Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilo viikossa laihduttaminen on kivaa, ei tuskaa ja hammastenkiristystä

Vierailija
07.01.2021 |

Tämä tietysti on tosi yksilöllistä, mutta laihduttaminen tuntuu ihan helpolta, kun ei yritä liikaa kerralla. Hitaasti hyvä tulee!

Lähtötilanne siis oli reilu kk sitten 81 kg/165 cm. Juu, se on liikaa. Päälle viisikymppisenä on helppo jotenkin lumpsahtaa sellaiseen "antaa mennä"-moodiin, on töissä ja perheessä paljon työtä ja siitä tulee helposti palkinneeksi itseään syömällä mitä mieleen juolahtaa. Ja tottahan se kiloja kartuttaa!

Ongelma ei niinkään ole minulle ulkonäöllinen, vaan terveydellinen: nilkat pakanat alkoivat särkeä liikkuessa, mikä on oiva merkki siitä, että massaa on liikaa päällä.

Reilu kk sitten asetin tavoitteeksi päästä normaalipainoon, mikä tarkoittaa 16 kg laihduttamista. Lopetin iltaherkuttelun, aloin katsoa, mistä teen päivän ainoan lämpimän aterian. Ja mitä syön välipalana.

Minulle on etätöissä luontevaa pantata päivällä, ja syödä alkuillasta perheen kanssa, monelle muulle taas luontevaa on syödä lounas, tämä on yksilöllistä ja riippuu päivärytmistä - päiväpainotteinen olisi toki ihanteellinen, mutta minulle siis sopii tämä.

Lisäsin myös liikkumista entisestään, nyt käyn melkein päivittäin joko sauvakävelyllä mäellä tai teen kotona puolen tunnin cardio-work outin tubesta. Syke liikkuu noissa keskiarvolla 130. Molemmissa palaa 200-300 kaloria.

Kyllä minä välillä herkuttelenkin. Esimerkiksi Soleron tropical mehujää-jäätelö-puikko on vain 98 kaloria, sen kehtaa illalla syödä, kunhan ei muuta sitten mässäile.

Päivittäinen kalorinsaantini on jäänyt aika systemaattisesti 300-400 alle kulutuksen, eikä se enempää vaadi!

Ei tunnu yhtään vaikealta ja jaksan oikein mainiosti jatkaa tätä useamman kuukauden vielä. Jossakin vaiheessa toki painonpudotus hidastuukin, mikä on ok, sitten mennään hitaammalla tahdilla.

Tsemppiä muillekin laihduttajille!

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tätä täällä jo sanottu, mutta kilo viikossa ei ole mikään rauhallinen ja vain kärsivälliselle ihmisille sopiva tahti, vaan tosi hurja pudotusvauhti, johon tarvitaan 1000 kalorin päivittäinen vaje.

Jos sulla on kalorivajetta vain 300-400 kaloria, niin painon pitäisi pudota alle puoli kiloa viikossa. Jokin tässä ei siis täsmää (tai lähemmäs tasan puoli kiloa, koska tuo liikuntakin varmaankin kuluttaa sen 100-200 kcal). Ehkä nesteet ovat alussa lähteneet liikkeelle, tai arvioit syömisesi paljon suuremmiksi kuin ne oikeasti ovat?

Vaikka olo olisikin hyvä, niin kilo viikossa on tosiaankin aika rajua (jos ylipainoakin kerran on alle 20 kiloa) ja olisi varmasti terveellisempää pyrkiä siihen suositeltuun parin kilon pudotukseen kuukaudessa. Saattaahan tuo toisaalta tasoittua ihan itsestäänkin ajan kanssa.

Vierailija
62/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yksi niistä aiheista johon kaikki besserwisserit ryntäävät vastaamaan. Ei kukaan ole kiinnostunut tiedän painostanne tai vaatekoostanne eikä niitä ole tänne pyydetty raportoimaan.

Ap:n laihdutusurakka on alkanut kivasti ja jokainen käyttää sitä metodia joka itselle sopii. Ei se yhden kevyen jätskin syöminen kenenkään ruokavaliota kaada.

Juu ei todellakaan. Sadan kalorin herkku silloin tällöin on siitä hyvä, että kun ruokavalio ei muutu kauhean ankeaksi, sitä jakaa paremmin jatkaa. Mitä se herkku sitten kenellekin on, sadalla kalorilla ei kovin isoa leipää syö...

Ap

Yhdessä keskikokoisessa banaanissa on 90-120 kaloria, joten olet ihan oikeassa. Otan muuten tuon soleron vinkkinä, en tiennytkään, että jäätelössä voi olla niin vähän kaloreita, että se vastaa yhtä banaania. Yritän keventää ja kevyiden herkkujen löytäminen on vähän hankalaa välillä. Herkkujakin on oltava, jos meinaa pysyä kevyellä valiolla pitkään. Suklaiset jutut on enimmäksen kieltolistalla, niissä tuppaa olemaan tosi paljon kaloreita sokerin ja rasvan muodossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaani

Vierailija
64/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tätä täällä jo sanottu, mutta kilo viikossa ei ole mikään rauhallinen ja vain kärsivälliselle ihmisille sopiva tahti, vaan tosi hurja pudotusvauhti, johon tarvitaan 1000 kalorin päivittäinen vaje.

Jos sulla on kalorivajetta vain 300-400 kaloria, niin painon pitäisi pudota alle puoli kiloa viikossa. Jokin tässä ei siis täsmää (tai lähemmäs tasan puoli kiloa, koska tuo liikuntakin varmaankin kuluttaa sen 100-200 kcal). Ehkä nesteet ovat alussa lähteneet liikkeelle, tai arvioit syömisesi paljon suuremmiksi kuin ne oikeasti ovat?

Vaikka olo olisikin hyvä, niin kilo viikossa on tosiaankin aika rajua (jos ylipainoakin kerran on alle 20 kiloa) ja olisi varmasti terveellisempää pyrkiä siihen suositeltuun parin kilon pudotukseen kuukaudessa. Saattaahan tuo toisaalta tasoittua ihan itsestäänkin ajan kanssa.

Laitapa lähde noille luvuillesi, kiitos.

No, joka tapauksessa. Kulutukseni on päivässä 2100-2300 kaloria, sen tiedän koska minulla on hyvä sykemittari, jossa on ohjelmoituna painoni ja ikäni.

Syön normaalin aamupalan ja riippuen siitä, onko työpäivä tai vapaa, syön joko lounaan tai illallisen, ja sekin on melko entisenlaisensa.

Iltapäivällä juon kahvin. Illalla syön yleensä pienen voileivän, jos olen ollut töissä. Vapaapäivinä ehkä sen prkl jäätelön tai hedelmän.

Ei muuta. Ei tee yhtään tiukkaa, ja koska ateriat ovat kooltaan normaaleja, joskin vähän olen vähentänyt juuston ja kerman ja voin määrää, olen ihan kylläinenkin.

Omien laskujeni mukaan noistaa tulee vähintään 1500 kaloria.

Ja silti laihdun. Vettä tankkaan pitkin päivää.

Ap

Vierailija
65/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtumisvauhtiin vaikuttaa paitsi kalorien vähennys, myös ikä, lähtöpaino, aineenvaihdunta. Noin keskimäärin 500-700 kalorin pudotus päivässä laihduttaa viikossa saman verran grammoissa, MUTTA siinä on siis vaihtelua. Jos ap ei ole tarkasti laskenut kalorinsaantia ja on samalla lisännyt kulutusta, kyllä voi olla aivan mahdollista syödä itsensä kylläiseksi suht entiseen tapaan ja silti laihtua.

Kaikilla ei siis kulutus ole luokkaa 1600 kaloria. Niin pieni kulutus kertoo, ettei henkilö liiku oikeastaan lainkaan, ei tee kotitöitä, ei fyysistä työtä, ei kävele, ei urheile.

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/in-depth/metab…

Vierailija
66/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kilo on 7000 kaloria eli laihduttaakseen yhden kilon pitää kuluttaa 7000 kaloria. Eli jos laihdut viikossa kilon, niin se on keskimäärin 1000 kaloria päivässä. Jos syöt päivässä 1500 kaloria ja kulutuksesi on 2100-2300 kaloria, niin siitä tulee 600-800 kalorivaje. Luultavasti syöt vähemmän kaloreita kuin luulet tai kulutat enemmän.

Vierailija
67/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

61, Liikuntani muuten siis kuluttaa 250-350 per kerta. Mitattu juttu.

Ap

Vierailija
68/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kilo on 7000 kaloria eli laihduttaakseen yhden kilon pitää kuluttaa 7000 kaloria. Eli jos laihdut viikossa kilon, niin se on keskimäärin 1000 kaloria päivässä. Jos syöt päivässä 1500 kaloria ja kulutuksesi on 2100-2300 kaloria, niin siitä tulee 600-800 kalorivaje. Luultavasti syöt vähemmän kaloreita kuin luulet tai kulutat enemmän.

Voi jyvin olla, että vaje on ušeina päivinä enemmän, kulutus on ainakin fakta.

Ap

Vierailija
69/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtumisvauhtiin vaikuttaa paitsi kalorien vähennys, myös ikä, lähtöpaino, aineenvaihdunta. Noin keskimäärin 500-700 kalorin pudotus päivässä laihduttaa viikossa saman verran grammoissa, MUTTA siinä on siis vaihtelua. Jos ap ei ole tarkasti laskenut kalorinsaantia ja on samalla lisännyt kulutusta, kyllä voi olla aivan mahdollista syödä itsensä kylläiseksi suht entiseen tapaan ja silti laihtua.

Kaikilla ei siis kulutus ole luokkaa 1600 kaloria. Niin pieni kulutus kertoo, ettei henkilö liiku oikeastaan lainkaan, ei tee kotitöitä, ei fyysistä työtä, ei kävele, ei urheile.

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/in-depth/metab…

Kiitos linkistä.

Ap

Vierailija
70/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen _on_ helppoa. 5kg lähtenyt kolmessa viikossa, en ole lisännyt liikuntaa, olen juonut alkoholia ja syönyt mitä huvittaa, mutta vähän. Esim. pizzasta vain yksi kolmasosan, ei kokonaista. Sämpylästä puolet, jogurttia 1dl jne. Simppeliä.

Tämä! Kun syö vähemmän ja harvemmin niin laihtuu!

Joka paikassa tuputetaan sitä kaloreiden laskemista ja viittä ateriaa päivässä. Ja vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä! Ei ihme että jengi lihoo kun vatsalaukku on kuin säkki.

Laihduin itse vielä näin nelikymppisenä lähes 20 kiloa kun aloitin 16/8 paaston ja pienensin annoskokoja. En lisännyt liikuntaa enkä nähnyt nälkää ja olen pysynyt saavutetussa normaalipainossa jo vuoden ihan vaan jatkamalla näin.

Vierailija
71/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kg tuosta 7kg:a on pelkkää nestettä. Kertomallasi tavalla 1,5kg/kk kuulostaisi todenmukaisemmalta. Et ole niin ylipainoinen että 1kg viikossa olisi mahdollista kuin sairaalassa letkuruokinnassa. Ja viimeinen ei ollut mikään vitsi.

Vierailija
72/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, joka tapauksessa. Kulutukseni on päivässä 2100-2300 kaloria, sen tiedän koska minulla on hyvä sykemittari, jossa on ohjelmoituna painoni ja ikäni.

Syön normaalin aamupalan ja riippuen siitä, onko työpäivä tai vapaa, syön joko lounaan tai illallisen, ja sekin on melko entisenlaisensa.

Iltapäivällä juon kahvin. Illalla syön yleensä pienen voileivän, jos olen ollut töissä. Vapaapäivinä ehkä sen prkl jäätelön tai hedelmän.

Ei muuta. Ei tee yhtään tiukkaa, ja koska ateriat ovat kooltaan normaaleja, joskin vähän olen vähentänyt juuston ja kerman ja voin määrää, olen ihan kylläinenkin.

Ap

Minä syön aamupalan 300 kcal, lounaan 350 kcsl, välipalan 200 kcal, päivällisen 350 kcal ja iltapalan 300 kcal, yht 1500 kcal oikeaa hyvää ruokaa lautaselliset ja 5x päivässä. Tähän lisää 0-500 kcal riippuen päivän urheilusta. Luulen että sinä syöt todellisuudessa 1000-1200 kcal/pv ja siksi laihdut noin hurjaa tahtia. Minulle sopii n 2kg/kk tahti, se on kai se normaalisti suositeltu terve tahti. Lihaksetkin pysyvät matkassa.

Tsemppiä jatkoon, voit varmaan syödä vähän lisääkin jos alkaa voimat loppua tai palautuminen hidastua.

Minulla muuten pitää vähentää sykemittarin treenikaloreista peruskulutus treenin aikana jotta tulee se ekstrakulutus. Esim 400 kcal tunnin lenkki kuluttaa oikeasti n 300 kcal ylimääräistä.

Vierailija
73/88 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5kg tuosta 7kg:a on pelkkää nestettä. Kertomallasi tavalla 1,5kg/kk kuulostaisi todenmukaisemmalta. Et ole niin ylipainoinen että 1kg viikossa olisi mahdollista kuin sairaalassa letkuruokinnassa. Ja viimeinen ei ollut mikään vitsi.

Vetelet nyt mutua.

Totta kai minulla kuten kaikilla laihduttajilla laihdutuksen alussa lähtee eniten vettä. Mutten ole enää alussa. Ja koska juon normaalisti, enkä karppaa, tuosta tuskin enää valtaosa on vettä.

Ihme ankeuttamista taas.

Ap

Vierailija
74/88 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä syön aamupalan 300 kcal, lounaan 350 kcsl, välipalan 200 kcal, päivällisen 350 kcal ja iltapalan 300 kcal, yht 1500 kcal oikeaa hyvää ruokaa lautaselliset ja 5x päivässä. Tähän lisää 0-500 kcal riippuen päivän urheilusta. Luulen että sinä syöt todellisuudessa 1000-1200 kcal/pv ja siksi laihdut noin hurjaa tahtia. Minulle sopii n 2kg/kk tahti, se on kai se normaalisti suositeltu terve tahti. Lihaksetkin pysyvät matkassa.

Tsemppiä jatkoon, voit varmaan syödä vähän lisääkin jos alkaa voimat loppua tai palautuminen hidastua.

Minulla muuten pitää vähentää sykemittarin treenikaloreista peruskulutus treenin aikana jotta tulee se ekstrakulutus. Esim 400 kcal tunnin lenkki kuluttaa oikeasti n 300 kcal ylimääräistä.

Normaali lepokulutus on noin 70 kaloria.

Kilo viikossa ilman muuta vähenee jossakin vaiheessa. Lihakseni ovat pysyneet hyvin mukana, kiitos vaan.

Ap

Vierailija
75/88 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta 1800 kcal päivässä on tuskaa ja hampaiden kiristelyä. Olen yrittänyt 4 vuotta laihduttaa, ei onnistu.

Toisaalta mitä väliä kun en ole en nuori 20v, vaan keski-ikänen täti 35v.

N 100kg

Sulla on ruokavalio jotenkin vinksallaan. Saisitko hankittua ravintovalmennusta vaikka paikalliselta kuntosalilta? Saisit tarkat ohjeet ruokailutapojen ja sisällön muutokseen. Minä on 46 v ja kilot lähti ja pysyivät poissa ohjeita noudattamalla.

Ei sillä ole mitään merkitystä, kun en kykene noudattamaan sitä!

Ja toisaalta, ainahan tällaiset vanhat on ollu lihavia. Tai vanhoille se on sallitumpaa?

N35

Noniin, meesnyvittuun siitä rölöttämästä.

Vierailija
76/88 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilon pudotus rasvasta on laskennallisesti 7000-8000 kcal vaje. Jos vaje on päivässä 300-400, se vastaa alle puolen kilon pudotusta viikossa. Jos ja kun paino on tippunut enemmän, se on lähtenyt nesteistä (tyypillistä laihdutuksen alulle) ja varmasti myös lihaksista. Sinänsä ei väliä, jos tavoite on vain painon putoaminen. Jos haluaa kiinteyttä, silloin pitäisi olla tarkempi ruokavalion ja liikuntojen kanssa.

Kyllä olen juonut todella hyvin, eli nesteen poistumiseen en ihan usko. Osana päivistä kaloripudotus suhteessa liikunnan myötä kasvaneeseen kulutukseen on varmasti ollut enemmänkin kuin tuo, koska olen siis laihtunut.

Ja siis miltei joka päivä on kunnon harjoite hyvällä sykkeellä.

Ap

Ei se ole uskon asia. Kilo viikossa vaatii 1000 kcal vajeen päivää kohti. Muu on nestettä.

Vierailija
77/88 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivointa on se, että jo lapsuudessa kasvatuksessa otettiin huomioon oikea ruokavalio, liikunta ja lepo. Ja nyt me vanhemmat annamme tämän perinnön lapsille.

N43, ylipainoa 0 kg

Niin minäkin luulin sinun ikäisenäsi.

Pus!

N54

Olen 55 ja kun elämään on aina kuulunut liikunta, ei synny ylipaino-ongelmaa. Lihavasta suvusta olen eli geenejäkään ei voi kiittää.

Vierailija
78/88 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin aina ollut hoikka, etsisinkö laihdutusketjuja ja menisin sinne leveilemään omalla hoikkuudellani?

Jos olisin syntynyt varakkaaseen perheeseen, etsisinkö köyhien keskusteluja ja kertoisin siellä, että itse olen aina ollut varakas?

Jos olisin tullut helpolla raskaaksi ja minulla olisi kolme lasta, etsisinkö lapsettomien keskusteluja selostaakseni, miten helposti tulin raskaaksi?

Ihmettelen näitä, jotka etsiytyvät laihduttajan ketjuihin omaa puuttuvaa laihdutushistoriaansa selvittämään? Miksi mennä laihdutuskeskusteluun ylipäätään? Onko se oma hoikkuus ainoa asia, jossa päteä elämässä? Vai mistä on kyse...

Ap, olen sinua muutaman vuoden vanhempi, myös laihduttaja ja samanverran on laihdutettavaa, puolet urakasta takana. Olen ilahtunut, että tässä iässä laihtuu ihan hyvin, odotin vaikeampaa prosessia. Kesään mennessä olen normaalipainoinen, jopa hoikka ja sen jälkeenkin syön tietenkin hyvin kevyesti loppuelämän. Nyt tiedän sen, ettei kohta kuuskymppinen istumatyöläinen voi syödä viikonloppuisin metsurin lailla. Oppia ikä kaikki ;)

Vierailija
79/88 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen iloinen puolestasi. Kuulostaa siltä, että homma on hyvällä mallilla. Ja vaikka painon putoaminen hidastuu, liikunnan lisäämisellä ja ruokavalion korjaamisella on joka tapauksessa paljon terveyshyötyjä, vaikka paino pysyisikin samana. Jatka samaan malliin! :)

Vierailija
80/88 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin aina ollut hoikka, etsisinkö laihdutusketjuja ja menisin sinne leveilemään omalla hoikkuudellani?

Jos olisin syntynyt varakkaaseen perheeseen, etsisinkö köyhien keskusteluja ja kertoisin siellä, että itse olen aina ollut varakas?

Jos olisin tullut helpolla raskaaksi ja minulla olisi kolme lasta, etsisinkö lapsettomien keskusteluja selostaakseni, miten helposti tulin raskaaksi?

Ihmettelen näitä, jotka etsiytyvät laihduttajan ketjuihin omaa puuttuvaa laihdutushistoriaansa selvittämään? Miksi mennä laihdutuskeskusteluun ylipäätään? Onko se oma hoikkuus ainoa asia, jossa päteä elämässä? Vai mistä on kyse...

Ap, olen sinua muutaman vuoden vanhempi, myös laihduttaja ja samanverran on laihdutettavaa, puolet urakasta takana. Olen ilahtunut, että tässä iässä laihtuu ihan hyvin, odotin vaikeampaa prosessia. Kesään mennessä olen normaalipainoinen, jopa hoikka ja sen jälkeenkin syön tietenkin hyvin kevyesti loppuelämän. Nyt tiedän sen, ettei kohta kuuskymppinen istumatyöläinen voi syödä viikonloppuisin metsurin lailla. Oppia ikä kaikki ;)

Hei, kiitos kommentista. Ihan samasta olen itse ilahtunut. Peli ei ole menetetty vielä vaihdevuosien jälkeenkään, painon pudotus onnisuu ja vieläpä niin, ettei se tunnu tukalalta.

Ja joo, joidenkin ihmisten noloa pätemisen tarvetta ei voi kuin ihmetellä. Ei voi itsetunto ja psyyke olla aivan tasapainossa tuollaisilla. Kyllä, normaalista painostaan voi olla iloinen, mutta muiden mollaaminen on eri asia. Ja mikä hooponta, samat tyypit, jotka ilkkuvat laihduttajille, halveksuvat niitä ylipainoisia, jotka EIVÄT edes yritä laihduttaa. Eli teit mitä vaan, sinulle on muka ok veetuilla, koska ylipaino.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä