Kerro yksi vähän terveellisempi välipala, jonka voisin ottaa käyttöön. Mikä on oma suosikkisi?
Tarvitsisin iltapäiväksi jonkun välipalan, jonka voisin syödä 2-3 h tuntia ennen illallista. Haluaisin, että se olisi hyvän makuinen, mutta kuitenkin terveellinen ja suhteellisen nopea valmistaa. Voin siis tehdä sen kotona, ei tarvitse välttämättä olla mukaan otettava tai valmiina ostettava.
Kerro yksi oma suosikkisi!
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
-Banaaniletut https://www.k-ruoka.fi/reseptit/banaaniletut
-Broileritortillat
Ei tuo mikään välipala ole, vaan ihan lounas. Välipala on tyyliin eskimopuikko tai muutama cracker tai yksi banaani.
Kotikokki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä toimii meillä lounasruokana ja viikonloppuisen päivällisen alkuruokana, mutta on myös näppärä ja maukas välipala.
Maksamakkarakeitto:
1. Kiehauta 2,5 dl täysmaitoa.
2. Lisää joukkoon muutamia purjosipuliviipaleita, 1/2 dl pakasteherneitä ja kourallinen cashew-pähkinöitä.
3. Kiehauta ja lisää 20-30 grammaa voita tai margariinia.
4. Viipaloi joukkoon 150 grammaa maksamakkaraa.
5. Kiehauta ja mausta ruohosipulilla, mintulla, meiramilla, juustokuminalla ja muskottipähkinällä. Lisää suolaa maun mukaan.
6. Kiehauta ja anna maun tasaantua 15-20 min.Keitto on valmis nautittavaksi. Helppoa, edullista ja hyvää !
Minä korvaisin nuo cashew-pähkinät parilla-kolmella ruokalusikallisella ananasmurskaa. Keitosta tulee kevyempää ja raikkaamman makuista.
Höpöhöpö. Toki keiton seuraksi sopii esim. raikkaat voileivät
Halkaise banaani pitkittäin ja levitä sille (100%) maapähkinävoita.
Varför är allt nuförtiden "bit" i finskan och inte en måltid? Aamupala, päiväpala, välipala, iltapala, yöpala?
- helppo välipala: Banaani + jos haluaa, niin lisäksi muutama pähkinä/manteli ja rusina.
tai
Marjasmoothie
ohje:
1. liota kourallinen manteleita tai cashewpähkinöitä pari tuntia vedessä (ei pakollinen vaihe)
2. kaada liotusvesi pois, huuhtee siivilässä ja surauta tehosekoittimessa veden kanssa pähkinäkermaksi.
3. lisää jokunen desi marjoja, esim mustikoita ja mustaherukoita, lisää vettä tarvittaessa
4. lisää (1/2 tai 1) banaani ja jos kaipaa enemmän makeutta, niin pari kuivattua viikunaa myös + mausteita jos tykkää, esim. kaneli, vanilja tai inkivääri
tai
hedelmä-pähkinä-salaatti + tuoretta minttua/sitruunamelissaa silputtuna mausteeksi (kuivakin käy paremman puutteessa)
ohje:
Pilko haluamiasi hedelmiä ja lisää joukkoon pähkinöitä/manteleita (ja rusinoita) sekä silputtua minttua tai sitruunamelissaa. Purista sitruunamehua tilkkanen joukkoon.
Ainekset esim: Hunajameloni, omena, mandariini, avokado, banaani, hasselpähkinä, cashewpähkinä rusina, sitruunamehu, sitruunamelissa
(Avokado sopii hyvin hedelmäsalaattiin, sitruunamehu estää sen nopean tummumisen.)
Pahoittelut tuli nyt kolme välipalaa yhden sijaan. Hedelmiä/marjoja ja pähkinöitä kolmella tavalla...
Kai mä olen sitten omituinen, kun ei mulla tule "kiljuva nälkä" kuudessa tunnissa kuten monilla tässä ketjussa. Mulla ei myöskään ole säännöllisiä ruoka-aikoja, ei ole koskaan ollut, vaan syön silloin kun on nälkä. Tänään olen syönyt kahdesti, aamuyhdeksältä feta-pastasalaattia+yhden ruisleivän juustolla, kurkulla ja paprikalla ja klo. 14 sitä samaa salaattia. Eikä ole yhtään nälkä ja hyvin olen jaksanut harrastaa liikuntaa.
Oon oikeastaan vähän kateellinen. Tykkään nimittäin tosi paljon laittaa ruokaa ja leipoa, olis kiva itsekin syödä monta kertaa päivässä. No, onneksi mulla on iso, fyysistä työtä tekevä mies joka kyllä mättää uskomattomat määrät sapuskaa :D
Vierailija kirjoitti:
Talkkuna ja piimä + itse poimittuja marjoja pakasteesta. Joka päivä.
Piapo on hyvää!
Ihminen ei tarvitse välipaloja yhtään mihinkään muuhun paitsi haimansa näännyttämiseen jatkuvalla syömisellä. Syöt kerran vuorokaudessa kaiken tarvitsemasi ja siinä se. Anna autofagialle mahdollisuus.
Appelsiinit ovat juuri nyt erittäin hyviä. Niitä on mukava syödä välipalaksi juuri nyt. Esim. rahkaa tai vähån turkkilaista jogurttia ja paloiteltu appelsiini päälle, nam!
Jos on enemmän aikaa, paistele banaania kookosrasvassa pannulla. Kippaa paistetut banaanit rahkan päälle, ehkä vähän hunajaa ja rouhittuja manteleita.
Vierailija kirjoitti:
Kotikokki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä toimii meillä lounasruokana ja viikonloppuisen päivällisen alkuruokana, mutta on myös näppärä ja maukas välipala.
Maksamakkarakeitto:
1. Kiehauta 2,5 dl täysmaitoa.
2. Lisää joukkoon muutamia purjosipuliviipaleita, 1/2 dl pakasteherneitä ja kourallinen cashew-pähkinöitä.
3. Kiehauta ja lisää 20-30 grammaa voita tai margariinia.
4. Viipaloi joukkoon 150 grammaa maksamakkaraa.
5. Kiehauta ja mausta ruohosipulilla, mintulla, meiramilla, juustokuminalla ja muskottipähkinällä. Lisää suolaa maun mukaan.
6. Kiehauta ja anna maun tasaantua 15-20 min.Keitto on valmis nautittavaksi. Helppoa, edullista ja hyvää !
Minä korvaisin nuo cashew-pähkinät parilla-kolmella ruokalusikallisella ananasmurskaa. Keitosta tulee kevyempää ja raikkaamman makuista.
Höpöhöpö. Toki keiton seuraksi sopii esim. raikkaat voileivät
Tuossa on ideaa. Maksamakkarakeitto ja sen seuraksi raikas mango-maksamakkaravoileipä.
Sekoita Valion makurahkaa (ne mitä käytetään leivonnassa tms.) n. 50g (pari rkl) ja 150g Ehrmannin tai jonkun muun merkin tavallista rahkaa, ripottele 10g (1rkl) Härkisgranolaa päälle ja pilko vielä lisäksi yksi banaani.
Täyttää, pitää nälkää ja on herkkua. Oma suosikkini noista makurahkoista on Lakka tai Mango-Passion. Joskus laitan tavallista rahkaa enemmän, niin että rahkaa on yhteensä 250g.
Terveellisintä on olla syömättä välipalaa lainkaan. Syö illallinen aiemmin jos on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei tarvitse välipaloja yhtään mihinkään muuhun paitsi haimansa näännyttämiseen jatkuvalla syömisellä. Syöt kerran vuorokaudessa kaiken tarvitsemasi ja siinä se. Anna autofagialle mahdollisuus.
Liikkuvalla ihmisellä menis kyllä treenit ja palautuminen ihan plörinäksi, jos pitäisi päivän kalorit saada yhdeltä istumalta ja yhden aterian voimalla jaksaa liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Kai mä olen sitten omituinen, kun ei mulla tule "kiljuva nälkä" kuudessa tunnissa kuten monilla tässä ketjussa. Mulla ei myöskään ole säännöllisiä ruoka-aikoja, ei ole koskaan ollut, vaan syön silloin kun on nälkä. Tänään olen syönyt kahdesti, aamuyhdeksältä feta-pastasalaattia+yhden ruisleivän juustolla, kurkulla ja paprikalla ja klo. 14 sitä samaa salaattia. Eikä ole yhtään nälkä ja hyvin olen jaksanut harrastaa liikuntaa.
Oon oikeastaan vähän kateellinen. Tykkään nimittäin tosi paljon laittaa ruokaa ja leipoa, olis kiva itsekin syödä monta kertaa päivässä. No, onneksi mulla on iso, fyysistä työtä tekevä mies joka kyllä mättää uskomattomat määrät sapuskaa :D
Ei mullakaan. Olen pistänyt merkille, että esimerkiksi juoksu kulkee mulla todella kevyesti parin päivän vesipaaston jälkeen ja pystyn treenailemaan ihan normisti vielä viidennelläkin paastopäivällä. Ihmiset pelkäävät liikaa syömättömyyttä.
Vanilja-mustikkasmoothie:
Blendaa tai sekoita sauvasekoittimella:
- n. 1dl jäisiä mustikoita
- 1 banaani
- 1dl vaniljijan makuista herajauhetta
- ripaus kardemummaa
- vettä sopivasti (n. 1-2dl)
Mustikka/marjarahka. Pakastemarjoja oman maun mukaan. 250g rahkapurkista riittää rahkaa 3 annokseen. Ripaus sokeria päälle riippuen kuinka happamia marjoja ovat. On nopea, kun muistaa ottaa marjat hyvissä ajoin sulamaan.