7-vuotias tamperelaispoika sai tubettajalta idean luottokortin ”lainaamisesta” ja höyläsi yksinhuoltajaäidille lihavan Playstation-laskun
Tamperelainen Johanna peräänkuuluttaa YouTube-videoiden julkaisijoiden vastuuta ja ihmettelee Sonyn kylmää vastausta.
Ja peli oli tietenkin K12.
IS löytyy juttu en osaa puhelimella linkiittää, mutta kannattaa lukea siellä Johanna opettaa meitä muita vanhempia...
Kommentit (97)
pitäisköhän opetella se puhelimella linkittäminen?
Olin 15 kun sain ekan oman korttini ja jo silloin äiti opetti, että kortti pitää pitää pois muiden ulottuvilta.
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä aika karmeeta. Onneksi mun muksujen lapsuudessa ei ollut tollaisia maksupelejä, kusessa olisin ollut jos mulle olisivat ton tehneet.
Et olisi ennakoiden tätä estänyt ja antanut heidän pelata pelejä, joita ikäraja ei salli?
Muuhun puuttumatta ihmettelen kyllä tubettajan asennetta haastattelussa. Ei koe olevansa vastuussa mitenkään. No. Mitä muuta toisaalta tubettajalta voisi odottaakaan. Tekee pikkupetenä vaan tyhmänä lisää videoita.
Vierailija kirjoitti:
pitäisköhän opetella se puhelimella linkittäminen?
Ei tämä palstailu niin paljon kiinnosta ja halusin vaan varoittaa muita vanhempia.
On tämä ihme aika ja kulttuuri.
Syyllinen on tubettaja ilman muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä aika karmeeta. Onneksi mun muksujen lapsuudessa ei ollut tollaisia maksupelejä, kusessa olisin ollut jos mulle olisivat ton tehneet.
Et olisi ennakoiden tätä estänyt ja antanut heidän pelata pelejä, joita ikäraja ei salli?
Ei kukaan työssäkäyvä vanhempi voi lastaan 24/7 vahtia. Että turhaan siinä jeesustelet.
Vierailija kirjoitti:
Muuhun puuttumatta ihmettelen kyllä tubettajan asennetta haastattelussa. Ei koe olevansa vastuussa mitenkään. No. Mitä muuta toisaalta tubettajalta voisi odottaakaan. Tekee pikkupetenä vaan tyhmänä lisää videoita.
Eikö se ole vanhempien vastuulla katsoa millaista sisältöä ne lapset katsoo? Ainakin 7 v on ihan liian nuori katsoja ilman valvontaa.
Ja mitä tulee tuohon tubettajaan kenenköhän vastuulla hänen kasvattaminen on ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan työssäkäyvä vanhempi voi lastaan 24/7 vahtia. Että turhaan siinä jeesustelet.
Käyttöä voi rajoittaa muutenkin kuin vain olemalla läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi sai käsiinsä äitinsä luottokortin?
Saisinko tämän äidin yhteystiedot. Voin maksaa hänelle rahat jotka pojalta meni peliin.
Lapsihan on nero. Ei missään neuvottu luottokortin käyttöä mutta osasi silti. Korttikin oli saatavilla. Kukaan ei ollut puhunut muutenkaan rahasta, tai sen käytöstä. Eikä kukaan ilmeisesti edes seuraa mitä lapsi katsoo. Annetaan vaan laitteet käyttöön, kun niinhän muillakin on.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hän esiintyi varsin fiksusti. Hän korjasi virheensä ja nyt videolla on varoitus, että näin ei saa toimia
”Hän toivoo vanhempien osaltaan varmistavan, että heidän lapsensa ymmärtävät mikä on oikein ja mikä väärin.”
Nyt on vanhemmat teidän vuoronne.
Noita vanhempien luottokortin varastamisiahan on käytetty elokuvissa ja sarjoissa iät ja ajat. Esim. Pixarin Inside outissa. Turha sitä on yksittäistä sisällöntuottajaa syyttää asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellisin asia oli sympatian varmistamiseksi tuotu esille, kyseessä oli työtön yksinhuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi sai käsiinsä äitinsä luottokortin?
Ottamalla sen sieltä missä sitä säilytetään. Toi olisi mun villi veikkaus 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisinko tämän äidin yhteystiedot. Voin maksaa hänelle rahat jotka pojalta meni peliin.
Paypal: paypal.me/koyhaopiskelija1
Tämä ei tuskin on kyseisen äidin PayPal tili.
Fi alkuiselle pankkitilille voin summan pulittaa.