Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä yhteistä on niillä naisilla, jotka päätyvät kerta toisensa jälkeen seurustelemaan narsistien kanssa?

Vierailija
07.01.2021 |

Onko olemassa jokin tietty henkinen ongelma, joka altistaa tuolle? Tai esim. traumatausta? Aloituksen tarkoituksena ei ole syyllistää narsisteihin toistuvasti lankeavia naisia, vaan ymmärtää ilmiötä paremmin. Toivon siis, että vastaukset olisivat asiallisia.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on narsisti jos uskaltaa olla eri mieltä kuin puoliso. Tai jos moittii jotain puolison tekemistä.

Yleisesti ottaen niiden jotka kerta toisensa jälkeen löytää narsistin kurmoottamaan itseään, kannattaa laittaa myös lotto vetämään. Sen verran vähän on sekä narsisteja että lottonumeroita

Tämäkin on ihan hyvä tosiaan ottaa huomioon. Välillä tuntuu että joka toiselta löytyy se narsisti ex tai -puoliso. Moni viljelee siis tuota sanaa väärin. Yleisesti itsekäs ja huonosti käyttäytyvä ihminen ei automaattisesti tarkoita että on narsisti. Narsismi on persoonallisuushäiriö. Kusipäisyys on piirre ja myös opittu tapa. Toki näissä on samaa mutta oikeasti narsisteja on harvemmassa määrin.

Itsellä on yhdestä ihmisestä kokemus jonka epäilin olevan narsisti mutta veikkaan että omaa lähinnä narsistisia piirteitä eikä hänkään kaikesta huolimatta todennäköisesti ole narsisti loppupeleissä. Kyseessä siis entinen ystävä tai siis ”ystävä”.

Vierailija
22/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on narsisti jos uskaltaa olla eri mieltä kuin puoliso. Tai jos moittii jotain puolison tekemistä.

Yleisesti ottaen niiden jotka kerta toisensa jälkeen löytää narsistin kurmoottamaan itseään, kannattaa laittaa myös lotto vetämään. Sen verran vähän on sekä narsisteja että lottonumeroita

Höpsis. Se ei ole narsismia, jos on eri mieltä kuin puoliso tyyliin ”olen eri mieltä kanssasi, koska xxx”.

Se on narsistista jos on eri mieltä ja sanoo ”mitä sinäkin mitään tiedät, luulis pitävän suun supussa o¨ja olemaan nolaamatta itseään, jos olisit hyvä ihminen, et ajattelisi noin”.

Vaikka sanoisikin noin, sekään ei vielä tee ihmisestä narsistia. Tuollainen käytös voi juontaa monesta muustakin asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut, että ainakin läheisriippuvuus, uhrin identiteetti ja omanarvontunnottomuus yhdistää näitä naisia.

Tunnistan sellaiset naiset usein jo olemuksesta ja katseesta.

Moni jää myös koukkuun siihen draamaan ja tragediaan, uhrin osa tuntuu tutulta ja turvalliselta.

Tavallaan se on myös eräänlaista vastuuttomuutta sellainen heittopussin elämä, ja onhan se.

Vierailija
24/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusipäitä tai jossain vaiheessa elämäänsä ikävällä tavalla käyttäytyviä ihmisiä on paljon (moni onneksi parantaa tapansa kun ikää tulee lisää). Varmaan meistäkin itse kukin on kohdellut joskus toista osapuolta väärin. Siitä niitä tarinoita sitten syntyy. Narsisteja on vähän, mutta kuten todettu, narsistisia piirteitä sen sijaan on monillakin ihmisillä.

Itse olen läheisriippuvuudesta kärsinyt ja minulla on ollut useita huonoja suhteita. Olen itse ollut rikkinäinen, mutta myös miehet ovat käyttäneet sitä hyväkseen. Onneksi tästäkin on mahdollista mennä parempaan suuntaan, ainakin pienin askelin. Maailmassa on myös hyviä miehiä (ja naisia) ja hyviä suhteita :)

Vierailija
25/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen havainnut, että ainakin läheisriippuvuus, uhrin identiteetti ja omanarvontunnottomuus yhdistää näitä naisia.

Moni jää myös koukkuun siihen draamaan ja tragediaan, uhrin osa tuntuu tutulta ja turvalliselta.

Tavallaan se on myös eräänlaista vastuuttomuutta sellainen heittopussin elämä, ja onhan se.

Vastuuttomuutta en allekirjoita, mutta muuten viestisi on ihan allekirjoitettava. 

Läheisriippuvuus on "sairaus tai sairauden kaltainen tila, joka syntyy, kun ihminen elää jonkin hyvin voimakkaan ilmiön läheisyydessä eikä kykene käsittelemään tätä ilmiötä persoonallisuudessaan, vaan sopeutuu sen olemassaoloon." (TH). Tämä muodostuu lapsille, joiden vanhemmat ovat narsisteja, päihderiippuvaisia tai muuten vaan poissaolevia (esim työnarkomania, vakavat mt-ongelmat) jne.

Itse käyn terapiassa asian tiimoilta ja pyrin löytämään tasapainoisen kumppanin rinnalleni. Narsistien yms kanssa ongelma on, että alkuun kaikki tosiaan näyttää olevan ok ja totuus paljastuu vasta kun on jo koukussa.

Vierailija
26/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit tunnistaa entiset uhrit. Uhrit taas aina erehtyy luulemaan tuttua tunnetta rakkaudeksi vaikka oikeasti se on aivokemiallinen addiktio. Minä kerään yhä pelkkiä narsisteja, rikollisia ja sosiopaatteja/psykopaatteja. Ne iskee kiinni kuin iilimadot ja sitten on järkyttyneitä kun minulle ei käy. Niillä menee pasmat sekaisin kun minun piti olla valmis uhri ja sitten tulikin stop merkki. Ja siitä ei enää edetä minun elämääni missään muodossa. Kai nekin jotenkin tyhmiä on, että luulee minun menneisyyteni olevan myös nykyisyyteni. Patologiset ihmiset ei opi, mutta uhrit pystyy oppimaan.

Vierailija
27/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisriippuvuus?

Vierailija
28/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuuttomuutta en allekirjoita, mutta muuten viestisi on ihan allekirjoitettava. 

Läheisriippuvuus on "sairaus tai sairauden kaltainen tila, joka syntyy, kun ihminen elää jonkin hyvin voimakkaan ilmiön läheisyydessä eikä kykene käsittelemään tätä ilmiötä persoonallisuudessaan, vaan sopeutuu sen olemassaoloon." (TH). Tämä muodostuu lapsille, joiden vanhemmat ovat narsisteja, päihderiippuvaisia tai muuten vaan poissaolevia (esim työnarkomania, vakavat mt-ongelmat) jne.

Itse käyn terapiassa asian tiimoilta ja pyrin löytämään tasapainoisen kumppanin rinnalleni. Narsistien yms kanssa ongelma on, että alkuun kaikki tosiaan näyttää olevan ok ja totuus paljastuu vasta kun on jo koukussa.

Tämä!

Vierailija
29/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen olemus kuvatunkaltaisilla naisilla on? Entä katse?

Vierailija
30/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono itsetunto. Loputon kaipaus kehuista, joita sitten alussa saavatkin. Yksi syy voi olla lapsuuden turvattomuuden tunteet. Esim. vanhempien huonosti hoidettu ero, tämä tausta oli kaverillani, joka joskus oli narsistin uhri.

Vierailija
31/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin joskus tavata narsistin. Muuta lähipiirin ex on saanut tuon "tittelin", mutta kusipäisyys taitaa heille olla se oikea diagnoosi. Kukaan heistä ei ole koskaan ollut millään mittapuulla mukava ihminen, edes ensivaikutelma.

Vierailija
32/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika kilttiys. Se ainakin itsellä, höystettynä huonolla itsetunnolla. Kummasti olen aina vetänyt puoleeni kusipäitä ja hyväksikäyttäjiä. Nämähän tunnetusti aluksi käyttäytyvät hyvin, mutta kun paremmin tutustuu, niin todellellinen luonne paljastuu.

Vierailija
33/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissäni narsististen miesten kanssa yhteen ovat päätyneet naiset, joiden omilla isillä on ollut paljon narsistisia piirteitä, jos nyt eivät olekaan välttämättä täysin narsisteja olleet. En tiedä yrittävätkö korjata omassa suhteessaan sitä, missä omat vanhempansa epäonnistuivat, vai ovatko heistä narsistiset miehet niitä "ainoita oikeita" miehiä.

Nämä naiset ovat myös kauniita, joten vetävät senkin takia puoleensa narsisteja. Vain itseensä tyytyväiset miehet uskaltavat lähestyä heitä.

Vierailija
34/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono isäsuhde, tai ettei isä ole ollut edes mukana heidän elämässään koskaan. Hakevat hyväksyntää koko ikänsä, mikä näkyy lähes aina seksuaalisuuden kautta. Eli lukuisia sänkykumppaneita heti teini-iästä lukien, eikä mitään väliä onko parisuhteessa vai ei. Aina pitää saada uusia kaatoja, koska hyväksytyksi tulemisen tarve on heille vaan niin suuri.

Mikähän siinä muuten on, että useimmiten naisten rikkinäisyys ihmisenä ilmenee usein juurikin "yliseksuaalisuuden" kautta?

Vierailija
35/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoita tuota, että olisi kyse lapsuuden traumoista.

En.

Narsistin uhriksi ajautuu kuka tahansa.  Ja kenellä täällä nyt olisi edes niin paljon (satoja!) narsistin uhreja lähipiirissään, että osaisivat jo tehdä päätelmiä siitä, mitä heissä on yhteistä.  

Kannattaa ennemmin vain tukeutua tutkimuksiin ja teoksiin.  Narsismia on kyllä ihan kotimaisinkin voimin tutkittu paljonkin ja käsitelty monissakin teoksissa.  Narsistin uhreilla ei tarvitse olla mitään valmista kaaviota lapsuudesta lähtien, mikä heidät tekisi erityisen alttiiksi narsisteille.  Ei siihen tarvita muuta kuin ihastuminen miellyttävään ihmiseen, mikä ei ole mitenkään kummallista eikä silmiinpistävää.  Suuri osa ihmisistä on myös kilttejä ja empatiakykyisiä.  

Narsistit valitsevat kohteikseen juuri näitä kilttejä ja empatiakykyisiä ihmisiä, ja valikoimaa siis riittää kyllä.  Osuu kenen kohdalle osuu.  En yhtään tue teorioita, jonka mukaan olisi joku erityinen yhdistävä piirre narsistin uhreille.  Hyvän, onnellisen ja tasapainoisen lapsuuden viettänyt hyvän itsetunnon omaava ihminen voi aivan hyvin joutua narsistin uhriksi.  Koska narsistia on vaikea tunnistaa silloin, kun ollaan suhteen alussa.  Kaikki voi mennä hyvin jopa vuosia, ennen kuin uhri huomaa mitään, on vain ollut ajoittain paha olla ja on joutunut miettimään, että miksi näin.   

Olen ollut todellakin narsistisen ihmisen kanssa suhteessa 10 vuotta ja vasta nyt, kun siitä on kulunut riittävä aika, olen alkanut lukea aiheesta, koska kiinnostuin siitä, onko todella joku syy minussa, miksi se suhde ylipäänsä alkoi.  Olen saanut "synninpäästön."  Ei ole mitenkään osoitettavissa, että syy olisi uhrissa ja hänen jossakin erityispiirteessään, lapsuudenkokemuksissaan tms.  Ei ole olemassakaan ihmistä, jolla ei jotain olisi menneisyydessään, jota voisi sitten alkaa työstää ja kuvitella sen olevan se syy.  Se on turhaa.

"Isä oli dominoiva, äiti oli heikko"  eikä kun "Äiti oli dominoiva, isä oli heikko..."  "Minua kiusattiin pienenä"  "Ei vaan minä olin kaikkien lemmikki ja lellikki, ei kukaan kiusannut"  "Olimme köyhiä"  "Olimme rikkaita ja arvostettuja"  "Kotona oli aina lämmin ilmapiiri, joten sain väärän kuvan avioliitosta"  "Kotona oli aina jäätävää ja jännittynyttä"  "Olin hyvä koulussa"  ei vaan "Olin huono oppilas ja huono kaikessa"  "Ensimmäinen poikakaverini teki oharit"   "Minusta ei kukaan kiinnostunut"   "Minulla oli kauheasti ihailijoita ja luulin että niin on jatkossakin"   Ja niin edelleen.   

Narsistin uhriksi voi joutua kuka tahansa ja narsisti voi olla kuka tahansa, kenet kohtaat ensi kertaa.  Ainoa piirre, jonka jo alussa voisit olettaa johtuvan narsismista, on se, että hän haluaa kiihkeästi sitoutua mahdollisimman pian, eli sitoa sinut itseensä, ei niinkään toisinpäin.  

Vierailija
36/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät psykoanalyysit tulilla.

Vierailija
37/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Se ei ole narsismia, jos on eri mieltä kuin puoliso tyyliin ”olen eri mieltä kanssasi, koska xxx”.

Se on narsistista jos on eri mieltä ja sanoo ”mitä sinäkin mitään tiedät, luulis pitävän suun supussa o¨ja olemaan nolaamatta itseään, jos olisit hyvä ihminen, et ajattelisi noin”.

Vaikka sanoisikin noin, sekään ei vielä tee ihmisestä narsistia. Tuollainen käytös voi juontaa monesta muustakin asiasta.

Ei teekään narsistia, mutta narsistisesti käyttäytyvän tekee.

Mitä merkitystä sillä on, jos sinua kohdellaan vähättelevästi tai kritisoivasti, vaikka tekijä ei diagnoosia saisikaan? Yhtä lailla tuhoaa toisen ihmisen.

Vierailija
38/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin niillä ketkä ovat toistuvasti väkivaltaisissa suhteissa. Etsivät jotain tuttua, ovat sairaita hekin tai tottuneet uhrin/tiskirätin osaan. Luulevat kaiken paskan olevan rakkautta vaikka se on kaikkea muuta.

Vierailija
39/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumataustainen ihminen sekoittaa helposti rakkauden ja kaltoin kohtelun, samaten intohimon ja intensiteetin. T. Narsistin vaimo

Vierailija
40/69 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat varmasti romantikkoja, jotka kaipaavat juuri sitä, mitä narsisti osaa aluksi tarjota. Hän saa uhrinsa koukkuun tarjoamalla huomiota ja palvontaa ja huikeita tunteita. Alun jälkeenkin hän tarjoaa niitä säännöstellen, jotta uhri pysyy koukussa ja jaksaa uskoa. Vasta sitten, kun itsetunto on romahtanut ja hänet on eristetty ja saatu nalkkiin lapsilla ja yhteisellä omaisuudella, narsisti voi paljastaa koko totuuden luonteestaan. Silloin irti pyristely vaatii jo niin paljon voimia, ettei uupuneella uhrilla välttämättä enää ole sitä.