Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älypuhelimesta luopuminen

Vierailija
10.01.2021 |

Tätä siis mietin.

Olen 33v kahden lapsen äiti. Lapset harrastaa ja niihin liittyvät whatsapp-ryhmät laulaa aamusta iltaan. Wilma on tarkistettava joka päivä. Työsähköposti on aktiivisesti käytössä (tosin miksi se pitää tarkistaa monta kertaa päivässä?!). Uutiset luen puhelimesta.

Onko kukaan luopunut älypuhelimesta? Onnistuuko käytännössä enää vai jääkö yhteiskunnan ulkopuolelle?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneelta voi lukea uutiset, sähköpostin ja Wilma-viestit. WA:sta  kannattaa muutenkin hankkiutua eroon. Tavallisella puhelimella voi soittaa ja lähettää tekstareita. Mistään ei jää paitsi ilman älypuhelinta. Aikasyöppö se on ja vie keskittymiskyvyn. Rohkeasti vain, vapauta elämäsi!

Vierailija
2/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin älypuhelimen vasta pari kuukautta sitten ja tavallaan kaipaan sitä aikaa, kun oli pelkkä tavallinen kännykkä. Minulla ei ollut siinä edes nettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa tietoa lastesi harrastusryhmistä, joten miten tieto sitten kulkee? Wilma viestit voi lukea tietokoneelta.

Vierailija
4/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50vee, enkä ole koskaan edes hankkinut älypuhelinta, enkä ole koskaan liittynyt Faceen, Twitteriin tai Whatsappiin. Hyvällä läppärillä kotona pärjää aivan loistavasti. Ei mihinkään tarvitse reagoida minuuteissa.

Läppärillä on paljon parempi kirjoittaakin ja katsoa kuvia. Elämä on valintoja, eikä kaikille sama.

Ymmärrän kyllä että esimerkiksi hypersosiaaliselle extrovertille jolla on tuhat ystävää, on älypuhelimesta luopuminen aivan toinen juttu kuin vetäytyvälle introvertille. Älypuhelinriippuvuudessa on paljon kyse ihan vain konformismista. Ihmiset haluavat aina tehdä sitä, mitä kaikki muutkin tekevät. Se itse informaatio lienee toissijaista, ihminen ei halua erottautua eli tehdä toisin kuin muut. Se ajaa voimakkaamin yhteisön ulkopuolelle, kuin se sen varsinaisen informaation menettäminen. Läppärillä pärjää enemmän, kuin hyvin.

Läppärissä on just sekin, että sen käynnistää vain kun on kunnon tauko. Sitä ei vilkuile koko ajan koska sitä ei pidä koko ajan päällä.

Vierailija
5/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankin älypuhelimen vasta pari kuukautta sitten ja tavallaan kaipaan sitä aikaa, kun oli pelkkä tavallinen kännykkä. Minulla ei ollut siinä edes nettiä.

Minä en ainakaan kaipaa. Nyt on mukavampi käyttää puhelinta ulkomaanpuheluihin ja käyttää videotyhteyttä vaikka useamman kaverin kanssa yhtäaikaa. Kätevämpi kuin skype. 

Vierailija
6/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50vee, enkä ole koskaan edes hankkinut älypuhelinta, enkä ole koskaan liittynyt Faceen, Twitteriin tai Whatsappiin. Hyvällä läppärillä kotona pärjää aivan loistavasti. Ei mihinkään tarvitse reagoida minuuteissa.

Läppärillä on paljon parempi kirjoittaakin ja katsoa kuvia. Elämä on valintoja, eikä kaikille sama.

Ymmärrän kyllä että esimerkiksi hypersosiaaliselle extrovertille jolla on tuhat ystävää, on älypuhelimesta luopuminen aivan toinen juttu kuin vetäytyvälle introvertille. Älypuhelinriippuvuudessa on paljon kyse ihan vain konformismista. Ihmiset haluavat aina tehdä sitä, mitä kaikki muutkin tekevät. Se itse informaatio lienee toissijaista, ihminen ei halua erottautua eli tehdä toisin kuin muut. Se ajaa voimakkaamin yhteisön ulkopuolelle, kuin se sen varsinaisen informaation menettäminen. Läppärillä pärjää enemmän, kuin hyvin.

Läppärissä on just sekin, että sen käynnistää vain kun on kunnon tauko. Sitä ei vilkuile koko ajan koska sitä ei pidä koko ajan päällä.

Olen introvertti ja käytän älypuhelinta yhteydenpitoon. En kyllä jaksaisi ottaa aina läppäriä esiin puheluita varten. Lähimpien ystävien kanssa asumme nyt ihan eri maissa joten älypuhelin on tosi hyvä yhteydenpitoon. 

Vierailija
7/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puhelimena Nokia 1100. Se toimii riittävän hyvin, mahtuu työhousujen taskuun, eikä vaadi usein lataamista. Siksi en vielä osta älypuhelinta. Tämä iPad riittää mulle nettijuttuihin. Joskus tuo vanha Nokia yhtäkkiä ilmoittaa, että”sim-kortti hylätty”. Mutta tästä olen selvinnyt poistamalla sim-kortin ja laittamalla sen samantien takaisin.

Vierailija
8/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelinen avulla saan nettiyhteyden tietsikkaan ja voin tehdä etätöitä ulkona kesäisin.

Vierailija
9/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älypuhelinen avulla saan nettiyhteyden tietsikkaan ja voin tehdä etätöitä ulkona kesäisin.

Mitä ihmeen järkeä tuossa on?

Jos sulla on läppäri,ei siihen mitään älypuhelinta tarvitse,senkun vaan viet sen ulos.

Vierailija
10/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on läppäri,ei siihen mitään älypuhelinta tarvitse,senkun vaan viet sen ulos.

=======

Joos wifi ei kanna, niin puhelimen kautta pääsee nettiin. Esim kesämökilläni on tällainen tilanne. Läppärillä ei pääse suoraan nettiin.

Vierailija
11/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin teen, mutta älypuhelimen tarvitsen saadakseni nettiyhteyden siihen tietsikkaan. 

Vierailija
12/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman älypuhelinta ei saa edes tietää juna- ja bussiaikatauluja. Aikataulujulisteita ei enää ole. Ja lipun osto ilman älypuhelinta on todella hankalaa jos ei satu olemaan automaatti vieressä.

Vierailija
13/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on sama asia alkoholin kanssa. Jos taipumusta riippuvuuteen, niin sitten on parasta olla kokonaan ilman.

Itse koen, että älypuhelin rikastaa elämääni. Voin pitää WhatsAppillä yhteyttä ihmisiin, kun se olisi muuten hankalaa tai kallista (ulkomailta)

Pyörä- ja juoksulenkin jälkeen tutkin mielelläni reittiä ja keskinopeuksia, vaikka tiedän, että siitä ei ole mitään "hyötyä".

Instagramia en käytä, se on varmaan aika iso ero normaaliin älypuhelimen käyttöön.

Pelaan logiikkapeleja kännykällä ja luen e-kirjoja. Käytän kännykkää navigaatorina.

Kaikkia näitä voisin tehdä myös ilman kännykkää, mutta miksi tekisin?

Vierailija
14/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki tapahtuu nykyään älypuhelimella.

- Sosiaalinen kanssakäyminen

- Kaupassa maksaminen

- Nettiostot

- Pankkiasiat

- Erilaiset liput

- Tiedonhankinta

- Kirjojen lukeminen

- Musiikin ja äänikirjojen kuuntelu

- Pelaaminen

Todella rampa olet jos ei ole älypuhelinta.

Vierailija
15/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä päätös! Itse luovuin omastani syksyllä. En ollut itse mitenkään riippuvainen, oikeastaan hankinkin älypuhelimen vain whatsapp-painostuksen takia. Jossain kohtaa mulla keitti yli, miten siitä on tullut täysin hyväksyttävää, että oli ihan ok alkaa kaivella kuvia tai "googlettaa äkkiä" jotain jopa kahvipöydässä. Mihinkään et voi mennä ilman, että kysytään "onko sulla meidän äppiä?"

Marssin sitten Verkkokauppaan ja ostin Nokia 105:sen. Siinä on kaikki mitä tarvitsen - puhelut, tekstarit ja herätyskello. Bonuksena radio. 

Nettiasiat voi kaikki hoitaa läppärillä. Mullakin on kaverit ulkomailla, mutta kommunikointi onnistuu silti esim facebookin messengerin kautta. Soittelemme myös ihan normipuhelimella. 

Vierailija
16/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietokoneelta voi lukea uutiset, sähköpostin ja Wilma-viestit. WA:sta  kannattaa muutenkin hankkiutua eroon. Tavallisella puhelimella voi soittaa ja lähettää tekstareita. Mistään ei jää paitsi ilman älypuhelinta. Aikasyöppö se on ja vie keskittymiskyvyn. Rohkeasti vain, vapauta elämäsi!

Kukin tietysti taaplaa tavallaan, mutta eikö niitä sovelluksia voi poistaa, jotka vievät aikaa? Itse ainakin koen, että joutuisin luopumaan minulle sinänsä monesta merkityksellisestä asiasta, jos luopuisin älypuhelimesta. Pankkitunnistautumisesta lähtien. Kolmelle pankille eri tunnistautumislaitteet ja kahdesta pitäisi vielä maksaakin....

-13

Vierailija
17/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä päätös! Itse luovuin omastani syksyllä. En ollut itse mitenkään riippuvainen, oikeastaan hankinkin älypuhelimen vain whatsapp-painostuksen takia. Jossain kohtaa mulla keitti yli, miten siitä on tullut täysin hyväksyttävää, että oli ihan ok alkaa kaivella kuvia tai "googlettaa äkkiä" jotain jopa kahvipöydässä. Mihinkään et voi mennä ilman, että kysytään "onko sulla meidän äppiä?"

Marssin sitten Verkkokauppaan ja ostin Nokia 105:sen. Siinä on kaikki mitä tarvitsen - puhelut, tekstarit ja herätyskello. Bonuksena radio. 

Nettiasiat voi kaikki hoitaa läppärillä. Mullakin on kaverit ulkomailla, mutta kommunikointi onnistuu silti esim facebookin messengerin kautta. Soittelemme myös ihan normipuhelimella. 

Äpit ei toimi tietokoneella.

Vierailija
18/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo puhelimen uusiminen sitten elämääsi muutti? Jos ongelma oli *muiden* kännykän käyttö ja tuo appin kysely, onko nämä nyt jääneet pois?

Mulla on Huawei PSmart ja siinäkin on kaikki luettelemasi ominaisuudet. Ja voin sanoa kaikille, että pidän siinä Ultra-akunsäästöä päällä, niin efekti on sama kuin, että minulla olisi uusi näppäinpuhelin, ekologisempaa vain.

Vierailija
19/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki tapahtuu nykyään älypuhelimella.

- Sosiaalinen kanssakäyminen

- Kaupassa maksaminen

- Nettiostot

- Pankkiasiat

- Erilaiset liput

- Tiedonhankinta

- Kirjojen lukeminen

- Musiikin ja äänikirjojen kuuntelu

- Pelaaminen

Todella rampa olet jos ei ole älypuhelinta.

Mä en ole yhtään rampa ilman näitä.

Kaupassa maksan kortilla tai käteisellä.

Nettiostot, pankkiasiat, tiedonhankinnan ym. hoidan läppärillä. 

Musiikkia kuuntelen stereoilla (ostan vielä cd-levyjä) tai läppärin kautta (Spotify)

Kirjat luen...kirjoina. Joskus koetin jotain e-kirjaa, mutta ei se ole yhtään sama, kuin käpertyä sohvannurkkaan lukemaan ihan fyysistä, kirjalta tuoksuvaa kirjaa.

Liput haluan ihan fyysisinä lippuina. Joo, nekin voi hukkua, mutta puhelimesta voi loppua akku tai ei ole nettiyhteyttä saatavilla.

Sosiaalinen kanssakäyminen toimii hyvin näin: soita jollekin ja sovi kahvitreffit. Voin myös soittaa puhelimella ja jutella puhelimessa. 

En pelaa.

N31

Vierailija
20/74 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äpit ei toimi tietokoneella.

En keksi yhtään äppiä, mitä tarvitsisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä