Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako vanha yli 70-vuotias isänne tehdä ruokaa?

Vierailija
07.01.2021 |

Mun äiti hoitaa ruokapuolen ja mietin jos äiti kuolee ennen isää niin voi olla outo tilanne.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

69-vuotias isäni osaa tehdä oikein hyvin ruokaa ja osaa tehdä vuoden päästäkin yhtä hyvin. Ehkä isäsi voi sitten mikrottaa valmisruokaa itselleen tai tilata ateriapalvelusta, ellei ole lainkaan harrastanut ruoanlaittoa? Tämä on kyllä erikoinen piirre ihmisessä että saattaa aikuinen aidosti jäädä huonolle ruualle kumppanin kuoltua, koska ei OSAA tehdä ruokaa jolla pysyy voimissaan.

Yksi tällainen selitti että syönyt "mitä eteen tuotu"?? Mieluummin päätän itse mitä syön.

Vierailija
22/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap onko äitisi läski pissalta haiseva justiina?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kait osaa. On vielä parempi ruuanlaittaja kuin äiti. Samoin osallistuu kotitöihin, siivoaa, pesee pyykkiä. Samoin appiukko.

Eikös tuon ikäluokan kaikki miehet tee ruokaa ja siivoa, kun heistä moni oli 80-90-luvulla koti-isä, kun silloin koti-isyys oli tilaston valossakin yleistä. Niin oli myös isäni ja miehen isä.

Vierailija
24/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osaa. - Toisinaan innostuu leipomaankin, keliaakikkona erityisesi leipää.

Olen iloinen siitä, että vaikka hän pitää hyvästä ruuasta, niin hän on onnistunut pysymään hoikkana. Isän konsti hoikkana pysymiseen on liikunta mutta myös viikottainen vaakalla käynti. Hän on merkannut vuosia painonsa ylös ja jos huomaa viikon aikana painoa kertyneen "huomattavasti", niin on sitten skarpimpi seuraavilla viikoilla. - Tai kuten hän sanoo niin ei parin "ylimääräisen" kilon kerymien vuodessa  paljoa ole mutta jos hän olisi lihonut vuosittain kilon tai pari sen jälkeen kun tuli täysi-ikäiseksi, niin hän olisi varmasti nyt paljon tukevampi....  Toinen mistä hän tuntuu pitävän on se, että puolisonsa (e. äitini) syö mielellään hänen laittamaansa ruokaa. Joidenkin aikuisten ihmisten ruualle nirsoilu ja nyrpisely on vaikeaa käsittää

Vierailija
25/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, valmistanut aina perinteisesti ne juhlavammat ateriat ja äiti teki sitten arkena yksinkertaisempaa.

Vierailija
26/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OLen 53 vuotias nainen..en ole KOSKAAN laittanut ruokaa miehelleni.

Mites luulet pärjääkö mun ukko, kun aika meikäläisestä jättää???

Mitä ihmettä? OMG!!!!!

vanha nainen joka ei silitä miehensä kalsareita ja tarjoile ateriaa työpäivän jälkeen?

Vierailija
27/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on 84-vuotias, eikä osaa tehdä mitään kotitaloustöitä. Kaupasta sentään osaa tuoda perustarvikkeita jos antaa ostoslistan mukaan.

Äiti on aina tehnyt kaiken, ja isän asenne on aina ollut väheksyvä kaikkia ”akkojen hommia” kohtaan. Isä olisi täydellisesti pulassa jos äitiä ei olisi.

Vierailija
28/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

75v isäni ehkä teoriassa osaa mutta ei viitsi, koska ruuanlaitto on AKKAIN HOMMIA. Samoin siivous, pyykinpesu ja aikanaan omien lasten hoito. Ei tikkuakaan pane ristiin noissa asioissa koska ne ovat hänen mielestään alempiarvoisten hommaa.

Jos jäisi leskeksi niin omien sanojensa mukaan ”odottaa muiden palvelevan häntä siihen malliin että ruoka tulee valmiina eteen jatkossakin”.

Eritoten hän odottaa tätä lapsiltaan, joita on todella rajusti kaltoinkohdellut ja pahoinpidellyt, myös siis aikuisia lapsiaan kohtelee kuin sontaläjää.

Kyllä, narsisti tuo on ja aina ollut.

Vierailija
29/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osaa. Äiti on se laiskempi/olematon ruoanlaittaja.

Silloin harvoin kun äiti vaivautuu, hän sotkee aineksia täysin miettimättä. Aivan kuin hänellä ei olisi alkeellistakaan käsitystä hapan/makea/suolainen/umami tasapainosta.

Ehkä tuosta syystä isä aikoinaan hypännyt ruoriin, kun välillä makuyhdistelmät lähentelivät syömäkelvotonta.

Vierailija
30/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kUOLE ÄKKIÄ ETTÄ ukkosi ehtii nauttia elämästä paremman vaimon kanssa.

Vierailija
31/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä jäi leskeksi 50-vuotiaana. Osasi kyllä tehdä jonkin verran perusruokia (keittoja, puuroja, grillata, keittää perunat ym). Muut kodin hommat olivatkin sitten aivan hakusessa. Ei osannut käyttää tiskikonetta, ei pyykinpesuainetta, ei stereoita. Laskut maksanut viimeksi joskus 70-luvulla pankin tiskillä. Nyt ikää 71v ja sujuvasti osaa kaikki nuo yllä mainitut, käyttää nettipankkia ja sähköpostia ja älypuhelinta ym. Eli ei se aina iästäkään ole kiinni.

Ja mun 87-v isoisä, joka jäi leskeksi 70-kymppisenä, osasi mainiosti tehdä ruokaa ja hoitaa nuo kaikki samat jutut mitä yllä mainittu.

Vierailija
32/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivakokki. Pitää ryhmiä ;-)

Vierailija
33/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän syö mieluiten perunaa ja kalaa eri muodoissa.

Vierailija
34/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-vuotias isäni osaa kyllä laittaa ruokaa. Taidot olivat kyllä ruostuneet vuosien varrella mutta kun äitini mursi nilkkaansa kolmisen vuotta sitten, niin oli pakko taas opetella muutakin, kuin grillaamista. Kyllä ne muidenkin isät oppii, jos ei vaan tyttäret ryntää passaamaan. Eri asia tietysti, jos dementia jo vaivaa.

Vierailija
35/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni 83v osaa keittää kaurapuuron, ei muuta. Äitini kuoli noin 10v sitten.

Edelleen isäni odottaa, että me lapset viemme hänelle tekemämme ruoan. Isäni osaa ottaa pakkasesta tekemäämme ruokaa ja lämmittää sen mikrossa. Jos ruokaa ei ole niin syö leipää (päällä vain voita) tai kaurapuuroa.

Lisään vielä, että tähän on kenenkään turha tulla huutelemaan, että oppii isä tekemään ruokaa kun ette vaan vie. Yritetty on, ei opi, uskokaa vaan. Ei halua syödä mitään eineksia tai valmisruokia, koska "eihän se ole oikeaa ruokaa."

Vierailija
36/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 67v ja osaan sentään tehdä nakkikeiton ja kaurapuuron ja nekin silloin kun mies ei ole kotona.

Ja siksi ap. kysymys tuntuu oudolta ja yllätykselliseltä, kun ainakin omassa tuttava-ja ystäväpiirissä, kaikki miehet kokoovat. Ja heidän keskustelunaiheetkin liityyvät ruokaan.

Vierailija
37/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti ja kokeilee ennakkoluulottomasti uusia ruokia ja kehittelee myös uusia reseptejä. On hyvä ruuanlaittaja. Pullapuolella ihan kondiittorin kykyjä. Yli 70v miehet on vielä sitä ikäluokkaa että ne osaa kaikki miesten ja naisten työt sekä syksyt viihtyy sienimetsällä ja marjastamassa.

Vierailija
38/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasi ja hyvää, juuri jouluna muisteltiin isän rosollia, samanikäinen ystävänsä soitti välillä ja kysyi, koska isä tekee ruskeaa kastiketta, jos hän tulisi syömään, molemmat ovat kuolleet vuosia sitten. Lisättäköön, että vanhempani olivat yhdessä. Isä olisi 87v, nyt.

Vierailija
39/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on 65-vuotias ja osaa keittää kaurapuuroa ja kananmunia.

Osaa tehdä myös maitoperunoita ja italian/meksikonpataa sellaisesta valmispussista. Mulle on jäänyt lapsuudesta elinikäiset traumat noista ruuista. Isä valmisti niitä meille, kun äiti oli töissä.

Vierailija
40/64 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

75v isäni ehkä teoriassa osaa mutta ei viitsi, koska ruuanlaitto on AKKAIN HOMMIA. Samoin siivous, pyykinpesu ja aikanaan omien lasten hoito. Ei tikkuakaan pane ristiin noissa asioissa koska ne ovat hänen mielestään alempiarvoisten hommaa.

Jos jäisi leskeksi niin omien sanojensa mukaan ”odottaa muiden palvelevan häntä siihen malliin että ruoka tulee valmiina eteen jatkossakin”.

Eritoten hän odottaa tätä lapsiltaan, joita on todella rajusti kaltoinkohdellut ja pahoinpidellyt, myös siis aikuisia lapsiaan kohtelee kuin sontaläjää.

Kyllä, narsisti tuo on ja aina ollut.

No te aikanaan palautatte sitten maanpinnalle. Hän voi maksaa itselleen ruokalähetykset. Teidän velvollisuudet on ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi