Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilo viikossa laihduttaminen on kivaa, ei tuskaa ja hammastenkiristystä

Vierailija
07.01.2021 |

Tämä tietysti on tosi yksilöllistä, mutta laihduttaminen tuntuu ihan helpolta, kun ei yritä liikaa kerralla. Hitaasti hyvä tulee!

Lähtötilanne siis oli reilu kk sitten 81 kg/165 cm. Juu, se on liikaa. Päälle viisikymppisenä on helppo jotenkin lumpsahtaa sellaiseen "antaa mennä"-moodiin, on töissä ja perheessä paljon työtä ja siitä tulee helposti palkinneeksi itseään syömällä mitä mieleen juolahtaa. Ja tottahan se kiloja kartuttaa!

Ongelma ei niinkään ole minulle ulkonäöllinen, vaan terveydellinen: nilkat pakanat alkoivat särkeä liikkuessa, mikä on oiva merkki siitä, että massaa on liikaa päällä.

Reilu kk sitten asetin tavoitteeksi päästä normaalipainoon, mikä tarkoittaa 16 kg laihduttamista. Lopetin iltaherkuttelun, aloin katsoa, mistä teen päivän ainoan lämpimän aterian. Ja mitä syön välipalana.

Minulle on etätöissä luontevaa pantata päivällä, ja syödä alkuillasta perheen kanssa, monelle muulle taas luontevaa on syödä lounas, tämä on yksilöllistä ja riippuu päivärytmistä - päiväpainotteinen olisi toki ihanteellinen, mutta minulle siis sopii tämä.

Lisäsin myös liikkumista entisestään, nyt käyn melkein päivittäin joko sauvakävelyllä mäellä tai teen kotona puolen tunnin cardio-work outin tubesta. Syke liikkuu noissa keskiarvolla 130. Molemmissa palaa 200-300 kaloria.

Kyllä minä välillä herkuttelenkin. Esimerkiksi Soleron tropical mehujää-jäätelö-puikko on vain 98 kaloria, sen kehtaa illalla syödä, kunhan ei muuta sitten mässäile.

Päivittäinen kalorinsaantini on jäänyt aika systemaattisesti 300-400 alle kulutuksen, eikä se enempää vaadi!

Ei tunnu yhtään vaikealta ja jaksan oikein mainiosti jatkaa tätä useamman kuukauden vielä. Jossakin vaiheessa toki painonpudotus hidastuukin, mikä on ok, sitten mennään hitaammalla tahdilla.

Tsemppiä muillekin laihduttajille!

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa ap!

Kummastuttaa ketjuun kommentoivat, jotka julistavat omaa erinomaisuuttaan sillä, että ovat olleet aina normaalipainoisia. Mulla on yksi tällainen kaveri. Haukkuu aina vähänkin ylipainoiset läskeiksi ja ihrakasoiksi. Kun joku kertoo laihduttavansa, niin tämän kaverin kommentti on "minäpä olen aina ollut laiha, katso, katso!". Minä, minä, minä....

-M29

Jotain on silloin osannut tehdä oikein, kun sitä ylipainoa ei ole kertynyt ja siitä tulisi saada olla ylpeä ilman, että kukaan tulee levittämään tuota katkeruuden kitkerää höttöä.

Jotain varmasti laihat ovat osanneet oikeammin kuin ylipainoiset. Tosin tämä tietämäni tyyppi syö grilliruokkaa ja juo lonkeroa. Mutta muuten syö harvakseltaan. 

Mutta voiko itsestään olla ainoastaan ylpeä alentamalla toisia? Kukahan tässä lie katkera.

Vierailija
42/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta 1800 kcal päivässä on tuskaa ja hampaiden kiristelyä. Olen yrittänyt 4 vuotta laihduttaa, ei onnistu.

Toisaalta mitä väliä kun en ole en nuori 20v, vaan keski-ikänen täti 35v.

N 100kg

Mä olen sun ikäinen ja elämäni parhaassa kunnossa, en "keski-ikäinen täti". Ihan omaa valintaa, tämäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilon pudotus rasvasta on laskennallisesti 7000-8000 kcal vaje. Jos vaje on päivässä 300-400, se vastaa alle puolen kilon pudotusta viikossa. Jos ja kun paino on tippunut enemmän, se on lähtenyt nesteistä (tyypillistä laihdutuksen alulle) ja varmasti myös lihaksista. Sinänsä ei väliä, jos tavoite on vain painon putoaminen. Jos haluaa kiinteyttä, silloin pitäisi olla tarkempi ruokavalion ja liikuntojen kanssa.

Vierailija
44/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta 1800 kcal päivässä on tuskaa ja hampaiden kiristelyä. Olen yrittänyt 4 vuotta laihduttaa, ei onnistu.

N 100kg

Sulla on ruokavalio jotenkin vinksallaan. Saisitko hankittua ravintovalmennusta vaikka paikalliselta kuntosalilta? Saisit tarkat ohjeet ruokailutapojen ja sisällön muutokseen. Minä on 46 v ja kilot lähti ja pysyivät poissa ohjeita noudattamalla.

Ei sillä ole mitään merkitystä, kun en kykene noudattamaan sitä!

Ja toisaalta, ainahan tällaiset vanhat on ollu lihavia. Tai vanhoille se on sallitumpaa?

N35

Vierailija
45/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N 100kg

Mä olen sun ikäinen ja elämäni parhaassa kunnossa, en "keski-ikäinen täti". Ihan omaa valintaa, tämäkin.

Voi kuule, onneksi olkoon että olet täydellinen ihminen , täydellisellä elämällä!!

Minä olen yrittänyt vuosia laihduttaa, ei onnistu!! Mietin jopa it se mur haa tämän vuoksi!!

Vierailija
46/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N 100kg

Sulla on ruokavalio jotenkin vinksallaan. Saisitko hankittua ravintovalmennusta vaikka paikalliselta kuntosalilta? Saisit tarkat ohjeet ruokailutapojen ja sisällön muutokseen. Minä on 46 v ja kilot lähti ja pysyivät poissa ohjeita noudattamalla.

Ja toisaalta, ainahan tällaiset vanhat on ollu lihavia. Tai vanhoille se on sallitumpaa?

N35

😂😂 Mä täytän tänä vuonna 40v, en tunne olevani millään tavalla vanha ja olen hoikka. Saman kokoiset vaatteet (36/38) s/m mahtuu päälle kuin alle 2-kymppisenäkin. Lakkaa syyttämästä ikääsi läskeistäsi. Sä vaan syöt liikaa.

Vierailija
47/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N 100kg

N35

😂😂 Mä täytän tänä vuonna 40v, en tunne olevani millään tavalla vanha ja olen hoikka. Saman kokoiset vaatteet (36/38) s/m mahtuu päälle kuin alle 2-kymppisenäkin. Lakkaa syyttämästä ikääsi läskeistäsi. Sä vaan syöt liikaa.

Ota rauhallisesti siellä vanhainkodin sängyssä.

Vierailija
48/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on supernopea aineenvaihdunta siinä tapauksessa. Normaalisti pudottaakseen puoli kiloa viikossa pitää saada -500 kcal päivässä ja ei ole mitenkään helppoa edes se, kun näin toimistotyöntekijänä päivittäinen kulutus on jotain 1600 kcal.

Olen tuo lainaamasi eikä kyse ole mistään nopeasta aineenvaihdunnasta vaan todella pienistä ruoka-annoksista. Esimerkiksi pussillinen nuudeleita+yksi porkkana ja reilu desi herneitä=kolme annosta ruokaa joista kaksi söin yhden päivän aikana. Eipä siitä hirveästi kaloreita kerry.

Kun alussa tottuu nälkään, vatsalaukku pienenee ja vähäkin riittää eikä nälkä enää vaivannut.

Vierailija
49/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N 100kg

N35

Jännä juttu, mäkin oon 39, samaa kokoa ja kiinteytyksen tarpeessa. Löytyy pömppömaha ja isot reidet. 20-vuotiaana, kun olin hoikka, se vaatekoko oli tosin 32/34 ei 36/38. Ootko varma, ettet säkin syö liikaa?

Vierailija
50/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N 100kg

N35

Noin vanhana voi olla jo tiukassa kilot.

Vierailija
51/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on supernopea aineenvaihdunta siinä tapauksessa. Normaalisti pudottaakseen puoli kiloa viikossa pitää saada -500 kcal päivässä ja ei ole mitenkään helppoa edes se, kun näin toimistotyöntekijänä päivittäinen kulutus on jotain 1600 kcal.

Just näin. Onnittelut ap:lle, hieno laihdutuksen aloitus, mutta ei kyseessä mikään hidas vauhti ole, eikä sellainen mikä tyypillisesti tulisi helposti. Pienikokoinen toimistotyöntekijänainen saisi tosiaan syödä kilon painonpudotukseen reilu 500 kcal päivässä, eli yhden aterian verran. Vaihtoehtoisesti syödä jopa 1000 kcal, jos käy joka päivä tunnin juoksulenkillä.

Vierailija
52/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksi niistä aiheista johon kaikki besserwisserit ryntäävät vastaamaan. Ei kukaan ole kiinnostunut tiedän painostanne tai vaatekoostanne eikä niitä ole tänne pyydetty raportoimaan.

Ap:n laihdutusurakka on alkanut kivasti ja jokainen käyttää sitä metodia joka itselle sopii. Ei se yhden kevyen jätskin syöminen kenenkään ruokavaliota kaada.

Vierailija
53/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aplodeja. Mitä siihen meni noin viiskyt vuotta, että oivalsit et pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Ja nyt pitäisi olla ihan, että wau?

No ei, en minä aplodeja kerjännyt, vaan tsemppasin.

Olen tosiaan ollut ihan normaalipainoinen vähän alle viisikymppiseksi asti, parikymppisenä jopa roimasti alipainoinen (44kg), joten ei, olen tiennyt hyvin, että kulutuksen yli menevä input lihottaa.

Kunhan vaan kannustin siskoja mukaan, hitaasti hyvä tulee, eikä rassaa hermoja kuten kitudieetillä.

Ap

Vierailija
54/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa plateaulle. Joudut vähentämään kaloreita vielä toiset 300-400 kaloria ja paino jumittaa paikoillaan. 

Ja se varsinainen painon pudotus alkaa vasta siinä kuudennen viikon kohdalla. Pidä kivaa sen jäätelösi kanssa.

No, siinä vaiheessa juuri olen. Pidä kivaa vaan ihan itseksesi. Mistä moinen aggressio?

Ihmetelee ap

Vierailija
55/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä osana päivistä on pudotus ollut isompaakin, en ole kovin tarkkaan laskenut syömisteni kaloreita, sen myönnän. Enimmäkseen kumminkin se mitä aloituksessani olen kertonut.

Teen myös istumatyötä, mutta sen lisäksi siis urheilen paljon ja hoidan kotia. Ihan polarin rannekkeesta katsoen kulutukseni on noin 2100-2300 kaloria päivässä, ja niin sen on pakkokin olla, koska laihdun.

Ap

Vierailija
56/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno tulos! Siihen kannattaa varautua,että laskuvauhti hidastuu, kun normaalipaino lähestyy. On myös täysin normaalia, että paino junnaa parikin viikkoa. Silloin pitää vaan sitkeästi jatkaa. Tsemppiä!

Kiitos, juuri kuten aloituksessani sanoinkin, tuo laskuvauhdin tasaantuminen on odotettavissa tosiaan, varmaan piankin.

Siksi varaudun olevani pudotusmoodilla koko kevään, enemmän tai vähemmän.

Ap

Vierailija
57/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilon pudotus rasvasta on laskennallisesti 7000-8000 kcal vaje. Jos vaje on päivässä 300-400, se vastaa alle puolen kilon pudotusta viikossa. Jos ja kun paino on tippunut enemmän, se on lähtenyt nesteistä (tyypillistä laihdutuksen alulle) ja varmasti myös lihaksista. Sinänsä ei väliä, jos tavoite on vain painon putoaminen. Jos haluaa kiinteyttä, silloin pitäisi olla tarkempi ruokavalion ja liikuntojen kanssa.

Kyllä olen juonut todella hyvin, eli nesteen poistumiseen en ihan usko. Osana päivistä kaloripudotus suhteessa liikunnan myötä kasvaneeseen kulutukseen on varmasti ollut enemmänkin kuin tuo, koska olen siis laihtunut.

Ja siis miltei joka päivä on kunnon harjoite hyvällä sykkeellä.

Ap

Vierailija
58/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on ilkeitä ihmisiä täällä!

Hyvä Ap. Minä laihdutin 11 kg viidessä kuukaudessa keväällä ja pois ovat pysyneet. N64v

Ehkä se sitten on ilkeää, että ei kehu ihmistä joka on omilla valinnoillaan tilanteensa aiheuttanut.

Viisas on hiljaa, jos ei ole mitään hyvää sanottavaa. Ilmeisesti kuvittelet vain ' sanovasi suoraan' asiat. Noh, kerrotaan nyt vielä jos et itse sitä näe: eiköhän ap/ muut kilojensa kanssa painivat tiedä ihan ilman sinuakin, miten,mistä ja miksi kiloja on kertynyt. Yhtä ainoaa syytä ei ole, kyse ei ole pelkästä itsekurista tai kotoa saaduista tottumuksista. Olet yksinkertainen, jos et tätä käsitä, joten ehkäpä etsit itsellesi ketjun,jossa keskustellaan laihoina koko ikänsä pysyneiden paremmuudesta suhteessa muihin ali- ihmisiin.

Vierailija
59/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yksi niistä aiheista johon kaikki besserwisserit ryntäävät vastaamaan. Ei kukaan ole kiinnostunut tiedän painostanne tai vaatekoostanne eikä niitä ole tänne pyydetty raportoimaan.

Ap:n laihdutusurakka on alkanut kivasti ja jokainen käyttää sitä metodia joka itselle sopii. Ei se yhden kevyen jätskin syöminen kenenkään ruokavaliota kaada.

Juu ei todellakaan. Sadan kalorin herkku silloin tällöin on siitä hyvä, että kun ruokavalio ei muutu kauhean ankeaksi, sitä jakaa paremmin jatkaa. Mitä se herkku sitten kenellekin on, sadalla kalorilla ei kovin isoa leipää syö...

Ap

Vierailija
60/88 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laihduttanut nyt 11,4 kg tasan neljässä kuukaudessa, tämä tahti sopii mulle. Saa herkutella ja syödä sitä jätskiäkin. Painoa on nyt 61 kg, ajattelin vielä tiputtaa 6-7 kg. Ikää 46v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi