Maaliskuussa kaikki pitkäaikaistyöttömät TYPin asiakkaiksi?
Kaupungin työntekijä sanoi, että tällä hetkellä TYP on vielä "vapaaehtoinen" mutta tilanne muuttuu aiankin joltain osin maaliskuussa kun kunta ottaa vastuun työttömistä. Onnea elinikäiselle työkokeilu/kuntouttava uralle kaikki työttömät.
Kommentit (183)
Olin 1,5 vuotta typ:n asiakas. Tarjouksia tuli tiuhaan, en työtä kuitenkaan saanut. En antautunut mt-henkilöksi. Lopulta sitten minut siirrettiin tavalliseksi te-palveluiden asiakkaaksi. Sain viimeisen työtarjouksen josta työllistyin avustaviin töihin kotikunnalle Vantaalle. Siellä olin vaan hetken, en kelvannut heidän hienoon työyhteisöön ja antoivat kenkää koeajalla. Se sitten siitä, hieno oli kokemus kunnon kyykytystä. Olen yli 34 vuotta töitä tehnyt ja asiani hoitanut aina, paha maku jäi koko touhusta.
MIlloin alkaa palvelut toimimaan, onko kunnalla tarjota palkallista työtä jos on normikansalainen eikä mt? Onko vaan tavoite saada ihmisille karensseja?
Siis onko kukaan saanut jotain palvelua esim. alueella Vantaa-Kerava? Miten ovat auttaneet työnsaannissa?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta % tyttömäistä tukee harmaata taloutta tekemällä kuutamokeikkaa? Veikkaan rohkeasti 60%.
Pimeän työn teettäjä sitä harmaata taloutta tukee. Työntekijän etu on tehdä töitä verokortilla, kertyy mm.eläke.
karenssit paukkuu ja kylmyys tappaa
Vierailija kirjoitti:
Koronakriisin runtelemat yritykset ottavat uudistuksen ilolla vastaan. Lisäksi työttömät saattavat jäädä yritykseen jos ovat hyviä tyyppejä. Kieltäytymisestä voisi jokainen saada ankaran sanktion tukiinsa.
Ei yrityksissä mitään 9 eurolaisia ole. Niillä on TETtiläiset, rekrykouluttautujat ja opiskelijat tekemässä työharjoittelua. 9 eurolaiset on pajoilla, suoraan kunnalla tai kolmannella sektorilla esim. seurakunnat/SPR.
Vierailija kirjoitti:
MIlloin alkaa palvelut toimimaan, onko kunnalla tarjota palkallista työtä jos on normikansalainen eikä mt? Onko vaan tavoite saada ihmisille karensseja?
Ei ole, sinne vaan mt-ongelmaisten, sekakäyttäjien ja yhdyskuntapalvelua suorittavien sekaan joudut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9€ päivä, sillä kelpaa vähän enemmänkin rehkiä
niin 9e kaikkien korvausten päälle ei ole sama kuin 9e per päivä
Eihän tuo kaikilla riitä edes matkoihin:C
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikunta löytyy listalta eli ehdin jo säikähtää.
Työkkärin linkin takaa selviää, että eihän tää mua koske kun en ole näissä ryhmissä:
- sinulla ei ole oikeutta ansiopäivärahaan vaan saat työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa Kelasta
- äidinkielesi on muu kuin suomi, ruotsi tai saame tai kansalaisuutesi on muu kuin Suomi
- olet alle 30-vuotias
Jos et saa työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa olet tämän ulkopuolella. Tätäkö tarkoitit?[/quote]
Heh, aivan, luin huolimattomasti. Eihän tästä pääse millään eroon. Ainoa lohtu on, että prosessia tuskin aloitetaan tästä ikäryhmästä. Mihin mun ikänen normaali itsellinen tarvitsee jotain sossuämmää lässyttämään elämänhallinnasta? Kiitos palkkatyö kelpaa, siis sellainen, josta saadulla palkalla tulee toimeen tässä maassa.
Täällä oli pitkä aikaisempi ketju TYP:stä, näinköhän se oli valmistelua tälle?
Kannattaisiko sitten opiskella jokin ammatti tai opetella jotain taitoja, joiden tekemisestä maksetaan kunnollista palkkaa?
Ammatteja on takana kolme ja taitoja vaikka mihin. Ongelmana on ikä. Miten sais n.30v veke? Kerro mulle ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on typin palveluista pelkästään hyvää sanottavaa. Täysin heidän ansiostaan olen nyt vuosikausien työttömyyden jälkeen oman alan töissä, minkä suhteen olin jo menettänyt täysin toivoni.
Niin minullakin. En uskaltanut palstalla sitä kirjoittaa. Olen oman alan töissä ja teen 80% työaikaa. Aluksi tein 60%. Typin ansiota, että olen löytänyt työpaikan, jolle on ok, etten pysty olemaan kokoaikatyössä. Olin jo toivoni menettänyt, kun en ollut täysin työkykyinen enkä työkyvyttömyyseläkkeellekään päässyt. Työhaastattelut tyssäsi aina siihen, että miksi olet työtön, mitä teit ennen ja miksi se päättyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lapsilla ei ole päivähoitopaikkaa; koska niitä ei alueella ole ja toisaalta, ikävähän ne paikat (3kpl) olisi jonkun palkkatyötä tekevän nenän edestä viedä.
Palkkaat yksityisen lastenhoitajan hoitamaan lapiasi. Ei tuo ole mikään tekosyy olla menemättä työkokeiluun.
Ok. Kukas sen palkan maksaa? 9€ ei riitä palkaksi lastenhoitajalle.
Ne järkkää jonkun toisen 9€ työkokeilijan sulle lastenhoitajaksi. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla=D
ei kannata yrittää pelotella ihmisiä leikkien kovista puskasta;
ei siinä kokoomus, demari tai keskusta ääniä saa vaan kovuutta takaisin. on viranomaisen toiminnasta ennenkin rikosilmoituksia tehty ja viety paljon korkeammalle taholle kuin uskotkaan. parempi vapista nahoissaan pakkokeinoilla uhoamisesta.
Jo riittää heikoimpien kyykytys! Kapina!
Vierailija kirjoitti:
kuntakokeilussa mukana olevat kokeilualueet ja kunnat 1.3.2021–30.6.2023
Espoon kuntakokeilu: Espoo
Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu: Alavus, Isojoki, Karijoki, Kurikka, Kauhajoki, Teuva ja Soini
Helsingin kuntakokeilu: Helsinki
Hämeenlinnan seudun kuntakokeilu: Hämeenlinna, Hattula, Janakkala
Joensuun seudun kuntakokeilu: Joensuu, Outokumpu, Liperi, Polvijärvi, Kontiolahti
Jyväskylän seudun kuntakokeilu: Jyväskylä, Laukaa, Muurame, Äänekoski
Jämsä-Keuruu-Saarijärvi kuntakokeilu: Jämsä, Keuruu, Saarijärvi
Kainuun seudun kuntakokeilu: Hyrynsalmi, Kajaani, Kuhmo, Sotkamo, Suomusalmi, Paltamo, Ristijärvi
Kokkolan seudun kuntakokeilu: Kokkola, Kannus, Perho, Kaustinen, Veteli, Halsua, Toholampi, Lestijärvi.
Kuopion seudun kuntakokeilu: Kuopio, Iisalmi, Lapinlahti, Siilinjärvi, Sonkajärvi, Vieremä
Lahden seudun kuntakokeilu: Lahti, Hollola, Asikkala, Kärkölä, Orimattila
Mikkelin seudun kuntakokeilu: Mikkeli, Juva, Hirvensalmi, Mäntyharju, Kangasniemi, Puumala, Pertunmaa
Oulun seudun kuntakokeilu: Oulu, Hailuoto, Ii, Kempele, Liminka, Lumijoki, Tyrnävä, Muhos
Pirkanmaan kuntakokeilu: Tampere, Akaa, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Kihniö, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Punkalaidun, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Urjala, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat, Ylöjärvi
Porin seudun: Pori, Kokemäki, Ulvila
Porvoon kuntakokeilu: Porvoo
Raahen seudun:Raahe, Pyhäjoki, Siikajoki
Raaseporin ja Hangon kuntakokeilu
Rovaniemen seudun: Rovaniemi, Tornio, Kemijärvi, Sodankylä
Salon seudun:Salo, Marttila, Koski Tl
Savonlinnan kuntakokeilu
Seinäjoen ja Ilmajoen kuntakokeilu
Turun sudun: Turku, Laitila, Paimio, Sauvo, Uusikaupunki
Vantaan ja Keravan kuntakokeilu
Ylivieskan seudun:Ylivieska, Alavieska, Kalajoki, Merijärvi, Oulainen
MUIDEN KUNTIEN TYÖTTÖMÄT SAAVAT OLLA RAUHASSA
jeee.....ei näy kirkkonummea listalla.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos työtön alkaa opiskelemaan, niin hups oletkin ihan ok kansalainen.
No et kyllä ole jos johonkin tyypilliseen rekrykoulutukseen menet/joudut. Osasta joutuu jopa maksamaan omasta pussista omavastuudet esim. kuljettajakouluksista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikunta löytyy listalta eli ehdin jo säikähtää.
Työkkärin linkin takaa selviää, että eihän tää mua koske kun en ole näissä ryhmissä:
- sinulla ei ole oikeutta ansiopäivärahaan vaan saat työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa Kelasta
- äidinkielesi on muu kuin suomi, ruotsi tai saame tai kansalaisuutesi on muu kuin Suomi
- olet alle 30-vuotias
Huom. lisäys edelliseen. Olen siis jo pitkän työuran tehnyt, työkykyinen ja -haluinen koulutettu työtön työnhakija. Työnantajien harrastaman ikäsyrjinnän takia ei töitä ole löytynyt.
Olet siis nyt ansiopäivärahalla? Se loppuu jossain vaiheessa ja jos et ikäsyrjinnän takia saa muuta työtä, niin tervemenoa kuntakokeiluun jonkin ajan kuluttua.
Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, työikäisiä on vähemmän. Muuttotappio kaupungeissa ei saa perikunnan asuntoja myytyä eikä vuokrattua. Kannattaa varautua maksamaan yhtiövastiketta 400 kuukaudessa, tekee 10 vuodessa 48 000 euroa.
Hyvin on mennyt. Vielä ei ole otettu yhteyttä kertaakaan. 👍
Entä jos työtön alkaa opiskelemaan, niin hups oletkin ihan ok kansalainen.