipidejä, jos aivotkin ovat ottaneet osumaa tuosta kasvisruokavaliosta, joku eläinperäinen olisi paras esim. https://biomed.fi/tuotekategoria/neurolipidivalmisteet/
On ollut samat oireet stressistä, mutta myös ferritiini oli silloin alhainen. Voi johtua molemmista.
Ferritiini on hyvä olla jopa yli 100. Mullekin väitettiin että 30 on ihan hyvä. No ei oo. Kokeile eri rautavalmisteita.
maksaa, kananmunia, kalaa ruokavalioon mukaan, punaista lihaa ei niinkään ole tarpeen syödä niin alkaa olo kohentumaan. Kasvissyönnin kanssa saa olla varsin huolellinen että saa tarvittavat ravinteet pidemmällä tähtäimellä.
Oliko sun kilpirauhasarvot täysin normaalit, vai lähellä viitearvoja? Mulla oli labrat viitearvojen sisällä, mutta oireilu todella voimakasta. Lääkityksen myötä elämä palautunut normaaliksi.
Ystävälläni oli syöpä. Hän tosin ei ehtinyt elää noin kauaa oireidensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni oli syöpä. Hän tosin ei ehtinyt elää noin kauaa oireidensa kanssa.
Ei tarvitse pelotella, koska ei ole mitenkään todennäköisesti syöpä vaan kaikenlaista puutetta.
Eihän tuo ferritiini ole edes matala. Kilpirauhasen toimintahäiriöltä kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ferritiini ole edes matala. Kilpirauhasen toimintahäiriöltä kuulostaa.
Jos on tyroksiinilla, ferritiinin pitäisi olla noin 80-100, jotta lääke voisi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Rautaa syön, joskin mietoa valmistetta, koska vatsa ei kestä muuta ollenkaan. Magnesium myös käytössä. Itseasiassa nyt kun mietin, niin nykiminen pahenee kyllä heti jos unohdan ottaa rautaa edes sen pienen annoksen. Eli voisi olla kyllä jokin yhteys?
Hoitokontakti on mielenterveyspuolelle kyllä, ja jopa sieltä sanottiin että pitäisi kyllä ehdottomasti tutkituttaa. Olen tosiaan ihminen, joka menee vasta pää kainalossa lääkäriin. Ja ne harvat kerrat kun menen, sieltä isketään pihalle lähes suoraan, kun "sinullahan on tuo ahdistuneisuushäiriö todettu".
Ap
Ferritiiniarvo sulla ainakin on aivan liian alhainen. BERTIL'S HEMOGLOBIINI-tabletteja voi ottaa tarvittaessa kaksikin päivässä. On täysin vatsaystävällinen, imeytyy vähän eri periaatteella kuin normaalit rautavalmisteet. Itselläni on nostanut hyvin ferritiiniarvoa.
Miettikääpä, jos ferritiinin viitearvot naisilla ovat:
Naiset >16 v: 10-150 µg/l
niin miten alarajaa lähellä olevat arvot edes voisivat olla "hyvät"? Kyllä ferritiinin pitäisi olla reippaasti enemmän ja mielellään puolivälissä viitearvoja, jos loogisesti ajattelee. Ferritiiniin ei suhtauduta vakavasti, koska sen puute on naistesairaus.