Voiko avopuolisolta veloittaa ns vuokraa?
Eli jos muutetaan minun omistamaani asuntoon, voinko pyytää ns puolikkaan vuokran siitä mitä normaalisti tälläinen asunto maksaisi ja sen lisäksi tarvitsisi vielä osallistua juokseviin kuluihin? Vai voinko väittää olevani asunnossa vuokralla ja sitten ei tarvi kuunnella kitinää mieheltä siitä että kasvattaa minun omaisuuttani?
Kommentit (53)
Kyllä mun avomies maksaa mulle sovitun summan vaikka asutaan mun omistamassa asunnossa. Summa on meidän kesken sovitulla laskutavalla määritetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapoja suhtautua asiaan on monia
1. Apn ehdottama puolet markkinavuokrasta tuollaisesta asunnosta. Silloin kuuluu tehdä vuokrasopimus toiselle ja maksaa verot saamastaan vuokrasta. Kannattaa myös huomioida että tällöin asukkaalla on muutkin vuokralaisen oikeudet esim irtisanomisaika jne. Et voi vaatia puolta vuokraa ilman että annat toiselle myös vuokraan kuuluvat oikeudet. Ja vuokranantaja maksaa kaikki remontit, kodinkoneet ym aina.
2. Laitat asuntosi vuokralle ja vuokraatte avokin kanssa asunnon johon molemmat vuokrasopimukseen ja maksatte kaiken puoliksi
3. Avokki maksaa juoksevista kuluista puolet siis vastike, sähkö, ruoka jne
4. Maksatte tulojen suhteessa juoksevat kulut.
- remonttikulut kuuluvat kaikissa vaihtoehdoissa asunnon omistajalle (ellei avokki nyt välttämättä halua esim tapetoida jonkun huoneen omalla kustannuksellaan)
Tähän vielä lisäyksenä
5. Laskette mitä asuminen maksaa nyt kummallekin. Ja laskette uudet asumiskulut (poislukien lainanlyhennys) ja ajatte ne niin että kumpikin hyötyy yhtäpaljon yhteen muutosta, jos avokkaat maksaisi puolet juoksevista kuluista ja puolet markkinavuokrasta Niin asunnonomistaja tienaisi hirveästi yhteenmuutosta?
Mikään pakko ei ole tehdä vuokrasopimusta. Ihan on parin keskinäisesti sovittavissa oleva asia, ilman kirjallisia sopimuksia.
Mitähän tämä kohta tarkoittaa, voisitko valaista:
"Vai voinko väittää olevani asunnossa vuokralla ja sitten ei tarvi kuunnella kitinää mieheltä siitä että kasvattaa minun omaisuuttani?"
Siis oikeasti asut omistusasunnossa, mutta et kerro sitä miehelle, vaan kun hän muuttaa luoksesi, väität että olet itse vuokralla, ja maksat vuokraa 2000-3000 euroa kuukaudessa? Ja sitten pyydät miestä maksamaan puolet vuokrasta, siis 1000-1500 euroa?
Vaikka oikeasti mitään vuokraa ei ole, vaan käärit rahat taskuusi? Onko sellainen termi kuin "petos" yhtään tuttu??
Lisäksi, mistä kuvittelet löytäväsi miehen joka on niin tyhmä että ei pyydä saada nähdä vuokrasopimusta ja tietää vuokranantajan nimeä?
Mun mielestä puolet yhtiövastikkeesta ja kuluista on epäreilua asunnonomistajaa kohtaan, koska hänellä asumiseen menee silloin paljon enemmän. Kun oma mieheni muutti asumaan kanssani omistamaani asuntoon, hän maksoi koko yhtiövastikkeen ja muistaakseni myös kaikki asumiskulut. Silti hän pääsi paljon halvemmalla kuin että olisi vuokranut oman asunnon.
Järkevää on miettiä kulut ja niiden maksamiset nyt ennen yhteenmuuttoa. Kun asiat sovitaan ja keskustellaan etukäteen, niin silloin ei ole kummallekaan ikäviä yllätyksiä. Myöhemmin kunhan parisuhde vakiintuu, voi asioita järjestellä uudestaan.
Miksi tuhlaat aikaasi tällaiseen täysin teoreettiseen pohdintaan? On täysin selvää että olet vanha palstakahjo erillistalohullu (tunnetaan myös nimellä miekkoshullu) eikä sinulla ole lähelläkään mitään suhdetta jossa olisitte muuttamassa yhteen. Vain joukko toinen toistaan onnettomampia säätöjä eri "miekkosten" kanssa joista osa on bissejä ja osa umpihomoja.
Oletko ottamassa kämppiksen vai avopuolison?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vuokrasopimus ja ilmoitan miehen maksaman vuokran verottajalle. Vähennyksien ansiosta veroja ei tarvitse maksaa, mutta eipä tule sitä tilannetta, että muka hyötyisin siitä, että mies asuu asunnossani.
Tässä on sekin hyvä puoli, että jos kuolen, niin miehellä on se sopimus, jonka turvin voi jatkaa asumista. Toki vain puolikkaassa asunnosta.
Jos sinä kuolet, niin kuolinpesä voi irtisanoa miehen vuokrasopimuksen 6 kk:n irtisanomisajalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yhtiövastike on 357 euroa.
Vuokralla tästä joutuisi maksamaan yli 2000 euroa.Av mammojen mielestä on ok toinen maksaa 160 e.
Jopa hoasin soluasunto maksaa enemmän.
Jos ei mitään ole koskaan omistanut niin ei näitä ymmärrä. Tai jos asuu jossain perähikiällä muuttotappiokylässä missä suunnilleen tuputetaan rahaa jotta joku suostuisi siellä asumaan...
En edelleenkään ymmärrä miten onnistuin tekemään täydellisen virhearvioinnin yhden eksän suhteen. Tilanne oli, oltiin seurusteltu jonkin aikaa ja eksä halus muuttaa mun asuntoon. Vastike 280e/kk, lainanlyhennys 700e/kk. Hän tarjoutui jalosti maksamaan puolet vastikkeesta ja 20e vesimaksua. Perustelu oli, että hänellä on oma asunto, josta maksaa vastiketta jonkun 140e/kk. Niin, se yksiö olis laitettu vuokralle 850e/kk. Mulle hän oli laskelmoinut elättäjän ja ilmaisen asumisen mahdollistajan roolin. Ruokarahaa kuulemma voisi toisinaan antaa muttei joka kuukausi. Koska minä käyn kaupassa joka tapauksessa. Oli kyllä sen verran veret seisauttavaa kuultavaa miten hän oli elämänsä optimoinut loisimalla mun kämpässä mun elätettävänä.
Ei tullut kauppoja, sai jäädä yksiöönsä eikä äkkiä ollut enää tyttöystävääkään. Ymmärtäisin jos olis ollut joku jonne suoraan äidin helmoista mutta tää oli eronnut nelikymppinen ja koulutettu mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pyytäisit kumppaniltasi vuokraa? Ihan omituinen ajatus. Ei parisuhde ole vuokrasuhde, eikä parisuhteen idea ole hyötyä toisesta rahallisesti. Idea on elää yhdessä yhteistä elämää.
Eikö se puoliso hyödy aika paljon, jos saa asua pilkkahintaan toisen luona. Kyllä kohtuullinen vuokra olisi ihan paikallaan.
Ja naisilta voi vaatia myös oman omaisuutensa kartuttamista, jos on mies? Vai eikö?
Ja sitten ihmetellään, kun parisuhteet ei toimi... Työsuhdekin on joustavampi, kuin joidenkin parisuhde :D. Jos raha menee kaiken edelle, niin kannattaa vaikka asua erillään. Itse en kyllä maksaisi kumppanille mitään vuokraa, enkä sitä itsekään pyytäisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vuokrasopimus ja ilmoitan miehen maksaman vuokran verottajalle. Vähennyksien ansiosta veroja ei tarvitse maksaa, mutta eipä tule sitä tilannetta, että muka hyötyisin siitä, että mies asuu asunnossani.
Tässä on sekin hyvä puoli, että jos kuolen, niin miehellä on se sopimus, jonka turvin voi jatkaa asumista. Toki vain puolikkaassa asunnosta.
Eiköhän mies joudu lähtemään sieltä heti irtisanomisajan jälkeen.
Meillä yhtiövastike on 357 euroa.
Vuokralla tästä joutuisi maksamaan yli 2000 euroa.
Av mammojen mielestä on ok toinen maksaa 160 e.
Jopa hoasin soluasunto maksaa enemmän.