Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityön pääsykoe 2021

Vierailija
10.01.2021 |

Kuinkas moni on tavoittelemassa sosiaalityön paikkaa syksyksi 2021? Miten/mitä olette ajatelleet lukea ennen ennakkomateriaalin julkaisua?

Itse ensimmäistä kertaa sosiaalityöhön hakevana kaipaisin neuvoja miten kyseiseen pääsykokeeseen kannattaa lukea ennen aineistoa. Olisi myös ihana kuulla miten vaikka jo sisälle päässeet lukivat kokeeseen.

Kommentit (992)

Vierailija
41/992 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykoe järjestetään näköjään paikan päällä. Jännittää, en ole koskaan ollut pääsykokeissa paikan päällä :d

Vierailija
42/992 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistotutkinto siitä, että pääsee kumileimasimeksi? Tarviiko siihen edes koulutusta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/992 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, 

apua, ja sitten pitäisi päättää mihin järjestykseen kaupungit laittaisi, jos hakee kaikkiin.

Miten te olette tehneet valintanne (sisään päässeet / nyt hakevat)? Oletteko tutustuneet opetuksen sisältöihin?

Itse valitsisin ensisijaisesti nykyisen kotikaupungin. Kaikki muut kaupungit ovat yhtä hyviä/huonoja sijainnin vuoksi, sillä matkustaminen veisi kuitenkin päivästä vähintään 3 tuntia ja ei perheellisenä sellainen juuri nappaisi eli pitäisi käytännössä muuttaa. Tai sitten pitäisi etäopiskella.

Raskasta miettiä kun jos pääseekin sisään, niin sitten pitäisi totisesti tehdä suuri elämänmuutos. Tuore perhe ja omakotitalo asettaa omat jarrunsa. Mutta en pidä mahdottomana muuttamista jos se sopii toiselle. Mutta omat uhrautumisensa se toki vaatii, niin sitten tuntuu, että pitäisi tehdä jokin todella huolellinen päätös. Toivoa, että ala olisi oikea, sijainti oikea, perheellä olisi hyvä olla siellä, kaikki muut asiat järkkäntyisivät. Päivähoito jne. Joo ei ole sama asia kuin jos yksin muuttaisi opiskelujen takia. :D 

Etäopiskelu toisi hyvät lisänsä, mutta korona-ajan ulkopuolella se ei ole välttämättä yhtä mahdollista.

Onko joku selvittänyt missä kaupungissa korona-ajan ulkopuolella pääsee etäopiskeleen parhaiten? Käytännön kokemuksia?

Onko täällä joku samassa tilanteessa oleva pohtimassa, että olisipa kiva saada uusi opiskelupaikka, mutta valinnat ja mahdollinen opiskelupaikan saaminen kuulostaa vaikealta? Hei vain sullekin. :) 

Itellä sama ongelma! En osaa päättä missä järkässä laittaisin turun, tampereen ja kuopion.. kaikki kaupungit ja yliopistot kuullostaa hyviltä ja kaikista varmasti löytyy hyviä ja huonoja puolia

44/992 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsykoe järjestetään näköjään paikan päällä. Jännittää, en ole koskaan ollut pääsykokeissa paikan päällä :d

Näköjään! itsellä sama tilanne. Viime vuoden psykan koe siirtyi etäkokeeksi jonka vuoksi paikan päällä itsekkään en ole ollut :D

Vierailija
45/992 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kyllä todella paljon päästä lukemaan sosiaalityötä. Tällä hetkellä opiskelen sosionomiksi ja ala on oikea mutta haluaisin työltä enemmän vastuuta ja päätösvaltaa. Jos en nyt pääse niin harkitsen tämän tutkinnon loppuun suorittamista ja avoimen kautta yliopistoon hakemista.

Ei kannata jättää opintoja kesken. Näyttää huonolta ja sosionomin papereilla voit päästä jatkossa helpommin sekä opiskelemaan että töihin kun omaat kokemusta.

Niin, missään nimessä ei kannata ainakaan keskeyttää ennen koulupaikkaa ja toisaalta ei välttämättä sittenkään, voihan tehdä vaikka yhtä aikaa kumpaakin. Ensikertalaisten suosiminen on nostanut kyllä vaikeutta päästä kouluun, mutta toisaalta kyllä monet pääsee ja useat onkin sosionomeja. 

En näkisi järkevänä käydä ensin 3.5v opintoja ja siihen päälle 5v. Jos pääsen nyt yliopistoon niin hyppään kyllä suoraan sinne opiskelemaan.

Vierailija
46/992 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kyllä todella paljon päästä lukemaan sosiaalityötä. Tällä hetkellä opiskelen sosionomiksi ja ala on oikea mutta haluaisin työltä enemmän vastuuta ja päätösvaltaa. Jos en nyt pääse niin harkitsen tämän tutkinnon loppuun suorittamista ja avoimen kautta yliopistoon hakemista.

Ei kannata jättää opintoja kesken. Näyttää huonolta ja sosionomin papereilla voit päästä jatkossa helpommin sekä opiskelemaan että töihin kun omaat kokemusta.

Niin, missään nimessä ei kannata ainakaan keskeyttää ennen koulupaikkaa ja toisaalta ei välttämättä sittenkään, voihan tehdä vaikka yhtä aikaa kumpaakin. Ensikertalaisten suosiminen on nostanut kyllä vaikeutta päästä kouluun, mutta toisaalta kyllä monet pääsee ja useat onkin sosionomeja. 

En näkisi järkevänä käydä ensin 3.5v opintoja ja siihen päälle 5v. Jos pääsen nyt yliopistoon niin hyppään kyllä suoraan sinne opiskelemaan.

Ei kannata keskeyttää, kun valmistut sosionomiksi, meet töihin ja teet avoimessa yliopistossa sosiaalityön perus-ja aineopinnot, jonka jälkeen haet suoraan maisteriohjelmaan 2v. Sosionomin tutkinto vastaa alempaa korkeakoulututkintoa=kandia.

Ei se sosionomin tutkinto hukkaan mene!

Vierailija
47/992 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluan kommentoida tähän sosiaalityön fuksina sen, että jos olisin kuunnellut viime vuoden hakukeskusteluun osallistuneiden mielipiteitä, niin en ois varmaan ottanut paikkaa vastaan, kun on miltei "raskain ja kamalin ala maan päällä". Onneksi en kuunnellut, vaan otin paikan vastaan. Oon tykännyt ihan älyttömästi, opinnot on todella mielenkiintoisia ja harjoittelu antaa mukavaa kokemusta työelämästä. Oon kyllä sitä mieltä, että tähän vauvapalstaan kannattaa suhtautua hieman varauksella, kun ihmisillä saattaa olla katkeruutta sosiaalityöhön syystä tai toisesta, ja kertomalla kamalia kokemuksia, voidaan myös koettaa pönkittää omaa asemaa yhteishaussa, sillä sosiaalityöhön ei ole helppo päästä. Tai sitten ilmassa saattaa olla pahaa mieltä, siitä, ettei itse ole päässyt sosiaalityötä lukemaan.

Meille on opettajat ihan sanoneet, että sosiaalityö antaa mahdollisuuksia vaikuttaa sekä ruohonjuuri- että ministeritasolla. Ja kyllä, alan rankkuudesta on myös kerrottu, mutta myös psyka, lääkis, yms. on rankkoja ja sote-alat ylipäätään, en usko, että sosiaalityö mitenkään ylivertaisen rankka on em. verrattuna. Hienointa alassa on mielestäni monipuolisuus ja se, että tämä tutkinto on ns. kaksoistutkinto eli samalla saa valtio/yhteiskuntatieteen maisterin tutkinto sosiaalityön pätevyyden lisäksi, eli voi tehdä muitakin hommia, mihin nyt yhteiskuntatietelijöitä palkataan. Olen kuullut, että sosiaalityötä pääaineena arvostetaan vaikkapa ministeriöissä, koska meillä on kokemusta ns. "kenttätyöstä". 

Täällä pitkän linjan sosiaalityöntekijä. Olen aikoinaan päässyt Helsingin valtsikaan lukemalla kaksi kirjaa ns. ulkoa (nythän pääsykoemenettely on muuttunut). Luin joka päivä neljän kuukauden ajan kirjoja työpäivän mittaisen ajan. Tähän ei kuka tahansa pysty. Lisäksi kävin silloisen valmennuskurssin (se oli joku valtiotieteilijöiden oma kurssi). Kun näin kysymykset pääsykokeessa, tiesin, että pääsen sisään, koska tiesin kaikkiin kysymyksiin vastaukset. Vieressä istunut poika katsoi minua hämmentyneenä, kun minä kynä sauhuten laitoin menemään. 

Sosiaalityöntekijänä/ asiantuntijana olen ollut kunnalla, Kelassa asiantuntijana, järjestössä asiantuntijana, ja jep ministeriössä on myös oltu. Todellakin hyvä tutkinto, koska voi tehdä niin laajasti töitä eri sektorilla (P.S. olen lasussa ollut vain harjoittelussa, jonka jälkeen aivan muissa hommissa).

Tämä tiedoksi AV-mammoille: Sossu ei ole aina se lasun kyylä-ämmä. Se voi olla, ja onkin jotain muuta. Ja yleensä onkin. Ketään sossua ei kiinnosta teidän makaronilaatikot tai hiustenne väri tai Jannica-Jeminan tutun väri. Perussossulla ei ole kauheasti aikaa jonkun pikkurouvan ahdistuksiin. Pääkaupunkiseudulla käsitellään hiukan eri tasoilla asioita. Mutta en avaa tätä enempää. 

Vierailija
48/992 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haluan kommentoida tähän sosiaalityön fuksina sen, että jos olisin kuunnellut viime vuoden hakukeskusteluun osallistuneiden mielipiteitä, niin en ois varmaan ottanut paikkaa vastaan, kun on miltei "raskain ja kamalin ala maan päällä". Onneksi en kuunnellut, vaan otin paikan vastaan. Oon tykännyt ihan älyttömästi, opinnot on todella mielenkiintoisia ja harjoittelu antaa mukavaa kokemusta työelämästä. Oon kyllä sitä mieltä, että tähän vauvapalstaan kannattaa suhtautua hieman varauksella, kun ihmisillä saattaa olla katkeruutta sosiaalityöhön syystä tai toisesta, ja kertomalla kamalia kokemuksia, voidaan myös koettaa pönkittää omaa asemaa yhteishaussa, sillä sosiaalityöhön ei ole helppo päästä. Tai sitten ilmassa saattaa olla pahaa mieltä, siitä, ettei itse ole päässyt sosiaalityötä lukemaan.

Meille on opettajat ihan sanoneet, että sosiaalityö antaa mahdollisuuksia vaikuttaa sekä ruohonjuuri- että ministeritasolla. Ja kyllä, alan rankkuudesta on myös kerrottu, mutta myös psyka, lääkis, yms. on rankkoja ja sote-alat ylipäätään, en usko, että sosiaalityö mitenkään ylivertaisen rankka on em. verrattuna. Hienointa alassa on mielestäni monipuolisuus ja se, että tämä tutkinto on ns. kaksoistutkinto eli samalla saa valtio/yhteiskuntatieteen maisterin tutkinto sosiaalityön pätevyyden lisäksi, eli voi tehdä muitakin hommia, mihin nyt yhteiskuntatietelijöitä palkataan. Olen kuullut, että sosiaalityötä pääaineena arvostetaan vaikkapa ministeriöissä, koska meillä on kokemusta ns. "kenttätyöstä". 

Täällä pitkän linjan sosiaalityöntekijä. Olen aikoinaan päässyt Helsingin valtsikaan lukemalla kaksi kirjaa ns. ulkoa (nythän pääsykoemenettely on muuttunut). Luin joka päivä neljän kuukauden ajan kirjoja työpäivän mittaisen ajan. Tähän ei kuka tahansa pysty. Lisäksi kävin silloisen valmennuskurssin (se oli joku valtiotieteilijöiden oma kurssi). Kun näin kysymykset pääsykokeessa, tiesin, että pääsen sisään, koska tiesin kaikkiin kysymyksiin vastaukset. Vieressä istunut poika katsoi minua hämmentyneenä, kun minä kynä sauhuten laitoin menemään. 

Sosiaalityöntekijänä/ asiantuntijana olen ollut kunnalla, Kelassa asiantuntijana, järjestössä asiantuntijana, ja jep ministeriössä on myös oltu. Todellakin hyvä tutkinto, koska voi tehdä niin laajasti töitä eri sektorilla (P.S. olen lasussa ollut vain harjoittelussa, jonka jälkeen aivan muissa hommissa).

Tämä tiedoksi AV-mammoille: Sossu ei ole aina se lasun kyylä-ämmä. Se voi olla, ja onkin jotain muuta. Ja yleensä onkin. Ketään sossua ei kiinnosta teidän makaronilaatikot tai hiustenne väri tai Jannica-Jeminan tutun väri. Perussossulla ei ole kauheasti aikaa jonkun pikkurouvan ahdistuksiin. Pääkaupunkiseudulla käsitellään hiukan eri tasoilla asioita. Mutta en avaa tätä enempää. 

Nyt tosiaan luettavaa paljon vähemmän ja julkaistaan kuukautta aikaisemmin. Toisaalta helpompi oppia ulkoa, ei tarvitse lukea niin paljon, tietysti sitten kaikilla hakijoilla sama ja pitää erottua jotenkin sitten esim. esseessä, mihin tulee myös kokeessa jaettava aineisto. Ihan järkevää, ettei sisäänpääsyä varten tarvitse kuukausi kaupalla lukea ulkoa kirjallisuutta. Sama määrä tietysti sisälle pääsee, että ei se välttämättä sen helpompaa ole, mutta tasoittaa vähän, kun lähtökohdat on samat kaikille, eikä sille kuka on kerennyt vuoden lukemaan. Vaikka tietysti senkin voi kokea epäreiluna. Kuitenkin esimerkiksi maksullisten valmennuskurssien tarve vähenee. Tämäkin lisää tasa-arvoisuutta.

Vierailija
49/992 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata keskeyttää, kun valmistut sosionomiksi, meet töihin ja teet avoimessa yliopistossa sosiaalityön perus-ja aineopinnot, jonka jälkeen haet suoraan maisteriohjelmaan 2v. Sosionomin tutkinto vastaa alempaa korkeakoulututkintoa=kandia.

Niin, tietysti jos on vaikka vain vuoden käynyt ja pääsee nyt yliopistoon, kannatta keskeyttää, ei siitä ole suurempaa hyötyä. Maisterivaiheeseenkin pitää tehdä ne perus- ja aineopinnot ja mahdollisesti tutkimusmenetelmäopintoja lisäksi. Samassa ajassa ja ilmaiseksi ne nekee yliopistossa. Tietysti jos ei pääse nyt kouluun, kannattaa jatkaa sosionomin opintoja ja käydä vaikka rinnalla avoimessa. 

Vierailija
50/992 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosionomi pitää tehdä sosiaalityön kandityö, sosiaalityöhön liittyvät käytännön harjoittelut. Sama jos on ylempiamk sosionomi tutkinto. Tämä kuvaa sitä, että sosiaalityön akateeminen asema on vahva eikä amk tai ylempi ohita sitä.

Vierailija
51/992 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todistuspisteitä 112.3, onnistuuko näillä sisäänpääsy? Opiskelupaikkojakin on jonkin verran lisätty...

Vierailija
52/992 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo opiskeltu sosiaalityöt ja oikein eri kielellä.

Vierailija
53/992 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on todistuspisteitä 112.3, onnistuuko näillä sisäänpääsy? Opiskelupaikkojakin on jonkin verran lisätty...

Onnistuu ainakin Rolloon/Kuopioon noilla papereilla, varmasti Jyväskylään ja mikseipä Tampereelle/Turkuun, näistä en tiedä varmaksi.

Vierailija
54/992 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeuksia päättää kaupunkien järjestystä! Ei ole kovin tuttuja kaupunkeja. Muuttokin vähän ahdistaa.

Mutta vaikka pitäisi muuttaa opiskelemaan lähtiessä, niin kyselenpäs miten eri kaupungeissa luonnistuu etäopiskelut?

Vierailija
55/992 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemi ei ole ollut etämyönteinen, ei halua olla etelän etäyliopisto.

Vierailija
56/992 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen tilanne teillä on lukemisen suhteen, pystyttekö omistamaan tuon kk vain lukemiselle?

Itse olen alkanut vähän arpomaan koko hakemista kun lähipiirissä on kaksi ihmistä burnoutissa ko. ammatista, ja mitä olen kysellyt työelämästä niin ainakin täällä päin tavanomaista että puolet henkilöstöstä on sijaisia kun vakkarit ylikuormittuvat ja joutuvat jäämään saikulle. Hyvä työllisyystilanne on toki hieno asia mutta mietin kuinka paljon se kertoo rakenteellisista ongelmista ja sitä kautta alan kuormittavudesta

Vierailija
57/992 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen tilanne teillä on lukemisen suhteen, pystyttekö omistamaan tuon kk vain lukemiselle?

Itse olen alkanut vähän arpomaan koko hakemista kun lähipiirissä on kaksi ihmistä burnoutissa ko. ammatista, ja mitä olen kysellyt työelämästä niin ainakin täällä päin tavanomaista että puolet henkilöstöstä on sijaisia kun vakkarit ylikuormittuvat ja joutuvat jäämään saikulle. Hyvä työllisyystilanne on toki hieno asia mutta mietin kuinka paljon se kertoo rakenteellisista ongelmista ja sitä kautta alan kuormittavudesta

Kannattaa muistaa, että ammatti kannattaa valita oman kiinnostuksen mukaan. Burnout alalla kuin alalla on toki yleistä tänä päivänä, mutta pahiten uupuu alalla, joka on täysin oman suuntautumisen vastakohta. Olen itse uupunut kaupallisella alalla, samaa ei ole käynyt sosiaalityössä. Olen kyllä huomannut, että todella paljon vaikuttaa jaksamiseen se, missä työskentelee ja millainen on työilmapiiri. Itsellä tavoitteena on jossain kohtaa vielä psykoterapeutiksi opiskelu, joten vaihtoehdot tulevaisuutta kohtaan auttaa myös alalla pysymiseen.

Vierailija
58/992 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että ammatti kannattaa valita oman kiinnostuksen mukaan. Burnout alalla kuin alalla on toki yleistä tänä päivänä, mutta pahiten uupuu alalla, joka on täysin oman suuntautumisen vastakohta. Olen itse uupunut kaupallisella alalla, samaa ei ole käynyt sosiaalityössä. Olen kyllä huomannut, että todella paljon vaikuttaa jaksamiseen se, missä työskentelee ja millainen on työilmapiiri. Itsellä tavoitteena on jossain kohtaa vielä psykoterapeutiksi opiskelu, joten vaihtoehdot tulevaisuutta kohtaan auttaa myös alalla pysymiseen.

Työilmapiiri on kyllä merkittävimpiä tekijöitä töissäjaksamisen kannalta. 

Vierailija
59/992 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin hakea vielä opiskelemaan sosiaalityötä. Sosionomi-koulutus olemassa. Kyllä on vaikea saada selvää, mistä saisi hyväksiluettua opintoja eniten! Ja sitten vielä se, että onko tutkinto jo liian vanha, kun yli 10-vuotta mennyt..

Asun pääkaupunkiseudulla ja mietteissä nyt lähinnä Helsinki, Tampere ja Rovanniemi.. Olen myös työssäkäyvä ja en tiedä onko mahdoton yhtälö.. Motivaatio olis kyllä kohdallaan! Entäs nuo etäopinnot? Onko kokemuksia?

Onko kellään kokemuksia opintojen korvauskäytännöistä / etäopiskelusta ja vieläpä työn ohessa..

Vierailija
60/992 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin kysellä korvaavuuksia uef.lle kuopioon niin ei suostuttu sanomaan mitään, vaan kuulemma sitten henk.koht. katsotaan opintoja suunniteltaessa

Ketju on lukittu.