Mirtsapiini, lihottaako myös pienellä annoksella?
Unettomuuteen määrätty mirtsapiini 15 mg, annoksella 1/4-1 tabletti. Käsittääkseni tämä lääke lihottaa todella herkästi. Onko kokemuksia lihottaako näinkin pienellä annoksella? Nukkuakin kyllä pitäisi, mutta ei olisi varaa kerryttää lisäkilojakaan.
Kommentit (40)
Todellakin jotkut lääkkeet voivat lihottaa ihan ilman liiallista syömistäkin - ne hidastavat aineenvaihduntaa.
Kyllä. Iltaisin ihan hirveä nälkä. Yritän syödä päivällä vähemmän, että voin syödä illalla.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin jotkut lääkkeet voivat lihottaa ihan ilman liiallista syömistäkin - ne hidastavat aineenvaihduntaa.
Sitä tässä olen jo vähän ihmetellyt, ettei ole tarvetta ns. isolle asialle menolle ollut lääkkeenoton jälkeisinä päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Lääke ei lihota vaan liikasyöminen.
Koitko siis, että Mirtsapiinin käytön aikana tuli herkemmin liikasyötyä? Vai mikä oli kokemuksesi ao. lääkkeestä?
No aivan varmasti ei lihota tuo lääke unilääkkeenä.
Sitähän otetaan unilääkeeksi vain 1/4 tai puoli tablettia.
Eikä se kaikkia lihota muutenkaan. Tuo on tosi vanha masennuslääke.
Muistan sen varsin hyvin niiltä ajoilta, jolloin ei vielä ollut edes olemassa näitä nykyisiä masennuslääkkeitä.
Sisareni käytti ko. lääkettä masennukseen vähän aikaa, olisiko ollut puolisen vuotta, erittäin vaikean ja raskaan avioeron jälkeen 1980-luvalla.
Eikä toden totta lihonut grammaakaan. Oli yhtä laiha lääkkeen lopetuksen jälkeen kuin sen aloittaessaan.
Kannattaa huomata, että kaikki sivuvaikutukset lääkkeestä eivät tule kaikille ihmisille.
No ei aivan varmasti lihota.
Ei ainakaan kaikkia, ja unilääkkeenä käytettynä tuon lääkkeen annostus on erittäin pieni.
Eikä lääke sinänsä lihota ketään.
Toisille vain voi olla ns, sivuvaikutuksena ruokahalun lisääntyminen. Ja se ruokahalun lisääntyminen tietenkin lihottaa, koska ihminen syö silloin enemmän kun tarvitsee ja kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se itse lääke lihota, lisää vain ruokahalua. Eli ruoka-annoksesi koko on tässä ratkaiseva, ei lääkeannoksen koko. Tärkeintä on seurata syömisiään kuurin aikana.
Fyysinen mahdottomuus että käytännössä nolla kaloreita sisältä pilleri voi lihottaa.
Ei tietenkään se yksi pieni pilleri lihota. Mutta sitä ruoan himoa on vaikea vastustaa. Annoskoko huomaamatta kasvaa. Ruokaa tekee koko ajan mieli eikä se täytä samalla tavalla. Sitä syö sitten huomaamatta isompia ja isompia annoksia. Sekä välipaloja. Jos ei syö, himo ruokaan voi olla valtava. Voisi verrata riippuvuuteen. Urheilukaan ei kohta auta. Mutta nukuttaa hyvin ja opin mirtazapiinin avulla nukkumaan uudestaan. Lopetin itse kerrasta, mutta kilot jäi.
Vierailija kirjoitti:
No aivan varmasti ei lihota tuo lääke unilääkkeenä.
Sitähän otetaan unilääkeeksi vain 1/4 tai puoli tablettia.
Eikä se kaikkia lihota muutenkaan. Tuo on tosi vanha masennuslääke.
Muistan sen varsin hyvin niiltä ajoilta, jolloin ei vielä ollut edes olemassa näitä nykyisiä masennuslääkkeitä.
Sisareni käytti ko. lääkettä masennukseen vähän aikaa, olisiko ollut puolisen vuotta, erittäin vaikean ja raskaan avioeron jälkeen 1980-luvalla.
Eikä toden totta lihonut grammaakaan. Oli yhtä laiha lääkkeen lopetuksen jälkeen kuin sen aloittaessaan.
Kannattaa huomata, että kaikki sivuvaikutukset lääkkeestä eivät tule kaikille ihmisille.
Siskosi on onnekas kun ei lihottanut. Minulle muutaman kuukauden kuuri toi 10 kg lisää, ku ruokahalu lisääntyi. Nukun nyt kyllä jo hyvin ilman ja lääkkeen kanssa silloin erinomaisesti ja olisin sairastunut varmaan vakavammin,jos en olisi oppinut nukkumaan uudestaan.
Kaikki me reagoidaan erillä tavalla lääkkeisiin, toisille ei tee mitään, toiset on murusesta sekaisin, niin kuin minä olin. Ja ruokahalu kasvoi. Ensimmäisen puolikkaan jälkeen nukuin melkein 24 h putkeen. Vähensin 1/4 ja nukutti hyvin ja lihotti, tai siis lisäsi ruokahalua.
Jos olet nainen,niin lihottaa,jos mies , niin ei todellakaan lihota.
Kyllä ruokahalu kasvaa pienilläkin annoksilla. Koko ajan on pikkunälkä. Minulla se sai aikaan myös sen että kaikki vitutti ja hermot meni pienistäkin asioista.
Olen syönyt mirtazapiinia 2 vuotta unettomuuteen. Otan joka ilta puolikkaan tabletin eli 7,5mg. Aluksi noin viikon ajan oli hieman tokkurainen olo päivälläkin mutta ei enää. Nukun todella hyvin tuon lääkkeen ansiosta.
Ruokahaluni on ajoittain liian hyvä, toisinaan taas ei niin hyvä. Välillä lääke aiheuttaa himoa syödä iltaisin. Olen lihonut 2 vuodessa noin 5 kiloa. Tosin jos en olisi ottanut lääkettä, unettomuuskin olisi todennäköisesti saanut minut lihomaan tai muuten sairastumaan. Mielestäni hyvä lääke kaiken kaikkiaan. Ihana kun ei tarvitse iltaisin stressata saako yöllä nukuttua.
MIrta toimii ajoittain ok täälläkin. Ei lihota jos et itse niitä kaloreita vedä. Joten jos painoa tulee niin on ihan omaa syytä, ei pillerin kuten täällä aina intohimoisesti väitetään. Jos haluat niin vedät herkkuja kuten muutkin, mutta älä selitä jotta se olisi "lääkkeen ansiota".
Järkyttävä lääke, lihoin puolikkaalla 10 kg ja olen ollut aina tosi hoikka luonnostaan. Ruokahalu kasvoi järjettömästi, halusin syödä kaiken. Kova työ oli luonnostaan hoikkanakin päästä kiloista eroon ja näytin järkyttävältä aiempaan verrattuna.. paljon parempia korvaavia saatavilla!
Vierailija kirjoitti:
No ei aivan varmasti lihota.
Ei ainakaan kaikkia, ja unilääkkeenä käytettynä tuon lääkkeen annostus on erittäin pieni.
Eikä lääke sinänsä lihota ketään.
Toisille vain voi olla ns, sivuvaikutuksena ruokahalun lisääntyminen. Ja se ruokahalun lisääntyminen tietenkin lihottaa, koska ihminen syö silloin enemmän kun tarvitsee ja kuluttaa.
Juurikin psykiatri kuuli käyttäväni lääkettä ja sanoi että lopeta heti, lihottaa todella helposti. Eli kumpaa uskon, sua vai häntä?
Vierailija kirjoitti:
Ja nää kommentit on saivartelua. Ei tietenkään se pieni puolikas tabletti ketään lihota!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nää kommentit on saivartelua. Ei tietenkään se pieni puolikas tabletti ketään lihota!!!
Ei se pieni nokare tablettia lihota vaan sen sivuvaikutus lihottaa. Farmaseutti sanoi, että kylläisyyden tunteen vie pois joiltain ja lisää ruokahalua. Niin teki minulle ja lopetin tuon valmisteen käytön.
Aiemmin söin mirtatsapiinia reiluja annoksia masennukseen. Samalla halusin laihduttaa ja pidin ruokapäiväkirjaa laskien kalorit. Motivaatio oli hyvä. Paino putosi ja olin hoikka lääkkeestä huolimatta. Jos antaa periksi mieliteoille eikä välitä kovin paljon, niin varmasti lihoo herkästi. Et varmasti liho jos syöt vähemmän mitä kulutat. Jos nukut yöt hyvin, niin sehän auttaa tosi paljon myös painon hallinnassa ja ateriarytmin ylläpitämisessä.
Pienikin annos siis lisää joidenkin ruokahalua ja joidenkin ei. Kannattaa kokeilla miten itse siihen reagoi ja sitten päättää sopiiko itselle. Ja nuo sivuoireet , jos niitä tulee , yleensä vähenevät ajan myötä. Vaikea unettomuus on kuitenkin elämää todella rajoittava asia. Ja lihottaa monia myös.
Mulle myös määrättiin unettomuuteen tätä. Puolikas tai neljännes 15mg tabletista. Otin eilen puolikkaan ja sammuin kuin saunalyhty. Kuinka voi olla näin tehokas lääke? Tosin olo jää tokkuraiseksi toisin kuin vaikka stellalla.
Jos pitkään käyttää päivittäin niin lopettaminen voi olla aika mielenkiintoinen prosessi.
Ja kysymykseen,ei se lihota ellet lapa ruokaa naamaan yli kulutuksen.