Miksi kaikissa töissä tarvitaan nykyään "paineensietokykyä"
Lopetin työt edellisessä työpaikassani, koska mielenterveyteni hajosi säpäleiksi työuupumuksen takia. Kukaan ei tehnyt asialle mitään (työtehtäviäni ei muokattu millään lailla eikä lisää väkeä palkattu helpottamaan resurssipulaa), joten totesin, että taidanpa lähteä sairasloman jälkeen lätkimään sen sijaan, että olisin uupunut pian taas uudestaan niissä samoissa tehtävissä. Nyt kun pahin on hellittänyt ja olen valmis uuteen työpaikkaan, olen harmikseni huomannut, että jokaikinen työpaikkailmoitus sisältää sanan "paineensietokyky". Mikä saa*ana siinä on, että jokainen työnantaja oikein haluaa työntää kaikki työntekijänsä uupumuksen takia saikulle?? Jos työnantaja olisi fiksu, hän palkkaisi niin paljon työntekijöitä, että mitään paineensietokykyä ei tarvita vaan jokainen työntekijä saa säilyttää työkykynsä eikä kenenkään tarvitse hajoilla ja revetä joka paikkaan yhtä aikaa. He*vetti, kun pistää vihaksi.
Kommentit (63)
Olen samaa mieltä. Työelämä on ajautunut jatkuvan "tehostamisen" seurauksena tilanteeseen, jossa on samaan aikaan valtavasti työttömiä ja työntekijöitä, jotka tekevät useamman ihmisen työt.
Työskentelen itse opettajana, ja vaatimukset kiristyvät vuosi vuodelta. Ryhmäkoot kasvavat, opiskeluhuolto muuttuu koko ajan haastavammaksi ja velvoittavammaksi mm. opettajilta ja ryhmänohjaajilta vaadittujen kirjausten osalta, opetussuunnitelmauudistukset edellyttävät kerta kerralta enemmän opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden huomioimista ja arvioinnin monipuolistamista. Myös tehtäviä, jotka aiemmin kuuluivat opintosihteereille, on siirretty opettajille. Mitään työtehtäviä ei ole vuosien varrella poistettu tai vähennetty.
En halua nostaa opettajan työtä mihinkään erityisasemaan, tiedän, että tilanne on sama muillakin aloilla. Käytin vain esimerkkinä työtä, jonka itse tunnen parhaiten. Sekä minä itse että moni kollegani tuntee jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta työssään. Työtä ei ajan puutteen vuoksi yksinkertaisesti ole mahdollista tehdä tasolla, jota opetussuunnitelmat ja muut työtä ohjaavat asiakirjat edellyttäisivät. Samaan aikaan on valtavasti työttömiä opettajia.
Vierailija kirjoitti:
Oletko työtä pelkäämätön hyvä tyyppi, joka ei epäröi tarttua toimeen? Sinulla on hyvä paineensietokyky ja nautit siitä, että on monta rautaa tulessa. Olet joustava ja yhteistyökykyinen tiimipelaaja.
Hae meille. Pääset näköalapaikalle ja saat huippukivat työkaverit! Saat nykyaikaiset työvälineet sekä tiimisin tuen.
T. Kaikki Suomen firmat
Tämähän se, ne taitaa kaikki käyttää samaa ilmoituspohjaa, skippaan tämmöset heti ekan lauseen jälkeen.
Nykyiset työelämään tulevat ovat herkkähipiäsiä, toki poikkeuksiakin on ja heistä pidetään kiinni.
t. 30 vuotta asiantuntija-alalla yrittäjän ollut