Miten juttelet kissallesi tai koirallesi?
Lässytätkö? Vai pelkkää asiaa? Tai et sano mitään? Miten lemmikkisi reagoi puheeseesi?
Kommentit (27)
Kutsun kisua nassuksi ja mussuksi, vaikka hänellä on oikeakin nimi (mitä käytän harvoin).
Käydään myös pitkiä keskusteluja mussun kanssa kuten sellaisen lapsen kanssa joka ei osaa vielä puhua, eli luokkaa: joovai? Niinkö? Sinnekö se meni? Mitä se sitten teki? Kerro lisää! Siis mitä? Oikeestiko?? Ootko varma? Ei sitä näy täällä.. ai tonnekko? Siistiä! samalla kun kisu maukuu joka välissä vastauksen.
Vanhempaa kissarouvaa olen katsonut parhaaksi teititellä. Ollessaan suopealla tuulella, hän saattaa antautua silitettäväksi pieneksi hetkeksi. Syliin ottaminen on ehdoton no no.
Aamulla puhun kissaa ja kutsun sen viereeni kimeällä MAH-äännähdyksellä (jota kissa itsekin käyttää). Muuten tulee höpöteltyä sekalaisia ja kommentoitua kissan tekemisiä kuten esim. kato miten ison harakan löysit, onko ihan pakko nyt taas (kissan hypättyä suihkukopin päälle jumiin), ootpa nälkäinen laitetaanko sulle ruokaa jne.
Joskus toistan kissalle sen omia naukaisuja ja käymme näin aika pitkiäkin keskusteluja. Kissa itse höpöttää myös paljon, usein paljon lyhyitä äänteitä tyyliin mwah, mwoh, oh, ah, eeeh, prrrt.
Tietyllä äänensävyllä saan kissan riehaantumaan. Alkaa juosta kämppää ees taas.
Välillä lässytän ja välillä taas puhun kissalleni kuin aikuiselle, esim. vieraiden aikana tai kun joudun viedä eläinlääkärille. En tiedä ymmärtääkö, mutta aina kurnaa, katsoo silmiin, tirittää hännällä ja maukuu takaisin.
Iltaisin jos puuhastelen jotain keittiössä tai vaikka katson tv:tä se tulee aivan viereen ( aina samalla kellonluömällä?! ), katsoo silmiin ja alkaa naukumaan. Sillä on erikoinen tyyli, että se haluaa silloin syliin, tamppaa tassuilla, kurnuttaa ja lopulta nukahtaa kun juttelen sille. Ihmettelen tätä, koska muuten se ei ole sylikissa ollenkaan ja varsinkaan jos sen itse ottaa syliin.
Sillä on myös toinen erikoinen tapa. Jos se on sylissä ja ulko-ovi käy ja sanon: "Kuka tuli?", niin kissa juoksee heti katsomaan tulijaa.
Jospa kissa naukaisisi: turpa k iinni, älä lässytä. Nau!