Sosiaalityön pääsykoe 2021
Kuinkas moni on tavoittelemassa sosiaalityön paikkaa syksyksi 2021? Miten/mitä olette ajatelleet lukea ennen ennakkomateriaalin julkaisua?
Itse ensimmäistä kertaa sosiaalityöhön hakevana kaipaisin neuvoja miten kyseiseen pääsykokeeseen kannattaa lukea ennen aineistoa. Olisi myös ihana kuulla miten vaikka jo sisälle päässeet lukivat kokeeseen.
Kommentit (992)
Vierailija kirjoitti:
Olen hakemassa. Aion lukea materiaalin todella monta kertaa läpi. Kyse on pitkälti ulkoa muistamisesta ja kyvystä soveltaa tietoa. Olen työskennellyt sosionomina reilut 11 vuotta. Olen tehnyt kahdet perusopinnot kasvatustiede ja erityispedagogiikka yliopiston puolella. Nämä aion lukea hyväksi sivuaineena ja sosionomi saa hyväksilukea perusopinnot. Luotan, että aiemmat opinnot ja työkokemus antavat hiukan kokemusta pääsykokeeseen. Mutta kyse on siitä miten ahkerasti luen ja sovella lukemaani ja saan sen näkymään vastauksissani. Tsemppiä kaikille pyrkiville. Sosiaalityö on mielenkiintoista. Pitää olla halu parantaa ihmisten toimijuutta yhteiskunnassa ja tukea toimintakykyä. Saa auttaa ja kohdata erilaisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä. Itse olen tehnyt puhtaasti asiakastyötä koko ajan ja haluan edetä urallani. Vuorotyöstä saan nyt saman kuin saisi sossu palkkana. Mutta haluan jatkossa tehdä hiukan erilaisia ja itsenäisempiä työtehtäviä.
Sinulla on varmasti omalla tavalla etulyöntiasemaa kokeessa kokemuksesi vuoksi. Tsemppiä sinullekkin hakemiseen! :)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko vielä mitenkään aloittaneet valmistumisen pääsykokeeseen?
Ja minkälainen suunnitelma teillä on lukemisen kannalta sitten kun aineisto julkaistaan? :)
Tällä hetkellä en ole aloittanut vielä valmistautumista, sillä aineistohan on kaikista isoimmassa roolissa. Sitten kun aineisto julkaistaan alan sinnikkäästi lukemaan monta kertaa tekstiä läpi, jonka jälkeen muistiinpanoja yms. apukeinoja. Aineisto täytyy varmasti osata niin pikkutarkasti, että itseäni jännittää se jos jotain oleellista jää muistamatta.
Onko sinulla jo suunnitelmia lukemisen suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, juuri katselin nuorelle kanssa näitä hakujuttuja. Eikö useimmat ensikertalaiset hae kuitenkin todistuksella sisään? Kuinkahan vaikeaa se on? Vai onko niin, että kannattaa joka tapauksessa varautua pääsykokeisiin, jos paperit ei riitä?
Kiitän avusta! Meillä nuori on pitänyt välivuotta eikä itse ole nyt Suomessa etsimässä näitä, niin aloin hänen puolestaan jo perehtymään näihin.
Jos sulla ei ole pelkkiä L ja E todistuksessa, niin saa varautua hakemaan pääsykokeiden kautta.
Ei tuo nyt sosiaalityön kanssa ehkä pidä paikkaansa. Pääsin Kuopioon LEEM-paperilla (äikkä, uskonto, psyka, enkku), (huom. ei matikkaa kirjoitettuna, josta saa isommat pisteet) eli ei nyt sos.työhön tarvii mitään huippupapereita olla, varsinkin jos Rolloon tai Kuopioon haet
"Pelkkä L tai E" ei kauheasti eroa sinun todistuksestasi, jossa oli yksi M. Tuolla yhdellä M:llä et olisi tosiaan muualle kuin Rovaniemelle tai Kuopioon päässytkään, joten "pelkkiä L ja E todistuksessa" on ihan kuvaava tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakemassa. Aion lukea materiaalin todella monta kertaa läpi. Kyse on pitkälti ulkoa muistamisesta ja kyvystä soveltaa tietoa. Olen työskennellyt sosionomina reilut 11 vuotta. Olen tehnyt kahdet perusopinnot kasvatustiede ja erityispedagogiikka yliopiston puolella. Nämä aion lukea hyväksi sivuaineena ja sosionomi saa hyväksilukea perusopinnot. Luotan, että aiemmat opinnot ja työkokemus antavat hiukan kokemusta pääsykokeeseen. Mutta kyse on siitä miten ahkerasti luen ja sovella lukemaani ja saan sen näkymään vastauksissani. Tsemppiä kaikille pyrkiville. Sosiaalityö on mielenkiintoista. Pitää olla halu parantaa ihmisten toimijuutta yhteiskunnassa ja tukea toimintakykyä. Saa auttaa ja kohdata erilaisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä. Itse olen tehnyt puhtaasti asiakastyötä koko ajan ja haluan edetä urallani. Vuorotyöstä saan nyt saman kuin saisi sossu palkkana. Mutta haluan jatkossa tehdä hiukan erilaisia ja itsenäisempiä työtehtäviä.
Missä sosionomi saa hyväksilukea kaikki perusopinnot? Kuopiossa ainakin todella vähän hyväksilukuja saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on niin paljon, ettei lakisääteisiä tehtäviä saa hoidettua. Virkavastuu painaa. Palkka on todella mitätön vastuuseen ja työmäärään sekä asiakkaiden haastaviin elämäntilanteisiin ja työntekijöiden kohtaamaan vuorovaikutukseen nähden. Itse teen sosionomina käytännössä sossun töitä, mutta pienemmällä palkalla. Tähän työhön todella vaaditaan kutsumusta!
Eli olet sosionomi, sosiaaliohjaaja. Ehkä tämä ei ole oikea ketju kommentoida? "Käytännössä teen sossun töitä, mutta pienemmällä palkalla". Tätä samaa sanoo sairaanhoitajat, jotka tekevät käytännössä lääkärin hommia pienemmällä palkalla varsinkin perusterveydenhuollossa. Esim.terveyskeskukset.
Oletko ollut käytännön töissä? Et selkeästi, koska alat aukoa päätäsi kun joku kertoo aidosta kokemuksesta. Olen myös sosionomi eli sosiaaliohjaaja ja kyllä, SOSIONOMIT TEKEE SOSSUJEN TYÖTÄ, paljon halvemmalla. Sosionomit tekevät ja kirjoittavat päätöksiä jotka sitten sosiaalityöntekijät vain allekirjoittavat kumileimasimina. Myös sosiaalityöntekijöiden palkat ovat ala-arvoisia.
Mutta onnea toki ja nauti urastasi. Kannattaa kulkea nokka pystyssä siellä sossussa sitten, huudellen kuinka asiansa osaavat sosionomit ei tiedä mistään mitään. Terppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on niin paljon, ettei lakisääteisiä tehtäviä saa hoidettua. Virkavastuu painaa. Palkka on todella mitätön vastuuseen ja työmäärään sekä asiakkaiden haastaviin elämäntilanteisiin ja työntekijöiden kohtaamaan vuorovaikutukseen nähden. Itse teen sosionomina käytännössä sossun töitä, mutta pienemmällä palkalla. Tähän työhön todella vaaditaan kutsumusta!
Eli olet sosionomi, sosiaaliohjaaja. Ehkä tämä ei ole oikea ketju kommentoida? "Käytännössä teen sossun töitä, mutta pienemmällä palkalla". Tätä samaa sanoo sairaanhoitajat, jotka tekevät käytännössä lääkärin hommia pienemmällä palkalla varsinkin perusterveydenhuollossa. Esim.terveyskeskukset.
Oletko ollut käytännön töissä? Et selkeästi, koska alat aukoa päätäsi kun joku kertoo aidosta kokemuksesta. Olen myös sosionomi eli sosiaaliohjaaja ja kyllä, SOSIONOMIT TEKEE SOSSUJEN TYÖTÄ, paljon halvemmalla. Sosionomit tekevät ja kirjoittavat päätöksiä jotka sitten sosiaalityöntekijät vain allekirjoittavat kumileimasimina. Myös sosiaalityöntekijöiden palkat ovat ala-arvoisia.
Mutta onnea toki ja nauti urastasi. Kannattaa kulkea nokka pystyssä siellä sossussa sitten, huudellen kuinka asiansa osaavat sosionomit ei tiedä mistään mitään. Terppa.
Miksi näihin sosiaalityön hakuketjuihin tulee aina pahanilmanlintuja, jotka heti kertoo, ettei alalle kannata hakea syystä x ja y? Sosiaalityöntekijä voi tehdä ja on paljon muutakin kuin kumileimasin.
Itse asiassa tänä päivänä täytyy olla. Sisäänpääsyprosentit olivat todella pienet joka yliopistossa. E ja L täytyy olla.
Ja jos ei ole eka kertaa hakemassa korkeakouluun, menevät kaikki automaattisesti pääsykokeen kautta. Eli enää ei tee hyvällä ylioppilaskirjoituksella mitään, jos ei hae ensimmäistä kertaa. Näin ainakin ymmärsin, jos tulkitsin oikein vuoden 2021 tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun kannattaa sitten vain hakea sosiaalityötä opiskelemaan kun noin katkera olet siitä, että saat huonoa palkkaa vaikka kuinka teet sosiaalityöntekijän töitä pienemmällä palkalla. En ymmärrä miksi olet täällä huutelemassa, ettei kannata hakea sosiaalityöntekijäksi vaikka itse juuri tuot esille kuinka joudut niitä hommia tekemään pienellä palkalla. En siis oikein ymmärrä tätä sun uhoamista. Tuntuu, että sosionomit haluavat vain ohituskaistan sos.tt hommiin, kun eivät vain jaksa lukea pääsykokeisiin ja nähdä vaivaa. Pitäisi kaikki tulla ilmaiseksi. Huh, että miten raivostuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näihin sosiaalityön hakuketjuihin tulee aina pahanilmanlintuja, jotka heti kertoo, ettei alalle kannata hakea syystä x ja y? Sosiaalityöntekijä voi tehdä ja on paljon muutakin kuin kumileimasin.
Inhottavaa, että keskustelun sävy muuttuu näin negatiiviseksi varsinkin tällaisessa keskustelussa jossa todellakin tarkoituksena on vain tsempata yhdessä muita koetta varten ja jakaa kokemuksia HAKEMISESTA SEKÄ LUKUTEKNIIKOISTA. Varmasti jokainen meistä hakijoista sosiaalityölle tiedetään jo kuinka negatiivis sävytteinen ala on (joidenkin mielestä). Kuitenkaan tämä yhteiskunta ei pyöri ellei niitä sosiaalityöntekijöitä ole. Tottakai omia kokemuksia voi kertoa, mutta tyyli millä niitä kerrotaan on myös oma valinta kun kyse on kuitenkin motivoituneista sosiaalityölle hakevista.
Itse haluan kommentoida tähän sosiaalityön fuksina sen, että jos olisin kuunnellut viime vuoden hakukeskusteluun osallistuneiden mielipiteitä, niin en ois varmaan ottanut paikkaa vastaan, kun on miltei "raskain ja kamalin ala maan päällä". Onneksi en kuunnellut, vaan otin paikan vastaan. Oon tykännyt ihan älyttömästi, opinnot on todella mielenkiintoisia ja harjoittelu antaa mukavaa kokemusta työelämästä. Oon kyllä sitä mieltä, että tähän vauvapalstaan kannattaa suhtautua hieman varauksella, kun ihmisillä saattaa olla katkeruutta sosiaalityöhön syystä tai toisesta, ja kertomalla kamalia kokemuksia, voidaan myös koettaa pönkittää omaa asemaa yhteishaussa, sillä sosiaalityöhön ei ole helppo päästä. Tai sitten ilmassa saattaa olla pahaa mieltä, siitä, ettei itse ole päässyt sosiaalityötä lukemaan.
Meille on opettajat ihan sanoneet, että sosiaalityö antaa mahdollisuuksia vaikuttaa sekä ruohonjuuri- että ministeritasolla. Ja kyllä, alan rankkuudesta on myös kerrottu, mutta myös psyka, lääkis, yms. on rankkoja ja sote-alat ylipäätään, en usko, että sosiaalityö mitenkään ylivertaisen rankka on em. verrattuna. Hienointa alassa on mielestäni monipuolisuus ja se, että tämä tutkinto on ns. kaksoistutkinto eli samalla saa valtio/yhteiskuntatieteen maisterin tutkinto sosiaalityön pätevyyden lisäksi, eli voi tehdä muitakin hommia, mihin nyt yhteiskuntatietelijöitä palkataan. Olen kuullut, että sosiaalityötä pääaineena arvostetaan vaikkapa ministeriöissä, koska meillä on kokemusta ns. "kenttätyöstä".
Vierailija kirjoitti:
Itse haluan kommentoida tähän sosiaalityön fuksina sen, että jos olisin kuunnellut viime vuoden hakukeskusteluun osallistuneiden mielipiteitä, niin en ois varmaan ottanut paikkaa vastaan, kun on miltei "raskain ja kamalin ala maan päällä". Onneksi en kuunnellut, vaan otin paikan vastaan. Oon tykännyt ihan älyttömästi, opinnot on todella mielenkiintoisia ja harjoittelu antaa mukavaa kokemusta työelämästä. Oon kyllä sitä mieltä, että tähän vauvapalstaan kannattaa suhtautua hieman varauksella, kun ihmisillä saattaa olla katkeruutta sosiaalityöhön syystä tai toisesta, ja kertomalla kamalia kokemuksia, voidaan myös koettaa pönkittää omaa asemaa yhteishaussa, sillä sosiaalityöhön ei ole helppo päästä. Tai sitten ilmassa saattaa olla pahaa mieltä, siitä, ettei itse ole päässyt sosiaalityötä lukemaan.
Meille on opettajat ihan sanoneet, että sosiaalityö antaa mahdollisuuksia vaikuttaa sekä ruohonjuuri- että ministeritasolla. Ja kyllä, alan rankkuudesta on myös kerrottu, mutta myös psyka, lääkis, yms. on rankkoja ja sote-alat ylipäätään, en usko, että sosiaalityö mitenkään ylivertaisen rankka on em. verrattuna. Hienointa alassa on mielestäni monipuolisuus ja se, että tämä tutkinto on ns. kaksoistutkinto eli samalla saa valtio/yhteiskuntatieteen maisterin tutkinto sosiaalityön pätevyyden lisäksi, eli voi tehdä muitakin hommia, mihin nyt yhteiskuntatietelijöitä palkataan. Olen kuullut, että sosiaalityötä pääaineena arvostetaan vaikkapa ministeriöissä, koska meillä on kokemusta ns. "kenttätyöstä".
Se on kyllä totta, että tällä keskustelu palstalla kannattaa suhtautua varauksella. Ihan huippua, että olet tykännyt opinnoista ja koet ne mielenkiintoiseksi. Tämä monipuolisuus itseänikin kiinnostaa ehdottomasti, sillä mahdollisuuksia on niin monia. Koska/miten sinä aloit valmistautumaan sosiaalityön pääsykokeeseen vai pääsitkö suoraan yo-todistuksella sisään. Tai onko sinulla jotain vinkkejä mitä kannattaisi hyödyntää pääsykoetta varten? :)
Täällä yksi lastensuojelun sossu. En edes tiennyt, että nykyisin on valmennuskurssejakin tänne. Suhtautuisin niihin hyvin kriittisesti ja jos aikaa on, niin tekisin avoimessa yliopistossa jonkun alan kurssin, jolla aukeaa mitä opinnot pitävät sisällään ja mitä asioita arvioidaan opiskelussa. Sen avoimen kurssin voi hyvin todennäköisesti liittää siihen tutkintoonkin. Oma polkuni alanvaihtajana oli muutama avoimen kurssi ja pääsykokeella läpi. Vanhan kandin sain hyväksiluettua ja siirryin suoraan maisteriohjelmaan. Sosiaalityön opinnot ovat kivoja ja antoisia. Valmiille sossulle on maailma auki mitä moninaisempia tehtäviä ja varma työllisyys. Näin lasun edustajana voin kertoa, että ihan täysipäiväisiä työntekijöitä meilläkin on. Joku asiakas voi olla hyvin vaikea, mutta toisaalta seuraava ihana. Ei samalle sossulle laiteta koko kolmen kymmenen asiakkaan piiriä ihan hc tapauksia. Sosiaaliohjaajien työ on erilaista ja itse en esim. lastenkodeissa jaksaisi. Missään tapauksessa ohjaaja ei tee sossun töitä pienemmällä palkalla. Jos päätöksiä tehdään, niin silloin ihan eri vaativuuden asiakkaille kuin sossut.
Käyttäjä37597 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä totta, että tällä keskustelu palstalla kannattaa suhtautua varauksella. Ihan huippua, että olet tykännyt opinnoista ja koet ne mielenkiintoiseksi. Tämä monipuolisuus itseänikin kiinnostaa ehdottomasti, sillä mahdollisuuksia on niin monia. Koska/miten sinä aloit valmistautumaan sosiaalityön pääsykokeeseen vai pääsitkö suoraan yo-todistuksella sisään. Tai onko sinulla jotain vinkkejä mitä kannattaisi hyödyntää pääsykoetta varten? :)
Pääsin suoraan yo-todistuksella sisään, joten pääsykokeisiin en osaa kommentoida, mutta tentteihin olen käyttänyt Quizletia, johon olen avaintermit laittanut sekä kirjoittanut laajat muistiinpanot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sosionomi saa hyväksilukea kaikki perusopinnot? Kuopiossa ainakin todella vähän hyväksilukuja saa.
Tämä ei ollut tarkoitettu negatiiviseksi, vaan siis mietin, että saako jossain todella kaikki perusopinnot, mikä olisi kyllä hienoa, koska olen ihmetellyt miten esim. Kuopiossa saa todella vähän hyväksilukuja. Jyväskylässäkin taisi osan saada, mutta ei kaikkia. Ilmeisesti koulukohtaisia eroja on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Haluan vielä lisätä tähän, että meillä UEF:ssä saa opiskella valmistumisen jälkeen 2 vuotta ilmaiseksi jatkuvan oppijan oikeudella, joten sivuaineista ei kannata liikaa stressata, kun myöhemminkin voi opiskella, mitä haluaa, jos mieli muuttuu. Ainakin UEF:ssä on lisäksi vapaa sivuaineoikeus (pl. lääkis yms. muut alat, joilla rajoituksia). Tämä on mielestäni tosi hyvä piirre opintoja ajatellen, voi etsiä vähän kauemmin omaa juttuaan.
Haluaisin kyllä todella paljon päästä lukemaan sosiaalityötä. Tällä hetkellä opiskelen sosionomiksi ja ala on oikea mutta haluaisin työltä enemmän vastuuta ja päätösvaltaa. Jos en nyt pääse niin harkitsen tämän tutkinnon loppuun suorittamista ja avoimen kautta yliopistoon hakemista.
Hei,
apua, ja sitten pitäisi päättää mihin järjestykseen kaupungit laittaisi, jos hakee kaikkiin.
Miten te olette tehneet valintanne (sisään päässeet / nyt hakevat)? Oletteko tutustuneet opetuksen sisältöihin?
Itse valitsisin ensisijaisesti nykyisen kotikaupungin. Kaikki muut kaupungit ovat yhtä hyviä/huonoja sijainnin vuoksi, sillä matkustaminen veisi kuitenkin päivästä vähintään 3 tuntia ja ei perheellisenä sellainen juuri nappaisi eli pitäisi käytännössä muuttaa. Tai sitten pitäisi etäopiskella.
Raskasta miettiä kun jos pääseekin sisään, niin sitten pitäisi totisesti tehdä suuri elämänmuutos. Tuore perhe ja omakotitalo asettaa omat jarrunsa. Mutta en pidä mahdottomana muuttamista jos se sopii toiselle. Mutta omat uhrautumisensa se toki vaatii, niin sitten tuntuu, että pitäisi tehdä jokin todella huolellinen päätös. Toivoa, että ala olisi oikea, sijainti oikea, perheellä olisi hyvä olla siellä, kaikki muut asiat järkkäntyisivät. Päivähoito jne. Joo ei ole sama asia kuin jos yksin muuttaisi opiskelujen takia. :D
Etäopiskelu toisi hyvät lisänsä, mutta korona-ajan ulkopuolella se ei ole välttämättä yhtä mahdollista.
Onko joku selvittänyt missä kaupungissa korona-ajan ulkopuolella pääsee etäopiskeleen parhaiten? Käytännön kokemuksia?
Onko täällä joku samassa tilanteessa oleva pohtimassa, että olisipa kiva saada uusi opiskelupaikka, mutta valinnat ja mahdollinen opiskelupaikan saaminen kuulostaa vaikealta? Hei vain sullekin. :)
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä todella paljon päästä lukemaan sosiaalityötä. Tällä hetkellä opiskelen sosionomiksi ja ala on oikea mutta haluaisin työltä enemmän vastuuta ja päätösvaltaa. Jos en nyt pääse niin harkitsen tämän tutkinnon loppuun suorittamista ja avoimen kautta yliopistoon hakemista.
Ei kannata jättää opintoja kesken. Näyttää huonolta ja sosionomin papereilla voit päästä jatkossa helpommin sekä opiskelemaan että töihin kun omaat kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
apua, ja sitten pitäisi päättää mihin järjestykseen kaupungit laittaisi, jos hakee kaikkiin.
Miten te olette tehneet valintanne (sisään päässeet / nyt hakevat)? Oletteko tutustuneet opetuksen sisältöihin?
Itse valitsisin ensisijaisesti nykyisen kotikaupungin. Kaikki muut kaupungit ovat yhtä hyviä/huonoja sijainnin vuoksi, sillä matkustaminen veisi kuitenkin päivästä vähintään 3 tuntia ja ei perheellisenä sellainen juuri nappaisi eli pitäisi käytännössä muuttaa. Tai sitten pitäisi etäopiskella.
Raskasta miettiä kun jos pääseekin sisään, niin sitten pitäisi totisesti tehdä suuri elämänmuutos. Tuore perhe ja omakotitalo asettaa omat jarrunsa. Mutta en pidä mahdottomana muuttamista jos se sopii toiselle. Mutta omat uhrautumisensa se toki vaatii, niin sitten tuntuu, että pitäisi tehdä jokin todella huolellinen päätös. Toivoa, että ala olisi oikea, sijainti oikea, perheellä olisi hyvä olla siellä, kaikki muut asiat järkkäntyisivät. Päivähoito jne. Joo ei ole sama asia kuin jos yksin muuttaisi opiskelujen takia. :D
Etäopiskelu toisi hyvät lisänsä, mutta korona-ajan ulkopuolella se ei ole välttämättä yhtä mahdollista.
Onko joku selvittänyt missä kaupungissa korona-ajan ulkopuolella pääsee etäopiskeleen parhaiten? Käytännön kokemuksia?
Onko täällä joku samassa tilanteessa oleva pohtimassa, että olisipa kiva saada uusi opiskelupaikka, mutta valinnat ja mahdollinen opiskelupaikan saaminen kuulostaa vaikealta? Hei vain sullekin. :)
Itse hain vain lähimpään, koska kaikkiin kuitenkin reilusti matkaa ja lähimpäänkin 200 km. Pääsykoe meni niin hyvin, että olisin päässyt kaikkiin kouluihin, jos olisin hakenut, mutta olen ollut tyytyväinen valintaan. Voihan sitä kaikkiin hakea, laittaa vaan sen ykköstoiveen ensimmäiseksi ja päättää sitten meneekö vai ei, jos ei pääsekään ekaan vaihtoehtoon.
Koronavuosi ollut pelastus etäopintojen johdosta, muuten olisi ollut paljon läsnäolopakollista opetusta. Vaikka tämä vuosi raskas on koronan takia ollutkin, niin jotain hyvää. Sivuaineilla voi vaikuttaa paljon, miten paljon pitää olla läsnä.
Ja kannattaa tosiaan tutustua opetuksen sisältöihin, ne näkyy ilman kirjautumista ja on mainittu toteutustavat pääasiassa.
Ei tuo nyt sosiaalityön kanssa ehkä pidä paikkaansa. Pääsin Kuopioon LEEM-paperilla (äikkä, uskonto, psyka, enkku), (huom. ei matikkaa kirjoitettuna, josta saa isommat pisteet) eli ei nyt sos.työhön tarvii mitään huippupapereita olla, varsinkin jos Rolloon tai Kuopioon haet