Osaako vanha yli 70-vuotias isänne tehdä ruokaa?
Mun äiti hoitaa ruokapuolen ja mietin jos äiti kuolee ennen isää niin voi olla outo tilanne.
Kommentit (64)
Todella osaa. Jos mennään vanhemmilleni syömään niin isä tekee pääruoan ja äiti salaatin ja ehkä jonkun marjapiirakan. Mut osaa äitikin perusarkiruokaa tehdä. Isä tekee ne bravuurit. Et sinänsä jos äiti kuolisi niin tuskin se vaan itselleen niitä tekisi, koska se nimenomaan tykkää tehdä muille. Et plus miinus nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OLen 53 vuotias nainen..en ole KOSKAAN laittanut ruokaa miehelleni.
Mites luulet pärjääkö mun ukko, kun aika meikäläisestä jättää???
Mitä ihmettä? OMG!!!!!
vanha nainen joka ei silitä miehensä kalsareita ja tarjoile ateriaa työpäivän jälkeen?
Sori. Mutta mitenkä minusta jo eläkeikäisenä naisena joskus tuntuu, että me vanhat kääkät ollaan parisuhteessa paljon tasa-arvoisemmassa ja oikeudenmukaisessa parisuhteessa, kuin moni nykynainen ja sitä tukevat myös tutkimukset. Monella on tasa-arvo kaukana - tekee pitkää päivää töissä, hoitaa lapset ja tekee kotityöt. Jopa äitiyslomalla, vaikka vauva olisi hoidettavana, silti nainen tekee ruuat ja siivoaa ja mies senkun porskuttaa, kuin lasta ei olisikaan olisikaan ja nainen maksaa jopa puolet kuluista, vaikka perhevapaalla. Sitä ihmetten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
75v isäni ehkä teoriassa osaa mutta ei viitsi, koska ruuanlaitto on AKKAIN HOMMIA. Samoin siivous, pyykinpesu ja aikanaan omien lasten hoito. Ei tikkuakaan pane ristiin noissa asioissa koska ne ovat hänen mielestään alempiarvoisten hommaa.
Jos jäisi leskeksi niin omien sanojensa mukaan ”odottaa muiden palvelevan häntä siihen malliin että ruoka tulee valmiina eteen jatkossakin”.
Eritoten hän odottaa tätä lapsiltaan, joita on todella rajusti kaltoinkohdellut ja pahoinpidellyt, myös siis aikuisia lapsiaan kohtelee kuin sontaläjää.
Kyllä, narsisti tuo on ja aina ollut.No te aikanaan palautatte sitten maanpinnalle. Hän voi maksaa itselleen ruokalähetykset. Teidän velvollisuudet on ohi.
Helpommin sanottu kuin tehty. Tuo hullu uhkailee, kiristää, kiusaa ja sekään ei estä sen touhua että laittaisi välit poikki omasta päästä. Se kun ei sitä tee.
Narskut on umphulluja ja piinaavat läheisiään. Loppuun asti.
Osaa ja osaa etsiä ja lukea uusia reseptejä ja tehdä niiden mukaan ruokaakin, ja hyvää ruokaa tekeekin, myös nykyajan hömpötyksistä kuten bataatista tai linsseistä.
Ei osaa. Muuten tekee ahkerasti kotitöitä, mutta kokkaamaan ei ole ikinä opetellut.
Minun edesmennyt isäni, s. - 29, osasi laittaa ja osasi tehdä muutakin. Varsinkin kalaruoat olivat hänen bravuurinsa. En oikein osaisi kuvitella itseäni suhteeseen, jossa hoivaisin aikuista miestä ja tekisin arkiset askareet hänelle valmiiksi. Ilmeisesti vielä nykyäänkin on näitä passattavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
69-vuotias isäni osaa tehdä oikein hyvin ruokaa ja osaa tehdä vuoden päästäkin yhtä hyvin. Ehkä isäsi voi sitten mikrottaa valmisruokaa itselleen tai tilata ateriapalvelusta, ellei ole lainkaan harrastanut ruoanlaittoa? Tämä on kyllä erikoinen piirre ihmisessä että saattaa aikuinen aidosti jäädä huonolle ruualle kumppanin kuoltua, koska ei OSAA tehdä ruokaa jolla pysyy voimissaan.
Yksi tällainen selitti että syönyt "mitä eteen tuotu"?? Mieluummin päätän itse mitä syön.
Noinhan sanoi aikanaan Arvo Ylppökin, kun kysyttiin pitkän iän salaisuutta. Kysymykseen, millaista ruokavaliota on noudattanut, oli kertoman mukaan vastannut olevansa kaikkiruokainen ja "kaikki olen syönyt, mitä eteen on kannettu".
Osaa. Yksin jäätyään opetteli. Ostimme (siis me aikuiset lapset) keittokirjan synttärilahjaksi. Suosittelen. :D
Jos isältäni kysyisi, niin varmaan loukkaantuisi ja sanoisi että totta kai osaan. Jostain syystä silti kaikki ruoanlaitto on äidin vastuulla, isä ei osallistu mitenkään.
Olisi ihana, jos isä joskus tekisi äidille ruokaa, äiti arvostaisi varmasti. Niin minäkin.
Kyllähän miehet ovat tehdään aina ruokaa. Jo edesmennyt ukkini on synt. 1918 ja hän teki todella hyvää ja monipuolista ruokaa.
Samoin isäni 69v ja appiukko 76v ja mieheni. Nytkin jouluna tekivät "talkoilla" kaikki jouluruuat ja appi on innokas leipoja ja tekee todella herkullisia esim. täytekakkuja ja leivonnaisia ja jakoi niitä joululahjaksi. Myös karjalanpiirakat onnistuvat miestriolta.
Nyt jo edesmennyt isäni osasi tehdä ruokaa, vieläpä hyvää sellaista. Hän jäi eläkkeelle äidin ollessa vielä työelämässä. Valmisti sitten ruoan kotiin palaavalle äidillemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
69-vuotias isäni osaa tehdä oikein hyvin ruokaa ja osaa tehdä vuoden päästäkin yhtä hyvin. Ehkä isäsi voi sitten mikrottaa valmisruokaa itselleen tai tilata ateriapalvelusta, ellei ole lainkaan harrastanut ruoanlaittoa? Tämä on kyllä erikoinen piirre ihmisessä että saattaa aikuinen aidosti jäädä huonolle ruualle kumppanin kuoltua, koska ei OSAA tehdä ruokaa jolla pysyy voimissaan.
Yksi tällainen selitti että syönyt "mitä eteen tuotu"?? Mieluummin päätän itse mitä syön.
Noinhan sanoi aikanaan Arvo Ylppökin, kun kysyttiin pitkän iän salaisuutta. Kysymykseen, millaista ruokavaliota on noudattanut, oli kertoman mukaan vastannut olevansa kaikkiruokainen ja "kaikki olen syönyt, mitä eteen on kannettu".
Sehän söi virallista myrkkyäkin eli voita.
Osaa ja hyvää ruokaa tekeekin. Tekee myös useammin ruuat, kun äitini.
Asuin vähän aikaa faijan luona lukion jälkeen, jolloin sen taidot ja mielenkiinto rajoittui makkaraperunoiden tai pyttipannun paistamiseen aamiaiseksi ja mikroruokien (joita se toi aina jostain tukusta jääkaapin täyteen) lämmittämiseen, en tiedä onko tilanne muuttunut sen jälkeen.
Minun isä on kuusikymppinen eikä osaa edes perunoita keittää. Teki joskus 90-luvun lopulla makaronilaatikon meille lapsille ja vieläkin muistelee sitä urotekoa. Appiukkoni on vähän vajaa 70 ja tekee oikein hyviä ja monipuolisia ruokia.
Osaa ja oikein hyvät ruoat laittaa päivittäin! <3 Se on hyvä, sillä kokkailu ei ole äitini mielihommia.
Minun isä on vasta 65v, osaa kyllä laittaa ruokaa, mutta ei erityisen taitavasti. Sillä on muutama ruokalaji joita se laittaa ja syö, silloin kun asui vielä yksin niin se taisi käydä aika paljon ulkona syömässä tai syödä jotain leipiä tms. Nyt asuu uuden vaimon ja tämän teini-ikäisten lasten kanssa ja kokkaa kyllä välillä koko porukalle jotain, mutta kyllä se taitaa vaimon vastuulla enimmäkseen olla.
Se on ihan opittavissa oleva taito, keittokirja kädessä minäkin sen opin aikuisella iällä, kun piti lapselle alkaa laittaa ruokaa. Ei se ole rakettitiedettä.
Osaa ja tekeekin usein itselleen ruokaa. Asuu yksin, eronnut äidistäni.