Kerrostaloasujat. Onko asunnossasi tarpeeksi lämmin
Asun 60-luvun kerrostalokaksiossa ja mielestäni on liian viileä asunto. Hiustenpesun jälkeen palelen eikä talvella voi olla ilman sukkia. Huoltomies kävi ilmaamassa makuuhuoneen patterin, koska huone oli kylmä kuin veranta. Se auttoi selvästi. Patterit on täysillä. Silti haluaisin vielä lämpimmäksi.
Onko teillä kylmä? Tarkeneeko suihkun jälkeen tai pystyttekö olemaan esim. ilman sukkia talvella?
Kommentit (34)
Olen tyytyväinen, meillä on jopa kuuma. Patterit säädetty nollaan ja hikoillaan.
Meillä on kuuma. Viides kerros, talo rakennettu 1969. Meillä ei ole yksikään patteri päällä ja sekä parvekkeen ovea että makuuhuoneen ikkunaa on pidettävä auki, että pystytään nukkumaan. Yläkertalainen ja alakertalainen lämmittää varmaan meidänkin asunnon.
Meillä 70-luvun kerrostaloasunto. On lämmin! Piti itse asiassa laittaa pienemmälle makkarin patteria, kun siellä oli liiankin kuuma. Nyt on ihan sopiva joka huoneessa. Täällä on uudet ikkunat, ehkä siksi pysyy kämppä lämpimänä?
Sellaiset 23C on totuttu pitämään. Helposti tarkenee ilman sukkia. Talo valmistunut 2013 ja ikkunoissa nelinkertaiset lasit.
Kesällä kyllä sitten korventuu, jos ei ole hankkinut ilmastointilaitetta.
On täällä ehkä vähän viileä mutta ei niin paljon että olisin tullut ajatelleeksi asiaa. En muutenkaan ole ilman sukkia mutta voisin kyllä olla. Olin Briteissä parisen vuotta sitten ystävän luona näihin aikoihin ja yöllä piti olla täystamineet päällä tai olisi jäätynyt, eli pitkät housut ja paksu pusero ja täkit jne. Päivisinkin piti pitää paksuja vaatteita koko ajan sekä vilttiä. Ainakin omassa asunnossa riittää samat vaatteet kuin kesällä.
On riittävän lämmin. Välillä tosin tuntuu kuin tuulisi. 2004 rak.
Normaali huonelämpötila on 20-21 ja se mitataan keskellä huonetta 1,5m korkeudelta.
Makuuhuoneisiin suositellaan alempaa lämpötilaa, esim 18-19 astetta.
On ihan normaalia, että talvisin ei olla ilman sukkia tai pitkähihaista sisätiloissa.
Itsellä kanssa 60-luvun kerrostaloasunto. Nyt sisällä 19 -21 astetta riippuen vähän huoneesta. Patterit kyllä lämpimät, mutta vanhoista ikkunoista vetää kylmää. En valita, vaikka toisaalta ei haittaisi jos olisi asteen pari lämpimämpää. Jännä nähdä kuinka kylmää/lämmin on loppuviikolla kun kovat pakkaset tulevat.
Kun muutettiin tähän, talviaamuna oli pahimmillaan 18,6 astetta sisällä lämmintä. Huoltomies ilmasi ensin patterit, muttei auttanut. Otin termostaatit irti, muttei sekään auttanut. Lopulta soitin huoltoon, että lähettävätkö putkimiehen löysäämään patterin kuristajia vai löysäänkö itse. Tulivat tekemään. Nyt mittari näyttää 24 astetta mikä on oikein hyvä.
Aina kun ulkona on yli 5 astetta pakkasta sisällä on liian kylmä. 70-luvun alun kerrostalo, johon ei ole tehty ulkosivuremonttia tms.
Miksi pitäisi talvella tarjentua ilman sukkia?
90-luvun talo ja olen aivan jäässä. Mittari näyttää 21 astetta, mutta ei voi pitää paikkaansa.
Kylmä talvisin ja kesäisin kuuma. Rakennettu 2014. Jostain selkeästi vetää ja sormet on ihan jäässä.
Olen nauttinut suuresti asunnostani juuri lämpötilojen sopivuuden vuoksi. Olen vuokra-asunnoissa ennen tämän ostamista joutunut kärsimään talvisin palelusta (jopa 18 astetta, vaikka patterit olivat täysillä) ja kesäisin hikoilusta. Tässä vuoden -68 kerrostalossa talvisin pysyy 23 astetta ilman, että laitan pattereita päälle ja kesäisin lämpötila nousee maksimissaan 25 asteeseen kovimmilla helteilläkin. Onhan tuo jo lämmin, mutta vielä siedettävää. Muutama kesä tuossa olikin, kun öisinkään ulkolämpötila ei laskenut alle 26 ja päivisin lähenteli 30 päiväkausia putkeen, mutta selvisin ilman tuuletinta.
Meillä on 23 astetta eli aivan liikaa omaan makuuni, mutta teinit kuulemma "jäätyvät" viileämmässä. No, niillä ei olekaan laardia ja vaihdevuosia kuten mammalla.
22 c ja sopiva, silti en lyhythihaisessa tarkene kuin jumpatessa. Talo on rakennettu 1958.
Osta paksut lyhyet verhot jos sulla on vesikiertopatterit. Ikkunat falskaa mun luukussa. Ei kesälläkään tule liian kuuma kun on pimennysverhot.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi talvella tarjentua ilman sukkia?
Viileämmässä on epämiellyttävää oleilla sukista riipumatta.
On ihan ok lämpö, mutta minä valitettavasti palelen aina:(