Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7-vuotias tamperelaispoika sai tubettajalta idean luottokortin ”lainaamisesta” ja höyläsi yksinhuoltajaäidille lihavan Playstation-laskun

Vierailija
10.01.2021 |

Tamperelainen Johanna peräänkuuluttaa YouTube-videoiden julkaisijoiden vastuuta ja ihmettelee Sonyn kylmää vastausta.
Ja peli oli tietenkin K12.
IS löytyy juttu en osaa puhelimella linkiittää, mutta kannattaa lukea siellä Johanna opettaa meitä muita vanhempia...

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on kyllä aika karmeeta. Onneksi mun muksujen lapsuudessa ei ollut tollaisia maksupelejä, kusessa olisin ollut jos mulle olisivat ton tehneet.

Et olisi ennakoiden tätä estänyt ja antanut heidän pelata pelejä, joita ikäraja ei salli?

Ei kukaan työssäkäyvä vanhempi voi lastaan 24/7 vahtia. Että turhaan siinä jeesustelet.

Silloin joutuukin hieman enemmän näkemään vaivaa, jotta lapsi on kykenevä olemaan ilman valvontaa. Jo se kun antaa jonkun laitteen lapselle pitäisi sen käytöstä keskustella. Vanhempana kuitenkin olen siitä se viimeinen vastuunkantaja.

Vierailija
22/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on kyllä aika karmeeta. Onneksi mun muksujen lapsuudessa ei ollut tollaisia maksupelejä, kusessa olisin ollut jos mulle olisivat ton tehneet.

Et olisi ennakoiden tätä estänyt ja antanut heidän pelata pelejä, joita ikäraja ei salli?

Ei kukaan työssäkäyvä vanhempi voi lastaan 24/7 vahtia. Että turhaan siinä jeesustelet.

Oleellisin asia oli sympatian varmistamiseksi tuotu esille, kyseessä oli työtön yksinhuoltaja.

No kai se nyt sitä kirpaisee enemmän kuin rikkaita yhteishuoltajia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita vanhempien luottokortin varastamisiahan on käytetty elokuvissa ja sarjoissa iät ja ajat. Esim. Pixarin Inside outissa. Turha sitä on yksittäistä sisällöntuottajaa syyttää asiasta.

Niin ja eikä ollut eka kerta kun ihan täällä Suomessa lapsi käytti vanhempansa korttia. Eli mistään uudesta ilmiöstä ei ole kyse vaan kyseinen vanhempi ei ole ollut hereillä.

Vierailija
24/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai 7-vuotiaat saa ostella karkkia isompia asioita ilman vanhemman lupaa.

Kyllä tuosta ymmärtääkseni saa rahat takaisin.

Vierailija
25/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi sai käsiinsä äitinsä luottokortin?

Ottamalla sen sieltä missä sitä säilytetään. Toi olisi mun villi veikkaus 🙄

Eli sitä säilytettiin huolimattomasti.

Vierailija
26/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on surullista että syyllistä etsitään aina muualta kuin omasta toiminnasta.

Vierailija
27/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin jutussa haisee. Kun teen ostoksen PS Storessa niin aina pankkikortin numeroiden syötön jälkeen se siltinkin pyytää syöttämään verkkopankin tunnusluvut.

Vierailija
28/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on surullista että syyllistä etsitään aina muualta kuin omasta toiminnasta.

Niin olisiko kannattanut ihan vaan noudattaa niitä ikärajoja?

Mut ku kaikki muutkin...

Vierailija
29/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisinko tämän äidin yhteystiedot. Voin maksaa hänelle rahat jotka pojalta meni peliin.

Paypal: paypal.me/koyhaopiskelija1

No heips, "äippä"! Eipä antaneet herra ja rouva Sparkle sinulle paljon mahdollisuuksia kun etunimeksi Crystalin sait. Vissiin se on oikea nimesi, PayPalissa kun täytyy oikeita nimiä käyttää.

Mutta ei, enpäs nyt laita sinulle rahaa. Sen sijaan kävin raportoimassa tuon youtube-videon, että tulisi edes jotain hyvää tehtyä. (Abusive -> Abusing vulnerable persons)

Vierailija
30/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa pelitilin ostoihin salasana jota ei lapsille anneta, poistakaa luottokorttitiedot konsoleista.

Vierailija
31/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei taida olla lapsia?

Vierailija
32/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä tavallinen ihminen osaa edes ajatella, että pentu saisi päähänsä lompakosta viedä luottokortin ja naputella numerot johonkin koneeseen ja ostella kaikenmaailman juttuja itselleen.

Tai itse ainakin olen ollut niin hölmö, etten sellaista edes ajatellut. Ei sen puoleen, ei omat lapsetkaan, koska sellaista ei tapahtunut.

Mutta kyllä 7 vuotiaan pitäisi jo tajuta, että kehoitus vanhemmilta salaa ostamisen luottokortilla ei pitäisi olla luvallista. Joten ehkä kannattaisi homman purkaminen aloittaa kasvatuksesta.

Vierailija
33/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, kaksi ja meillä käy heidän kavereitaankin. Siksi kukkaro on aina varmassa tallessa. Koskaan ei voi tietää mitä lapset saa päähänsä.

Vierailija
34/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitä tavallinen ihminen osaa edes ajatella, että pentu saisi päähänsä lompakosta viedä luottokortin ja naputella numerot johonkin koneeseen ja ostella kaikenmaailman juttuja itselleen.

Tai itse ainakin olen ollut niin hölmö, etten sellaista edes ajatellut. Ei sen puoleen, ei omat lapsetkaan, koska sellaista ei tapahtunut.

Mutta kyllä 7 vuotiaan pitäisi jo tajuta, että kehoitus vanhemmilta salaa ostamisen luottokortilla ei pitäisi olla luvallista. Joten ehkä kannattaisi homman purkaminen aloittaa kasvatuksesta.

Tavallinen ihminen varmaan lukee muutakin kuin aihe vapaata? Ainakin itselläni on vastaavia otsikoita tullut vastaan ja jo silloin olen ottanut riittävän kattavasti asioista selvää, kun lapsesi alkoi vapaammin toimimaan näiden laitteiden kanssa. Hienoa, että Johanna toi asian julkisuuteen, osa vanhemmista tuntuu olevan edelleen ihan pihalla vaikka mistään uudesta ilmiöistä ei ole kyse.

Vierailija
35/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on sitten muuten uteliata ja kekseliäitä olentoja tiedoksi niille joille tämä uutinen nyt tuli yllätyksenä. Lapseni kaveri vasta kertoi kuinka on kiertänyt pikkuveljensä puhelimen lapsilukon.

Vierailija
36/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, kaksi ja meillä käy heidän kavereitaankin. Siksi kukkaro on aina varmassa tallessa. Koskaan ei voi tietää mitä lapset saa päähänsä.

Täällä toinen ylivarovainen, jolla on pieni kassakaappi, jossa säilytetään rahaa, kukkaro, auton avaimia, jne. Yksi kaveri aikoinaan varasti meidän perheeltä rahaa, kellon, pyörän avaimen.

Vierailija
37/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen ihminen varmaan lukee muutakin kuin aihe vapaata? Ainakin itselläni on vastaavia otsikoita tullut vastaan ja jo silloin olen ottanut riittävän kattavasti asioista selvää, kun lapsesi alkoi vapaammin toimimaan näiden laitteiden kanssa. Hienoa, että Johanna toi asian julkisuuteen, osa vanhemmista tuntuu olevan edelleen ihan pihalla vaikka mistään uudesta ilmiöistä ei ole kyse.

Voipi se joskus harhautua lukeen muutakin. Rento vanhemmuus kuitenkin on parasta. Lapset oppii itse, eikä niitä tartte vahtia tai neuvoa. Sattumukset on jonkun muun syytä, eikä ainakaan mun tai lasteni.

Vierailija
38/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin jutussa haisee. Kun teen ostoksen PS Storessa niin aina pankkikortin numeroiden syötön jälkeen se siltinkin pyytää syöttämään verkkopankin tunnusluvut.

Noiden pelipalveluiden ongelma on myös, että kortin tiedot jää palvelun muistiin kun tekee vaikkapa yhdessä ostoksen lapsen kanssa. Lapsi voi sitten ymmärtämättömyyttään tehdä ostoksia ilman että edes tajuaa käyttävänsä oikeaa rahaa niihin.

Vierailija
39/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisinko tämän äidin yhteystiedot. Voin maksaa hänelle rahat jotka pojalta meni peliin.

Äitiä ei ole olemassa, juttu on vaan "varoittava" esimerkki mitä voi tapahtua, jos vanhemmat eivät huolehdi omista asioistaan.

Vierailija
40/97 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voipi se joskus harhautua lukeen muutakin. Rento vanhemmuus kuitenkin on parasta. Lapset oppii itse, eikä niitä tartte vahtia tai neuvoa. Sattumukset on jonkun muun syytä, eikä ainakaan mun tai lasteni.

Ostot oli tehty kaverin läsnä olessa. Kai tämän vanhemmilekin soitettiin ja pyydettiin kattamaan kuluja, kun kaveri kuitenkin oli yllyttänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän