Sitran johtaja ehdottaa kansalaisten omistajuuden poistamista, mitä ajatuksia herättää?
Jos halutaan ratkaista #ylikulutus , järjestelmä on keksittävä uudelleen.
Mitäpä jos tuotteiden omistajuus säilyisi valmistajalla tai välittäjällä ja kansalaiset liisaisivat ja käyttäisivät niitä? Valmistajan olisi tehtävä kestäviä, käytössä säilyviä tuotteita #kiertotalous
https://twitter.com/MariPantsar/status/1345663447447580672
Vihreät ja hyödylliset idi ootit taputtavat
Kommentit (274)
Mites totas tarkoittaako tämä sitä että palauttaisin syömäni jauhenlihan jatkossa kauppaan sitten kun se on syöty ja .. se on ... tullut taa esille?
Eikö olisi helpompaa määritellä tuotteelle pakollinen, pitkäikäinen takuu?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo aika kommunistiselta ajattelulta vaikuttaa. Pohjois Koreassa ihmiset eivät omista mitään vaan kaikki on valtion. Voit saada esim. telkkarin jos olet oikein ansioitunut, mutta jos töpeksit niin sepä haetaan pois ja sinut laitetaan keskitysleirille.
Mutta ajatuksessahan ei ollut kyse, että valtio omistaisi, vaan, että yritykset omistaisivat tuotteensa myynnin jälkeenkin. Eli jos vaikka haluat telkkarin, sinun olisi vuokrattava se esim. Gigantilta ja sitouduttava Gigantin asettamiin vuokraehtoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle riittäisi kyllä sekin että tavalliset kulutustuotteet kestäisivät hieman kauemmin. Vaikka ostaisinkin omaan käyttöön niin olisi loppuelämäksi.
Markkinataloudessa on sellainen ikävä ominaisuus että tuotteita ei kannata valmistaa kestäviksi, koska silloin ei saada myytyä uusia hajonneiden tilalle, jolloin ei synny voittoa ja koko järjestelmän keskeisin opinkappale ei täyty...
Vierailija kirjoitti:
Tästähän me olemme teitä yrittäneet varoitella...
Miettikää ketä äänestätte, mikäli ette tätä halua!
Aivan, mutta ei nämä älynjättiläiset tajua mitään. Meillä on el presidente itse puhunut tästä asiasta julkisesti, mutta kun ei ole kykyä kuunnella, tai lukea.
Mikähän siinä on vikana, kun minä vihaan maailmaa, minkä olen itse rakentanut. Luotin koulujärjestelmään ja katsokaa mitä tyhjäpäitä se suoltaa ulos. Kädettömiä sontiaisia, lampaita vailla kykyä ajatella itsenäisesti. Roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Mites totas tarkoittaako tämä sitä että palauttaisin syömäni jauhenlihan jatkossa kauppaan sitten kun se on syöty ja .. se on ... tullut taa esille?
Tuote on tietenkin palautettava alkuperäisessä kunnossa tai maksettava sakot.
Hieno tapa luovuttaa oman talouden hallinta toiselle taholle, jonka hinnankorotusautomaatin toimivuudesta voi olla muuten 100% varma. Oisko istunut liikaa ylipalkatuissa toimistotöissä, kun ehdottaa noin tyhmiä.
Ajatuksena tuo on hyvä, ja monella jo käytössä. Itse näen ongelmana sen, että julkisella sektorilla ei ole mitään käsitystä rahan arvosta. Yksityisomistus on siinä mielessä hyvä, että kun itse maksat ja käytät, pidät taatusti tavarasta parempaa huolta kuin jos saat palauttaa sen heti sen rikkouduttua ilman kustannuksia.
Joku pöljä alkaisi hajottaa tavaraa ihan huvikseen. Tietysti esim. autojen kohdalla on nykyisinkin samanlaisia kimpparatkaisuja, kun eihän nykyhinnoilla monella ole varaa omaan autoon. Meidänkin autoa käyttää kolme taloutta, ja hyvin toimii kun kukaan ei tarvitse autoa työmatkoihin (asumme keskustassa).
Tähän meitä nyt aletaan opettaa, se esitellään hienona juttuna, mutta on kaikkea muuta. Vähitellen meidät saadaan uskomaan, että olemme onnellisempia, kun emme omista mitään. Kommunismi on valtaamassa maiilmaa vähitellen, korona toimii siihen hyvänä lähtöalustana, ilmastonmuutos ei ihan riittänytkään. Ja uskokaa tai älkää, suurin osa kansasta on riemuissaan, ihan kuten tässä vapautemme kaventamisessa muutenkin. Saa nähdä, milloin esim. rokotehörhöt alkavat heräämään todellisuuteen.
Tai sitten työn hinta sellaiseksi, että edes talot ja autot olisi taloudellisesti järkevää korjata eikä lanata kumoon ja rakentaa uusia vielä lyhytikäisempiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle riittäisi kyllä sekin että tavalliset kulutustuotteet kestäisivät hieman kauemmin. Vaikka ostaisinkin omaan käyttöön niin olisi loppuelämäksi.
Aina ei ole järkevää valmistaa noin pitkään kestäviä tuotteita, mutta niiden korjausta voi kyllä helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästähän me olemme teitä yrittäneet varoitella...
Miettikää ketä äänestätte, mikäli ette tätä halua!
Aivan, mutta ei nämä älynjättiläiset tajua mitään. Meillä on el presidente itse puhunut tästä asiasta julkisesti, mutta kun ei ole kykyä kuunnella, tai lukea.
Mikähän siinä on vikana, kun minä vihaan maailmaa, minkä olen itse rakentanut. Luotin koulujärjestelmään ja katsokaa mitä tyhjäpäitä se suoltaa ulos. Kädettömiä sontiaisia, lampaita vailla kykyä ajatella itsenäisesti. Roskaa.
Aivan. Minä myös kuvittelin, että kun opiskelemme pitkälle, olemme sivistyneitä ja fiksuja, luomme yhä parempaa maailmaa. Nyt on käymässä täysin toisella tavalla. Koulujärjestelmä tuottaa typeryksiä, joilla ei ole kykyä ymmärtää mitään, sokea usko milloin mihinkin älyttömyyteen on vähintään yhtä yleistä kuin ennen. Samalla katoaa maalaisjärki ja hyödylliset taidot. Ihmiset ovat todellakin kädettömiä idiotteeja nykyään. Ja sitten vaahtoavat näistä älyttömyyksistään niin että kuola roiskuu, siihen toki maski on aika hyvä suoja.
Vierailija kirjoitti:
Tähän meitä nyt aletaan opettaa, se esitellään hienona juttuna, mutta on kaikkea muuta. Vähitellen meidät saadaan uskomaan, että olemme onnellisempia, kun emme omista mitään. Kommunismi on valtaamassa maiilmaa vähitellen, korona toimii siihen hyvänä lähtöalustana, ilmastonmuutos ei ihan riittänytkään. Ja uskokaa tai älkää, suurin osa kansasta on riemuissaan, ihan kuten tässä vapautemme kaventamisessa muutenkin. Saa nähdä, milloin esim. rokotehörhöt alkavat heräämään todellisuuteen.
Olisiko sinulla joku muu idea, millä saadaan keski-ikäinen hyvätuloinen suomalaismies vähentämään kulutustaan alkuun esim. 80%, jotta päästäisiin jollain tavalla kestävälle tasolle kulutuksessa? Itselleni tulee mieleen todella vähän vaihtoehtoja. Joko näiltä takavarikoidaan omaisuus tai he itsenäisesti lakkaavat ostamasta mersuja ja miljoonan omakotitaloja. Juu, en usko jälkimmäisen toteutuvan ikinä vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkinataloudessa on sellainen ikävä ominaisuus että tuotteita ei kannata valmistaa kestäviksi, koska silloin ei saada myytyä uusia hajonneiden tilalle, jolloin ei synny voittoa ja koko järjestelmän keskeisin opinkappale ei täyty...
Jos ostettavien tuotteiden hinta nostetaan keinotekoisesti ylös, esim. verotuksella, saadaan rahat ohjattua huoltotoimintaan ja tätä kautta työllistettyä myös paikallisia.
Tämä ei sovi globalisteille (kokoomukselle ja vihervasemmistolle)
Herättää sellaisia ajatuksia, että tämä olisi järkevää. Osittainhan kulutus on jo siirtynyt tohon suuntaan. Air bnb-tyyppiset palvelut yleistyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo aika kommunistiselta ajattelulta vaikuttaa. Pohjois Koreassa ihmiset eivät omista mitään vaan kaikki on valtion. Voit saada esim. telkkarin jos olet oikein ansioitunut, mutta jos töpeksit niin sepä haetaan pois ja sinut laitetaan keskitysleirille.
Mutta ajatuksessahan ei ollut kyse, että valtio omistaisi, vaan, että yritykset omistaisivat tuotteensa myynnin jälkeenkin. Eli jos vaikka haluat telkkarin, sinun olisi vuokrattava se esim. Gigantilta ja sitouduttava Gigantin asettamiin vuokraehtoihin.
Uudessa maailmajärjestyksessä valtio on omistaja. Ei ole Giganttia, eikä muitakaan liikkeitä.
Lue nyt hyvä ihminen ja karista tietämättömyyden viitta harteiltasi. Nyt ei ole kyse mistään mopoleikeistä.
Tarkoittaakos tämä sitä että Sitran johtajien prameat autot ja huippuvarustellut omat kesämökit tulevat yhteiskäyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten työn hinta sellaiseksi, että edes talot ja autot olisi taloudellisesti järkevää korjata eikä lanata kumoon ja rakentaa uusia vielä lyhytikäisempiä.
Tämä toistemme selänpesuyhteiskunta ei enää pyöri enää pelkillä ansiotuloveroilla. Kaikista korjaustoimista tilaajan jo kertaalleen verotetuista rahoista maksamista euroista n. 75% palautuu edelleen isoon yhteiseen kukkaroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla joku muu idea, millä saadaan keski-ikäinen hyvätuloinen suomalaismies vähentämään kulutustaan alkuun esim. 80%, jotta päästäisiin jollain tavalla kestävälle tasolle kulutuksessa? Itselleni tulee mieleen todella vähän vaihtoehtoja. Joko näiltä takavarikoidaan omaisuus tai he itsenäisesti lakkaavat ostamasta mersuja ja miljoonan omakotitaloja. Juu, en usko jälkimmäisen toteutuvan ikinä vapaaehtoisesti.
Miksi keski-ikäisen suomalaismiehen pitäisi vähentää kulutustaan?
Keski-ikäisen suomalaismiehen kulutus pitää talouden pyörät pyörimässä ja se on hieno asia.
Minkälainen mielenkierous pitää olla päässä, että edes ehdottaa moisia järjettömyyksiä?
Taidatkin olla puhdasverinen tavaritsh. Paranna maailmaa ja poista itsesi laukomasta typeryyksiä.
G R E A T R E S E T