Netflixin hehkutettu Bridgerton, yritin katsoa, mutta lienenkö liian wanha...
Niin teennäistä, lapsellista ja ennalta-arvattavaa. Katsoin ekan jakson suurin odotuksin, rakastan menneisyyteen sijoittuvia pukudraamoja... mutta äh mikä pettymys. Olisin ehkä tykännyt 16-vuotiaana, näin 4-kymppisenä en taida kuulua kohderyhmään..
Vai vieläkö se siitä muuttuu, kannattaako edes yrittää katsoa pidemmälle?
Kommentit (238)
Itse katsoin tämän melkein putkeen. Mukavan kevyttä katsottavaa ja sopi hyvin lomalle. Ei tällaista sarjaa kuulukaan katsoa rautakankiperseessä ja historiankirjat auki. Siihen sopivia sarjoja löytyy kyllä jo yllinkyllin.
Niinno, näitä joita häiritsee värilliset näyttelijät varmaan myös häiritsee, jos tehdään ohjelma Ranskan hovista ja siinä kielenä on englanti? Tai kaikki nämä jenkkileffat, joissa jonnekin Aasiaan sijoittuvat elokuvat näytellään englanniksi? Tai kaikki stereotypiat, mitä muista kulttuureista toistetaan ja vahvennetaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkää Downtonista ja Tudorsista niin tykkääkö tästä? Mulla ei ole Netflixiä tällä hetkellä, kun en oikein keksi sieltä mitään muuta katsottavaa, ja mietin että kannattaako sitä pelkän Bridgertonin takia ottaa?
Mielestäni ei kannata.
En ole katsonut sarjaa, mutta nähtyäni kuvauksen "nainen haluaa rakkausavioliiton, mies ei aio mennä naimisiin", ihmettelin jo. Kun samaan aikaan näkee, että sarja on sijoittuvinaan ajalle, jolloin nimenomaan rakkausavioliitot eivät olleet ensisijainen juttu, vaan avioliitoilla oli vielä suuri merkitys siinä, että omaisuus siirtyi järkevästi eteenpäin. Toki on ollut plussaa, jos noissa liitoissa on ollut rakkautta, mutta minulla on käsitys, että monet noista liitoista oli järkiliittoja ja piti olla vanhempien tai suvun hyväksyntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkää Downtonista ja Tudorsista niin tykkääkö tästä? Mulla ei ole Netflixiä tällä hetkellä, kun en oikein keksi sieltä mitään muuta katsottavaa, ja mietin että kannattaako sitä pelkän Bridgertonin takia ottaa?
Mielestäni ei kannata.
Ei kannata. Tudorsista hieman kevyempi hömppä, Downtonia selkeästi höpöhöpömpi.
Ei huono, mutta en pelkästään tuon takia Netflixiä maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Niinno, näitä joita häiritsee värilliset näyttelijät varmaan myös häiritsee, jos tehdään ohjelma Ranskan hovista ja siinä kielenä on englanti? Tai kaikki nämä jenkkileffat, joissa jonnekin Aasiaan sijoittuvat elokuvat näytellään englanniksi? Tai kaikki stereotypiat, mitä muista kulttuureista toistetaan ja vahvennetaan?
Värilliset näyttelijät ei häiritse vaan se fakta, että kuvattuun aikaan värilliset eivät olleet paroneita tai kreivejä vaan palvelijoita. Joten historiallisessa mielessä tämä on tässäkin suhteessa täyttä hömppää. Ja kyllä. Minua häiritsee , että Kolme muskettisoturia puhuu englantia.
Vierailija kirjoitti:
En ole katsonut sarjaa, mutta nähtyäni kuvauksen "nainen haluaa rakkausavioliiton, mies ei aio mennä naimisiin", ihmettelin jo. Kun samaan aikaan näkee, että sarja on sijoittuvinaan ajalle, jolloin nimenomaan rakkausavioliitot eivät olleet ensisijainen juttu, vaan avioliitoilla oli vielä suuri merkitys siinä, että omaisuus siirtyi järkevästi eteenpäin. Toki on ollut plussaa, jos noissa liitoissa on ollut rakkautta, mutta minulla on käsitys, että monet noista liitoista oli järkiliittoja ja piti olla vanhempien tai suvun hyväksyntä.
Tämä on surkea versio Barbara Cartlantin teoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei kannata.
Ei kannata. Tudorsista hieman kevyempi hömppä, Downtonia selkeästi höpöhöpömpi.
Ei huono, mutta en pelkästään tuon takia Netflixiä maksaisi.
Kiitos kaikille mielipiteistä, eli en ota Netflixiä tämän sarjan takia. Otin viimeksi sen kun tuli Crownin uusi tuotantokausi ja huomasin samalla ettei siellä ollut juuri mitään muuta mielenkiintoista. Hyvä ettei tarvitse turhasta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin häiritsee ja olen tyytyväinen viime vuosien kehitykseen, että ranskalaiset puhuvat ranskaa, vaikka olisi amerikkalainen sarja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsooko joku tietokoneelta sarjoja? 😂
???
Tietokoneen näytöltä, ei kai nyt kukaan oikeasti tiiraa jotain sarjaa tai elokuvaa joltakin tietokoneen ruudulta?!
😂😂😂
Miksei? Mulla on hyvä 27" fullhd näyttö ja hyvin näkyy. Toki voisin steamata sen myös telkkariin, mutta miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin alkuunsa kun otti niin päähän se asetelma taas. Tytöt kaitsetaan kuin hiehot karjakon tarkistettaviksi ja tottakai epäviehättävät tytöt esitetään lihavina ja kömpelöinä ja naurettavina ja tämä meidän päähenkilö palkitaan virheettömästä kauneudestaan. En voi uskoa että vuosikymmenestä toiseen sama tunkkainen kaava ja tämä on sitten Netflixin suosituinta katsottavaa. Miten olis jos kerrankin ruma tyttö saisi ansaitsemansa ihmisarvon? Esitettäisiin kunnioittavassa valossa?
Mmm, se lienee ollut ajan henki, kaunis, hoikka, hyvästä suvusta ole tyttö on halutumpi kuin hieman vaatimattomampi.
Minusta on kuitenkin kiinnostavaa, että näille "vaatimattomammille" tytöille ainakin ensimmäisissä jaksoissa annettiin ihna merkittävä rooli älykkäinä ja empaattisina.
Väärin. Tuohon aikaan viehättävin oli se, joka tuo mukanaan suurimman rahasäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse ollenkaan. Ainoastaan mustat häiritsee aina ja kaikkialla. En o n n e k s i asu paikassa jossa niitä joutuisi joka päivä ihan arjessa näkemään. Se vielä puuttuisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole mikään tositapahtumiin perustuva sarja. Arvon leidit ei varmaan kykene kovin montaa sarjaa tai leffaa telkusta katsomaan tuolla ajatuksella :D Ja seksiäkin oli aika vähän verraten moneen muuhun mitä töllöttimestä tulee
Ymmärrän kyllä, etten ole tämän sarjan ajateltua katsojakuntaa ,sillä en myöskään lue roskakirjallisuutta. Helppo jättää väliin .
Vierailija kirjoitti:
Ihan karmeaa katselukelvotonta paskaa, ja kyseessä on käsittääkseni yksi Netflixin suosituimmista sarjoista. Kuvastaa hyvin millaiselle kohderyhmälle Netflix on suunnattu.
Millaiselle?
Mitä sinä katsot?
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kun ei ollut sillä hetkellä parempaakaan tekemistä. Pukudraamojen suurena ystävänä minua häiritsi se valtava seksuaalisuus. En ole mikään siveyden sipuli ja tiedostan että ihminen on ollut kaikkina aikoina lihan himojen perään, mutta olen niin tottunut muiden vastaavien sarjojen olevan todella pidättyväisiä mikä tuo oman latauksensa siihen tunnelmaan, kun pelkkä kädestä pitäminen on suurten tunteiden paljastamista. Hahmoihin oli hirveän vaikea samaistua ja pidin kaikkia lähinnä vain ärsyttävinä, varsinkin kahta päähenkilöä. Myös sarjassa tapahtuvan r a i s k a u s hämmensi ja asiaa ei juurikaan käsitelty sen jälkeen.
Kuka raiskattiin? Katsoin osia sarjasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siinä otettiin ihonväriasiaan kantaa: yksi tummaihoisista näyttelijöistä toteaa jotain tyyliin, että ”kuningas rakastui yhteen meistä”, ja tämän myötä tummaihoiset olisivat saaneet tasa-arvoisen aseman ja myös niitä aatelistitteleitä. Ja eikö jossain vaiheessa vihjattu, että Amerikassa tilanne olisi vielä toisin, vai kuvittelinko omiani? Kyseessä on siis vaihtoehtoinen maailma, jossa historia on mennyt vähän eri lailla kuin meidän maailmassamme.
Tuo perustuu huuhaa-teoriaan, jonka mukaan kuningatar Charlotte (alunperin saksalainen prinsessa Charlotte von Mecklenburg-Strelitz) olisi ollut "musta". Jotkut siis haluavat uskoa että tämä olisi meidänkin maailmassa näin, ja saksalainen prinsessa pitäisi oletetun kaukaisen afrikkalaisen sukuhaaran ja amerikkalaisen one drop-säännön mukaan katsoa osaksi "mustaa yhteisöä".
Katsoin hetken aikaa tyttöystävän kanssa,mutta alusta asti liian höttöä minulle. Mutta kyllähä se kevyenä pukudraamana meni. Maku kuitenkin meni siinä, kun kuudennessa ( muistaakseni) jaksossa pääosan nainen raiskaa miehen. Siis aktin aikana istuu miehen päällä,eikä päästä tätä pois tilanteesta ennen kuin siemenet on sisällä. Ja tästä kohtauksesta oltiin tehty tarkoituksella kevyen humoristinen eikä sitä käsitellä kuulemma enää jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin katsoa myös, mutta ensimmäiseen viiteen minuuttiin jäi. Itse en pidä nykyisestä tavasta kuvata historiallista aikaa.
Tuossa on niin paljon virheitä historian kuvauksen suhteen, että itseäni ei kiinnostanut jatkaa kuin vartin verran. Tuohon aikaan ei ole ollut tummaihoisia yläluokkaisissa ollenkaan.
Lähes kaikissa keskusteluissa tuodaan esille näyttelijävalinnat. Eihän sarja edes pyri autenttisuuteen! Kannattaa suhtautua sarjaan niin, että se sijoittuu kuvitteelliseen maailmaan, joka muistuttaa 1800-luvun alun Englantia samalla tavalla kuin vaikka Taru Sormusten Herrasta -kirjojen Keskimaa muistuttaa keskiajan Eurooppaa.
Tämä toimisi, jos ihonväriin ei sarjassakaan kiinnitettäisi mitään huomiota. Sen sijaan siihen viitataan useampaan otteeseen, mikä vie pohjan tuolta ”fantasiamaailmalta”.
Olen myös lukenut paljon kritiikkiä tummaihoisilta siitä, että heitä tungetaan väkisin rooleihin ja konteksteihin, joissa heitä ei ole koskaan ollutkaan, vaikka esimerkiksi monella Afrikan maalla on ollut paljon mielenkiintoisia kuninkaallisia historian saatossa. Jostain syystä Netflix ei kuitenkaan halua kertoa heidän tarinaansa, vaan menee siitä missä aita on matalin ja pakottaa tummaihoiset osaksi ”valkoista kulttuuria”.
Tuo kohuttu "raiskaus"-kohtaus, siinähän vaimo otti mieheltään mitä vaimolle kuului ajan hengen mukaan. Jos kyseessä olisi ollut aviomies päällä, ei kukaan mainitsisi asiaa puolella sanallakaan.
Juuri näin. Ja viimeistään yksittäisten ihmisten käytös ja ajatusmaailma on aina tekijän tulkintaa.