Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista korona-arkea elät nyt?

Vierailija
08.01.2021 |

Kuvaile millaista korona-arkea elät nyt ja miten korona vaikuttaa elämääsi.
Mikä on korona-ajassa vaikeinta sinulle?
Mitä koronan jälkeistä asiaa odotat eniten?
Mainitse myös paikkakuntasi.

Aloitan:
Paikkakuntana Helsinki. Minä äitiyslomalla, mies etätöissä. Elämämme hyvin eristäytyneesti tässä tilanteessa. Tilaamme ruoat kaupasta ja emme näe kavereita muuten kuin ulkona.

Vaikeinta tässä ajassa minulle on se, miten korona vaikuttaa arjen rutiineihin ja elämä tuntuu samalta Päiväni murmelina -tarinalta. Olen tosiaan kotona äitiyslomalla ja minnekään ei voi mennä. Ennen elämässä oli arkea ja juhlaa, vaihtelua ja rytmitystä. Nyt kykin enimmäkseen sisällä kaikki päivät paria vaunulenkkiä lukuunottamalta. Voi kuulostaa aika pieneltä, mutta pidemmän päälle alkaa käydä mielen päälle.

Lisäksi koen hankalaksi sen, miten paljon korona vaikuttaa esimerkiksi ystävyyssuhteisiin. Esimerkiksi jotkut ystävistäni eivät ymmärrä haluamme eristäytyä ja sitä etten tällä hetkellä halua julkisille paikoille tai ottaa meille vieraita. Voi kuulostaa pieneltä, mutta tällaiset asiat kaihertavat pitkittyessään inhottavasti ihmisten välillä. Minua ainakin ahdistaa sellainen rivien välistä tuleva painostaminen ja sen viestittäminen, että olen vähän ylivarovainen hysteerikko.

Eniten odotan koronan jälkeiseltä ajalta vapauden tunnetta! Vaikka emme ehkä koskaan palaa täysin entiseen, niin siltikin. Että voi istua iltaa ravintolassa, hikoilla tanssitunnilla ja halata toista. Odotan myös valtavasti aikaa jolloin ei tarvitse pelätä omien iäkkäiden vanhempien puolesta.
Nyt tuollainen elämä tuntuu kuin kaukaiselta unelta... Toivottavasti se olisi jossakin määrin mahdollista jo ensi kesänä.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupaikkakunta Päijät-Hämeessä:

Arki arjen osalta sujuu täysin normaalisti. Töissä käyn ihan tavallisesti altistaen itseni aktiivisesti 100 ihmisen seuralle (vähintään 45 min samassa pienehkössä tilassa päivittäin), vähemmän aktiivisesti 300 muulle ihmiselle (ohikulkeminen käytävillä, kontaktit ulkona). Arvannette työpaikkani. Töissä ainoa koronatoimi on käsien pesu.

Koska joka päivä olen kontaktissa noiden 400 ihmisen kanssa ilman minkäänlaista suojautumista (aktiivisesti kielletty esim. maskit) niin en koe että pitäisi vältellä vapaalla esim. kaupassa käyntiä, jossa törmään osittain noihin samoihin ihmisiin mutta turvavälein.

Harrastukseni pyörii pienemmällä porukalla, mikä tarkoittaa sitä että maksan saman suuruista kuukausimaksua kuin aiemmin, mutta saan käydä siellä harvemmin koska kaikille ei ole tilaa. Tämä ärsyttää.

Sinkkuna olen aivan helvetin yksinäinen ja töistä on vaikea palautua kun ei ole mitään mikä palauttaisi. Arki tylsine puolineen pyörii, mutta kavereita tapaan harvemmin ja uusia ihmisiä en ollenkaan. Osa kavereista välttelee kontakteja, osittain ei ole paikkoja tai tilaisuuksia missä tavata. Eniten ahdistaa se, että treffailu on täysin tauolla. Voi kuulostaa perheelliselle siltä että sinkku vain valittelee munankipeyttä eikä tiedä oikeasta elämästä mitään, mutta jos kaikki sinkut laitetaan deittailutauolle pariksi vuodeksi, niin aika moni puolison löytäminen ja perheenperustaminen lykkääntyt sillä samalla ajalla. Ahdistaa menettää kriittiset vuodet omasta elämästä tällaiseen.

Ja ärsyttää perheelliset ihmiset jotka valittaa, koska he voivat ihan elää sitä elämäänsä.

Vierailija
42/42 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä käyn maski naamalla ja vapaa-ajan makaan sohvalla tolkuttomassa päänsäryssä jonka se maski aiheuttaa. Siinäpä se. Lasten kanssa koitetaan elellä mahdollisimman normaalisti. Vapaa-ajallani en enää maskia suostu käyttämään sen aiheuttaman oireilun vuoksi joten en enää hirveästi käy asioilla, puoliso hoitaa sen puolen. Oikeastaan vain käyn töissä ja siivoan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi