Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityön pääsykoe 2021

Vierailija
10.01.2021 |

Kuinkas moni on tavoittelemassa sosiaalityön paikkaa syksyksi 2021? Miten/mitä olette ajatelleet lukea ennen ennakkomateriaalin julkaisua?

Itse ensimmäistä kertaa sosiaalityöhön hakevana kaipaisin neuvoja miten kyseiseen pääsykokeeseen kannattaa lukea ennen aineistoa. Olisi myös ihana kuulla miten vaikka jo sisälle päässeet lukivat kokeeseen.

Kommentit (992)

Vierailija
861/992 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/sosiaalityon-yhteisvalinta

Tuolta löytyi oikeat vastaukset pääsykokeisiin.

Oikeat ja oikeat… :’(

Mä olisin varmaan sisällä ykkösessäni, jos tuossa ei olisi mun mielestä selkeästi vääriä oikeita vastauksia muutama.

Minä tilasin pääsykokeen itselleni, sen voi tilata yliopiston kautta jossa tehnyt pääsykokeen. Ainakin Helsingissä oli sähköinen hakemuspohja. Noista on se pari viikkoa aikaa tehdä oikaisua, niin ainakin oman mielenrauhani takia tarkastan kokeen. Ja kai sitä voi kysellä myös jos jotkut väitekohdat näyttäytyy omasta mielestä vääränä.

Itselläni jäi Kuopio pisteestä kiinni ja neljäs varasija niin kiinnostaa...Mielestäni vastasin 18 kysymykseen, joten 15 pistettä ekasta osiosta kuulostaa kummalta. Jos yksi niistä olisi väärin tulisi pistemäärä olla 16, jos kaksi väärin niin 14.

Mietityttää sekin että miten varasijat jaetaan jos on ainakin neljä saanut saman pistemäärän, onko niissä jotain desimaaleja laskettu mitkä ei näy...

Mikäli oli samat pistemäärät, niin silloin esseen pistemäärä ratkaisi ja jos silti oli samat pisteet niin eikö silloin kaikki oteta sisään (eli sisäänpäässeitä voi olla hakupaikkoja enemmänkin tarvittaessa). Nämä löytyy opintopolusta muistaakseni.

Mitä tuollaisia vääriä monivalintoja mielestäni oli? En ainakaan itse huomannut mitään (toki historiatietoisuus artikkelia koskevat kysymykset jätin täysin vastaamatta, koska sitä artikkelia en ehtinyt kunnolla sisäistää). Vastasin siis vain varmoihin, jotka muistin varmasti täysin oikein. Tätä taktiikkaa suosittelen muillekin esim. ensi vuonna hakijoille, niin ei suotta tule miinuspisteitä.

Vierailija
862/992 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon sähköpostiasiaan vastaan taas, oon tarkistanut roskapostinkin monta kertaa ja normisähköpostin kans, ei mistään löydy niitä osiokohtaisia pisteitä mitä oon saanut. Missäköhän vaiheessa pitäisi ottaa yhteyttä että ei oo kuulunut sellaista sähköpostia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
864/992 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.helsinki.fi/fi/hakeminen-ja-opetus/hae-kandi-ja-maisteriohj…

Tuolta saa etittyä pisteet! Ihan sattumalta löysin tämän. Kauheen sekavaa ne kaikki nettisivut….

Vierailija
865/992 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä kaikki sisäänpäässeet jo mukana oman yliopiston whatsapp-ryhmissä yms.?

Mietin, että jäänkö ihan ulkopuolelle, jos en vielä whatsapp ryhmään liity (ei nykyisessä puhelimessa nettiä jne...). 

866/992 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä kaikki sisäänpäässeet jo mukana oman yliopiston whatsapp-ryhmissä yms.?

Mietin, että jäänkö ihan ulkopuolelle, jos en vielä whatsapp ryhmään liity (ei nykyisessä puhelimessa nettiä jne...). 

En ite ainakaa oo törmänny viel mihinkää wa-ryhmään niille ketä pääs Helsinkii

Vierailija
867/992 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä39853 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole! Odottelen vasta pääsyä Facebook-ryhmäänkin, jonka vihdoin löysin eilen.

Vierailija
868/992 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on Turkuun ei-ensikertalaisten jonossa vielä epävarma paikastaan eikä halua ottaa sitä vastaan niin täällä on alalle todella halukas ja innokas 1. varasijalla! :)

Vierailija
869/992 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida ei-ensikertalaisten jonot enää liikkua :/ pienestä jäi kiinni Treelle ja Tkuun.

Vierailija
870/992 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon että ei ensikertalaisten jonotkin voi vielä liikkua 16.7 asti :)

Vierailija
871/992 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai tuolloin 16.7. ne alkavat liikkua ja liikkuvat sitten vauhdilla sen mitä liikkuvat. Eikö sitä sitten joudu roikkumaan epävarmana 2.elokuuta asti, jos jää odottamaan varasijoja ylemmistä toiveistaan. Hassusti muuttoja ja irtisanomisia ajatellen nämä aikataulut yms.

Vierailija
872/992 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset fiilikset on muilla, ketkä ei kouluun päässeet tai ole pääsemässä? Minä oon aivan liian kaukana varasijoilla toiskertalaisten jonossa. Aiotteko hakea uudestaan ens vuonna vai hakea johonkin muualle? Jäikö paljosta kiinni?

Minua harmittaa tosi paljon. Panostin toukokuussa lukemiseen paljon. Työn ohessa luin, mutta lomapäiviäkin oli noin puolitoista viikkoa. Ensi vuonna yritän uudestaan, mutta paineet on kovat. Jos tulee esim. enkun kielistä materiaalia kokeessa jakoon, niin mun osalta se koe on sit siinä taas. Sen verran on kova kilpailu kuitenkin.

Entä kouluun päässeet, pääsittekö ekalla kerralla vai oliko useampi hakukerta takana?

Yritän nyt kehittää opiskelutaitojani, koska viime opinnoista aikaa kauan..

Tsemppiä!

Vierailija
873/992 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä toiskertalaisena paras varasija 11, eli ei kauhean paljosta jäänyt kiinni. Hain vain Hki, Tku ja Tre. Harmittaa kyllä paljon, kun essee meni hyvin mutta monivalinnat olivat yllättävän vaikeita, vaikka luinkin paljon. Aion hakea ensi vuonna uudestaan, mutta olen alkanut miettimään myös esimerkiksi luokanopettajan opintoihin hakemista. Onko teille muille tullut muita vaihtoehtoisia ja mielenkiintoisia aloja mieleen, joille voisitte myös hakea? Ensi vuonna voisin hakea myös kauemmaskin opiskelemaan sosiaalityötä.

Vierailija
874/992 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tai tuolloin 16.7. ne alkavat liikkua ja liikkuvat sitten vauhdilla sen mitä liikkuvat. Eikö sitä sitten joudu roikkumaan epävarmana 2.elokuuta asti, jos jää odottamaan varasijoja ylemmistä toiveistaan. Hassusti muuttoja ja irtisanomisia ajatellen nämä aikataulut yms.

Mä kans epäilen, että tuolloin alkaa liikehdintä. Mitenköhän tuon 16. päivä jälkeen ilmoitellaan jonojen liikkumisista, tietääkö joku? Liikkuukohan helsingin enikertalaisjonot, sitä jännätään täällä!

Vierailija
875/992 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku selittää miten varasijat edes voi edetä pari viikkoa 16.7. jälkeen? Kun 16.7. on se viimeinen päivä hyväksyä/hylätä paikka.

Vierailija
876/992 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku selittää miten varasijat edes voi edetä pari viikkoa 16.7. jälkeen? Kun 16.7. on se viimeinen päivä hyväksyä/hylätä paikka.

Niillä jotka pääsevät nyt varasijoilta sisään on aikaa ottaa paikka vastaan 2.8. asti ja jos joku hylkää paikan niin voi vielä seuraava jonosta päästä sisälle mutta 2.8. jälkeen ei enää voi.

Vierailija
877/992 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä jotka pääsevät nyt varasijoilta sisään on aikaa ottaa paikka vastaan 2.8. asti ja jos joku hylkää paikan niin voi vielä seuraava jonosta päästä sisälle mutta 2.8. jälkeen ei enää voi.

Aivan. :D

Mä en jotenkin osannut ajatella tuota.

Itsekin olen vielä varasijoilla, mutta onneksi yksi paikka odottaa varmasti.

On tämä silti aikamoista kun ei osaa ajatella mihin kaupunkiin pääsee/joutuu, niin ei viitsi suunnitella mitään vielä.

Lisäksi odotan omaa koetta, jota jostain syystä pantataan. :/ Siihenkin liittyy vielä selvitettävää.

Vierailija
878/992 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset fiilikset on muilla, ketkä ei kouluun päässeet tai ole pääsemässä? Minä oon aivan liian kaukana varasijoilla toiskertalaisten jonossa. Aiotteko hakea uudestaan ens vuonna vai hakea johonkin muualle? Jäikö paljosta kiinni?

Minua harmittaa tosi paljon. Panostin toukokuussa lukemiseen paljon. Työn ohessa luin, mutta lomapäiviäkin oli noin puolitoista viikkoa. Ensi vuonna yritän uudestaan, mutta paineet on kovat. Jos tulee esim. enkun kielistä materiaalia kokeessa jakoon, niin mun osalta se koe on sit siinä taas. Sen verran on kova kilpailu kuitenkin.

Entä kouluun päässeet, pääsittekö ekalla kerralla vai oliko useampi hakukerta takana?

Tsemppiä!

Jos sosiaalityö on unelma-alasi, niin totta kai yrität ensi vuonna uudestaan! Paljon on aina hakijoita eikä kaikki pääse sisään, mutta kovalla (ja oikeanlaisella) lukutekniikalla pääsee varmasti sisälle kaikki (ensikertailaiset ja ei-ensikertalaisetkin). Eli, jos kokee, että luki paljon, mutta ei päässyt sisälle silti, niin kannattaa miettiä uudestaan omia opiskelutekniikoita. Oppisiko jollain muulla tavalla paremmin?

Monivalintoihin tärkein neuvo on se, että vastaa vain niihin, jotka tietää varmasti. Ei arvailuja, veikkailuja tms. koska siitä tulee nopeasti paljon miinusta. Esseeseen taas kirjoittaa kaiken mitä muistaa aiheesta. 

Yksi vinkki on myös, että vaikka ei nyt päässyt, niin kannattaa pohtia, josko alkaisi avoimen yliopiston kautta tekemään perus- ja aineopintoja nyt vuoden aikana? Onnistuu melko hyvin (riippuen toki asuinkunnasta) töidenkin kanssa yhdistämään. On sitten valmiiksi suoritettu alta pois ja valmistut nopeammin. Lisäksi niistä kursseista on hyötyä myös pääsykoelukemisten kanssa, kun kuitenkin samoja aiheita käsittelevät. Helpottaa ja nopeuttaa pääsykoemateriaalien sisäistämistä.

Tsemppiä siis luku-urakkaan ensi vuonna! 

Vierailija
879/992 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustavasta viestistä. Kyllä, ensi vuonna sitten on luku-urakka uudestaan edessä ja enköhän ole oppinut tästä kokemuksesta paljonkin. Tuota monivalintatehtävää mietin itsekin näin jälkikäteen, että ei olisi pitänyt vastata niihin, joiden vastauksesta ei ole varma. Tästä olen kuullut monenlaista neuvoa, mutta kyllä nuo miinuspisteet on todella huono asia tuossa.

Vierailija
880/992 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Minulle tämä oli 5. kerta, kun hain korkeakouluun, 3. hakukerta sosiaalityöhön ja nyt vihdoin nappasi ja vielä ykköstoiveeseeni :) Kävin yhden kurssin sosiaalityötä avoimessa yliopistossa tänä keväänä ja olin koko toukokuun vapaalla. Katsoin varjovalmennuksen videoita ja tein harjoituksia. Työstin tekstiä monella tapaa, en vain lukenut, vaan kirjoitin muistiinpanoja (joka tekstistä kahdesti), tein merkintöjä ja yliviivauksia aineistoon, tein kokonaisuuksista esseitä jotka tarkastin, tein seinälleni aikajanan sekä muistilappuja termeistä. Luin tekstit vain 6-7 kertaa, mutta aina ajatuksella. Kokeessa tuntui, että opettelin asiat aivan liian tarkasti enkä päässyt näyttämään puoliakaan osaamisestani. Mutta sain 46pistettä, joten ahkerointi kannatti!

Opin joka keväänä paremmin ja paremmin opiskelemaan, joten ei kannata lannistua vaikkei nyt onnistunutkaan :) Suosittelen kirjoittamaan käsin mahdollisimman paljon ja tuomaan tietoa muistista, esimerkiksi juurikin kirjoittamalla asiasta kaiken muistamasi ylös ja sitten aineistoa lukemalla täydentää tekstistäsi unohtuneet kohdat. Tsemppiä ensi vuodelle :)

Ketju on lukittu.