Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjetöntä, itse en ole tavannut omia vanhempiani koronan aikana. Naapuri taas joka viikonloppu kutsuu ystäviään kylään eri puolelta Suomea ja myös omia vanhempiaan

Vierailija
10.01.2021 |

Molemmilla saman ikäiset vanhemmat +80, eli meneekö se niin että toiset noudattavat ja toiset saavat mellestää.

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ole olemassa edes mitään suositusta siitä ettei pitäisi tavata yhtään ketään? Vanhainkodeissakin saa vierailla, niin miksi ei sitten tapaisi omia vanhempiaan kotiympäristössä?

Juuri näin. Monilla kotona asuvilla vanhuksilla käy myös kotihoito ja/tai kotipalvelu. Useita eri ihmisiä, jotka työajan ulkopuolella elävät miten haluavat. Ihmisiä, joilla saattaa lapset olla koulussa tai päiväkodissa eikä puolisollakaan ole etätyömahdollisuutta. Ihmisiä, jotka käyvät baareissa ja kauppakeskuksissa, harrastavat ja tapaavat ystäviään ja sukulaisiaan. Heidän vierailuistaan ei kuitenkaan olla yhtään huolissaan, mutta omasta vierailusta ollaan. Miksi ihmeessä? 

Vierailija
82/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini työskentelee vanhustenhoidossa. Vähintään kerran kuussa päivittää someen kuvia, kun on baarissa viettämässä "ansaittuja vapaapäiviään". Turvaväleistä viis, ja päivän tai parin päivän päästä taas vanhuksia hoitamaan. Jepjep.

Toinen kaveri työskentelee sairaanhoitajana lasten ja nuorten parissa, ei suoraan riskiryhmäläisten kanssa mutta sairaalassa kuitenkin. Kesällä oli ihanaa päästä Espanjaan lomalle - kesäloman viimeisellä viikolla, pari päivää paluusta suoraan sairaalaan töihin.

Itse olen ollut maaliskuusta saakka etätöissä, kesällä vähän reissattiin kotimaassa suurimpia yleisökohteita vältellen, iäkkäitä läheisiä ollaan tavattu muutaman kerran pikaisesti, turvaväleistä huolehtien. En ole normaalistikaan töissäni tekemisissä vanhusten tai sairaiden kanssa. Välillä tulee sellainen olo, että hittojako minä tässä varon, kun nuo alalle koulutetut ammattilaiset viis veisaavat ohjeista ja suosituksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti tuumaa koronaan vaan, että tulee jos tulee. Joutaa kuulemma kuolemaan pois, päivät on hälle etukäteen määrätty jne. En oo kyllä häntä kylään ottanu, itse en halua tautia levittää kenellekään. Mutta sisarukset kuulemmä käy äitiä katsomassa ja mua taas syyllistetään kun en käy. Siltikään en halua tautia levittää, en halua sitä syyllisyyttä jos me meiltä sinne leviäisi. Ja on sille kyläilemättömyydelle muitakin syitä, just esim. tuo syyllistäminen. Sitä tehdään monessa muussakin asiassa. Oikeestaan korona on hyvä syy olla menemättä kuuntelemaan sitä paskanjauhamista.

Appivanhemmat sitten taas puolestaan on toista ääripäätä, eivät halua vieraita ja pitävät omaehtoista karanteenia. Eivät halua saada koronaa ja kuolla. Kovasti odottavat rokotuksia.

Vierailija
84/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ole olemassa edes mitään suositusta siitä ettei pitäisi tavata yhtään ketään? Vanhainkodeissakin saa vierailla, niin miksi ei sitten tapaisi omia vanhempiaan kotiympäristössä?

Kyllä esim. Oulussa on annettu suositus ettei tavattais perheen ulkopuolisia. Tartunnat on nousseet aika rajusti sitten joulun. Oulussa ollaan leviämisvaiheessa.

"Oulun kaupungin mukaan tämänhetkisessä epidemiatilanteessa oululaisten tulisi välttää kaikkia oman ruokakunnan ulkopuolisia lähikontakteja. Eritoten ystäväporukoiden tapaamisia ja illanviettoja yksityisissä tiloissa tai anniskeluravintoloissa tulisi välttää."Kaleva.fi

Vierailija
85/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää ja pidemmän päälle katkeroittaa, että itsen on oltava entistäkin varovaisempi vain siksi, että toiset eivät välitä lainkaan rajoituksista.

Vierailija
86/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim. Oulussa on annettu suositus ettei tavattais perheen ulkopuolisia. Tartunnat on nousseet aika rajusti sitten joulun. Oulussa ollaan leviämisvaiheessa.

"Oulun kaupungin mukaan tämänhetkisessä epidemiatilanteessa oululaisten tulisi välttää kaikkia oman ruokakunnan ulkopuolisia lähikontakteja. Eritoten ystäväporukoiden tapaamisia ja illanviettoja yksityisissä tiloissa tai anniskeluravintoloissa tulisi välttää."Kaleva.fi

Ja tämä suositus siis annettu lauantaina 9.1.2021.

Vierailija
87/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini työskentelee vanhustenhoidossa. Vähintään kerran kuussa päivittää someen kuvia, kun on baarissa viettämässä "ansaittuja vapaapäiviään". Turvaväleistä viis, ja päivän tai parin päivän päästä taas vanhuksia hoitamaan. Jepjep.

Toinen kaveri työskentelee sairaanhoitajana lasten ja nuorten parissa, ei suoraan riskiryhmäläisten kanssa mutta sairaalassa kuitenkin. Kesällä oli ihanaa päästä Espanjaan lomalle - kesäloman viimeisellä viikolla, pari päivää paluusta suoraan sairaalaan töihin.

Itse olen ollut maaliskuusta saakka etätöissä, kesällä vähän reissattiin kotimaassa suurimpia yleisökohteita vältellen, iäkkäitä läheisiä ollaan tavattu muutaman kerran pikaisesti, turvaväleistä huolehtien. En ole normaalistikaan töissäni tekemisissä vanhusten tai sairaiden kanssa. Välillä tulee sellainen olo, että hittojako minä tässä varon, kun nuo alalle koulutetut ammattilaiset viis veisaavat ohjeista ja suosituksista.

Mulla myös vanhusten parissa työskentelevä tuttu, joka käy ainakin pari kertaa kuukaudessa baarissa ja muutenkin elää ihan normaalisti. Tuntuu siltä, kuin elettäisiin ihan eri maailmoissa. Kuitenkin katson, että mun on parempi käydä vanhempiani auttelemassa kuin hänen kaltaistensa hoitajien. Pienempi riski vanhemmillani on saada koronatartunta multa, joka teen etätöitä enkä käy edes  kaupassa vaan tilaan kaiken kotiinkuljetuksella. Eipä tarvitse ulkopuolisten käydä heitä auttelemassa. 

Vierailija
88/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tämä on. Itse olen elänyt hyvin varovaista elämää enkä käynyt kuin kaupassa nopeasti ja kerran kesällä kirpputorilla. Siinä on oma sosiaalinen elämä vuoden ajalta. Mutta toki se on pakonsanelemaa mutta myös oma valinta. Lähipiirissä tunnutaan vöyhkäävään reissussa jne ihan normaaliin tapaan toki pientä varovaisuutta noudattaen mutta jotkut eivät vaan osaa jostakin syystä elää rajoitettua elämää. Ihmettelen suuresti?!!

Vierailija
89/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan suhteen on perusteltua olla varovainen ja suosituksia tulee noudattaa.

En silti kyllä ihan käsitä sitä, ettet ole koronan aikana kertaakaan nähnyt vanhempiasi. Oletko jatkuvasti tekemisissä ihmisten kanssa tai onko jatkuvasti oireita?

Itse olen uskaltautunut kyllä vanhemmille kylään esim. kesälomalla, kun tartuntamäärä oli täällä Helsingissäkin pieni, ja olin ollut itsekseni oireettomana viikon ennen visiittiä.

(Tietysti aina on mahdollista, että on oireeton supertartuttaja, mutta koronatestillä selviää sekin.)

Vierailija
90/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Pitäisikö naapurin elää kuten sinäkin sen takia, että et ole tavannut vanhempiasi.

Vierailija
91/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tämä on. Itse olen elänyt hyvin varovaista elämää enkä käynyt kuin kaupassa nopeasti ja kerran kesällä kirpputorilla. Siinä on oma sosiaalinen elämä vuoden ajalta. Mutta toki se on pakonsanelemaa mutta myös oma valinta. Lähipiirissä tunnutaan vöyhkäävään reissussa jne ihan normaaliin tapaan toki pientä varovaisuutta noudattaen mutta jotkut eivät vaan osaa jostakin syystä elää rajoitettua elämää. Ihmettelen suuresti?!!

Tuo on mun mielestä varsin oleellinen asia. Mä en ole mikään jalomielinen yhteiskunnan hyväntekijä, joka eristäytyy, jotta sairaalat eivät täyty eikä tuntemattomat ihmiset sairastu. Olen eristäytynyt puhtaasti itsekkäistä syistä eli en halua saada itse tartuntaa (kuulun riskiryhmään) enkä halua viedä virusta vanhemmillenikaan, kun käyn heitä auttamassa. En myöskään halua, että vanhempiani käy auttamassa joku suvun ulkopuolinen. Joku sellainen, joka ei ole eristäytynyt samalla tavalla kuin minä. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja joskus aikoinaan ollut kotisairaanhoidossa töissäkin, joten kaikkien kannalta on parempi, että minä käyn vanhempieni luona. Mua eristäytyminen ei rasita, koska mulla on nk oma lehmä ojassa,  eikä edes turhauta ne, jotka eivät eristäydy. Ymmärrän, että niitä, jotka ovat eristäytyneet  vain "yhteisen hyvän" vuoksi, turhauttaa. 

Vierailija
92/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi kampaajatuttava, joka päivittää faceen jatkuvasti kuvia eri ystäväporukoiden illanvietoista, koko suvun juhlista, käymässä olevista lapsenlapsista, ravintolareissuista jne. Näin oli ennen koronaa ja näin on ollut koko koronan ajan.

Lopetin asioinnin hänellä. En halua kannattaa kampaajaa, joka ei edes yritä noudattaa suosituksia.

Vierailija
93/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on ihan liioittelua, jos olet kesälläkin vältellyt kaikkea. Silloin tartuntoja ei juuri ollut. Nyt toki taas kannattaakin olla kotona tai muuten välttää kontakteja, kun tartuntoja on joka nurkan takana. 

Vierailija
94/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn äitini kanssa ulkona kävelemässä, emme kyläile kotona nyt. 

Yksinäistä hänellä olisi, jos ei ketään tapaisi livenä. Ei vanhukselle tee hyvää yksinäisyys ja masennus. 

Vierailija
95/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän aika normaalia elämää, tosin myös aika eristäytyneenä. Enkä katso, ettenkö voisi minulle tärkeitä ihmisiä tavata (mm. aikuiset lapseni ja heidän puolisonsa), koska tiedän, että niin minä itse kuin tapaamani ihmisetkin elävät tässä tilanteessa järkevästi.

Huolehdin erittäin hyvin hygieniasta ja turvaväleistä ja käyn esim. kaupassa vain max kerran viikossa tai tilaan tavarat kotiin.

Mutta tarpeen tullen myös matkustan, en lomalle vaan tarpeellisesta syystä. Olen mm. käynyt Suomessa tapaamassa iäkästä ja sairasta isääni, hänen omasta toiveestaan. Otatin koronatestin ennen ja jälkeen matkan. Samoin matkustin toiseen kotiini Espanjassa pitämään huolta talostani puolen vuoden tauon jälkeen, ja tarpeeseen se tulikin. Samoin koronatestit, sekä pikatesti että PCR matkaa varten, ilman negatiivista tulosta ei edes olisi ollut mitään asiaa koneeseen. Täällä elän ihan samoin kuin edellä kirjoitin - ja pysyn täällä talven yli.

Vierailija
96/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Asun eräässä korkean riskin maassa, eikä tulisi mieleenkään lähteä nyt Suomeen levittämään koronaa. En ole käynyt Suomessa nyt vuoteen, ja ikävä on kova. Suomalaiset tutut ja kaverit täällä sen sijaan melkein kaikki ovat matkustaneet Suomeen montakin kertaa nyt koronan aikana. Moni ei edes pidä karanteenia. Syyksi sanovat, että heillä on oikeus matkustaa...

Vierailija
97/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti tuumaa koronaan vaan, että tulee jos tulee. Joutaa kuulemma kuolemaan pois, päivät on hälle etukäteen määrätty jne. En oo kyllä häntä kylään ottanu, itse en halua tautia levittää kenellekään. Mutta sisarukset kuulemmä käy äitiä katsomassa ja mua taas syyllistetään kun en käy. Siltikään en halua tautia levittää, en halua sitä syyllisyyttä jos me meiltä sinne leviäisi. Ja on sille kyläilemättömyydelle muitakin syitä, just esim. tuo syyllistäminen. Sitä tehdään monessa muussakin asiassa. Oikeestaan korona on hyvä syy olla menemättä kuuntelemaan sitä paskanjauhamista.

Appivanhemmat sitten taas puolestaan on toista ääripäätä, eivät halua vieraita ja pitävät omaehtoista karanteenia. Eivät halua saada koronaa ja kuolla. Kovasti odottavat rokotuksia.

Niin, sehä on niin satavarmaa, että koronaan kuolee. Oli minkä ikäinen vain.

Vierailija
98/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni se menee näiden iäkkäiden ihmisten kohdalla niin, että vanhukset itse päättävät millaisia riskejä ottavat.

Juuri näin.

Älkää päättäkö vanhempienne puolesta

jos heillä muisti yms on vielä kunnossa.

Toki jos pelkäätte saavanne taudin heiltä , niin silloin on pysyttävä erossa, muuten he päättävät itse millaisen riskin ottavat.

Vanhalla ihmisellä ei vaan enää ole aikaa kovin paljoa jäljellä muutenkaan ja kun tästä ei nyt tiedetä, milloin tämä oikeasti on ohi.

Vierailija
99/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kaikki itse päättävät viimekädessä, millälailla haluavat suojautua ja suojata muita virukselta.

Turhaa vastakkain asettelua puoleen ja toiseen, siis koronahysteerikkoja, marttyyrejako ovat ne jotka noudattavat annettuja ohjeita ja välttävät esim turhia kontakteja ym.

Kun maailma nyt hetkellä vaikuttaa olevan viruksen taistelutanner, tietty varovaisuus on varmaan paikallaaan, syyllistämättä ketään.

Itse ainakin välttelen ihmiskontakteja mahdollisuuksien mukaan, vaikka monet eivät niin teekään.

Vierailija
100/102 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sehä on niin satavarmaa, että koronaan kuolee. Oli minkä ikäinen vain.

Ei pidä paikkaansa. Kuolleisuus koronaan on ERITTÄIN PIENI. Sama influenssan kanssa.

En tajua, miksi vitsailet asialla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä