7-vuotias tamperelaispoika sai tubettajalta idean luottokortin ”lainaamisesta” ja höyläsi yksinhuoltajaäidille lihavan Playstation-laskun
Tamperelainen Johanna peräänkuuluttaa YouTube-videoiden julkaisijoiden vastuuta ja ihmettelee Sonyn kylmää vastausta.
Ja peli oli tietenkin K12.
IS löytyy juttu en osaa puhelimella linkiittää, mutta kannattaa lukea siellä Johanna opettaa meitä muita vanhempia...
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin jutussa haisee. Kun teen ostoksen PS Storessa niin aina pankkikortin numeroiden syötön jälkeen se siltinkin pyytää syöttämään verkkopankin tunnusluvut.
Noiden pelipalveluiden ongelma on myös, että kortin tiedot jää palvelun muistiin kun tekee vaikkapa yhdessä ostoksen lapsen kanssa. Lapsi voi sitten ymmärtämättömyyttään tehdä ostoksia ilman että edes tajuaa käyttävänsä oikeaa rahaa niihin.
Tiedot jää muistiin, mutta jos on järkevä niin yhdellä klikkauksella siihen saa salasanan, joka pitää pistää aina ennen ostoja. Tosin ei tuokaan ole idioottivarma. Jossain mobiilipelissä oli vanhempi antanut luvan ostaa jotain pientä ja pistänyt salasanan, mutta lapsi olikin samantien ostanut sitten paljon muutakin.
Miks tästäkin piti uutinen tehdä? Äiti ei seuraa pienen poikansa pelaamista eikä ole tietoinen, mitä videoita netistä katsoo. Äiti ei myöskään ole käynyt keskustelua rahasta tai toisten korttien käytöstä. Lapsensa käyttäytymisestä on vastuussa vain ja ainoastaan hänen vanhempansa.
äiti varmaan voisi opetella pitämään parempaa huolta luottokorteistaan... ihan vain ajatus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä aika karmeeta. Onneksi mun muksujen lapsuudessa ei ollut tollaisia maksupelejä, kusessa olisin ollut jos mulle olisivat ton tehneet.
Et olisi ennakoiden tätä estänyt ja antanut heidän pelata pelejä, joita ikäraja ei salli?
Ei kukaan työssäkäyvä vanhempi voi lastaan 24/7 vahtia. Että turhaan siinä jeesustelet.
Miten lapsi sai käsiinsä äitinsä luottokortin?
Ottamalla sen sieltä missä sitä säilytetään. Toi olisi mun villi veikkaus 🙄
Eli sitä säilytettiin huolimattomasti.
Aika harvalla on kassakaappi kotona. Mikään muu paikka kotona ei ole 7-vuotiaalta suojassa.
Eikö nyt pitäisi olla jo käytössä vahva tunnistautuminen luottokorttiostoksissa eikä pelkän luottokortin numeron perusteella pitäisi pystyä tiliä tyhjentämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä aika karmeeta. Onneksi mun muksujen lapsuudessa ei ollut tollaisia maksupelejä, kusessa olisin ollut jos mulle olisivat ton tehneet.
Et olisi ennakoiden tätä estänyt ja antanut heidän pelata pelejä, joita ikäraja ei salli?
Ei kukaan työssäkäyvä vanhempi voi lastaan 24/7 vahtia. Että turhaan siinä jeesustelet.
Ottamalla sen sieltä missä sitä säilytetään. Toi olisi mun villi veikkaus 🙄
Eli sitä säilytettiin huolimattomasti.
Aika harvalla on kassakaappi kotona. Mikään muu paikka kotona ei ole 7-vuotiaalta suojassa.
Alapeukuttajat vois kommentoida, mikä on se paikka, josta 7-vuotias ei korttia löytäisi? Teipillä lauteiden alta? Ihan varmasti löytää sieltä.
En lähtisi kyllä syyllistämään tässä tapauksessa sketsivideon tekijää, joka ei edes näytä yksityiskohtaisesti, miten sitä luottokorttia käytetään tai kehota tekemään niin kuin videolla tehdään.
Ymmärrän, että tapaus suututtaa valtavasti ja ehkä vanhempi toivoo Sonyn (tai tubettajan) haluavan puhdistaa maineensa ja maksavan rahat takaisin. Mutta jos syyllistä pitäisi etsiä, niin ihmettelen, miksi äidillä ei ollut valmiiksi jo salasanaa luottokortissaan. Ja kyllä perus 7-vuotiaskin sen tajuaa, että luvatta ei äidin korttia oteta. Vähän nyt syynsiirron makua tässä.
Tässä asiassa ihmetyttää se, että miksi äiti antaa 7 vuotiaan pelata K12 peliä ja äitihän on työtön eli ihan kotona pystyy seuraamaan lapsen tekemisiä. Vastuu on kuitenkin äidillä ei Sonylla tai tubettajalla. Nyt ne älylaitteet pois ja takasin annetaan kun on opeteltu niiden asiallinen käyttö. Ps. Ne ikärajat kannattaa on ihan syystä niissä peleissä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä asiassa ihmetyttää se, että miksi äiti antaa 7 vuotiaan pelata K12 peliä ja äitihän on työtön eli ihan kotona pystyy seuraamaan lapsen tekemisiä. Vastuu on kuitenkin äidillä ei Sonylla tai tubettajalla. Nyt ne älylaitteet pois ja takasin annetaan kun on opeteltu niiden asiallinen käyttö. Ps. Ne ikärajat kannattaa on ihan syystä niissä peleissä.
YouTypenkin suositus ikäraja on 13 vuotta.
Kaveri kertoi, että hän käyttää jotain palvelua, jossa voi tehdä virtuaalisia luottokortteja joissa on eri käyttörajat, ja on laittanut tällaisen virtuaalisen luottokorttinumeron kännykkäänsä. Eli ei mitenkään voi veloittaa yli pariakymppiä kuukaudessa, virtuaalinen luottokortti ei anna maksun mennä läpi.
Mutta nyt en millään saa päähäni mikä se palvelu oli? Kenelläkään mitään havaintoa?
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt pitäisi olla jo käytössä vahva tunnistautuminen luottokorttiostoksissa eikä pelkän luottokortin numeron perusteella pitäisi pystyä tiliä tyhjentämään.
Kyllä pystyy, jos pelikaupassa on luottokortin tiedot tallennettuna. Ostaminen on aivan liian helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellisin asia oli sympatian varmistamiseksi tuotu esille, kyseessä oli työtön yksinhuoltaja.
Onneksi ei ollut enää mieslasta kuvioissa.
Vierailija kirjoitti:
minulle tulee kännykkään jokaisen luottokorttioston jälkeen erillinen koodi, jolla vahvistetaan maksu. Ilman sitä maksu ei onnistu. Osassa pankeista tuo on automaattinen, osassa sen voi valita itse ja samalla valita esim. maksun rajat. Meillä siis lasten pitää ihan vanhanaikaisesti pyytää vanhempaansa maksamaan jos tulee jotain maksamista emmekä aio käytäntöä muuttaa. Ei ole koskaan sitten tullut näitä "lapseni osteli tavaraa luottokortillani, omg!" tilanteita. Kyllä se vaan pitää vanhemman itsensä kantaa vastuu omista luottokorteistaan.
Te jotka ihmettelette, miten poika pystyi tekemään ostokset ilman vahvaa tunnistautumista. Uutisessa lukee, että tämä tapahtui joulukuussa, silloin ei vielä ollut voimassa tuo vahva tunnistautuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulle tulee kännykkään jokaisen luottokorttioston jälkeen erillinen koodi, jolla vahvistetaan maksu. Ilman sitä maksu ei onnistu. Osassa pankeista tuo on automaattinen, osassa sen voi valita itse ja samalla valita esim. maksun rajat. Meillä siis lasten pitää ihan vanhanaikaisesti pyytää vanhempaansa maksamaan jos tulee jotain maksamista emmekä aio käytäntöä muuttaa. Ei ole koskaan sitten tullut näitä "lapseni osteli tavaraa luottokortillani, omg!" tilanteita. Kyllä se vaan pitää vanhemman itsensä kantaa vastuu omista luottokorteistaan.
Minäkin luulin minulla olevan tuollainen. Ei tule mitään koodia silloin, kun itse ostaa luottokortilla. Silti onnistui lapselta ostaa peli ilman luottokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni säilyttää luottokorttiaan jossain lukitussa kassakaapissa, jossa edes perheenjäsenet ei pääse siihen käsiksi?
Miksi jutussa sanotaan, että miettii kuinka saada vuokrarahat kasaan. Äitihän voi kumminkin maksaa tämän pojan laskun erissä kun kyse luottokortista. Ymmärrän myös ettei Sony anna rahoja takaisin jos ostettuja tuotteita on alettu jo käyttää pelissä. Valitettavasti ainoa ”syyllinen” tässä on äiti joka ei ole vahtinut korttiaan ja laitteiden käyttöä. Virheistään joutuu maksamaan joskus. Hienoa kumminkin että hän toi tarinan julkisuuteen että muut osaavat olla varuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni säilyttää luottokorttiaan jossain lukitussa kassakaapissa, jossa edes perheenjäsenet ei pääse siihen käsiksi?
Yleensä se on mukana kun ollaan poissa kotoa ja muuten mulla on se eteisen kaapin ylähylyllä lukuisissa käsilaukuisssa joten kyllä se ihmetystä herättäisi, jos joku lapsista ottaisi tuolin ja alkaisi niitä penkomaan. Niin ja tänä päivänä kun niiden turvarajojen säätäminen on äärestä helppoa minulla on lähes aina kaikki rajat nollissa, jos kortti esim katoaa.
Näin käy kun ulkoistaa lastensa kasvatuksen kaikenmaailman tuubeille ja tubettajille. :D:D Huutista yyhoolle!
Tämän takia niihin ostoihin laitetaan salasana, jota ei lapselle anneta eikä tallenneta konsoliin. Minulla on niin pieniä lapsia, etteivät he vielä pelaa konsolilla, mutta itse pelaan. Minulla on korttini tiedot tallennettuna konsoliin, mutta laitoin silti salasanan, joka kysytään jokaikisessä ostossa, niin ei itse vahingossakaan osta mitään oikeasti maksullista huomaamattaan. Eikä tililtä lähde rahaa huomaamattani, jos joku vaikka hakkeroisi tilini tai painaisin vahingossa väärää nappia ja saisin sitten jonkin kestotilauksen johonkin. Ei onnistu, kun kysyy aina salasanaa.