Kerrostaloasujat. Onko asunnossasi tarpeeksi lämmin
Asun 60-luvun kerrostalokaksiossa ja mielestäni on liian viileä asunto. Hiustenpesun jälkeen palelen eikä talvella voi olla ilman sukkia. Huoltomies kävi ilmaamassa makuuhuoneen patterin, koska huone oli kylmä kuin veranta. Se auttoi selvästi. Patterit on täysillä. Silti haluaisin vielä lämpimmäksi.
Onko teillä kylmä? Tarkeneeko suihkun jälkeen tai pystyttekö olemaan esim. ilman sukkia talvella?
Kommentit (34)
Viileää oli, mutta kutsuin huoltomiehen tsekkaamaan patterit. Kaksi termostaattia vaihdettiin, ja nyt on ok, reilu 22. Eikä vedä. Untuvapeittoa suosittelen paleleville, se on lämmin talvella ja sopiva kesälläkin.
JS87 kirjoitti:
Normaali huonelämpötila on 20-21 ja se mitataan keskellä huonetta 1,5m korkeudelta.
Makuuhuoneisiin suositellaan alempaa lämpötilaa, esim 18-19 astetta.On ihan normaalia, että talvisin ei olla ilman sukkia tai pitkähihaista sisätiloissa.
Suurin osa kokee miellyttäväksi lämmöksi lämmön välillä 21-23. Itse haluaisin 25 astetta.
Kateelliset oihit naapurit tai vuokraisäntä haluaa rahan säästön nimissä pitää lämpötilan mahdollisimman alhaalla. Muuten se olisi esim patteri täysillä 25 astetta ja siitähän voi sitten säätää itse alemmaksi.
Hullua, että säätövaraa on vain esim 20 asteesta alaspäin. Eli käytännössä suurin osa ei voi valita itselleen sopivaa lämpötilaa.
Mulla on 25😁
En valita vaikka on kuuma joskus
JS87 kirjoitti:
Normaali huonelämpötila on 20-21 ja se mitataan keskellä huonetta 1,5m korkeudelta.
Makuuhuoneisiin suositellaan alempaa lämpötilaa, esim 18-19 astetta.On ihan normaalia, että talvisin ei olla ilman sukkia tai pitkähihaista sisätiloissa.
No ei todellakaan ole NORMAALI lämpötila joku 20-21 astetta! Noilla lämpötiloilla tarkoittaa loputonta palelua, kun korvausilmaventtiileistä tunkee jäistä ilmaa jatkuvana virtana makuuhuoneeseen. (Koska poistoilmakanava imee käytettyä ilmaa huoneistoista)
Onneksi patterivelkoston tasapainotuksessa jätettiin venttiileihin hiukan säätövaraa. Jos ei olisi jätetty, yksi jos toinenkin olisi omatoimisesti alkanut säätää venttiilejä suuremmalle ja saanut verkoston sekaisin.
Päivällä voi olla ilman sukkia mutta iltaisin ei (varmaan oma lämmönsäätely vaikuttaa tähän). Ovesta vuotaa vähän kylmää ilmaa sisään mutta pidän siinä huopaa edesssä. Vessassa on lattialämmitys joten ei ole kylmä. Ennen remonttia oli. Joten kuulostaa normimeiningiltä. Hommaa kunnon villavaatteita ja lattialämmitys on viluiselle hyvä
JS87 kirjoitti:
No ei todellakaan ole NORMAALI lämpötila joku 20-21 astetta! Noilla lämpötiloilla tarkoittaa loputonta palelua, kun korvausilmaventtiileistä tunkee jäistä ilmaa jatkuvana virtana makuuhuoneeseen. (Koska poistoilmakanava imee käytettyä ilmaa huoneistoista.)
Onneksi patteriverkoston tasapainotuksessa jätettiin venttiileihin hiukan säätövaraa. Jos ei olisi jätetty, yksi jos toinenkin olisi omatoimisesti alkanut säätää venttiilejä suuremmalle ja saanut verkoston sekaisin.
[korjattu kiljoitusvilhe tekstistä]
Olen asunut Helsingin kantakaupungissa neljässä eri talossa.
Aina on ollut lämmintä.
Nykyisessä parhaillaan 24 astetta.
Olen helposti paleleva, joten nautin.
Käytän äitini kutomia villasukkia, koska parketti tuntuu viileältä.
Kylppärissä lattialämmitys.
Meillä on toi 20-21 ja palelen koko ajan. Pipo päässä ja paljon vaatteita. Uudehko talo.
En ymmärrä miksi asukkaille ei ole jätetty lämmön säätö mahdollisuutta kuin viileämmälle päin vaan.
Kuumaa vettä kuluu paljon kun pitää välillä käydä lämmittelemässä käsiä veden alla.
Tulispa pian kesä!
-65 rakennettu talo. Ilman sukkia ei pysty talvisin olemaan koska lattiat jääkylmät. Öisin pitää nukkua monen peiton kanssa koska makkarin lämpötila laskee niin alhaiseksi että ilman monta peittoa usein tulee herättyä kurkku kipeänä.
Vuonna 1963 valmistunut kerrostalo. Lämpöä sisällä 24 astetta ja miltei liian kuuma minulle.
1806 rakennettu kerrostalo. Aina sopivan lämmintä.
Tänään keittiössä 17 ja lapsen huoneessa 16 astetta. Näköjään joulun kunniaksi vielä pari astetta normaalista laskettu. Ois kiva istua ikkunan vieressä, että sais vähän päivänvaloa, mutta ei oikein tarkene. 1969 rakennettu. Mut eipä ole yli 26 kesähelteelläkään.
20 - 22 astetta on asuinhuoneiston normaali lämpö (talon ilmoitustaululla yleinen ohje).
Meillä on 21 astetta. Viime talvena oli välillä yli 24 astetta ja se oli kyllä liikaa.
Kylmä voi tulla myös ilmanvaihdon kautta. Oli pakko teipata toinen ilmastointiaukko umpeen, kun jopa kahdella peitolla ja villapaidalla oli liian kylmä nukkua.
En pärjää ilman sukkia kuin kesäisin.