Mistä johtuu, että keskustelukulttuuri palstalla on hyvin kaksijakoista
Jo otsikon nähdessään pystyy päättelemään, kannattaako ketjuun mennä mikäli hakee oikeaa hyvää normaalia keskustelua.
On ketjuja joissa on satoja ja tuhansia kommentteja, joita on ilo lukea, kiva oppia uusia asioita, ideoita ja käytäntöjä, lukea hauskoja, sarkastisia ja nokkelia kommentteja. Eriävistä mielipiteistä huolimatta pystytään perustelemaan ja spekuloimaan asiallisesti sääntöjen puotteissa ja ketään haukkumatta.
Sitten on julkkisketjut. Ihan henkilöstä riippumatta niihin ilmestyy pari kolme todella aggressiivista kommentoijaa, jotka täysin vailla alkeellisimpiakaan käytöstapoja ruotivat ulkonäköä, rääpivät mahdollisen jälkikasvun asiat ja jankuttavat ja jankuttavat vuosien takaisia ketjuun liitymättömiä asioita. Tiedetään muka parhaiten raha-asiat, talokaupat, pettämiset ja jättämiset ja asioista intetään vaikka faktoja vastaan ja lopulta haukutaan muut kommentoijat ja moderointi.
Olisi mukava keskustella julkkiksistakin asiallisesti rauhallisesti normaalit käytöstavat muistaen, mutta ei taida onnistua? Vai onnistuuko ja jos ei niin miksi?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska osa ihmisistä luulee , että on ihan ok jauhaa mitä puppua vaan . Ja osa kuvitelee, että haukkumalla toisia voi jotenkin ylentää itseään ja omaa agendaansa. Eihän kukaan fiksu niin tee
Miksi osa luulee, että on ookoo jauhaa puppua ja haukkua? Eikö Suomi kuitenkin ole yksi koulutuksen ja länsimaisen sivistyksen kärkimaita, kai nyt tietoa ja osaamista jokaisella on, käytöstavat olettaisi jokaisen tietävän.
Niin, ehkä siitä kertoo jotain se, että useimmiten nuo haukkujat ovat aika vanhoja ihmisiä, joille ei ole syntynyt osaamista siitä mitä kannattaa jakaa somessa ja mitä ei. Ja myös monella mt-potilaalla on pääsy someen.
Mulle on myös muodostunut pahimmista haukkujista kuva että olisivat vanhempia, tai ainakin huomattavasti iäkkäämpiä suurin osa. Etenkin julkkisnaisia kohtaan ilmenee sellaista vanhemman sukupolven ominaista käsitystä että naisen paikka on kotona ja äiti saa vain hoitaa lastaan ja ansiotyötä tekevä nainen on kummajainen heille, puhumattakaan yrittäjänaisista. Samoin käyttävät jotain vanhoja nimityksiä ja sanoja joita ei juurikaan kuule enää nykyisin.
Enkä nyt tarkoita että kaikki vanhemmat ihmiset olisi tällaisia, ei toki. Näistä pahimmista haukkujista vaan saanut tämän kuvan.
En lue ollenkaan julkkisketjuja. Ne on tarkoitettu Seiska-lehden lukijoille. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa.
Lakukissa kirjoitti:
Jotkut haluavat vain päästä haukkumaan.
Tätä on hankala ymmärtää. Miksi??
Joistain henkilöistä näkyy jatkuvasti samoja kommentteja, aivan kuin olisi copypastattu, ketjun aiheesta tai otsikosta riippumatta. Ihan sama liittyykö, mutta pakko päästä jankkaamaan ja häiriköimään keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
En lue ollenkaan julkkisketjuja. Ne on tarkoitettu Seiska-lehden lukijoille. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa.
Seiskajulkisuus on aivan eri asia kuin muu julkisuus. Seiska on kammottava lehti, otsikot naisista kuin entisitä miestenlehdistä reväisty. Keksivät juttunsa kun kukaan ei enää anna haastatteluja. Kuka edes lukee enää Seiskaa? Seiskajulkkikset on jotain tositv-tähtiä, BB-, TIS- osallistujia, ainoastaan samaa pepun ja ryntäiden esittelyä monta kymmentä vuotta tehneitä tätösiä ja vanhoja iskelmälaulajia.
Itse kyllä kiinnostaa keskustelut muusikoista, instagram julkkikista, näyttelijöistä, urheilijoista jne
Vierailija kirjoitti:
Minä en pidä siitä, että hyväntuulisiin julkkisketjuihin tullaan puhumaan rivoja. Tai mihinkään ketjuihin.
Sama!
Ei törkyilyä, ei ulkonäön haukkumista tai mitään kiusaamista. Ylläpito saisi ihan tiukasti antaa tuntuvia kommentointioikeuden menetyksiä sääntöjen rikkomisesta. Alkaisi hitaimmilekin mennä nettietiketit perille.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä outoa, että päättäjistä ym. jotka tekevät suomalaisia koskevia päätöksiä ei saa keskustella, se on heti asiatonta, mutta julkkiksista joiden elämä ei kutkuta omaa pehvaa mitenkään, saa käyttään täysin asiatonta haukkumista ketju kaupalla.
Tämä on totta! Asiallinen keskustelu politiikasta ja politiikoista pitäisi myös sallia. Meitä koskevia asioitahan siellä päätetään. Kaikki asiaton haukkuminen kaikista pois - estot / bännit käyttöön reippaammin kuin nyt on. Kunnon rankkuja vaan että palsta siistiytyy ja keskustelu mahdollistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska osa ihmisistä luulee , että on ihan ok jauhaa mitä puppua vaan . Ja osa kuvitelee, että haukkumalla toisia voi jotenkin ylentää itseään ja omaa agendaansa. Eihän kukaan fiksu niin tee
Miksi osa luulee, että on ookoo jauhaa puppua ja haukkua? Eikö Suomi kuitenkin ole yksi koulutuksen ja länsimaisen sivistyksen kärkimaita, kai nyt tietoa ja osaamista jokaisella on, käytöstavat olettaisi jokaisen tietävän.
Niin, ehkä siitä kertoo jotain se, että useimmiten nuo haukkujat ovat aika vanhoja ihmisiä, joille ei ole syntynyt osaamista siitä mitä kannattaa jakaa somessa ja mitä ei. Ja myös monella mt-potilaalla on pääsy someen.
Mulle on myös muodostunut pahimmista haukkujista kuva että olisivat vanhempia, tai ainakin huomattavasti iäkkäämpiä suurin osa. Etenkin julkkisnaisia kohtaan ilmenee sellaista vanhemman sukupolven ominaista käsitystä että naisen paikka on kotona ja äiti saa vain hoitaa lastaan ja ansiotyötä tekevä nainen on kummajainen heille, puhumattakaan yrittäjänaisista. Samoin käyttävät jotain vanhoja nimityksiä ja sanoja joita ei juurikaan kuule enää nykyisin.
Enkä nyt tarkoita että kaikki vanhemmat ihmiset olisi tällaisia, ei toki. Näistä pahimmista haukkujista vaan saanut tämän kuvan.
Minä vanhempana tätinä olen taas erimieltä. Palsta oli aikoinaan hyvinkin asiallinen, pitkiä ketjuja ja huumoria täynnä. Olen käynyt täällä vuosia ja taso on laskenut kuin lehmän häntä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en seuraa ketään julkkista instassa, enkä mistään blogeista, enkä vlogeista. Tiedän niistä sen mitä jostain lehtien palstoilta satunnaisesti luen. Mua ihmetyttää eniten ne ihmiset jotka pakonomaisesti seuraa julkkiksia, vain siitä ilosta että voivat sitten haukkua niitä täällä. Omituista tiuhua 🙄
Aivan. Ihmettelen myös instakuvien ja stoorien haukkumista, haastatteluille irvailua. Miksi niitä pitää katsoa ja seurata koko ajan kun selkeästi ahdistaa. Samoin vuosikausia vanhojen asioiden jankkaaminen aina ja aina uudestaan, uudessa ja uudessa ketjussa. Siinä tekee vahinkoa vain itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seiskajulkisuus on aivan eri asia kuin muu julkisuus. Seiska on kammottava lehti, otsikot naisista kuin entisitä miestenlehdistä reväisty. Keksivät juttunsa kun kukaan ei enää anna haastatteluja. Kuka edes lukee enää Seiskaa? Seiskajulkkikset on jotain tositv-tähtiä, BB-, TIS- osallistujia, ainoastaan samaa pepun ja ryntäiden esittelyä monta kymmentä vuotta tehneitä tätösiä ja vanhoja iskelmälaulajia.
Itse kyllä kiinnostaa keskustelut muusikoista, instagram julkkikista, näyttelijöistä, urheilijoista jne
Totta! Seiska on pahin nettikiusaaja ja mikä tahansa kiusaaja mitä maasta löytyy. Voi luoja niitä otsikoita ja tekaistuja uutisia. En lainkaan ihemttele ettei kukaan normaali halua antaa sinne haastatteluja tai kuviaan. Törkeää kun tekevät juttujaan toisten instagramista ilman lupaa napatuilla kuvilla. Oksettava lehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu painottuu yleensä näiden julkkisten yksityiselämän ruotimiseen. Mikä siinä sinua kiinnostaa?
Ymmärtäisin jos keskusteltaisiin heidän ammattinsa liittyvistä asioista, mutta ketjut on yleensä täynnä yksityiselämää koskevaa ala-arvoista haukkumista ja arvostelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän ap näkee niitä asiallisia keskusteluja ja nokkelia vastauksia?
En ole ap, mutta jos saan vastata niin ainakin Palstan parfyymifanien oma ketju on ollut mielestäni tosi asiallinen ja kiva lukea. Siellä on ihan oikeaa keskustelua, joka siis onnistuakseen vaatii erilaisten mielipiteiden sallimisen ja hyväksymisen.
Tuo tuoksuketju on pysynyt yllättävän asiallisena, vaikka lähes kaikkiin kosmetiikka/kauneusketjuihin ilmestyy joku suoltamaan törkyä ja haukkumaan kaikki meikkien jne. käyttäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kertoo yleensä eniten sen kirjoittajasta, eikä aiheesta, mihin vastataan. On helppo nähdä ihmisen mielentila ja sivistyksen taso tavasta, millä kirjoittavat.
Todellakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu painottuu yleensä näiden julkkisten yksityiselämän ruotimiseen. Mikä siinä sinua kiinnostaa?
Ymmärtäisin jos keskusteltaisiin heidän ammattinsa liittyvistä asioista, mutta ketjut on yleensä täynnä yksityiselämää koskevaa ala-arvoista haukkumista ja arvostelua.
Juurikin heidän ammattiinsa liittyvät asiat kiinnostaisivat keskustelun kohteena, esim muusikon yhteistyökuviot muiden muusikoiden kanssa, instajulkkiksen yhteistyökuviot (koska some kiinnostava aihe, josta tiedän vähän), valmentajien erilaiset metodit, näyttelijäsuoritukset jne jne. En ole kiinnostunut vanhoista tuomioista, talokauppojen rahoituksesta, lasten olinpaikoista tai etenkään ulkonäön haukkumisesta. Heilläkin on oikeus yksityiselämäänsä.
Mitähän sitten pitäisi tehdä, ettei taso
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vanhempana tätinä olen taas erimieltä. Palsta oli aikoinaan hyvinkin asiallinen, pitkiä ketjuja ja huumoria täynnä. Olen käynyt täällä vuosia ja taso on laskenut kuin lehmän häntä.
Mitähän sitten pitäisi tehdä ettei taso ainakaan enää enempää laskisi? Pitäisikö huonosta käytöksestä saada nopeammin rangaistus, olisiko kommentointikieltoon joutuminen vaikka ulkonäön haukkumisesta tai alatyylisen kielen käyttämisestä palstaa siistivä toimenpide vai rekisteröitymispakko?
Vierailija kirjoitti:
Vastailetko itsellesi?
Kuka?
Tällä hetkellä suosituimmissa on kaksi ketjua, jotka ilmeisesti käsittelevät julkkiksia. Toinen on Mariska ja toinen Riinis Palander. Minulla ei ole aavistustakaan, keitä nämä ovat eikä kiinnosta tippaakaan ottaa selvää. Ihmettelen ylipäätään miksi ihmisiä kiinnostaa jotkut nobodyt, jotka eivät osaa mitään eivätkä tee mitään sellaista mitä kuka tahansa muu ei voisi tehdä.
Suurin osa ihmisistän on vaan niin itsekeskeisiä ja pinnallisia, sääli.
Ehdotus : Sanoma kokeilee tiukempaa sensuuria osassa ketjuista. Otsikossa on merkki joka kertoo tästä. Suurimman osan sensurointityöstä tekevät lukijat, yhdellä tai kahdella nappulalla.
Sitten vaan katsotaan muodotuuko niistä toimivia ja ovatke ne jatkossa suosittuja.
En ole ap, mutta jos saan vastata niin ainakin Palstan parfyymifanien oma ketju on ollut mielestäni tosi asiallinen ja kiva lukea. Siellä on ihan oikeaa keskustelua, joka siis onnistuakseen vaatii erilaisten mielipiteiden sallimisen ja hyväksymisen.